کد خبر : 144917
تاریخ انتشار : یکشنبه 5 دسامبر 2021 - 10:50
-

ورود 118 میلیون مترمکعب آب به سدهای بزرگ‌ زنجان

ورود 118 میلیون مترمکعب آب به سدهای بزرگ‌ زنجان

ایسنا/زنجان ‌مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان زنجان گفت: طی بارندگی‌های اخیر، 118 میلیون مترمکعب آب به سدهای بزرگ استان زنجان وارد شده و حجم مخازن به 263 میلیون متر مکعب رسیده است. ‌به گزارش ایسنا،‌ یوسف رضاپور ظهر امروز در نشست خبری با اشاره به این‌که تا دیروز مجموع بارش‌های استان 352 میلی‌متر برآورد شده است،

ورود 118 میلیون مترمکعب آب به سدهای بزرگ‌ زنجان

ایسنا/زنجان ‌مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان زنجان گفت: طی بارندگی‌های اخیر، 118 میلیون مترمکعب آب به سدهای بزرگ استان زنجان وارد شده و حجم مخازن به 263 میلیون متر مکعب رسیده است.

‌به گزارش ایسنا،‌ یوسف رضاپور ظهر امروز در نشست خبری با اشاره به این‌که تا دیروز مجموع بارش‌های استان 352 میلی‌متر برآورد شده است، اظهار کرد: این میزان در مقایسه با مدت مشابه پارسال و متوسط بلندمدت به ترتیب 97 درصد و 64 درصد رشد دارد؛ در واقع امسال سال خیلی پربارشی داشتیم و اگر مقایسه کنیم، 23 استان در معرض بارندگی‌های خوب بوده است. همچنین 10 استان از جمله زنجان جزو استان‌هایی بود که در معرض وقوع سیلاب قرار داشت.

این مسئول با بیان این‌که در مجموع 5 میلیون نفر تحت تاثیر سیلاب بودند، ادامه داد: سیلاب و خشکسالی هر دو طبیعی هستند و منشأ انسانی سهم به‌سزایی در وقوع سیلاب امسال داشت. مدت زیادی در شرایط خشکسالی به سر می‌بردیم و همین باعث می‌شد که خیلی‌ها احتمال وقوع بارندگی شدید و سیل را باور نکنند و این مسئله را در شهرسازی‌ها مد نظر قرا ندهند. به عنوان مثال در بستر رودخانه، پارکینگ ساخته شده بود و یا شهروندان از بستر رودخانه استفاده‌های دیگری می‌کردند.

وی افزود: در استان گلستان، میزان بارندگی نسبت به سال گذشته 89 درصد رشد داشت و این رقم در استان زنجان 97 درصد بود، ولی خوشبختانه هیچ‌کدام از اتفاقاتی که در گلستان رخ داد، در زنجان رقم نخورد. 83 درصد از استان زنجان در حوضه رودخانه قزل‌اوزن قرار دارد و این در حالی است که قزل‌اوزن طی سال‌های گذشته ساماندهی شده و مهندسی رودخانه در مناطق سیل‌خیز و خطرخیز انجام شده است.

رضاپور تصریح کرد: امسال استان زنجان نیز سیلاب‌های زیادی داشت و آب‌هایی که وارد قزل‌اوزن می‌شد در نهایت از طارم به سمت سد منجیل می‌رفت. همچنین رصدها مستمر بود و با افزایش دبی آب، هشدارهای لازم به فرمانداری‌ها و دهیاری‌ها و شوراهای اسلامی داده می‌شد تا حداقل از تلفات انسانی در امان باشیم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان زنجان با بیان این‌که در استان زنجان بارندگی‌ها بسیار عالی و آهسته و پیوسته بود، افزود: چهار سد بزرگ استان و 35 سد کوچک به صورت مستمر بازدید می‌شود تا مشکلی برای استان ایجاد نشود. همین بارندگی‌ها باعث شد سدهایی که سالیان سال آب نداشت، تا حد زیادی غنی شود. در همین راستا، 47 میلیون مترمکعب آب پشت سد تهم جمع‌آوری شده که 56 درصد از ظرفیت این سد را شامل می‌شود. 66 میلیون مترمکعب آب نیز پشت سد گلابر جمع‌آوری شده که 57 درصد از ظرفیت آن را شامل می‌شود.

وی یادآور شد: در خصوص سد کینه‌ورس با 16 میلیون مترمکعب ظرفیت، زمان بارندگی، سد تقریبا پر بود و طی فصل زمستان تا حدودی رهاسازی انجام شده بود. طی بارندگی‌های اخیر نیز 26 میلیون مترمکعب آب وارد سد کینه‌ورس شده است و با توجه به این‌که تا پایان اسفندماه پارسال، مخزن سد 10 میلیون متر مکعب آب داشت، دریچه‌های سد را باز کردیم و معادل ورودی سد، از پایین رهاسازی انجام شد؛ در واقع روزانه 1.5 میلیون مترمکعب آب رهاسازی می‌شود که به تغذیه مصنوعی دشت ابهر منتج و در نهایت به رودخانه شور هدایت می‌شود.

رضاپور همچنین با اشاره به این‌که 134 میلیون مترمکعب آب پشت سد تالوار جمع‌آوری شده که 27 درصد از حجم مخزن را شامل می‌شود، ادامه داد: سد تالوار جزو سدهای مظلوم است و هر جا سخن از سدهایی می‌شود که آب پشت‌شان جمع نمی‌شود، سد تالوار مثال زده می‌شود. در حالی که هم‌اکنون این سد دبی پایه خیلی خوبی دارد و 50 مترمکعب در ثانیه آب وارد آن می‌شود. در همین راستا، برنامه‌ریزی شده است که تا یکی دو ماه آینده، حداکثر ذخیره‌سازی در سد تالوار را انجام دهیم و بدون شک این مقوله در اهداف اولیه احداث سد تاثیر می‌گذارد.

