کد خبر : 106113
تاریخ انتشار : شنبه 20 نوامبر 2021 - 12:39
-

نقش سرمایه اجتماعی در مبارزه با کرونا

نقش سرمایه اجتماعی در مبارزه با کرونا

ایسنا/مازندران اکنون تمام دنیا به این نتیجه مهم رسیده که در این شرایط که ویروس کرونا در همه جا گسترش یافته، یکی از موثرترین استراتژی‌ها برای مقابله با ویروس، ایجاد فاصله اجتماعی بین افراد و خانه نشینی است که در طی چند روز اخیر شاهد تلاش دولت برای شروع اجرای این استراتژی در کشور بودیم. اجرای

نقش سرمایه اجتماعی در مبارزه با کرونا

ایسنا/مازندران اکنون تمام دنیا به این نتیجه مهم رسیده که در این شرایط که ویروس کرونا در همه جا گسترش یافته، یکی از موثرترین استراتژی‌ها برای مقابله با ویروس، ایجاد فاصله اجتماعی بین افراد و خانه نشینی است که در طی چند روز اخیر شاهد تلاش دولت برای شروع اجرای این استراتژی در کشور بودیم.

اجرای موفقیت آمیز سیاست فاصله اجتماعی مستلزم جدیت دولت و همکاری اقشار مختلف جامعه است.

به‌نظر می‌رسد اکنون بخشی از جامعه ایران وضعیت را به‌خوبی درک کرده و  درخانه بمانیم و خانه نشینی را به‌خوبی رعایت می‌کند اما هنوز بخش دیگری از جامعه تن به این فاصله اجتماعی نداده‌اند که شاید بتوان این دسته از افراد را به دو گروه متمایز تقسیم کرد؛ گروهی که هنوز باور به وخامت اوضاع ندارند و اثر بخشی فاصله اجتماعی را قبول ندارند و گروهی دیگر که وخامت اوضاع را پذیرفته و حاضر به همکاری هستند اما به‌خاطر شرایط نامساعد اقتصادی مجبورند تا بیرون بروند و بتوانند لقمه نانی برای خانواده خود تهیه کنند.

اینجاست که هر یک از ما به سهم خود علاوه بر اینکه خودمان قرنطینه خانگی و خانه نشینی را اجرا می‌کنیم، باید در مورد هر دو گروه فوق دست به کار شویم چراکه تا زمانی که آن‌ها نیز همانند ما همکاری نکنند خانه نشینی ما به نتیجه کامل نخواهد رسید.

رمز موفقیت سیاست خانه نشینی، در همراه نمودن اکثریت جامعه با این سیاست است، به گفته دبیر ستاد ملی کرونا، یک فرد آلوده به این ویروس می‌تواند در یک ماه بیش از ۴۰۰ نفر را آلوده کند.

سوال مهم این است که علاوه بر خانه نشینی، چکار می‌توانیم انجام بدهیم، هر یک از ما دارای حلقه‌ای بزرگی از دوستان، همسایگان، اقوام و خویشاوندان، همکاران، و افرادی هستیم که در طول سال برای رفع نیازهای روزمره خود با آن‌ها در ارتباط مستمر هستیم.

بخشی از اعضای این شبکه ما، همان افرادی هستند که بنا به دو دلیل فوق، کماکان در خیابان‌ها یا جاده‌ها رفت و آمد دارند.

از همین امروز دست به کار شویم و با آن دسته از افرادی که شماره تماس آن‌ها را در گوشی تلفن خود داریم، صحبت کنیم و سعی کنیم از قدرت سرمایه اجتماعی خودمان برای متقاعدسازی آن‌ها جهت همراهی با قرنطینه خانگی، استفاده کنیم.

اگر در بین اعضای شبکه خود افرادی داریم که به‌خاطر شرایط بد اقتصادی مجبور به خروج از منزل هستند، سعی کنیم متناسب با توان اقتصادی خود، از آن‌ها حمایت مالی کنیم تا مجبور نشوند بیرون بروند.

برخی از ما می‌توانیم هزینه یک ماه زندگی او را بلاعوض به او بدهیم و یا به او قرض دهیم یا به تعبیر یکی از دوستان از روش نسیه معکوس استفاده کنیم.

راه‌های زیادی برای کمک به این افراد وجود دارد، کمک به این افراد، کمک به خود ما، کمک به نظام بهداشت و درمان کشور و در نهایت کمک به ایران عزیز است.

اکنون زمان استفاده از سرمایه اجتماعی است، تا دیر نشده از قدرت سرمایه اجتماعی خود برای کمک به کشور استفاده کنیم.

یادداشت از دکتر محمود شارع‌پور استاد جامعه شناسی دانشگاه مازندران

منبع:ایسنا

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

آراد برندینگ

نظر سنجی انتخابات 1403

زنگوله

اخبار سلامت

دیزل ژنراتور

صیغه نامه برای هتل

پریفرم

سایت مدیر اکسپرت

خرید انواع هدایای تبلیغاتی خلاقانه

خرید دتکتور گاز از نماینده رسمی ایران

خرید صندل عمده

نحوه محاسبه اقساط

قیمت خرید تلویزیون زیر 5میلیون

صندلی آرایشگاه

زير نويس ساز

لمینت متحرک دندان

اهمیت استفاده از رپورتاژ

بهترین صرافی های ارزدیجیتال

New punjabi songs

سامانه خودنویس

آزمایشات طب کار بدو استخدام

مرجع خرید و فروش هماتیت

سازمان امور مالیاتی

مانیتور دنا

شیشه ماشین

تشک دو نفره

دکتر علی پرند

https://nipoto.com/ethereum

خرید تابلو برق

خرید رپورتاژ آگهی

مایکروسافت

  شیائومی 

 سامسونگ 

 گوشی 

 مارک  

اینتل 

 گواهینامه

  قرمز  گورمن

  تبلت  آیفون 

 طراحی

  لایکا  تایوان 

 یوتیوب  

دوربین

  اندروید  

تاشو  

چین

  گلکسی

  پیکسل 

 ساعت 

 ای‌بی 

 هوشمند 

 سطح  

جدید  

شرکت 

 معرفی  

تجاری

  طرح