کد خبر : 118341
تاریخ انتشار : چهارشنبه 24 نوامبر 2021 - 15:48
-

نشست شورای امنیت درباره لیبی/ دادستان لاهه اولین گزارش خود را درباره لیبی ارائه داد

نشست شورای امنیت درباره لیبی/ دادستان لاهه اولین گزارش خود را درباره لیبی ارائه داد

دادستان کل دیوان کیفری بین‌الملل ضمن اشاره به بررسی برخی پرونده‌های لیبی از جمله حملات به طرابلس و تاکید بر اهمیت مشارکت و همکاری با مقامات لیبیایی برای حل مشکلات موجود در لیبی، مقامات لیبی و کشورهای طرف را به رایزنی و کمک‌رسانی برای توقف مشکلات لیبی و جنایات در این کشور تشویق کرد. به

نشست شورای امنیت درباره لیبی/ دادستان لاهه اولین گزارش خود را درباره لیبی ارائه داد

دادستان کل دیوان کیفری بین‌الملل ضمن اشاره به بررسی برخی پرونده‌های لیبی از جمله حملات به طرابلس و تاکید بر اهمیت مشارکت و همکاری با مقامات لیبیایی برای حل مشکلات موجود در لیبی، مقامات لیبی و کشورهای طرف را به رایزنی و کمک‌رسانی برای توقف مشکلات لیبی و جنایات در این کشور تشویق کرد.

به گزارش ایسنا، به نقل از العربی الجدید، شورای امنیت عصر سه‌شنبه نشست دوره‌ای درباره پرونده تحقیقات دیوان کیفری بین‌الملل در رابطه با ارتکاب جنایات جنگی در لیبی برگزار کرد.

کریم خان، دادستان کل این دیوان گزارش خود را به شورا ارائه کرد. این اولین گزارش او به شورا از زمان انتصابش در این سمت محسوب می‌شود.

کریم خان در گزارش خود اظهار کرد: وضعیت امنیتی لیبی بر عملکرد تیم تحقیقات در لیبی تاثیر گذاشته و به دلیل مشکلات امنیتی و شیوع کرونا تیم ما نتوانسته اخیرا به لیبی برود و ما قصد داریم در صورتی که شرایط فراهم شود، ابتدای سال آتی میلادی سفری به لیبی داشته باشیم.

او با تاکید بر اینکه باید یک گفتگوی آزاد در این زمینه وجود داشته باشد، گفت: دوست دارم همکاری بیشتری با دولت لیبی و نیز دیگر طرف‌های موثر داشته باشم.

این مسؤول لاهه با اشاره به حصول پیشرفت در روند تحقیقات با وجود مشکلات موجود گفت: تیم تحقیقات موفق شد خارج از لیبی مصاحبه‌هایی انجام دهد و در حال بررسی صحت گزارش‌هایی منتشر شده از فوت چند متهم از جمله التهامی محمد خالد است.

دادستان کل دیوان لاهه در ادامه گفت: از زمان تحویل پرونده لیبی به دیوان کیفری بین‌الملل در سال ۲۰۱۱، گزارش جنایات انجام شده در لیبی به ویژه در حق زنان و کودکان و همینطور مردان ادامه دارند، ما باید سرعت کارمان را بالا ببریم و برای آن به حمایت بیشتری از جمله حمایت مالی و مشارکت گسترده‌تر شورای امنیت نیاز داریم.

او با اشاره به اینکه دادگاه لاهه در حال بررسی برخی پرونده‌ها از جمله حملات به طرابلس در آوریل ۲۰۱۹، گورهای دسته‌جمعی از جمله در ترهونه و بازداشتگاه‌ها در لیبی است، تاکید کرد: گزارش‌های بسیاری درباره بازداشتگاه‌های رسمی و غیررسمی در لیبی شامل ادعاها درباره ارتکاب جنایات مختلفی چون قتل، تجاوز، خشونت جنسی و شکنجه در حق مهاجران بازداشت شده برای دادگاه ارسال شده‌اند، ادعاهایی درباره ارتکاب جنایات در زندان‌های مختلف لیبی نیز وجود دارند که یکی از این زندان‌ها در کنترل نیروهای ویژه بازدارنده هستند، همچنین گزارشی از ارتکاب جرایمی در پایگاه‌های تحت کنترل شبه‌نظامیان وابسته به خلیفه حفتر وجود دارد.

