کد خبر : 116619
تاریخ انتشار : سه‌شنبه 23 نوامبر 2021 - 16:06
-

چرا کشاورزان از بیمه محصولات کشاورزی استقبال نمی‌کنند؟

چرا کشاورزان از بیمه محصولات کشاورزی استقبال نمی‌کنند؟

ایسنا/قزوین با وقوع حوادث و بلایای طبیعی، خشکسالی و سرمازدگی شاهد ازبین‌رفتن محصولات کشاورزی بوده و هستیم و در این سال‌ها به دلیل تغییر اقلیم، سرمازدگی باغات نمود بیشتری داشته است. بیمه محصولات کشاورزی به‌عنوان یک راهکار برای مقابله با بلایای طبیعی، خشکسالی، تغییر اقلیم و آنچه محصولات کشاورزی را تهدید می‌کند و در نتیجه برای

چرا کشاورزان از بیمه محصولات کشاورزی استقبال نمی‌کنند؟

ایسنا/قزوین با وقوع حوادث و بلایای طبیعی، خشکسالی و سرمازدگی شاهد ازبین‌رفتن محصولات کشاورزی بوده و هستیم و در این سال‌ها به دلیل تغییر اقلیم، سرمازدگی باغات نمود بیشتری داشته است.

بیمه محصولات کشاورزی به‌عنوان یک راهکار برای مقابله با بلایای طبیعی، خشکسالی، تغییر اقلیم و آنچه محصولات کشاورزی را تهدید می‌کند و در نتیجه برای کاهش خسارت کشاورزان موردتوجه و تأکید قرار گرفته است؛ اما مشاهده می‌شود که کشاورزان از این بیمه استقبال نمی‌کنند.

قدرت‌الله مهدیخانی، مدیرکل مدیریت بحران استان در این خصوص به ایسنا می‌گوید: سالیانه بالغ بر ۳۵۰۰ میلیارد تومان از اعتبارات مدیریت بحران در اختیار صندوق بیمه محصولات کشاورزی قرار می‌گیرد ولی مشکل این است که کشاورزان از بیمه استقبال نمی‌کنند در حالی که باید بیمه را جدی بگیرند. البته باید بگوییم که اعتبارات صندوق بیمه کشاورزی نیز از اعتبارات سازمان مدیریت بحران است.

وی اضافه می‌کند: رویکرد صندوق تغییر کرده و حمایتی است، برای همین منظور جلسات متعددی با نمایندگان کشاورزان و صندوق به‌صورت مستمر و ماهیانه برقرار می‌شود. کشاورزان و دامداران می‌توانند با ارقام پایین باغات مثمر و احشام خود را بیمه کنند.

مدیرکل مدیریت بحران استان متذکر می‌شود: انتظار داریم کشاورزان به بیمه توجه کنند چون احتمال می‌رود در آینده سیاست دولت برای پرداخت خسارت تنها منوط به بیمه باشد لذا کشاورزان باید از ظرفیت صندوق بیمه استفاده کنند. حوادث اتفاق می‌افتد و طبیعت کار خود را می‌کنددر این میان ما هستیم که باید آماده باشیم.

عدم کارشناسی دقیق برآورد خسارت باغات

محمدی، بخشدار الموت شرقی با اشاره به عدم استقبال کشاورزان از بیمه کشاورزی به ایسنا می‌گوید: حدود ۱۵ سال پیش در منطقه الموت برای بیمه درختان گردو مردم استقبال خوبی نشان دادند ولی بیمه در سال‌های بعد دقیق کارشناسی نکرد؛ معمولاً ارزیابان رقمی را به‌صورت میانگین در نظر می‌گرفتند و سال بعد مبلغ ناچیزی پرداخت می‌کردند که همین امر باعث شد مردم از بیمه استقبال نکنند. باید بگوییم که کارشناسی دقیق نیست و اطلاع‌رسانی دقیقی نیز در حوزه بیمه صورت نگرفته است.

به گزارش ایسنا، کشاورزان معترض هستند چراکه کارشناسان به‌جای اینکه تک‌تک باغات یک روستا را بازدید کنند به باغ حاشیه جاده اکتفا کرده و آن را ملاک عمل قرار می‌دهند درصورتی‌که ارقام محصولات کشاورزی با یکدیگر متفاوت هستند، برخی زودگل و برخی دیرگل هستند و همین امر مشخصا در موضوعی مانند سرمازدگی نقش مهمی دارد.

بر اساس گزارش ایسنا، مهدیخانی از عدم استقبال کشاورزان از بیمه کشاورزی سخن می‌گوید در حالی که مدیر صندوق بیمه محصولات کشاورزی استان قزوین این موضوع را نمی‌پذیرد.

