کد خبر : 99422
تاریخ انتشار : چهارشنبه 17 نوامبر 2021 - 21:52
-

پاسخ به افرادی که با واکسن مخالفت می‌کنند…

پاسخ به افرادی که با واکسن مخالفت می‌کنند…

ایسنا/خراسان رضوی در هفته‌های اخیر مراجعه مردم به مراکز واکسیناسیون کاهش چشمگیری داشته است. علاوه‌بر افرادی که تاکنون هیچ اقدامی برای تزرق واکسن انجام نداده‌اند، بسیاری از افراد هم به دلایل مختلف برای تزریق دوز دوم مراجعه نکرده‌اند. باوجود تاکید پزشکان بر واکسیناسیون و رسیدن به ایمنی جمعی چرا برخی از افراد همچنان از تزریق واکسن

پاسخ به افرادی که با واکسن مخالفت می‌کنند...

ایسنا/خراسان رضوی در هفته‌های اخیر مراجعه مردم به مراکز واکسیناسیون کاهش چشمگیری داشته است. علاوه‌بر افرادی که تاکنون هیچ اقدامی برای تزرق واکسن انجام نداده‌اند، بسیاری از افراد هم به دلایل مختلف برای تزریق دوز دوم مراجعه نکرده‌اند. باوجود تاکید پزشکان بر واکسیناسیون و رسیدن به ایمنی جمعی چرا برخی از افراد همچنان از تزریق واکسن خوددداری می‌کنند؟

مهناز، ۲۶ ساله و خانه‌دار است. او در خصوص مخالفتش با واکسن کرونا می‌گوید: من دلایل زیادی برای واکسن نزدن، دارم. نتیجه بخشی واکسن‌هایی که در طول زمان برای بچه‌ها می‌زنند، در طول یک قرن نشان داده شده اما واکسن‌های فعلی کرونا هنوز آزمون و خطا نشده و نمی‌توان به آن اعتماد کرد. همه واکسن‌های کرونا عوارض دارند و نتیجه این عوارض در بلندمدت نشان داده می‌شود. به نظر من ما انسان‌ها برای ترس از جان‌مان واکسن می‌زنیم، اگر قرار باشد در هر یک میلیون دوز واکسن یکی از آن‌ها سبب لخته‌شدن خون شود، نمی‌خواهم با واکسن جانم را از دست بدهم.

هلما، ۲۸ ساله و شاغل نیز در این خصوص بیان می‌کند: من اعتقادی به واکسن ندارم بلکه اعتقاد به پیشگیری دارم. واکسن تنها از مرگ فرد جلوگیری می‌کند اما افراد مشهوری در ایران و دنیا بعد از تزریق هر دو دوز واکسن جان خود را از دست دادند. من بعد از شنیدن این اخبار از تزریق واکسن منصرف شدم.

پروین، ۸۰ ساله و خانه دار است، او نیز در مورد مخالفت با واکسیناسیون عنوان می‌کند: من تاکنون بیماری‌های زیادی در زندگی‌ام دیده‌ام. کرونا نیز همانند همان بیماری‌هاست. فقط کافی است که مراقبت کنیم. درحال حاضر زنده و سالم هستم و نیازی به واکسن ندارم و هیچ‌وقت هم واکسن نمی‌زنم.

دکتر علیرضا صداقت، رئیس بخش مراقب‌های ویژه کرونای بیمارستان امام رضا(ع) مشهد در گفت‌وگو با ایسنا، در خصوص آزمون و خطای واکسن‌های کرونا، اظهار کرد: مراحل ساخت و آماده‌سازی واکسن‌هایی مثل کزاز، آبله‌مرغان، سرخک و… حدود پنج تا هفت سال و تا تدوین کامل شاید حدود ۳۰ سال به طول انجامیده است. در زمان ساخت و تدوین این واکسن‌ها سطح تکنولوژی و پیشرفت علم در دنیا با دنیای کنونی بسیار متفاوت بوده است. منطقی است که باتوجه به پیشرفت علم در دنیای کنونی، سرعت ساخت و تدوین واکسن‌ها تسریع پیدا کند. مخالفین واکسن این موضوع را در نظر نمی‌گیرند.

