کد خبر : 97123
تاریخ انتشار : چهارشنبه 17 نوامبر 2021 - 1:38
-

پروژه بهشت‌آباد؛ ویرانگر چهار شهرستان چهارمحال و بختیاری

پروژه بهشت‌آباد؛ ویرانگر چهار شهرستان چهارمحال و بختیاری

ایسنا/چهارمحال و بختیاری نماینده مردم بروجن در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه پروژه بهشت‌آباد چهار شهرستان اردل، کیار، شهرکرد و بروجن را ویران می‌کند، گفت: تاکنون عمیق‌ترین تونلی که برای انتقال آب احداث شده حدود ۱۰۰ متری بوده، درحالیکه این تونل ۳۰۰ متر است، مرکز پژوهش‌های مجلس و سازمان بازرسی دو مرتبه این پروژه را

پروژه بهشت‌آباد؛ ویرانگر چهار شهرستان چهارمحال و بختیاری

ایسنا/چهارمحال و بختیاری نماینده مردم بروجن در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه پروژه بهشت‌آباد چهار شهرستان اردل، کیار، شهرکرد و بروجن را ویران می‌کند، گفت: تاکنون عمیق‌ترین تونلی که برای انتقال آب احداث شده حدود ۱۰۰ متری بوده، درحالیکه این تونل ۳۰۰ متر است، مرکز پژوهش‌های مجلس و سازمان بازرسی دو مرتبه این پروژه را ویرانگر اعلام کرده، زیرا با احداث این تونل منابع آب را تخلیه کرده و بیشترین گسل را در حوزه بهشت‌آباد ایجاد می‌کند.

حجت‌الاسلام و المسلمین امیرقلی جعفری ۲۹ تیرماه در نشست تخصصی تبیین آخرین وضعیت مسئله آب چهارمحال و بختیاری با حضور روحانیون، ائمه جمعه و جماعات با بیان اینکه رویکرد کشور در مسئله آب، اشتباه بوده است، اظهار کرد: فولاد صنعتی آب‌بر است، بنابراین در تمام جهان، جانمایی صنایع آب‌بر در کنار دریا  انجام می‌شود، اما این صنعت آب‌بر در کشور  ایران در میان کویر احداث شده است.

وی با اشاره به اینکه کاشی و سرامیک دومین صنعت آب‌بر در کشور محسوب می‌شود، افزود: این صنعت نیز با قرار گرفتن اشتباه در مرکز کشور و در استان یزد، آب زیادی را به خود اختصاص می‌دهد.

نماینده مردم بروجن در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه مخالفتی با توسعه وجود ندارد، بیان کرد: گسترش صنعت باید متناسب با ظرفیت‌های اقلیمی هر منطقه باشد،‌ به‌علاوه توسعه لجام‌گسیخته کشاورزی در اقلیم‌هایی مانند استان هم‌جوار که ظرفیت لازم را ندارد، امری اشتباه است، به‌طوری که بیشتر از ۱۰ هزار هکتار برنج‌کاری در این استان صورت گرفته و کشت محصولات کشاورزی به این شیوه در کشور اصلا پاسخگو نیست.

جعفری با بیان اینکه یک دیدگاه غلط سیاسی در کشور حاکم است،‌ اضافه کرد: تاکنون چند نفر از روسای جمهور کشور، طرحی برای انتقال آب بین حوضه‌ای با جانمایی نامناسب، در نظر گرفته‌اند که از جمله آنان می‌توان به انتقال آب خزر به استان سمنان در دولت وقت و طرح انتقال آب چهارمحال و بختیاری به استان‌های یزد و کرمان در دولت‌های قبل اشاره کرد.

نماینده مردم بروجن در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه توسعه باید بر مبنای عدالت باشد، ادامه داد: در غیر اینصورت، چیزی جز ویرانی عاید کشور نشده و باید حکمرانی در حوزه آب در کشور تغییر کند.

وی در ادامه با بیان اینکه چهارمحال و بختیاری در حوزه آب پایدار، ۴۰ سال عقب‌ماندگی دارد، افزود: ۹۵ درصد از دشت‌های استان، ممنوعه و ممنوعه بحرانی هستند و آبخوان‌ها نیز تخلیه شده‌اند.