عدم استقبال کشاورزان از بیمه را قبول ندارم

محمد طهرانی‌ها، مدیر صندوق بیمه محصولات کشاورزی استان قزوین در پاسخ به ایسنا می‌گوید: استقبال از بیمه محصولات کشاورزی خوب است و من عدم استقبال کشاورزان از بیمه را نمی‌پذیرم، سالانه ۳۵ هزار فقره بیمه‌نامه در صندوق صادر می‌شود مسلماً بین آنان تعدادی افراد اعتراض به حق یا ناحق دارند؛ اینکه همه را با یک نگاه ببینیم این‌گونه نیست، آنانی هم که خسارت خود را دریافت می‌کنند متشکر هستند.

وی اضافه می‌کند: استخرهای پرورش ماهی در الموت بیمه کردند و کسی که ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان حق بیمه پرداخت کرده بود ۱۶۰ میلیون تومان غرامت گرفت.

مدیر صندوق بیمه محصولات کشاورزی استان قزوین اشاره می‌کند: خسارت محصول گردو را در برخی از مناطق استان ۱۰۰ درصدی پرداخت کردیم چون قانونی داریم اگر خسارت به مرز ۷۰ درصد برسد آن خسارت ۱۰۰ درصد تلقی کنیم البته ۳۰ درصد را صندوق بیمه از جیب پرداخت می‌کند.

وی توضیح می‌دهد: امسال در تمام کشور خسارت خشکسالی را داشتیم و خسارت تمام بیمه‌شدگان را پرداخت کردیم، بیش از ۸۰ درصد بیمه‌شدگان گندم دیم خسارت ۱۰۰ درصدی برای خشکسالی گرفتند و حتی برای گندم آبی نیز برای بهره‌بردارانی که محل تأمین آب آنان از محل شبکه تحت پوشش آبیاری استان بود خسارت پرداخت کردیم، البته این خسارت به کسانی که در بیمه‌نامه‌شان محل تأمین آب از کانال‌های طرح آبیاری دشت قزوین ذکر شده بود پرداخت شد.

نگاه منفعت‌طلبانه نداریم

طهرانی‌ها یادآور می‌شود: مردم مطمئن باشند نگاه منفعت‌طلبانه نداریم و معتقدیم صندوق بیمه کشاورزی تنها ابزار حمایتی از کشاورز در مقابل خطرات احتمالی است و تمام ابزار حمایت دولت از کشاورز بیمه است، بنابراین تنگ‌نظری نداریم بلکه خسارت را در چهارچوب خودش بررسی می‌کنیم.

وی تأکید می‌کند: کشاورزان اغلب بیمه با گزینه پایین را انتخاب کردند و تمام خطراتی که اتفاق می‌افتد تحت پوشش بیمه‌نامه انتخابی آنان نیست بنابراین کشاورزان فکر می‌کنند بیمه کردند باید تمام خسارت را بگیرند، درصورتی که بیمه چند گزینه دارد و برخی کشاورزان حداقل گزینه و ضعیف‌ترین بیمه را انتخاب می‌کنند. کشاورزان دقت داشته باشند برای اینکه گله‌مندی پیش نیاید کامل‌ترین و بهترین گزینه را انتخاب کنند مسلماً هرچقدر پول بدهیم همان قدر آش می‌خوریم.

مدیر صندوق بیمه محصولات کشاورزی استان قزوین خاطرنشان می‌کند: گاهی ممکن است نظر کارشناس و کشاورز مغایرت داشته باشد در این صورت، بخشی برای پاسخگویی به شکایات کشاورزان وجود دارد و بررسی مجدد انجام می‌دهیم و اگر حق با کشاورز باشد نظر خود را تغییر می‌دهیم. صرفاً نگاه منفی به مقوله بیمه کشاورزی سیاه‌نمایی است.

تعداد ارزیابان بیمه قابل‌قبول است

وی اعلام می‌کند: در فروش بیمه‌نامه حدود ۷۰ تا ۸۰ نفر در سطوح مختلف کارگذار، بیمه‌گر و بازاریاب فعالیت دارند، در بخش ارزیابی خسارت حدود ۳۰ نفر در زراعت و باغ و دام و طیور فعال هستند؛ اگر تعداد ارزیابان کم باشد نمی‌گذاریم در استان کاستی به وجود آید و سعی کردیم چیزی از نظر ما دور نماند؛ باتوجه‌به سطح استان تعداد ارزیابان قابل‌قبول است و اگر کمبودی باشد با ابزارهای کمکی مانند استفاده از نیروهای بومی در منطقه خسارت‌ها را بررسی کنیم.