وی افزود: در پاندمی ویروسی سرعت کارها و درمان افزایش پیدا می‌کند. در ساخت واکسن برای اطمینان از عدم عوارض جدی آن، فازهای بالینی محدود می‌شود. کسانی که درحال حاضر از عدم عوارض واکسن صحبت می‌کنند، اسفند۹۸، تیر، شهریور و آبان ماه سال گذشته را فراموش کردند که از رئیس جمهور مطالبه واکسن می‌کردند. واکسن‌های کرونا در مراحل بالینی و در نمونه‌ها نتیجه‌ خوبی کسب کرده‌، و به طور اضطراری برای جمعیت بالاتر مجوز گرفته است؛ چراکه در شرایط همه‌گیری، تعداد فوتی‌ها، بستری‌ها و مبتلایان به کرونا، مراجعان سرپایی و… بالاست. مجوز اضطراری به این معناست که تمامی مراحل بی‌عارضه بودن و اثربخشی نسبی را پشت سرگذاشته‌ و در مراحل بالینی قابل استفاده است. این موضوع برای گروه‌های سنی نوجوان، جوانان و زنان باردار و شیر ده نیز صدق می‌کند.

رئیس بخش مراقبت‌های ویژه کرونای بیمارستان امام رضا(ع) مشهد با اشاره به اینکه واکسن‌ها دو دسته عوارض دارند، عنوان کرد: برخی موارد عوارض محسوب نشده و عدم کارآرایی واکسن محسوب می‌شوند. میزان اثرگذاری واکسن‌ها در جلوگیری از مرگ افراد متفاوت است؛ برای مثال واکسنی که ۹۰ درصد از مرگ افراد بعد از ابتلا به کرونا جلوگیری می‌کند، ۱۰ درصد دیگر آن عدم کارآرایی واکسن محسوب می‌شود. عوارضی که افراد عامی در فضای مجازی آن را نقل و بازگو می‌کنند از عوارض واکسن نبوده و عدم‌کارآرایی آن است. زمانی واکسیناسیون کامل می‌شود که فرد دو دوز واکسن را تزریق کرده و ۱۴ روز از آن گذشته باشد. کسانی که بعد از تزریق دو دوز واکسن به علت کرونا فوت می‌کنند، علت آن عدم کارآرایی واکسن است.

صداقت تاکید کرد: برخی افراد بیماری‌های زمینه‌ای مانند فشار خون، دیابت و بیماری قلبی دارند که بعد از تزریق این داروی شیمیایی با فعل و انفعالاتی که در بدن آنان ایجاد می‌شود ممکن است بیماری زمینه‌ای تشدید شود که این امر در تداخل با هر داروی شیمیایی دیگر نیز ممکن است به وجود بیاید. آن دسته از عوارضی که به نام عوارض مستقیم نام دارد، در سامانه عوارض سنجی ثبت می‌شود. عوارض مستقیم به دو دسته سبک و متوسط که در انتها منجر به بستری نشده و عوارض حاد و شدید که منجر به بستری می‌شود، تقسیم‌بندی می‌شوند. در کشور ما مطالعه بزرگی روی ۱۲۰ هزار از افرادی که واکسن زده‌اند، درحال انجام است. ۱۲ هزار نفر از این افراد در مشهد زندگی می‌کنند که ۱۷ دانشجو دانشگاه علوم پزشکی مشهد این افراد را به صورت مستقیم زیر نظر داشته و بررسی می‌کنند.  به زودی اولین نتیجه این مطالعات مشخص خواهد شد.

