کد خبر : 147593
تاریخ انتشار : دوشنبه 6 دسامبر 2021 - 16:00
-

نظام زندگی اجتماعی انسان بدون همیاری داوطلبانه سامان نمی‌یابد

نظام زندگی اجتماعی انسان بدون همیاری داوطلبانه سامان نمی‌یابد

ایسنا/خراسان رضوی نیکوکاری در بین همه اقوام و ملل متمدن وجود داشته و اکنون نیز به صورت‌های گوناگون در بین مردم وجود دارد. بی تردید، نظام زندگی اجتماعی انسان بدون همیاری داوطلبانه سامان نمی‌یابد. فرهنگ؛ شیوه‌های زندگی، سنت‌ها و باورهای حاکم  برجوامع است و انسان به وجود آورنده فرهنگ است که قابل آموزش و قابل انتقال

 نظام زندگی اجتماعی انسان بدون همیاری داوطلبانه سامان نمی‌یابد

ایسنا/خراسان رضوی نیکوکاری در بین همه اقوام و ملل متمدن وجود داشته و اکنون نیز به صورت‌های گوناگون در بین مردم وجود دارد. بی تردید، نظام زندگی اجتماعی انسان بدون همیاری داوطلبانه سامان نمی‌یابد.

فرهنگ؛ شیوه‌های زندگی، سنت‌ها و باورهای حاکم  برجوامع است و انسان به وجود آورنده فرهنگ است که قابل آموزش و قابل انتقال در بین مردم است و می‌توان، برای نظم و استحکام بخشیدن به جامعه انسانی آن را توسعه داد و توسعه نیز مستلزم تغییرات است که نیاز به فعالیت بلندمدت دارد. فطرت انسان به گونه‌ای است که همیشه به دنبال خوبی‌ها و نیکی‌ها است. همه انسان‌ها بصورت فطری گرایش به فضایل انسانی، مانند نیکی و خیر رساندن به دیگران دارند.

نیکوکاری همانطوری که در بین همه اقوام و ملل متمدن وجود داشته و اکنون نیز به صورت‌های گوناگون در بین مردم وجود دارد. بی تردید، نظام زندگی اجتماعی انسان بدون همیاری داوطلبانه امدادگران، خیران و محسنین سامان نمی‌یابد. احسان و نیکوکاری که مبتنی بر کمک به دیگران است از  برترین صفات نیکوی انسانی است.

بارها پیش آمده است که از جمع انسان‌ها، کسانی دچار حالتی می‌شوند که شدیداً نیازمند کمک همنوعان خود هستند و تنها با حمایت و یاری انسان‌های دیگر قادرند به روال عادی و طبیعی خویش بازگردند. چنین حالتی می‌تواند از نیاز مالی تا همکاری در رفع یک دغدغه ذهنی شخص نیازمند کمک را شامل شود. ویژگی بارز بسیاری از این حالت‌ها و موقعیت‌ها، اضطراری بودن آن‌هاست؛ بدین معنی که هرچه زودتر باید کمک یا دخالت انجام گیرد تا این موقعیت اضطراری رفع گردد.

این جاست که اگر تعاملات بین انسان‌ها وجود نداشته باشد، نسبت به چنین مسائلی بی‌تفاوت می‌گردند و خصلت بارز انسان‌ها که ارتباط برقرارکردن با همنوعان خود است، رو به زوال می‌رود. در چنین  حالتی پدیده بی‌تفاوتی نسبت به لزوم کمک‌های نوع‎‌دوستانه اتفاق می‌افتد.

در تحقیقات مختلف، ارتباط مثبت بین دینداری و نوع‌دوستی و نیکوکاری تأیید شده‌اند. در یک بررسی تطبیقی، مذاهب مختلف از لحاظ توجه به فعالیت‌های خیریه و نیکوکاری مورد مقایسه قرار گرفتند و یافته‌های تحقیق اثبات نمود که مکتب اسلام نسبت به بسیاری از مکاتب دینی اهمیت زیادی به فعالیت‌های نوع‌دوستی و نیکوکاری و خیریه می‌دهد.

ارزش‌ها و نمادهای دینی رایج در فرهنگ اسلامی از قبیل صدقه، زکات، توجه به فقرا و محرومان، نذر، ایثار، احسان و محبت با بندگان، نوع‌دوستی، تعاون و مشارکت جمعی و وقف اموال و دارایی برای اهداف خیریه بیانگر قابلیت‌های وسیع اسلام در بحث نیکوکاری است.