مدیرعامل شرکت آب‌ منطقه‌ای زنجان با تاکید بر این‌که بارندگی‌های اخیر نشان داد که سد درست طراحی شده است، یادآور شد: پارسال همین موقع ذخیره آب استان 182 میلیون مترمکعب بود و سیلاب امسال در کنار خسارت‌هایی که وارد کرد، ذخیره آبی کشور را به 35 میلیارد مترمکعب رساند. در حالی که پارسال ذخیره آبی کشور 22 میلیارد مترمکعب بود. در همین راستا، مقابله با تخلفات آبی به صورت جدی در دستور کار است و در حال حاضر هم مردم و هم نهادها همکاری بیشتری در این زمینه دارند. سطح سد گاوازنگ نیز به خاطر بارندگی‌های دیشب بالا آمده است و همکاران در پی یافتن کورشدگی مسیرها هستند.

وی با اشاره به این‌که متاسفانه به علت برخی تصرفات، بستر برخی رودخانه‌ها به 10 متر کاهش یافته است، افزود: در همین راستا، مطالعات از زنجان‌رود آغاز شده و همه مسیرهای داخل شهر زنجان را شامل می‌شود. در خصوص تغذیه منابع آب زیرزمینی نیز بدون شک بارش‌های اخیر بی‌تاثیر نبوده ولی نمی‌توان گفت که بحران 20 ساله مرتفع شده است؛ در واقع میزان تغذیه سفره‌های زیرزمینی باید اندازه‌گیری شود.

این مسئول همچنین با تاکید بر این‌که دمای هوا در سراسر جهان بالا رفته و نوع بارش‌ها عوض شده است، تصریح کرد: امسال شاهد پدیده رودباد بودیم؛ چراکه معمولا جهت باد از غرب به سمت شرق است ولی جبهه هوای پربارش امسال از جنوب به سمت شمال کشور بود. خیلی‌ها فکر می‌کنند وارد دوره ترسالی شده‌ایم ولی این‌طور نیست. شاید این بارش‌ها سال بعد به همین شکل اتفاق بیفتد ولی باید منتظر خشکسالی‌ها و ترسالی‌های خیلی شدیدتر باشیم. کشور ما نیز خشک و نیمه‌خشک است و همین باعث می‌شود که در ترسالی سدهایی داشته باشیم که جلوی وقوع بحران سیل را بگیرد و آب مورد نیاز در خشکسالی را تامین کند.

رضاپور خاطرنشان کرد: مجموع آب جمع شده پشت سد سلمان فارسی تا هفت سال بعد از افتتاح 130 میلیون مترمکعب بود ولی سال 94 بارش شدیدی صورت گرفت، طوری که ظرفیت 900 میلیون مترمکعبی همین سد طی 3 روز پر شد و سرریز کرد. در حالی که قبلا به چشم سد تالوار به آن نگاه می‌کردند. برای این‌که منابع آبی مطمئنی برای بخش‌های مختلف مصرف تامین کنیم، نیاز داریم مخازنی داشته باشیم تا منابع آبی را مهار و کنترل کند. کشورهایی که بارندگی‌شان چندین برابر ما است به اندازه ما نیاز به سدسازی ندارند ولی در استان‌هایی مثل هرمزگان و سیستان و بلوچستان که هر چند سال یک بار بارندگی‌های سیل‌آسا اتفاق می‌افتد، نیاز به سدسازی ملموس است.

انتهای پیام

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اخبار سلامت

دیزل ژنراتور

صیغه نامه برای هتل

قیمت فنس

پریفرم

سایت مدیر اکسپرت

خرید انواع هدایای تبلیغاتی خلاقانه

خرید دتکتور گاز از نماینده رسمی ایران

مبانی حقوق مهندسی

خرید صندل عمده

نحوه محاسبه اقساط

قیمت خرید تلویزیون زیر 5میلیون

قیمت فنس

صندلی آرایشگاه

زير نويس ساز

لمینت متحرک دندان

جعبه سازی

اهمیت استفاده از رپورتاژ

بهترین صرافی های ارزدیجیتال

New punjabi songs

سامانه خودنویس

آزمایشات طب کار بدو استخدام

گن بعد از جراحی ژینکوماستی

آموزش خرید بیت کوین

مرجع خرید و فروش هماتیت

سازمان امور مالیاتی

بهترین فیلم های 2023

تقویت انتن موبایل

مانیتور دنا

شیشه ماشین

عرضه کننده سیم خاردار،فنس،ورق های شیروانی با قیمت عمده

خرید اکانت کلش

تشک دو نفره

دکتر علی پرند

https://nipoto.com/ethereum

شرکت کیمیا همرنگ

خرید تابلو برق

اسرارالشفاء

خرید رپورتاژ آگهی

مایکروسافت

  شیائومی 

 سامسونگ 

 گوشی 

 مارک  

اینتل 

 گواهینامه

  قرمز  گورمن

  تبلت  آیفون 

 طراحی

  لایکا  تایوان 

 یوتیوب  

دوربین

  اندروید  

تاشو  

چین

  گلکسی

  پیکسل 

 ساعت 

 ای‌بی 

 هوشمند 

 سطح  

جدید  

شرکت 

 معرفی  

تجاری

  طرح