طهرانی‌ها تصریح می‌کند: برای هر محصول تعدد گزینه داریم و تعرفه‌ها به نفع کشاورزان بازنگری شده است؛ سال گذشته حدود ۶۵ میلیارد تومان خسارت داشتیم در زراعت ۲۰ میلیارد تومان و به باغات ۴۵ میلیارد تومان خسارت وارد شد.

مدیر صندوق بیمه محصولات کشاورزی استان قزوین در پایان سخنانش می‌گوید: در سال گذشته بسیاری از سطوح اقتصادی زراعت و باغ استان تحت پوشش بیمه قرار گرفت ولی در بخش دام دستگاه‌های متولی ضعیف عمل کردند و با همراهی مسئولان مربوطه در سال جدید تعداد بیمه‌گذار در این بخش افزایش پیدا خواهد کرد.

عباس زارعی یکی از باغداران الموت غربی به ایسنا می‌گوید: در روستای عباسک الموت غربی اولین کسی هستم که بیمه را پیگیری کردم، آن را به اهالی پیشنهاد دادم ولی اهالی گفتند شما بیمه گرفتید که می‌گویید محصول و باغ را بیمه کنیم. پنج سال قبل اولین‌بار بیمه کردم سه میلیون تومان حق‌بیمه پرداخت کردم و یک میلیون و ۹۰۰ هزار تومان خسارت دادند البته باید بگویم که پرداخت خسارات با تأخیر هشت‌ماهه به‌حساب کشاورز واریز می‌شود.

ایرج عبدلی، کارشناس جهاد کشاورزی رازمیان نیز در گفت‌وگو با ایسنا اظهار می‌کند: یکی از عواملی که مانع توسعه بیمه می‌شود دهیاران و بخشداران هستند، دهیاران همکاری لازم را با جهاد کشاورزی و مروجان ندارند و اهالی روستاها نیز دنباله‌رو آنان هستند.

صندوق کشاورزی پول را بیمه می‌کند نه محصول را

زارعی تشریح می‌کند: صندوق بیمه محصولات کشاورزی در حقیقت پول را بیمه می‌کند نه محصول را! حدود پنج سال است که باغات گردو، گیلاس و فندق خود را در الموت بیمه می‌کنم، سال ۹۹ حدود ۶ میلیون تومان پول بیمه دادم، در خصوص خسارت به باغ گیلاس گفتند حدود ۴۰ درصد خسارت وارد شده است ولی حدود سه میلیون تومان خسارت اعلام کردند که با عقل منطبق نیست؛ کارشناسان باید برآورد کنند یک هکتار باغ گیلاس چقدر محصول دارد؟ اگر ۴۰ درصد محصول به‌خاطر سرمازدگی از بین رفته باشد چقدر زیان مالی داشته است؛ من از ۶۰ درصد بقیه باغ حدود ۷۰ میلیون تومان عایدی محصول داشتم. بیمه بر چه اساسی می‌گوید ۴۰ درصد خسارت سه میلیون تومان می‌شود، این در حالی است که بیمه‌های کشاورزی نیز طبقه‌بندی دارد و من بیمه متوسط روبه‌بالا را انتخاب کردم.

وی می‌گوید: ارزیابان بیمه، در باغات حضور پیدا نمی‌کنند، در دوران گلدهی با دیدن آثار و زیان‌های باغ به دفتر بیمه زنگ زدم و شماره ارزیاب را دادند اما پس از پیگیری کسی برای رویت خسارت نیامد، موقع برداشت گفتم برای ارزیابی بیایید تا محصولم را برداشت کنم بازهم ارزیاب نیامد.

این کشاورز بیان می‌کند: قاعدتاً هزینه ایاب‌وذهاب باید با بیمه باشد ولی حاضریم هزینه را پرداخت کنیم تا ارزیابان در باغات حضور پیدا کنند؛ ارزیابی بخشی از شغل بیمه و وظایف صندوق است.

زارعی اظهار می‌کند: الموت چند اقلیم دارد و آب‌وهوای مناطق مختلف آن متفاوت است اما ارزیاب سر گردنه می‌آید و اگر یک باغ آفت داشته باشد آن را به کل الموت تعمیم می‌دهد درحالی‌که باید باغی که در سامانه مشخص است را ارزیابی کند.

عبدلی نیز خاطرنشان می‌کند: ارزیاب بیمه منطقه بررسی می‌کند اگر کل منطقه شامل خسارت سرمازدگی شده باشد دیگر از تک‌تک باغات بازدید نخواهد کرد اما اکثراً اوقات به بازدید باغات رفتند، برای امسال ارزیابان از ما گزارش گرفتند و همه باغات فندق و گردو را خسارت زدند البته خسارت باغات گیلاس منطقه‌ای بود.

