کد خبر : 85836
تاریخ انتشار : پنج‌شنبه 11 نوامبر 2021 - 22:49
-

پیش‌بینی کاهش ۴۵ درصدی تولید گیلاس و آلبالو در خراسان رضوی

پیش‌بینی کاهش ۴۵ درصدی تولید گیلاس و آلبالو در خراسان رضوی

ایسنا/خراسان رضوی مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: در سال جاری پیش‌بینی می‌شود ۳۸ هزار تن گیلاس و آلبالو در استان از سطح باغ‌های بارور استان برداشت شود که به دلیل پدیده‌های سرمازدگی اسفند ماه ۱۳۹۹، همچنین خشکسالی و عدم تامین آب مورد نیاز به دلیل کاهش آبدهی قنوات و رودخانه‌ها در باغات مناطق کوهپایه‌ای

پیش‌بینی کاهش ۴۵ درصدی تولید گیلاس و آلبالو در خراسان رضوی

ایسنا/خراسان رضوی مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: در سال جاری پیش‌بینی می‌شود ۳۸ هزار تن گیلاس و آلبالو در استان از سطح باغ‌های بارور استان برداشت شود که به دلیل پدیده‌های سرمازدگی اسفند ماه ۱۳۹۹، همچنین خشکسالی و عدم تامین آب مورد نیاز به دلیل کاهش آبدهی قنوات و رودخانه‌ها در باغات مناطق کوهپایه‌ای و تنش‌های دمایی سال جاری، شاهد کاهش ۴۵ درصدی تولید این محصولات نسبت به سال گذشته هستیم.

محمد میری دراین خصوص اظهار کرد: عمده شهرستان‌های تولیدکننده این محصولات در استان شامل چناران، مشهد، طرقبه شاندیز، نیشابور، تربت‌جام  و فریمان هستند که بخش عمده سطح زیرکشت و تولید این محصولات را به خود اختصاص داده‌اند. رقم عمده گیلاس در استان تک دانه و سیاه مشهد و در آلبالو ارقام مجاری و محلی است و در کنار آن سایر ارقام نیز به صورت محدود تولید می‌شود.

پیش‌بینی برداشت ۳۸ هزار تن گیلاس و آلبالو در خراسان رضوی

وی افزود: پیش‌بینی می‌شود ۳۸ هزار تن گیلاس و آلبالو در استان امسال از سطح باغ‌های بارور استان برداشت شود که بدلیل پدیده‌های سرمازدگی اسفند ماه ۱۳۹۹، همچنین خشکسالی و عدم تامین آب مورد نیاز به دلیل کاهش آبدهی قنوات و رودخانه‌ها در باغات مناطق کوهپایه‌ای و تنش‌های دمایی سال جاری، شاهد کاهش ۴۵ درصدی تولید این محصولات نسبت به سال گذشته هستیم.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی بیان کرد: سیاست سازمان جهاد کشاورزی استان استفاده از ارقام پایه رویشی به جای باغ‌های سنتی و غیر اقتصادی بوده تا بتوان افزایش کیفی و کمی محصول را رقم زد.

میری عنوان کرد: آلبالو و گیلاس تولیدی در استان خراسان رضوی از مرغوبیت بالایی برخوردار بوده و عمده آن در این استان مصرف تازه‌خوری داشته و مازاد آن به استان‌های همجوار فرستاده می‌شود، ضمن اینکه بخشی از محصول تولیدی نیز به کشورهای روسیه، عراق، ترکیه، افغانستان و کشورهای عربی حوزه خلیج فارس صادر می‌شود.

وی اضافه کرد: از مشکلات عمده گیلاس کاران باروری کم درختان گیلاس به خصوص رقم تکدانه مشهدی است که پیشنهاد می‌شود باغداران با اجرای طرح سرشاخه‌کاری درختان گیلاس نسبت به جایگزینی ارقام معرفی شده توسط مرکز تحقیقات کشاورزی اقدام کنند.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی تصریح نمود:  باغداران برای کاهش خسارت نسبت به بیمه کردن باغ‌ها نزد صندوق بیمه محصولات کشاورزی، تقویت درختان، استفاده از سامانه‌های ضد تگرگ، مه پاش، سیستم‌های گرمایشی و استفاده از ارقام دیرگل ومتحمل به سرما اقدام کنند.

میری گفت: در طول دوره برداشت به طور متوسط در هر هکتار ۳۰ نفرروز مشغول به کار می‌شوند که در مجموع حدود ۳۴۰ هزار نفر روز در محدوده زمانی برداشت این محصولات در سطح استان مشغول به کار می‌شوند.

به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی، وی عنوان کرد:  از جمله اقدامات انجام شده طی سال‌های اخیر در راستای بهبود کمی وکیفی عملکرد محصول می‌توان به (اجرای برنامه‌های اصلاحی از قبیل توصیه‌های فنی در زمینه کاشت ارقام سازگار و پرمحصول و کاشت ترکیبی ارقام در خصوص افزایش گردافشانی، استفاده از کندوی زنبور عسل همزمان باگرده افشانی در باغات گیلاس، اجرای طرح سرشاخه‌کاری در باغات قدیمی و کم‌بازده و استفاده از ارقام جدید وارداتی پرمحصول و با بازارپسندی مناسب، احداث باغات مدرن متراکم  و اصلاح و نوسازی و هرس باغات قدیمی)  اشاره کرد.

منبع:ایسنا

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

آراد برندینگ

نظر سنجی انتخابات 1403

زنگوله

اخبار سلامت

دیزل ژنراتور

صیغه نامه برای هتل

پریفرم

سایت مدیر اکسپرت

خرید انواع هدایای تبلیغاتی خلاقانه

خرید دتکتور گاز از نماینده رسمی ایران

خرید صندل عمده

نحوه محاسبه اقساط

قیمت خرید تلویزیون زیر 5میلیون

صندلی آرایشگاه

زير نويس ساز

لمینت متحرک دندان

اهمیت استفاده از رپورتاژ

بهترین صرافی های ارزدیجیتال

New punjabi songs

سامانه خودنویس

آزمایشات طب کار بدو استخدام

مرجع خرید و فروش هماتیت

سازمان امور مالیاتی

مانیتور دنا

شیشه ماشین

تشک دو نفره

دکتر علی پرند

https://nipoto.com/ethereum

خرید تابلو برق

خرید رپورتاژ آگهی

مایکروسافت

  شیائومی 

 سامسونگ 

 گوشی 

 مارک  

اینتل 

 گواهینامه

  قرمز  گورمن

  تبلت  آیفون 

 طراحی

  لایکا  تایوان 

 یوتیوب  

دوربین

  اندروید  

تاشو  

چین

  گلکسی

  پیکسل 

 ساعت 

 ای‌بی 

 هوشمند 

 سطح  

جدید  

شرکت 

 معرفی  

تجاری

  طرح