کد خبر : 132991
تاریخ انتشار : سه‌شنبه 30 نوامبر 2021 - 23:38
-

هشدار یک مسئول در مورد خطر شکستن سد کاسه‌رود ابرکوه

هشدار یک مسئول در مورد خطر شکستن سد کاسه‌رود ابرکوه

ایسنا/یزد پس از هشدارهای مسئولان میراث فرهنگی ابرکوه در مورد احتمال تخریب مناره‌های نظامیه، این بار مسئولان منابع طبیعی و آبخیزداری ابرکوه زنگ خطر احتمال شکستگی «سد کاسه رود» را به صدا درآوردند؛ خطری که می‌تواند خسارت‌های میلیاردی به جاده‌های مواصلاتی و راه‌آهن را به دنبال داشته باشد. مدتی پیش رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و

هشدار یک مسئول در مورد خطر شکستن سد کاسه‌رود ابرکوه

ایسنا/یزد پس از هشدارهای مسئولان میراث فرهنگی ابرکوه در مورد احتمال تخریب مناره‌های نظامیه، این بار مسئولان منابع طبیعی و آبخیزداری ابرکوه زنگ خطر احتمال شکستگی «سد کاسه رود» را به صدا درآوردند؛ خطری که می‌تواند خسارت‌های میلیاردی به جاده‌های مواصلاتی و راه‌آهن را به دنبال داشته باشد.

مدتی پیش رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری ابرکوه در گفت و گو با خبرنگار ایسنا نسبت به فرو ریختن مناره‌های نظامیه هشدارهای جدی داد و اعلام کرد که اگر مسیر منتهی به این اثر تاریخی مسدود نشود، در صورت ریزش مناره‌ها ممکن است شاهد خسارات جانی و مالی باشیم.

متأسفانه با وجود همه هشدارها، هیچ اقدام عملیاتی در این راستا صورت نگرفت و این بار رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری ابرکوه نیز نسبت به تخریب و شکستگی سد «کاسه رود» هشدار می‌دهد.

«مرتضی سعیدی» در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا می‌گوید: ترمیم این سد تنها نیازمند ۳۰۰ میلیون تومان اعتبار است که در صورت تأمین و اقدام نشدن به موقع ممکن است خسارت‌های میلیاردی به جاده‌ها و راه‌های مواصلاتی وارد کرده و حتی خسارت جانی به دنبال دارد.

وی ابراز می‌کند: از سال ۹۳ تاکنون به دنبال بارندگی‌های شدید و همچنین ورود سیلاب‌های شمال استان فارس، ظرفیت پنج میلیون متر مکعبی این سد بارها پر و حتی چندین بار نیز سرریز شده است.

به گفته‌ی رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری ابرکوه، فشار آب پشت سد به حدی زیاد است که با وجود انجام اقدامات استحکام‌بخشی در سال گذشته با هزینه‌ای بالغ‌ بر ۱۴۰ میلیون تومان، باز هم این سد دچار آسیب شده و نیاز به ترمیم دارد.

سعیدی تصریح می‌کند: با توجه به پیش‌بینی‌های صورت گرفته نسبت به وقوع باران در ماه‌های آتی، احتمال لبریز شدن مجدد سد وجود دارد چرا که از بارندگی‌های شدید آذرماه تاکنون با وجود خارج شدن تدریجی آب از سد، تاکنون تنها یک و نیم متر از ارتفاع شش متری آب کاهش یافته و فقط ۴۰ درصد آن تخلیه شده است.

وی با بیان این که مدت‌زمان کامل تخلیه سد پنج ماه است، ادامه داد: آب ورودی به پشت سد کاسه رود شیرین بوده و می‌توان آن را برای استفاده در بخش کشاورزی انتقال داد که در این زمینه جهادکشاورزی اقدام به ایجاد خط انتقال و لوله‌گذاری به طول ۱۱ کیلومتر کرده ولی هنوز دو کیلومتر از طول مسیر برای انتقال این آب به مزارع شرق ابرکوه باقی مانده و طرح متوقف شده است.

این مسئول در پایان با تأکید بر این که مکاتبات و روند اداری جهت رسیدگی به مشکل آسیب‌دیدگی سد با فرمانداری و اداره کل منابع طبیعی استان انجام شده و منتظر اقدام مسئولان هستیم.

انتهای پیام

منبع:ایسنا

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

آراد برندینگ

نظر سنجی انتخابات 1403

زنگوله

اخبار سلامت

دیزل ژنراتور

صیغه نامه برای هتل

پریفرم

سایت مدیر اکسپرت

خرید انواع هدایای تبلیغاتی خلاقانه

خرید دتکتور گاز از نماینده رسمی ایران

خرید صندل عمده

نحوه محاسبه اقساط

قیمت خرید تلویزیون زیر 5میلیون

صندلی آرایشگاه

زير نويس ساز

لمینت متحرک دندان

اهمیت استفاده از رپورتاژ

بهترین صرافی های ارزدیجیتال

New punjabi songs

سامانه خودنویس

آزمایشات طب کار بدو استخدام

مرجع خرید و فروش هماتیت

سازمان امور مالیاتی

مانیتور دنا

شیشه ماشین

تشک دو نفره

دکتر علی پرند

https://nipoto.com/ethereum

خرید تابلو برق

خرید رپورتاژ آگهی

مایکروسافت

  شیائومی 

 سامسونگ 

 گوشی 

 مارک  

اینتل 

 گواهینامه

  قرمز  گورمن

  تبلت  آیفون 

 طراحی

  لایکا  تایوان 

 یوتیوب  

دوربین

  اندروید  

تاشو  

چین

  گلکسی

  پیکسل 

 ساعت 

 ای‌بی 

 هوشمند 

 سطح  

جدید  

شرکت 

 معرفی  

تجاری

  طرح