عدم آگاهی کشاورزان از بیمه باعث بروز مشکل می‌شود

کارشناس جهاد کشاورزی رازمیان در ادامه بیان می‌کند: منکر برخی نواقص کوچک نیستیم اما اغلب، عدم آگاهی کشاورزان و دامداران از بیمه باعث بروز مشکل می‌شود. برای ترویج بیمه محصولات کشاورزی از ظرفیت ترویج جهاد کشاورزی استفاده می‌شود. تا قبل از سال ۹۹ کل سطح بیمه شده فندق در الموت ۱۰۰۰متر بود که با ترویج صورت‌گرفته این میزان در سال ۹۹ به ۷۰ هکتار رسید.

یکی از باغداران می‌گوید: باغی که محصولش ۱۰۰ میلیون ارزش دارد ۵۰ میلیون خسارت داده نمی‌شود و حق بیمه کمی در نظر می‌گیرند. با یک میلیون یک هکتار باغ را بیمه می‌کنند ارزش محصول ۵۰ میلیون است اما در نهایت بر اساس حق بیمه ۱۲ میلیون خسارت پرداخت می‌شود.

به گزارش ایسنا، تعداد ارزیابان کم است؛ برای منطقه الموت تنها یک ارزیاب خسارت بیمه وجود دارد. سهم بیمه و خسارت هم پایین است.

دریافت گزارشاتی مبنی بر عدم ارزیابی

مهدیخانی اعلام می‌کند: ما هم گزارشاتی داشتیم که ارزیابی تمام باغات انجام نمی‌شود بر همین اساس نیمه اول امسال صورت‌جلسه کردیم تا تشکل‌ها در ارزیابی‌های صندوق بیمه محصولات کشاورزی حضور داشته باشند. مقرر شده است به‌دلیل کمبود ارزیاب صندوق بیمه کشاورزی برای ارزیابی‌ها از ظرفیت افراد بومی فعال استفاده کند.

به گزارش ایسنا، بیمه کردن محصولات یکی از اصول مهم اقتصاد کشاورزی است که در دنیا بدان توجه ویژه‌ای می‌کنند، کشاورزان به دلیل عدم حضور ارزیاب صندوق بیمه کشاورزی و در نهایت ارزیابی نشدن باغات، بی اعتماد شده و از بیمه کردن باغات و دام‌ها خودداری می‌کنند که همین غفلت می‌تواند عواقب جبران‌ناپذیری را در پی داشته باشد. همت مسئولین برای رفع این مشکل می‌تواند موجب تشویق و ترغیب کشاورزان برای بیمه کردن محصولات شود.

انتهای پیام

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اخبار سلامت

دیزل ژنراتور

صیغه نامه برای هتل

قیمت فنس

پریفرم

سایت مدیر اکسپرت

خرید انواع هدایای تبلیغاتی خلاقانه

خرید دتکتور گاز از نماینده رسمی ایران

مبانی حقوق مهندسی

خرید صندل عمده

نحوه محاسبه اقساط

قیمت خرید تلویزیون زیر 5میلیون

قیمت فنس

صندلی آرایشگاه

زير نويس ساز

لمینت متحرک دندان

جعبه سازی

اهمیت استفاده از رپورتاژ

بهترین صرافی های ارزدیجیتال

New punjabi songs

سامانه خودنویس

آزمایشات طب کار بدو استخدام

گن بعد از جراحی ژینکوماستی

آموزش خرید بیت کوین

مرجع خرید و فروش هماتیت

سازمان امور مالیاتی

بهترین فیلم های 2023

تقویت انتن موبایل

مانیتور دنا

شیشه ماشین

عرضه کننده سیم خاردار،فنس،ورق های شیروانی با قیمت عمده

خرید اکانت کلش

تشک دو نفره

دکتر علی پرند

https://nipoto.com/ethereum

شرکت کیمیا همرنگ

خرید تابلو برق

اسرارالشفاء

خرید رپورتاژ آگهی

مایکروسافت

  شیائومی 

 سامسونگ 

 گوشی 

 مارک  

اینتل 

 گواهینامه

  قرمز  گورمن

  تبلت  آیفون 

 طراحی

  لایکا  تایوان 

 یوتیوب  

دوربین

  اندروید  

تاشو  

چین

  گلکسی

  پیکسل 

 ساعت 

 ای‌بی 

 هوشمند 

 سطح  

جدید  

شرکت 

 معرفی  

تجاری

  طرح