جعفری ادامه داد: سرشاخه‌های سه رود کارون، دز و زاینده‌رود در چهارمحال و بختیاری است، در حالیکه در این استان اجازه استفاده از روان‌آب‌های این سه رود وجود ندارد، به‌علاوه استان استقلال آبی خود را حفظ نکرده است، در شهر چلگرد که بیشترین میزان بارندگی را تقریبا در سطح کشور دارد، حتی اجازه برداشت آب برای طرح‌های توسعه‌ای داده نمی‌شود.

این نماینده مجلس با بیان اینکه ۹۰ درصد چهارمحال و بختیاری در حوزه کارون قرار دارد، عنوان کرد: تنها ۱۰ درصد از استان در حوزه زاینده‌رود قرار دارد، در حالی که حق‌آبه‌ای برای کارون نیز در نظر گرفته نشده است.

جعفری گفت: متاسفانه در برخی از حوزه‌های آب شرب، کشاورزی و صنعت در چهارمحال و بختیاری با تانکر آبرسانی می‌شود و محیط بکر و دست‌نخورده استان به‌واسطه طرح‌های انتقال آب، رو به خشک شدن است.

نماینده مردم شهرستان بروجن در مجلس شورای اسلامی در خصوص تونل‌های آبی در چهارمحال و بختیاری، توضیح کرد: تونل‌های اول، دوم و سوم احداث شده‌اند، البته تونل سوم تاکنون به بهره‌برداری نرسیده است و تنها یک طرح آب شرب با نام طرح بن‌-بروجن برای تامین آب شرب این استان تعریف شده است.

جعفری ادامه داد: طرح آبرسانی بن‌-بروجن تمام مجوزات قانونی را داشته و ۹۹ درصد آن در استان قرار دارد و وضعیت ۲۰۰ متر آن که در استان همجوار قرار دارد، در حال تعیین تکلیف است.

وی با بیان اینکه این طرح آبرسانی بن- بروجن در صورت بهره‌برداری آب شرب نیمی از مردم چهارمحال و بختیاری را تامین خواهد کرد، اظهار کرد: دولت دوازدهم در هر استان یک طرح را برای اولویت اجرا در نظر گرفته که طرح مصوب‌شده در چهارمحال و بختیاری، طرح بن- بروجن است.

این نمایند مجلس با بیان اینکه اخیرا یکی از قضات عضو کمیسیون آب‌های زیرزمینی از استان هم‌جوار نسبت به طرح آبرسانی بن-بروجن اعتراض کرده است، ادامه داد: شکایت این قاضی دارای چند اشکال است، زیرا که زاینده‌رود آب زیرزمینی نیست، دوما طرح آبرسانی بن-بروجن بارگذاری جدید محسوب نمی‌شود، زیرا طرحی مربوط به آب شرب است و سوم، این طرح مربوط به دهه ۸۰ بوده و طرحی مدت‌دار به‌حساب می‌آید.

وی با بیان اینکه شکایت این قاضی به دیوان عدالت اداری ارسال شده و در حال بررسی است، گفت: طبق نظر سازمان محیط زیست، شورای عالی امنیت ملی و چند حوزه مربوطه، ۲۰۰ متر مربوطه از حوزه آبگیر طرح بن-بروجن باید به آب منطقه‌ای چهارمحال و بختیاری تحویل داده شده و پروژه با قید فوریت انجام شود.

جعفری با بیان اینکه پروژه آبرسانی بن-بروجن قابلیت تعطیل شدن را ندارد، تصریح کرد: این پروژه در استان از سه بخش فعال بوده و طبق صحبت مساعدت رئیس مجلس، قول اتمام این پروژه داده شده است.

این نماینده مجلس تاکید کرد: اگر بنا باشد پروژه‌ای که قرار است آب شرب نیمی از مردم چهارمحال و بختیاری را تامین کند، تحت تاثیر لابی‌گری قرار بگیرد، باید بسیاری از پروژه‌های دیگر نیز متوقف شوند، هیچ شخصی اجازه مخدوش کردن امنیت این استان و به هم ریختن روح و روان افراد را ندارد.

وی در خصوص پروژه تونل بهشت‌آباد، توضیح داد: این پروژه، انتقال آب از روستای بهشت‌آباد و از طریق تونل ۵۷ کیلومتری به باغ بهادران استان اصفهان است ک بزرگ‌ترین پروژه انتقال آب در خاورمیانه محسوب می‌شود.