کریم خان ضمن تاکید بر اهمیت مشارکت و همکاری با مقامات لیبیایی برای حل مشکلات موجود در لیبی، مقامات لیبی و کشورهای طرف را به رایزنی و کمک‌رسانی برای توقف مشکلات لیبی و جنایات در این کشور تشویق کرد.

دادستان کل لاهه درباره وضعیت مهاجران در لیبی نیز گفت: گزارش‌هایی که از وضعیت مهاجران در لیبی به دست ما رسیده‌اند، بسیار نگران‌کننده هستند و ادعاهایی چون انجام حملات هوایی و بازرسی اقامتگاه‌های آنها در طرابلس، خشونت علیه آنها و بازداشت ظالمانه آنها وجود دارند.

او ضمن درخواست از مقامات لیبی برای تحقیق درباره عاملان این جنایات محاکمه تاکید کرد: کشورها باید حمایت مالی کافی از دیوان کیفری بین‌الملل به عمل آورند تا این دادگاه درباره پرونده‌های مختلف از جمله لیبی تحقیق کند.

کریم خان که پیشتر وکیل سیف الاسلام قذافی بوده، در ادامه اظهارات خود در شورای امنیت تاکید کرد: از هر پرونده‌ای در ارتباط با لیبی که می‌تواند تردیدهایی را درباره بی‌طرفی‌ام ایجاد کند، کناره‌گیری خواهم کرد و این دقیقا همان کاری است که در مورد پرونده موکل سابقم انجام دادم.

او در ادامه گفت: این اقدام مشترک برای جلوگیری از فرار از مجازات جنایات کشتار جمعی، جنایات ضد بشری و جنایات جنگی باید ما را به یکدیگر نزدیکر کند.

طاهر السنی، نماینده لیبی در سازمان ملل نیز در این نشست گفت: اجرای عدالت در لیبی در واقع یک اختیار حاکمیتی و صلاحیت قضایی ملی برای محاکمه هر متهمی بر اساس قوانین لیبی است و این نشان‌دهنده حاکمیت لیبی بر مناطق و شهروندانش است.

السنی درباره همکاری کشورش با دادگاه لاهه نیز گفت: این همکاری بر اساس یادداشت تفاهمی میان دفتر دادستانی کل لیبی و دفتر دادستانی کل لاهه تحت عنوان کمک به دستگاه قضایی لیبی و نه به عنوان جانشین آن انجام می‌شود.

نماینده لیبی در سازمان ملل افزود: بسیاری از پرونده‌های ارجاع داده شده به دادگاه، گزینشی و سیاسی هستند.

انتهای پیام

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اخبار سلامت

دیزل ژنراتور

صیغه نامه برای هتل

قیمت فنس

پریفرم

سایت مدیر اکسپرت

خرید انواع هدایای تبلیغاتی خلاقانه

خرید دتکتور گاز از نماینده رسمی ایران

مبانی حقوق مهندسی

خرید صندل عمده

نحوه محاسبه اقساط

قیمت خرید تلویزیون زیر 5میلیون

قیمت فنس

صندلی آرایشگاه

زير نويس ساز

لمینت متحرک دندان

جعبه سازی

اهمیت استفاده از رپورتاژ

بهترین صرافی های ارزدیجیتال

New punjabi songs

سامانه خودنویس

آزمایشات طب کار بدو استخدام

گن بعد از جراحی ژینکوماستی

آموزش خرید بیت کوین

مرجع خرید و فروش هماتیت

سازمان امور مالیاتی

بهترین فیلم های 2023

تقویت انتن موبایل

مانیتور دنا

شیشه ماشین

عرضه کننده سیم خاردار،فنس،ورق های شیروانی با قیمت عمده

خرید اکانت کلش

تشک دو نفره

دکتر علی پرند

https://nipoto.com/ethereum

شرکت کیمیا همرنگ

خرید تابلو برق

اسرارالشفاء

خرید رپورتاژ آگهی

مایکروسافت

  شیائومی 

 سامسونگ 

 گوشی 

 مارک  

اینتل 

 گواهینامه

  قرمز  گورمن

  تبلت  آیفون 

 طراحی

  لایکا  تایوان 

 یوتیوب  

دوربین

  اندروید  

تاشو  

چین

  گلکسی

  پیکسل 

 ساعت 

 ای‌بی 

 هوشمند 

 سطح  

جدید  

شرکت 

 معرفی  

تجاری

  طرح