کد خبر : 79107
تاریخ انتشار : یکشنبه 7 نوامبر 2021 - 23:22
-

مسمومیت با کود اوره، علت تلف شدن ۱۸۴ دام در مانه و سملقان

مسمومیت با کود اوره، علت تلف شدن ۱۸۴ دام در مانه و سملقان

ایسنا/خراسان شمالی علت تلف شدن دام های روستای زوعلیا از توابع شهرستان مانه و سملقان به احتمال بسیار، مسمومیت ناشی از کود اوره است. صبح جمعه یازدهم تیرماه بود که ۱۸۴ رأس گوسفند و بز از یک گله ۵۷۰ راسی در روستای زوعلیا از توابع شهرستان مانه و سملقان به صورت ناگهانی و مشکوک تلف شدند.

مسمومیت با کود اوره، علت تلف شدن ۱۸۴ دام در مانه و سملقان

ایسنا/خراسان شمالی علت تلف شدن دام های روستای زوعلیا از توابع شهرستان مانه و سملقان به احتمال بسیار، مسمومیت ناشی از کود اوره است.

صبح جمعه یازدهم تیرماه بود که ۱۸۴ رأس گوسفند و بز از یک گله ۵۷۰ راسی در روستای زوعلیا از توابع شهرستان مانه و سملقان به صورت ناگهانی و مشکوک تلف شدند.

چوپان های حاضر در صحنه اعلام کردند که تلف شدن دام ها ظرف حدود پنج دقیقه پس از خوردن آب تانکری اتفاق افتاد و گوسفندها و بزها یکی پس از دیگری بر زمین افتادند.

به گزارش ایسنا، همین اتفاق کافی بود تا مدیرکل دامپزشکی استان هم به محل این اتفاق ناگهانی بیاید تا از نزدیک نظاره گر اقدامات لازم و شرایط موجود باشد و شخصا به بررسی تلفات، کالبدگشایی و نمونه گیری برای تشخیص دقیق علت تلفات ناگهانی بپردازد.
پس از این اتفاق، توصیه هایی خطاب به دامداران منطقه برای پیشگیری از تلفات بعدی و دستورات لازم برای دفن بهداشتی لاشه ها همراه با آهک و ضدعفونی محل بروز تلفات دامی با استفاده از فرمالین صادر شد که از سوی اکیپ های فنی دامپزشکی به اجرا درآمد.
مدیرکل دامپزشکی خراسان شمالی در گفت و گو با ایسنا در این خصوص اظهار کرد: نمونه های لازم از دام های تلف شده با حضور در محل حادثه گرفته شده و به آزمایشگاه ارسال شده است.
دکتر حمید رمضانی گفت: با توجه به علایم کالبدگشایی، شرح حال اخذشده و سرعت بالای مرگ و میر و تلفات وسیع، احتمال می رود این تلفات در اثر توکسیکوزیس NPN از طریق آب آشامیده شده در دام ها رخ داده باشد.
وی ادامه داد: این مسمومیت، نوعی رخداد بیماری حاد در اثر مصرف مقادیر بالای نیتروژن غیرپروتئینی همانند کود اوره است که اغلب با تلفات بسیار سریع و گسترده در نشخوار کنندگان همراه می شود.
وی تاکید کرد: باید تدابیر پیشگیرانه برای اجتناب از مصرف آب های آلوده به کود اوره کشاورزی در گله های دام اتخاذ شود.

جلوگیری از بروز مسمومیت با کود اوره در دام ها
کارشناس مسئول بررسی بیماری های دامی اداره کل دامپزشکی خراسان شمالی نیز در گفت و گو با خبرنگار ایسنا برای جلوگیری از بروز مسمومیت با کود اوره در دام ها، توصیه هایی به دامداران ارائه کرد.
دکتر احمد برات پور گفت: کود اوره از کودهای مغذی کشاورزی است که در این  فصل سال به منظور تقویت خاک و غنی سازی مزارع کشاورزی از آن استفاده می شود.
وی افزود: در مزارع اغلب با حل کردن مقادیر قابل توجهی کود در استخرهای ذخیره سازی آب، برای کوددهی مزارع اقدام می شود که در صورت دسترسی دام ها به این منابع آبی شاهد مسمومیت و در پاره ای مواقع، تلفات در این دام ها خواهیم بود.
وی با اشاره به گزارش هایی مبنی بر مسمومیت دام ها با کود اوره در  استان اظهار کرد: دام ها پس از مصرف منابع آلوده به کود اوره، علائمی ازجمله لرزش عضلانی، تشنج، خروج آب و کف از دهان و بینی و زمین گیری را از خود بروز می دهند و در نهایت تلف می شوند؛ گوشت دام های مسموم نیز قابلیت مصرف انسانی ندارد و باید معدوم شود.
برات پور تصریح کرد: برای پیشگیری از رخداد مسمومیت باید دسترسی دام ها به منابع کود اوره محدود شود و برای کاهش موارد مرگ و میر هم باید دام‌ هایی را که وضعیت مناسبت تری دارند، برای رسیدگی سریع به مراکز درمانی دامپزشکی منتقل کرد.
وی خاطرنشان کرد: اطلاع رسانی به موقع کشاورزان هنگام استفاده از کودهای شیمیایی و حصول اطمینان دامداران از آلوده نبودن منابع آبی و غذایی دام ها به کودهای شیمیایی، نقش موثری در جلوگیری از مسمومیت دام دارد. دامداران باید با توجه به سمپاشی باغ ها و مزارع با سموم شیمیایی از وضعیت مراتع قبل از ورود دام ها به این مناطق نیز اطلاع حاصل کنند.
انتهای پیام

منبع:ایسنا

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اخبار سلامت

دیزل ژنراتور

صیغه نامه برای هتل

قیمت فنس

پریفرم

سایت مدیر اکسپرت

خرید انواع هدایای تبلیغاتی خلاقانه

خرید دتکتور گاز از نماینده رسمی ایران

مبانی حقوق مهندسی

خرید صندل عمده

نحوه محاسبه اقساط

قیمت خرید تلویزیون زیر 5میلیون

قیمت فنس

صندلی آرایشگاه

زير نويس ساز

لمینت متحرک دندان

جعبه سازی

اهمیت استفاده از رپورتاژ

بهترین صرافی های ارزدیجیتال

New punjabi songs

سامانه خودنویس

آزمایشات طب کار بدو استخدام

گن بعد از جراحی ژینکوماستی

آموزش خرید بیت کوین

مرجع خرید و فروش هماتیت

سازمان امور مالیاتی

بهترین فیلم های 2023

تقویت انتن موبایل

مانیتور دنا

شیشه ماشین

عرضه کننده سیم خاردار،فنس،ورق های شیروانی با قیمت عمده

خرید اکانت کلش

تشک دو نفره

دکتر علی پرند

https://nipoto.com/ethereum

شرکت کیمیا همرنگ

خرید تابلو برق

اسرارالشفاء

خرید رپورتاژ آگهی

مایکروسافت

  شیائومی 

 سامسونگ 

 گوشی 

 مارک  

اینتل 

 گواهینامه

  قرمز  گورمن

  تبلت  آیفون 

 طراحی

  لایکا  تایوان 

 یوتیوب  

دوربین

  اندروید  

تاشو  

چین

  گلکسی

  پیکسل 

 ساعت 

 ای‌بی 

 هوشمند 

 سطح  

جدید  

شرکت 

 معرفی  

تجاری

  طرح