کد خبر : 86909
تاریخ انتشار : جمعه 12 نوامبر 2021 - 22:57
-

«هلیا» به روایت بیگ دیتا

«هلیا» به روایت بیگ دیتا

روز گذشته ویدئوی دختر نوجوانی که در یک نزاع قمه در دست دارد در شبکه‌های اجتماعی دست به دست شد؛ ویدئویی که از چند جهت مورد توجه کاربران قرار گرفته است. به گزارش ایسنا، معصومه نصیری کارشناس رسانه و تحلیلگر رسانه در ادامه در کانال دیتاک نوشت: برخی با تکرار عنوان «دهه هشتادی‌ها» سعی در

«هلیا» به روایت بیگ دیتا

روز گذشته ویدئوی دختر نوجوانی که در یک نزاع قمه در دست دارد در شبکه‌های اجتماعی دست به دست شد؛ ویدئویی که از چند جهت مورد توجه کاربران قرار گرفته است.

به گزارش ایسنا، معصومه نصیری کارشناس رسانه و تحلیلگر رسانه در ادامه در کانال دیتاک نوشت: برخی با تکرار عنوان «دهه هشتادی‌ها» سعی در الصاق این رفتار به نوجوانان یک دهه را دارند. برخی این رفتار را به موضوعات سیاسی و اقتصادی پیوند زده و این افراد را خروجی سیستم معیوب می‌دانند و کمتر کسی تا امروز تحلیل جامعه‌شناختی- روان‌شناختی دقیقی از این موضوع که بیش از غیرقانونی بودن، غیرعرفی بودنش موجب توجه افکار عمومی شده را مورد بررسی کارشناسی قرار داده است.

رصد دیتاک از چهار بستر خبر، اینستاگرام، تلگرام و توییتر نیز تاییدکننده دسته‌بندی‌های مذکور است.

بر این اساس ۴۰٫۱ هزار توییت نتیجه واکنش اهالی توییتر به این موضوع بوده است. واکنشی که با ۱۳٫۸ هزار ریتوییت و ۲۹۲٫۵ هزار لایک و استفاده از هشتگ‌های #هلیا، #هلیانکنشر_میشه و #قمه پیگیری شده است.

توییتری‌ها بیش از سایر بسترها با رویکرد طنز به این موضوع پرداختند. از تهدید باشگاه فوتبال برای انتشار قراردادها با چاشنی تهدید به اینکه «اگر قراردادها را منتشر نکنید می‌گیم هلیا بیاد» تا متن «من انتظار داشتم هلیا با یه بد بد بد قهلم، سر و تهش رو هم بیاره ـ قمه شو در میاره یا ابللفضل» که با ۱۰۳۶۰ لایک، پرلایک‌ترین محتوای توییتر بوده، نمونه‌هایی از واکنش توییتری‌ها بوده است.

اما در تلگرام علاوه بر اطلاع‌رسانی این کلیپ، بیشتر سعی در الصاق این رفتار به دهه هشتادی‌ها صورت گرفته است. نتیجه کنش اهالی تلگرام ۵٫۴ هزار پست با ۲۲٫۵ میلیون بازدید بوده است. پست کانال گیزمیز با متن «چه خبره تو پارکا. این دهه هشتادیا چرا قمه بدستن. تو باید الان دنبال درس و مشقت باشی نه قمه‌کشی» با ۲۹۳٫۱ هزار بازدید پربازدید ترین محتوای تلگرام بوده است.

کنش کاربران اینستاگرام که حول بازنشر و لایک این کلیپ بوده است با ۱٫۸ هزار پست، ۹۹٫۷ هزار لایک و ۹٫۹ هزار کامنت بوده است که تلاش برای پیوند زدن این کلیپ با ضعف سیستم حاکمیت در ابن بستر بیشتر دیده می‌شود.

«هلیا» در بستر خبر با ۶۶۰ محتوا که سهم پایگاه‌های خبری در آن بیشتر بوده پیگیری شده است.

آنچه بیش از هر چیز درباره رفتار هلیا که برخی آن را نشانگر گونه‌ای نوظهور و البته متفاوت از خشونت در زیرپوست این نسل می‌دانند، باید مدنظر قرار گیرد، پرهیز از برچسب‌زنی به او و همسالانش است. رفتار رسانه‌ای ما دقیقا در این نقاط دارای اهمیت است. ما می‌توانیم فرد و یک گروه را ذیل یک صفت و رفتار قرار دهیم و آن‌ها را از حالت بالقوه به بالفعل تبدیل کنیم یا می‌توانیم این رفتار را واکنشی هیجانی و از روی ناپختگی معرفی کنیم که امری قبیح است و نه دستمایه طنز و سرگرم شدن. ما باید «رفتار» را تقبیح و علل آن را واکاوی کنیم اما از فرد، نسل و جنسیت صیانت کرده و صفات «ساختارشکن»، «بی‌فایده» و «ضداجتماعی» را کنار بگذاریم. واکنشی که یک نسل و جنسیت را مورد هجمه قرار دهد قطعا منجر به بازتولید رفتارهای مشابه خواهد شد.

انتهای پیام

منبع:ایسنا

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

ثبت آگهی رایگان

ثبت برند

سم برای موش

دفع موریانه

سم برای ساس

سم برای سوسک

کنسرت معین زندی کیش 10 اسفند 1403 ( خرید بلیط )

مونتاژ برد الکترونیکی

تور گوا نوروز 1404

آسانسور

رژیم کتوژنیک

نمایندگی لباسشویی اسنوا

اجاره خودرو

نمایندگی بوتان کرج

عصر موزیک

تعمیرات لپ تاپ

ایرواشر

تور کربلا هوایی

ای آی موزیکال

خرید لوله و اتصالات با بهترین قیمت و کیفیت

قیمت روغن سیر سیاه

قرص لاغری جی سی

عطر لطافه

آزمایشات طب کار بدو استخدام

میلگرد بستر

میز اداری

ثبت شرکت

شیرگازی اذر

بانک کتاب

روبیک موزیک

خرید گرماتاب

دوربین سیمکارت خور ارزان

رتبه بندی شرکت

مانیتور دنا

پشتیبانی بانک رسالت

چوب پلاست

پشتیبانی سامانه کاتب

پشتیبانی سامانه کاتب

سئو سایت پزشکی

تشک دو نفره

اجاره خودرو

خرید صندل عمده

زير نويس ساز

اهمیت استفاده از رپورتاژ

شیشه ماشین

خرید تابلو برق

خرید رپورتاژ آگهی