وی ادامه داد: وقتی کسی می‌گوید فامیل یا بستگان من بعد از تزریق واکسن فوت کردند، این موضوع یک نگاه میدانی است و باید براساس آمار و ارقام بررسی شود. براساس آماری که دانشگاه علوم پزشکی دارد، باتوجه به نوع واکسن‌های موجود آمار قابل قبول است. قطعا نتایج واکسن سینوفارم و آستارازنکا نسبت به فایزر و مدرنا که در غرب استفاده می‌شود، ضعیف‌تر است. درصد کفایت و اثرگذاری واکسن‌های موجود با آنچه که پیش‌بینی شده، برابری دارد. آن دسته از عوارضی مهم است که فرد به دلیل بیماری ناشی از واکسیناسیون، بستری شده و در سامانه عوارض ثبت شود. این دسته از عوارض بسیار کم و نادر است.

رئیس بخش مراقبت‌های ویژه کرونای بیمارستان امام رضا(ع) مشهد در خصوص تئوری توطئه در واکسیناسیون جهانی، بیان کرد: برخی از مخالفین واکسن با ویژگی اخلاقی خاص، هوادار تئوری توهم توطئه هستند. آنان ادعا می‌کنند که با تزریق واکسن میکروچیب وارد بدن انسان می‌شود و کرونا نوعی نظام نوین جهانی است. برای این شایعات پاسخی وجود ندارد. اگر این افراد به مدت ۲۰ ماه در آی‌سیو بیمارستان‌هایی مثل امام‌رضا(ع) مشهد و بر سر بالین بیماران کرونایی بودند، این حرف‌ها را بیان نمی‌کردند. این افراد هیچ‌کس از خانواده خود را در همه‌گیری ویروس کرونا از دست نداده‌اند، به همین دلیل است که وارد این هیجانات شده‌اند. کسی که یکی از اعضاء خانواده خود را به دلیل کرونا از دست داده باشد، کرونا را با گوشت، پوست و خون خود درک کرده و نظام نوین جهانی یا میکروچیب را فراموش می‌کند. حرف‌های این افراد القایی و هیجانی است.

صداقت در خصوص درمان کرونا با طب سنتی، عنوان کرد: علم قدیم مکمل است یا علم جدید؟ حدود ۲۰۰۰ سال پیش طب قدیمی به نام طب سنتی وجود داشته که طب مدرن و جدید فعلی مکمل آن است. در درمان بیماری‌ها طب مدرن می‌تواند پاسخگو باشد. هر علم مکملی برای تکمیل نواقص علوم گذشته خود آمده است. کسانی که از طب سنتی در درمان کرونا صحبت می‌کنند به جای آیفون تصویری در منازل از درب‌های کوبه‌ای استفاده کرده و از پنجره برای شناسایی افراد استفاده کنند. مهندسی مدرن این افراد را از خانه‌های خشتی به خانه‌های چندین طبقه و مدرن برده است.

وی افزود: طب سنتی مقدم بر طب مدرن است. طب سنتی نواقصی داشته که طب مدرن آمده و مکمل آن شده است. طب مدرن توانسته، واکسن کرونا را بسازد اما طب سنتی می‌گوید اگر شما فلان گیاه را مصرف کنید از ابتلا به بیماری جلوگیری می‌شود. طب مدرن سبب ارتقاء طب سنتی می‌شود. ما به هیچ عنوان طب سنتی را رد نمی‌کنیم، بلکه به دلیل محدودیت‌هایی که در زمانه خود داشته، محدودیت‌هایی برای آن قائل هستیم و بیشتر از یک حد مشخص کارآرایی ندارد.

