کد خبر : 89373
تاریخ انتشار : شنبه 13 نوامبر 2021 - 22:48
-

نهادینه‌سازی حجاب و عفاف اسلامی در جامعه نیازمند حرکت جمعی و پویا است

نهادینه‌سازی حجاب و عفاف اسلامی در جامعه نیازمند حرکت جمعی و پویا است

ایسنا/آذربایجان شرقی مدیرکل امور زنان و خانواده استانداری آذربایجان شرقی گفت: نهادینه سازی حجاب و عفاف اسلامی در جامعه نیازمند حرکت جمعی و پویااست که تمامی دستگاه ها، نهادها و سازمانهای مردم نهاد مرتبط در این زمینه باید بستری آماده کنند تا بتوانیم در کنار هم گامهای بسیار موثری در حوزه حجاب و عفاف برداریم. رقیه

نهادینه‌سازی حجاب و عفاف اسلامی در جامعه نیازمند حرکت جمعی و پویا است

ایسنا/آذربایجان شرقی مدیرکل امور زنان و خانواده استانداری آذربایجان شرقی گفت: نهادینه سازی حجاب و عفاف اسلامی در جامعه نیازمند حرکت جمعی و پویااست که تمامی دستگاه ها، نهادها و سازمانهای مردم نهاد مرتبط در این زمینه باید بستری آماده کنند تا بتوانیم در کنار هم گامهای بسیار موثری در حوزه حجاب و عفاف برداریم.

رقیه صادق‌زاده امروز چهارشنبه، ۲۳ تیرماه، در نشست تخصصی نقش حجاب در حفظ تحکیم خانواده که در سازمان جهاد دانشگاهی آذربایجان‌شرقی اظهار کرد: بحث توسعه فرهنگ حجاب، بستر تحکیم ارزش ها و مفاهیم اخلاقی است و نهادینه‌سازی فرهنگ حجاب و عفاف یکی از ضرورت های جامعه تلقی می‌شود که سعادت فردی و تحکیم خانواده و جامعه را فراهم می‌کند.

وی در خصوص همگانی بودن مسئله حجاب گفت: حجاب تنها موضوع زنان نیست و قطعا باید از طریق دستگاه های مرتبط برنامه های بیشتری برای آقایان در نظر گرفته شود.

وی بیان کرد: هدف دشمن از جنگ نرم، تضعیف ارزش های معنوی و الهی و از بین بردن اعتقاده و باورهای دینی و مذهبی جوانان ما است و نیاز است که ما با ارائه‌ی آموزش هدفمند و موثر به نسل جوان، رابطه آنان را با حجاب بهتر کرده و در مقابل این هجمه ها بایستیم.

مدیرکل امور زنان و خانواده استانداری آذربایجان شرقی افزود: این برنامه های آموزشی و سخنرانیها در زمینه حجاب و عفاف در شهرستانها بخوبی پیش میرود و با استقبال بسیار خوبی مواجه شده است.

وی خاطرنشان کرد: در وصایای شهدا به مسئله حفظ حجاب و عفاف تاکید شده است و ما برای ادامه دادن راه شهدا و امام راحل(ره) باید به وصایای این شهدا عمل کنیم.

وی در پایان سخنان خود با اشاره به ضرورت رعایت شئونات اسلامی در ادارات گفت: شئونات اداری و اسلامی حتما باید در ادارات رعایت شود و برای هرچه بهتر انجام شدن آن نیاز است که مدیران دستگاهها و رابطین حجاب و عفاف که در تمام دستگاههای اجرایی مشخص هستند و معرفی شده اند حتما در این زمینه فعالیت لازم را داشته باشند.

حجاب مربوط به ظاهر و عفاف مربوط به باطن فرد است

یک مشاور زنان و امور خانواده نیز طی سخنانی در این نشست گفت: هر دو واژه معنای منع و جدایی دارند با این تفاوت که منعی که در بحث حجاب است، مربوط به ظاهر است ولی در بحث عفاف مربوط به باطن و مسئله درونی است.

کوهی افزود: بین حجاب و عفاف ارتباط معناداری وجود دارد بنابراین مبنای حجاب ظاهری حیای درونی است برای همین توجه به عفت و حیا در فضای خانواده ها بسیار مهم است.

وی ادامه داد: حجاب میوه عفاف است و اگر بخواهیم در این زمینه به جایی برسیم باید از درون خانواده بحث عفت و حیا را آغاز کنیم تا به بیرون خانواده هم کشیده و موجب حفظ حجاب شود.

وی در خصوص کسانی که حجاب مناسبی در جامعه ندارند بیان کرد: کسی که ظاهرش تناسبی با شان اجتماعی جامعه اش ندارد، به این معنا نیست که آدم عفیفی نیست و نباید این گونه باشد که با یک تفکر دیگر به او نگاه کنیم لذا ما ابتدا باید نوع نگرشها را در جامعه اصلاح کنیم و سپس به سمت تغییر در رفتار افراد برویم.

