کد خبر : 112969
تاریخ انتشار : دوشنبه 22 نوامبر 2021 - 20:29
-

وضعیت بحرانی بعضی از آثار تاریخی بجستان

وضعیت بحرانی بعضی از آثار تاریخی بجستان

ایسنا/خراسان رضوی رئیس اداره میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی بجستان گفت: تعدادی از آثار تاریخی و شاخص شهرستان بجستان نیاز به مرمت ضروری دارند و لازم است به منظور حفظ این آثار نفیس و ارزشمند، کار مرمت هر چه سریع تر آغاز شود. مهدی جمالی در گفت‌وگو با ایسنا عنوان کرد: طی بررسی‌های به عمل

وضعیت بحرانی بعضی از آثار تاریخی بجستان

ایسنا/خراسان رضوی رئیس اداره میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی بجستان گفت: تعدادی از آثار تاریخی و شاخص شهرستان بجستان نیاز به مرمت ضروری دارند و لازم است به منظور حفظ این آثار نفیس و ارزشمند، کار مرمت هر چه سریع تر آغاز شود.

مهدی جمالی در گفت‌وگو با ایسنا عنوان کرد: طی بررسی‌های به عمل آمده در دو سه ماه گذشته و بررسی وضعیت موجود آثار تاریخی شهرستان بجستان، مشخص شد که تعدادی از آثار در وضعیت بحرانی بوده و نیاز به مرمت فوری دارند.

جمالی اظهار کرد: قلعه‌ روستای مزار، قسمت‌هایی از بافت تاریخی روستای مزار، قلعه‌ مرندیز، کاروانسرای قاسم‌آباد و کاروانسرای مرندیز از جمله آثار تاریخی ارزشمند شهرستان هستند که باید مرمت شوند، همچنین دو آب انبار در سطح شهر و مسجد جامع شهر بجستان نیز در وضعیت اضطراری قرار دارند.

وی افزود: در زمینه مرمت آثار تاریخی پیگیری‌هایی شده و اخیرا نیز مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان و همچنین نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی بازدیدی از برخی آثار داشته و وضعیت آثار را مشاهده کردند و امیدواریم هر چه سریع‌تر و با جذب اعتبارات مربوطه، طی یک ماه آینده کار مرمت آثار را آغاز کنیم.

وی با بیان اینکه کار مرمت آثار تاریخی یک کار مشارکتی است، خاطرنشان کرد: میراث فرهنگی به تنهایی نمی‌تواند کار مرمت آثار را انجام دهد و علاوه بر اداره میراث فرهنگی، بخش خصوصی، خیران و دهیاران و شورای روستا هم باید وارد عمل شوند.

جمالی گفت: در راستای مشارکت مردم در مرمت آثار تاریخی، جلساتی با دهیاران و شوراهای روستاهای مربوطه نیز برگزار شده و روز گذشته کار مرمت کاروانسرای قاسم‌اباد شروع شده است و امیدواریم کار مرمت سایر آثار نیز هر چه سریع تر آغاز شود.

وی در پاسخ به این سوال که کدامیک از این آثار در اولویت مرمت قرار دارد، گفت: تمامی این آثار باید هر چه سریع‌تر مرمت شوند و بستگی به همکاری و همراهی بخش خصوصی و دهیاران و شورای روستاها دارد و هر کدام زودتر وارد عمل شوند، کار مرمت آغاز خواهد شد.

وی در رابطه با آثاری که سال‌های گذشته مرمت شده‌اند، توضیح داد: بافت روستای جزین و کمپ گردشگری آن و منزل رحیمی در بجستان که به عنوان موزه پیشنهاد شده، قبلا مرمت شده‌اند، همچنین قسمت‌هایی از رباط فخرآباد با توجه به اینکه باید برای بازدید به منظور ارزیابی به عنوان ثبت در آثار جهانی آماده می‌شد اوایل سال جاری مرمت و آماده‌سازی شده است.

جمالی تصریح کرد: با توجه به اینکه در چند سال اخیر اعتبارات بسیار محدود بوده است، همین کمبود اعتبارات و یا عدم تخصیص اعتبارات، باعث شده است که بحث مرمت آثار تاریخی به کندی پیش برود و تخریب‌ها بیشتر نمود پیدا کند.

رئیس میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی بجستان به لزوم حمایت خیران در زمینه مرمت آثار تاریخی اشاره کرد و گفت: همان طور که خیران در بخش‌های مهمی چون مدرسه‌سازی و… فعال هستند با توجه به ارزش میراث فرهنگی و حفظ آثار تاریخی، لازم است که در زمینه حفظ آثار تاریخی و به خصوص مرمت این آثار هم وارد شوند.

وی افزود: شهرستان بجستان دارای آثار تاریخی نفیس و ارزشمندی است و به لحاظ تاریخی پیشینه غنی دارد به طوری که قلعه دختر روستای مزار مربوط به دوره ساسانی است بنابراین حفظ این آثار ارزشمند آن طور که باید و شاید و در شأن شهرستان و درخور آثار تاریخی شهرستان، حمایت جمعی را می‌طلبد و نیاز است که مردم، بخش خصوصی و مسئولان در کنار هم قرار گرفته و این آثار ارزشمند را حفظ کنند.

جمالی یادآور شد: در سطح شهرستان بجستان ۱۵۸ اثر شناسایی شده است که ۴۸ اثر آن در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است و پیگیری‌هایی برای ثبت کاروانسرای فخر آباد بجستان در فهرست آثار جهانی انجام شده که در مراحل پایانی کار است و به زودی این اثر در فهرست آثار جهانی ثبت خواهد شد.

منبع: ايسنا

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اخبار سلامت

دیزل ژنراتور

صیغه نامه برای هتل

قیمت فنس

پریفرم

سایت مدیر اکسپرت

خرید انواع هدایای تبلیغاتی خلاقانه

خرید دتکتور گاز از نماینده رسمی ایران

مبانی حقوق مهندسی

خرید صندل عمده

نحوه محاسبه اقساط

قیمت خرید تلویزیون زیر 5میلیون

قیمت فنس

صندلی آرایشگاه

زير نويس ساز

لمینت متحرک دندان

جعبه سازی

اهمیت استفاده از رپورتاژ

بهترین صرافی های ارزدیجیتال

New punjabi songs

سامانه خودنویس

آزمایشات طب کار بدو استخدام

گن بعد از جراحی ژینکوماستی

آموزش خرید بیت کوین

مرجع خرید و فروش هماتیت

سازمان امور مالیاتی

بهترین فیلم های 2023

تقویت انتن موبایل

مانیتور دنا

شیشه ماشین

عرضه کننده سیم خاردار،فنس،ورق های شیروانی با قیمت عمده

خرید اکانت کلش

تشک دو نفره

دکتر علی پرند

https://nipoto.com/ethereum

شرکت کیمیا همرنگ

خرید تابلو برق

اسرارالشفاء

خرید رپورتاژ آگهی

مایکروسافت

  شیائومی 

 سامسونگ 

 گوشی 

 مارک  

اینتل 

 گواهینامه

  قرمز  گورمن

  تبلت  آیفون 

 طراحی

  لایکا  تایوان 

 یوتیوب  

دوربین

  اندروید  

تاشو  

چین

  گلکسی

  پیکسل 

 ساعت 

 ای‌بی 

 هوشمند 

 سطح  

جدید  

شرکت 

 معرفی  

تجاری

  طرح