کد خبر : 86043
تاریخ انتشار : پنج‌شنبه 11 نوامبر 2021 - 23:15
-

ماجرای مرگ مبهم محیط‌بان پارک ملی قمیشلو

ماجرای مرگ مبهم محیط‌بان پارک ملی قمیشلو

ایسنا/اصفهان «برای نجات حیات‌وحش لطفاً محیط‌بان شوید» این جمله‌ای بود که چندی پیش ایرج حشمتی-مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان اصفهان در یادداشتی به مناسبت روز محیط‌بان و با توجه به اینکه امسال یکی از گرم‌ترین و خشک‌ترین سال‌هاست از همه مطالبه کرده بود. اما از ابتدای سال جاری تاکنون دو حادثه درگیری و ضرب و شتم محیط‌بانان

ماجرای مرگ مبهم محیط‌بان پارک ملی قمیشلو

ایسنا/اصفهان «برای نجات حیات‌وحش لطفاً محیط‌بان شوید» این جمله‌ای بود که چندی پیش ایرج حشمتی-مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان اصفهان در یادداشتی به مناسبت روز محیط‌بان و با توجه به اینکه امسال یکی از گرم‌ترین و خشک‌ترین سال‌هاست از همه مطالبه کرده بود.

اما از ابتدای سال جاری تاکنون دو حادثه درگیری و ضرب و شتم محیط‌بانان پارک ملی و پناهگاه حیات‌وحش قمیشلو توسط شکارچیان غیرمجاز رسانه‌ای شده که دومین حادثه به فوت یکی از محیط‌بانان اصفهان منجر شد و شوک بزرگی به حافظان و حامیان محیط‌زیست وارد کرد.

محیط‌بان رضا قلی خسروی از محیط‌بانان پارک ملی و پناهگاه حیات‌وحش قمیشلو شامگاه چهارشنبه پنجم خردادماه حین گشت زنی در این منطقه موردحمله شکارچیان غیرمجاز قرار گرفت و شکارچیان با ضربات چوب این محیط‌بان را مصدوم کردند. این دو شکارچی غیرمجاز که پس از تجاوز به حریم منطقه قمیشلو در حال تعقیب و گریز با یکی از محیط‌بانان پارک ملی قمیشلو بودند، او را مورد ضرب‌وجرح قراردادند.

رضا قلی خسروی پس از مصدوم شدن توسط دیگر محیط‌بانان منطقه به اورژانس بیمارستان گلدیس شاهین‌شهر منتقل شد و به دلیل شکستگی سر و بینی در بیمارستان تحت درمان قرار گرفت تا اینکه به وضعیت مناسب رسید و از بیمارستان مرخص شد.

اما بعدازظهر روز گذشته (شنبه ۱۹ تیرماه) محیط‌بان رضا قلی خسروی در حال انتقال به بیمارستان و بی‌نتیجه ماندن عملیات احیا کادر اورژانس، دار فانی را وداع گفت.

دلیل فوت این محیط‌بان که در سی‌امین سال خدمت و در آستانه بازنشستگی قرار داشت هنوز مبهم و قرار است پس از اعلام نظرات کارشناسی پزشکی قانونی به اطلاع دوستداران محیط‌زیست برسد.

مرتضی جمشیدیان-فرمانده یگان حفاظت محیط‌زیست استان اصفهان، در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به اینکه مرحوم رضا قلی خسروی از مأموران خوب، محجوب و دوست داشتی ما بود، اظهار کرد: درگذشت این محیط‌بان وظیفه‌شناس و خدوم خانواده محیط‌زیست استان اصفهان را به‌شدت متأثر و متأسف کرد.

وی با بیان اینکه هنوز علت دقیق فوت این محیط‌بان مشخص نیست، گفت: شکارچیانی که خردادماه امسال با این محیط‌بان درگیر شده و او را مضروب کرده بودند دستگیر شدند و پرونده آن‌ها در حال رسیدگی بود. مرحوم خسروی نیز در حال گذراندن دوره درمان بود و هنوز به سر کار برنگشته بود که متأسفانه این اتفاق تلخ افتاد.

فرمانده یگان حفاظت محیط‌زیست استان با یادآوری اینکه این محیط‌بان ۶۰ ساله در خردادماه امسال در حال تعقیب و گریز با شکارچیان غیرمجاز با آن‌ها درگیر شده بود و با چوب به سرش ضربه زده بودند، افزود: با توجه به‌شدت ضرباتی که به سر او واردشده بود احتمال آسیب مغزی وجود داشت، اما هنوز نمی‌توانیم اظهارنظر دقیقی داشته باشیم که آیا فوت این محیط‌بان بر اثر همان ضربه واردشده بوده یا علت دیگری داشته و منتظر نظر پزشکی قانونی هستیم.

وی با اشاره به قانونی که برای حمایت قضائی و بیمه‌ای محیط‌بانان در سال گذشته تصویب شد، گفت: باوجوداینکه وضعیت بهتر شده، اما همچنان راضی‌کننده نیست و از سوی دیگر هر بار شاهد وقوع چنین حوادث تلخی برای محیط‌بانان هستیم.