این فعال حوزه زنان و خانواده خاطرنشان کرد: یکی از مشکلاتی که ما در جامعه داریم بحث گذر از سنت به مدرنیته شدن است که این دوران در جامعه ما بسیار طولانی بوده و دلیل آن ناتوانی ما در بسترسازی درست است و اینکه قبل از بسترسازی درست اجازه می دهیم، تغییرات با سرعت به سمت ما هجوم بیاورند.

وی متذکر شد: ما رصدکنندگان و دیده بانان فرهنگی خوبی در جامعه نداشتیم و این ضعف ما است که باید روی آن کار شود.

کوهی در مورد حیای عقل نیز گفت: اگر ما بتوانیم بحث حیای عقل را که امام صادق(ع) مطرح کرده اند، بین قشر جوان و نوجوان و خانواده ها خوب تبیین کنیم، این نوع حیا انسان را از ارتکاب خلاف باز میدارد.

وی در تشریح انواع دیگر حیا اظهار کرد: حیا در کلام و حیا در رفتار انواع دیگر حیا هستند که باید رعایت شوند و کلام و عمل هر فرد باید نمودار شخصیت والای او و متناسب با آن باشد و همان طور که خداوند در قران کریم فرموده است به بندگان من بگو به بهترین نحو با یکدیگر سخن بگویند.

وی افزود: حیای قوت هم نوع دیگری از حیا است و آنچه که باعث می‌شود رفتار نامناسبی صورت نگیرد نیروی فراوانی است که در فرد وجود دارد و اگر افراد جامعه را در بحث حیا قوی بار بیاوریم یعنی یاد بگیرند نیروی زیادی در کنترل خود داشته باشند بسیاری از مشکلات می‌تواند حل شود.

وی ادامه داد: در مقابل، حیای جاهلانه انسان را از تکامل، پیشرفت و رشد باز می‌دارد پس باید به جوانان آموزش دهیم که ارتباطات‌شان در جوامع باید مبتی بر کلمه قرآنی کرامت باشد یعنی رابطه باید بر مبنای کرامت انسانی باشد و اگر مردم این نوع رابطه را یاد بگیرند، سراغ رابطه های انحرافی دیگر نمی‌روند.

وی در پایان گفت: سنگینی کفه تربیتی روی خانم هاست و جنس زن هم لطیف است و تا یک حدی کشش دارد در نتیجه باید به مردان هم آموزش داده شود باید به آقایان هم آموزش داده شود.

به گزارش ایسنا در پایان این نشست که به همت معاونت فرهنگی سازمان جهاددانشگاهی استان و مرکز علمی کاربردی جهاددانشگاهی تبریز و با حضور مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری آذربایجان شرقی برگزار شد، به مناسبت هفته حجاب و عفاف از شش نفر از جهادگران، اساتید و دانشجویان تجلیل شد.

 

انتهای پیام

منبع:ایسنا

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اخبار سلامت

دیزل ژنراتور

صیغه نامه برای هتل

قیمت فنس

پریفرم

سایت مدیر اکسپرت

خرید انواع هدایای تبلیغاتی خلاقانه

خرید دتکتور گاز از نماینده رسمی ایران

مبانی حقوق مهندسی

خرید صندل عمده

نحوه محاسبه اقساط

قیمت خرید تلویزیون زیر 5میلیون

قیمت فنس

صندلی آرایشگاه

زير نويس ساز

لمینت متحرک دندان

جعبه سازی

اهمیت استفاده از رپورتاژ

بهترین صرافی های ارزدیجیتال

New punjabi songs

سامانه خودنویس

آزمایشات طب کار بدو استخدام

گن بعد از جراحی ژینکوماستی

آموزش خرید بیت کوین

مرجع خرید و فروش هماتیت

سازمان امور مالیاتی

بهترین فیلم های 2023

تقویت انتن موبایل

مانیتور دنا

شیشه ماشین

عرضه کننده سیم خاردار،فنس،ورق های شیروانی با قیمت عمده

خرید اکانت کلش

تشک دو نفره

دکتر علی پرند

https://nipoto.com/ethereum

شرکت کیمیا همرنگ

خرید تابلو برق

اسرارالشفاء

خرید رپورتاژ آگهی

مایکروسافت

  شیائومی 

 سامسونگ 

 گوشی 

 مارک  

اینتل 

 گواهینامه

  قرمز  گورمن

  تبلت  آیفون 

 طراحی

  لایکا  تایوان 

 یوتیوب  

دوربین

  اندروید  

تاشو  

چین

  گلکسی

  پیکسل 

 ساعت 

 ای‌بی 

 هوشمند 

 سطح  

جدید  

شرکت 

 معرفی  

تجاری

  طرح