رئیس بخش مراقبت‌های ویژه کرونای بیمارستان امام رضا(ع) مشهد با اشاره به اینکه ما در شرایطی هستیم که پنج پیک کشنده کرونا را پشت سر گذاشته‌ایم، خاطرنشان کرد: خانواده‌ها از لحاظ مالی، عاطفی، روانی، روحی و… توان پیک ششم را ندارند. کادر درمان بیمارستان نیز توانایی برای یک پیک دیگر ندارد. برای جلوگیری از پیک کشنده ششم باید واکسیناسیون انجام شود. واکسن معجزه نکرده و کرونا را صفر نمی‌کند اما با توجه به متون علمی واکسن‌ها بنا به قدرتشان بین ۷۰ تا ۹۰ درصد از بیماری و بستری شدید و همچنین بین ۸۰ تا ۱۰۰ درصد نیز از فوت افراد جلوگیری می‌کند. منطقی است که برای ایجاد یک ایمنی نسبی از واکسن استفاده کنیم.

صداقت تاکید کرد: بسیاری می‌گویند ایمنی‌ای که به دنبال ابتلا به بیماری ایجاد می‌شود، بهتر از واکسن عمل می‌کند. این مطلب را برخی مطالعات تاکید می‌کنند اما منطقی است که ما خود را در معرض بیمار شدن قرار داده و قمار کنیم؟ مگر مشخص است که فرد از بیماری زنده می‌ماند؟ راه منطقی این است که به علم تکیه کنیم. توصیه من و تمامی پزشکان در خط اول کرونا این است که به علم و به تلاش افرادی که شبانه روز در آزمایشگاه‌ها تلاش می‌کنند، اعتماد و باور کنیم که در این زمینه توطئه‌ای در کار نیست. از کنار کرونا برخی‌ها سوء‌استفاده کرده و اموال نامشروع به دست آورده‌اند. آن‌ها این موضوع را در دسته‌بندی جهانی می‌بینند و فکر می‌کنند که این یک توطئه است. آن‌ها به دنبال این هستند که این ویروس دست‌ساز بوده یا خیر. این موضوع دیگر اهمیت ندارد؛ چراکه جان مردم در خطر است. اگر در فرداها مطالعات علمی به این سمت برود که عوارض واکسن از فواید آن بیشتر است، بنده اعلام خواهم کرد که هیچ‌کس واکسن نزند. درحال حاضر تمامی متون علمی به واکسیناسیون، پوشش ماسک و فاصله گذاری اجتماعی تاکید دارند.

منبع: ايسنا

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اخبار سلامت

دیزل ژنراتور

صیغه نامه برای هتل

قیمت فنس

پریفرم

سایت مدیر اکسپرت

خرید انواع هدایای تبلیغاتی خلاقانه

خرید دتکتور گاز از نماینده رسمی ایران

مبانی حقوق مهندسی

خرید صندل عمده

نحوه محاسبه اقساط

قیمت خرید تلویزیون زیر 5میلیون

قیمت فنس

صندلی آرایشگاه

زير نويس ساز

لمینت متحرک دندان

جعبه سازی

اهمیت استفاده از رپورتاژ

بهترین صرافی های ارزدیجیتال

New punjabi songs

سامانه خودنویس

آزمایشات طب کار بدو استخدام

گن بعد از جراحی ژینکوماستی

آموزش خرید بیت کوین

مرجع خرید و فروش هماتیت

سازمان امور مالیاتی

بهترین فیلم های 2023

تقویت انتن موبایل

مانیتور دنا

شیشه ماشین

عرضه کننده سیم خاردار،فنس،ورق های شیروانی با قیمت عمده

خرید اکانت کلش

تشک دو نفره

دکتر علی پرند

https://nipoto.com/ethereum

شرکت کیمیا همرنگ

خرید تابلو برق

اسرارالشفاء

خرید رپورتاژ آگهی

مایکروسافت

  شیائومی 

 سامسونگ 

 گوشی 

 مارک  

اینتل 

 گواهینامه

  قرمز  گورمن

  تبلت  آیفون 

 طراحی

  لایکا  تایوان 

 یوتیوب  

دوربین

  اندروید  

تاشو  

چین

  گلکسی

  پیکسل 

 ساعت 

 ای‌بی 

 هوشمند 

 سطح  

جدید  

شرکت 

 معرفی  

تجاری

  طرح