عیسی کلانتری-رییس سازمان حفاظت محیط‌زیست نیز در پی درگذشت محیط‌بان رضا قلی خسروی، در پیامی خطاب به فرمانده یگان حفاظت محیط‌زیست خواستار رسیدگی فوری به مسائل خانواده آن مرحوم شد.

در پیام عیسی کلانتری خطاب به سرهنگ جمشید محبت خانی آمده است: خبر درگذشت تلخ محیط‌بان سرافراز، رضا قلی خسروی موجب تألم و اندوه خانواده بزرگ محیط‌زیست به‌خصوص محیط‌بانان عزیز استان اصفهان شد. ضمن عرض تسلیت به خانواده محترم آن عزیز درگذشته و محیط‌بانان کشور از درگاه الهی برای آن مرحوم مغفرت طلب می‌کنم.

رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست در این پیام آورده است: از شما انتظار دارم با فوریت به مسائل این خانواده داغ‌دیده رسیدگی کنید. با توجه به این‌که آن مرحوم در آستانه بازنشستگی قرار داشت، مسائل  مربوط به این موضع هم مدنظر قرار گیرد.

به گزارش ایسنا، این دومین حادثه درگیری و ضرب و شتم محیط‌بانان پارک ملی و پناهگاه حیات‌وحش قمیشلو توسط شکارچیان غیرمجاز در سال جاری است. ۲۱ اردیبهشت امسال نیز براثر درگیری مسلحانه شکارچیان غیرمجاز در این منطقه حفاظت‌شده، دو محیط‌بان مصدوم شدند.

در این حادثه سه موتورسیکلت هر کدام با دو سرنشین برای شکار به دنبال آهوهای پارک ملی قمیشلو بودند که در جریان تعقیب و گریز و تیراندازی متخلفان به خودروی محیط‌بانان و ناهمواری منطقه، خودرو پیکاپ واژگون و دو محیط‌بان مصدوم شدند. متخلفان پس از درگیری با محیط‌بانان متواری شدند، اما شناسایی شدند.

پارک ملی و پناهگاه حیات‌وحش قمیشلو، با مساحت ۱۱۳ هزار هکتار در ۴۵ کیلومتری شمال غرب شهر اصفهان واقع‌شده و دارای سه زیستگاه مهم تپه استپی و دشتی، تپه‌ماهوری و زیستگاه کوهستانی و برف‌گیر است.

این منطقه مهم زیستی علاوه بر برخورداری از بیش از ۳۷۱ گونه گیاهی، زیستگاه گونه‌های مختلف حیات‌وحش ازجمله آهو، قوچ، پازن، میش، کَل، بُز، گُرگ، کبک، تیهو و کفتار است.

امسال به دلیل شرایط سخت خشک‌سالی و کم‌آبی، حیوانات علفخوار این منطقه برای دسترسی به آب و علوفه به مزارع اطراف پناه می‌برند، اما شکارچیان غیرمجاز برای شکار و صید این حیوانات طمع کرده و در مواردی با محیط‌بانانی که حافظ حیات‌وحش و گونه‌های جانوری هستند درگیر می‌شوند و این درگیری‌ها گاهی منجر به حوادث تلخ و دردناکی می‌شود که قابل جبران نیست.

منبع:ایسنا

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اخبار سلامت

دیزل ژنراتور

صیغه نامه برای هتل

قیمت فنس

پریفرم

سایت مدیر اکسپرت

خرید انواع هدایای تبلیغاتی خلاقانه

خرید دتکتور گاز از نماینده رسمی ایران

مبانی حقوق مهندسی

خرید صندل عمده

نحوه محاسبه اقساط

قیمت خرید تلویزیون زیر 5میلیون

قیمت فنس

صندلی آرایشگاه

زير نويس ساز

لمینت متحرک دندان

جعبه سازی

اهمیت استفاده از رپورتاژ

بهترین صرافی های ارزدیجیتال

New punjabi songs

سامانه خودنویس

آزمایشات طب کار بدو استخدام

گن بعد از جراحی ژینکوماستی

آموزش خرید بیت کوین

مرجع خرید و فروش هماتیت

سازمان امور مالیاتی

بهترین فیلم های 2023

تقویت انتن موبایل

مانیتور دنا

شیشه ماشین

عرضه کننده سیم خاردار،فنس،ورق های شیروانی با قیمت عمده

خرید اکانت کلش

تشک دو نفره

دکتر علی پرند

https://nipoto.com/ethereum

شرکت کیمیا همرنگ

خرید تابلو برق

اسرارالشفاء

خرید رپورتاژ آگهی

مایکروسافت

  شیائومی 

 سامسونگ 

 گوشی 

 مارک  

اینتل 

 گواهینامه

  قرمز  گورمن

  تبلت  آیفون 

 طراحی

  لایکا  تایوان 

 یوتیوب  

دوربین

  اندروید  

تاشو  

چین

  گلکسی

  پیکسل 

 ساعت 

 ای‌بی 

 هوشمند 

 سطح  

جدید  

شرکت 

 معرفی  

تجاری

  طرح