در قرآن همواره مردم به نیکوکاری و احسان دعوت شده‌اند و نمی‌توان سوره‌ای از قرآن را یافت که در آن آیه یا آیاتی درباره بذل جان یا مال در راه خدا نیامده باشد. آیه‌های قرآن و احادیث متعدد، مسلمانان را به خاطر اقدامات بشردوستانه و نیکوکارانه به پاداش‌های بهشت برین و قرب الهی مژده می‌دهند. به علاوه، ‌مسلمانان اقدامات نیکوکارانه از قبیل صدقه، کمک کردن به نیازمندان و وقف را نوعی تعهد اخلاقی و دینی می‌دانند و با طیب خاطر در راستای جلب رضایت خداوند و رفع خواسته‌های نیازمندان تلاش می‌کنند.

به  طور کلی امروزه با پیشرفت تکنولوژی و رفع نیازهای گذشته بر دامنه نیازهای جدید افزوده شده است وکشورها به ناچار برای رسیدن به جامعه‌ای ایده‌آل با تاکید بر توسعه روز افزون به عنوان مفهومی برای حد اعلای زندگی خود به دنبال پاسخ و رفع این نیازهاست، در واقع توسعه و توسعه یافتگی درجه‌ای از بهتر شدن انسان در زندگی خود و در مسیر رشد و ترقی هستند، این بهتر شدن در ابعاد مختلف اقتصادی، اجتماعی، زیست محیطی و سیاسی گسترش یافته است برای رسیدن به توسعه الگوها، نظریه‌ها و مدل‌های مختلفی ارائه شده است که مهمترین این الگوها ترویج وقف، امور خیر و نیکوکاری در راستای تامین نیازهای جامعه است.

منابع:

*رستمی، آ و  دیگران. (۱۳۹۹). «تبیین طرح واره الگوی فرهنگ امداد و نیکوکاری در نظام تعلیم و تربیت رسمی کشور».  دو ماهنامه علمی – پژوهشی رهیافتی نو در مدیریت آموزش.  شمار ه ۴. صص: ۲۸۸-۲۷۰.

*ابراهیمی، ط. (۱۳۹۶). «راهکارهای توسعه فرهنگ خیر ماندگار». مجله  پویش   در  آموزش علوم  انسانی. شماره ۶. صص: ۴۸-۶۱.

سالارزهی، ح. (۱۳۹۰). «وقف به مثابه الگوی کار آفرینی  اجتماعی پایدار در  اسلام». مطالعات  اسلامی ندای اسلامی.  شماره ۴۵. صص: ۴۷-۵۲.

*درخشنده، ر و دیگران. (۱۳۹۷). «نقش مباحث فلسفی در توسعه امور خیر و نیکوکاری». دومین کنفرانس علمی و پژوهشی دستاوردهای نوین در مطالعات علوم مدیریت، حسابداری و اقتصاد ایران. صص: ۱۶-۱.

منبع:ایسنا

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اخبار سلامت

دیزل ژنراتور

صیغه نامه برای هتل

قیمت فنس

پریفرم

سایت مدیر اکسپرت

خرید انواع هدایای تبلیغاتی خلاقانه

خرید دتکتور گاز از نماینده رسمی ایران

مبانی حقوق مهندسی

خرید صندل عمده

نحوه محاسبه اقساط

قیمت خرید تلویزیون زیر 5میلیون

قیمت فنس

صندلی آرایشگاه

زير نويس ساز

لمینت متحرک دندان

جعبه سازی

اهمیت استفاده از رپورتاژ

بهترین صرافی های ارزدیجیتال

New punjabi songs

سامانه خودنویس

آزمایشات طب کار بدو استخدام

گن بعد از جراحی ژینکوماستی

آموزش خرید بیت کوین

مرجع خرید و فروش هماتیت

سازمان امور مالیاتی

بهترین فیلم های 2023

تقویت انتن موبایل

مانیتور دنا

شیشه ماشین

عرضه کننده سیم خاردار،فنس،ورق های شیروانی با قیمت عمده

خرید اکانت کلش

تشک دو نفره

دکتر علی پرند

https://nipoto.com/ethereum

شرکت کیمیا همرنگ

خرید تابلو برق

اسرارالشفاء

خرید رپورتاژ آگهی

مایکروسافت

  شیائومی 

 سامسونگ 

 گوشی 

 مارک  

اینتل 

 گواهینامه

  قرمز  گورمن

  تبلت  آیفون 

 طراحی

  لایکا  تایوان 

 یوتیوب  

دوربین

  اندروید  

تاشو  

چین

  گلکسی

  پیکسل 

 ساعت 

 ای‌بی 

 هوشمند 

 سطح  

جدید  

شرکت 

 معرفی  

تجاری

  طرح