این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: پروژه بهشت‌آباد چهار شهرستان اردل، کیار، شهرکرد و بروجن را ویران می‌کند، زیرا عمیق‌ترین تونلی که برای انتقال آب احداث شده حدود ۱۰۰ متری بوده، در حالیکه این پروژه ۳۰۰ متر است، تاکنون دو مرتبه مرکز پژوهش‌های مجلس و سازمان بازرسی این پروژه را ویرانگر اعلام کرده، زیرا منابع آب را تخلیه کرده و بیشترین گسل را در حوزه بهشت‌آباد ایجاد می‌کند.

وی با بیان اینکه پروژه بهشت‌آباد برای انتقال ۱۳۰ میلیون متر مکعب تعریف شده است، افزود: چرا باید برای این مقدار آب، تونلی ۵۷ کیلومتری احداث شود، اگر استان هم‌جوار واقعا نیازمند آب شرب است، از راه‌های دیگر نیز می‌تواند نیاز خود را تامین کند.

جعفری یادآور شد: طبق صحبت رییس سازمان محیط زیست، بیشترین هجمه‌ها از سوی استان همجوار به سمت این مسئول است، به‌طوری که در تاریخ ۱۵ تیرماه، عجیب‌ترین نامه برای این سازمان ارسال شده است و این تغییر نظر جای بحث دارد.

وی اضافه کرد: طبق این نامه، آب از بهشت‌آباد به شلمزار با لوله، از شلمزار تا شهرکرد در حال بررسی و از شهرکرد تا باغ‌ بهادران با لوله آب‌رسانی شود.

نماینده مردم بروجن در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: سازمان محیط زیست، وظیفه صادر کردن اجازه را برای اجرای این پروژه ندارد، مستندات زیست‌محیطی این پروژه به مجلس ابلاغ شده است و سازمان محیط زیست باید در دادگاه پاسخگو باشد.

جعفری تاکید کرد: طبق فقه و قانون توزیع آب، باید نیاز آبی استان مبدا تامین شود، اگر آب مازاد باقی ماند، این آب از طریق لوله انتقال داده شود، اما این سوال مطرح می‌شود که نیاز آب شرب چهار شهرستان استان برطرف شده است یا نه؟

وی در پایان روحانیت را پرچم‌دار عدالت توصیف و تصریح کرد: از مهم‌ترین وظایف روحانیت، حق‌طلبی، دفاع از عدالت و مبارزه کامل با تبعیض است، روحانیت باید در مشکلات اجتماعی میدان‌دار باشد و بنا نیست که به اختلافات قومی دامن بزند، آینده و امروز در گرو مسئله آب است و بسیاری برای این مسئله حساب و کتاب کرده‌اند.

انتهای پیام

منبع:ایسنا

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

آراد برندینگ

نظر سنجی انتخابات 1403

زنگوله

اخبار سلامت

دیزل ژنراتور

صیغه نامه برای هتل

پریفرم

سایت مدیر اکسپرت

خرید انواع هدایای تبلیغاتی خلاقانه

خرید دتکتور گاز از نماینده رسمی ایران

خرید صندل عمده

نحوه محاسبه اقساط

قیمت خرید تلویزیون زیر 5میلیون

صندلی آرایشگاه

زير نويس ساز

لمینت متحرک دندان

اهمیت استفاده از رپورتاژ

بهترین صرافی های ارزدیجیتال

New punjabi songs

سامانه خودنویس

آزمایشات طب کار بدو استخدام

مرجع خرید و فروش هماتیت

سازمان امور مالیاتی

مانیتور دنا

شیشه ماشین

تشک دو نفره

دکتر علی پرند

https://nipoto.com/ethereum

خرید تابلو برق

خرید رپورتاژ آگهی

مایکروسافت

  شیائومی 

 سامسونگ 

 گوشی 

 مارک  

اینتل 

 گواهینامه

  قرمز  گورمن

  تبلت  آیفون 

 طراحی

  لایکا  تایوان 

 یوتیوب  

دوربین

  اندروید  

تاشو  

چین

  گلکسی

  پیکسل 

 ساعت 

 ای‌بی 

 هوشمند 

 سطح  

جدید  

شرکت 

 معرفی  

تجاری

  طرح