کد خبر : 81438
تاریخ انتشار : دوشنبه 8 نوامبر 2021 - 23:16
-

چند شغله بودن مدیران نشریات آفت بزرگ مطبوعات اردبیل

چند شغله بودن مدیران نشریات آفت بزرگ مطبوعات اردبیل

ایسنا/اردبیل پژوهشگر حوزه چاپ و مطبوعات و صاحب موزه «مجموعه چاپ و مطبوعات اردبیل» گفت: مهم‌ترین مشکل مطبوعات اردبیل طی یک قرن و اندی سال که هیچ‌گاه فکری برای درمان آن نشده و با تحلیلی واقع‌گرایانه مشکلات فرا روی مطبوعات نکته‌سنجی نشده، جذب مخاطب دائمی بوده است. حیدر محمدیان اردی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد:

چند شغله بودن مدیران نشریات آفت بزرگ مطبوعات اردبیل

ایسنا/اردبیل پژوهشگر حوزه چاپ و مطبوعات و صاحب موزه «مجموعه چاپ و مطبوعات اردبیل» گفت: مهم‌ترین مشکل مطبوعات اردبیل طی یک قرن و اندی سال که هیچ‌گاه فکری برای درمان آن نشده و با تحلیلی واقع‌گرایانه مشکلات فرا روی مطبوعات نکته‌سنجی نشده، جذب مخاطب دائمی بوده است.

حیدر محمدیان اردی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: شاید جذب مخاطب تأمین‌کننده هزینه تداوم چاپ نشریات است که با تأسف در این‌همه سال تریبون واقعی در دست مخاطب نبوده و خوانندگان با سلایق متنوع آنچه را که دنبالش بودند در مطبوعات محلی اردبیل نیافته‌اند.

وی تشریح کرد: از دیگر مشکلات مطبوعات محلی اردبیل در طول تاریخ مطبوعات نبود قشر متخصص روزنامه‌نگار و خبرنگار دائمی است که صاحبان جراید نه آن سرمایه را داشتند که این افراد را تربیت کنند و نه استخدام آن هیئت تحریریه‌ای که معیشت زندگی خود را با کار در آن تأمین کنند و در نتیجه مطبوعات روی پای خود بایستند.

محمدیان ادامه داد: در شرایطی که برخی نشریات باکمال تأسف تمام کادرشان از مدیریت تا خبر و کادر فنی به دو یا سه نفر نمی‌رسد چه انتظاراتی باید داشت و به‌مثابه این بیت شعر«هر دم از این باغ بری می‌رسد، تازه‌تر از تازه‌تری می‌رسد» بنابراین روزی نشریه‌ای با شعارهای دهان‌پرکن  در آسمان این استان می‌درخشد و روزی دیگر نشریه‌ای با هزاران گلایه چراغ عمرش رو به افول می‌گذارد.

پژوهشگر حوزه چاپ و مطبوعات تشریح کرد: موضوع دیگر که متأسفانه نباید از آن چشم پوشید، خروجی دانشکده‌های خبری بود که به وجود آمد و بااینکه خبرنگاران تحصیل‌کرده برای دریافت مدرک آموزش دیدند اما بسیاری از آن‌ها هم به سیل دانش‌آموختگان بیکار پیوستند و عملاً شرایطی مهیا نشد که ایده‌های جدیدی برای شکوفایی مطبوعات محلی بیافرینند.

دلیل کاهش تیراژ مطبوعات

وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه در سیر تاریخی، آسیب‌های پیش روی مطبوعات مکتوب اردبیل را در چه چیزی می‌دانید، گفت: باید در اول کار موضوع را جهانی دید و سپس وارد مقوله محلی شد در کشور ۱۲۰ میلیونی ژاپن روزنامه‌هایی با تیراژ ۱۵ میلیون در روز منتشر می‌شود و در قبال آن روزنامه‌های ۱۵۰ ساله در اروپا و آمریکا مقابل شبکه‌های جدید اجتماعی و خبری زانوزده و از چاپ نشریات کاغذی دوری می‌کنند.

وی اضافه کرد: این دو نمونه به حتم خود جای تأمل و بحث کارشناسی دارد و ما نباید خود را جدای از دنیای مطبوعات فرض کنیم و این اندیشه را در ذهن داشته باشیم که دلیل اصلی کاهش تیراژ یا توقف چاپ مطبوعات کاغذی در جهان چیست؟

به گفته محمدیان، با هوچیگری، سوداگری و نشر خبرهای زاویه‌دار شاید در مقطعی چند شماره برخی نشریات گاه به تیراژ ۱۰ هزار نسخه هم رسیده باشند، ولی تداوم آن به بن‌بست رسیده و چه‌بسا بعد مدت کوتاهی عمر این نشریات به پایان رسیده است و درد بزرگی که سال‌هاست برخی مطبوعات محلی اردبیل با آن دست‌به‌گریبان هستند تیراژ غیرواقعی نشریاتی است که گاه حتی به زیر ۵۰ نسخه هم می‌رسد.

پژوهشگر حوزه چاپ و مطبوعات بابیان اینکه در شرایط فعلی اقتصادی کشور که همه مطبوعات با گرانی کاغذ و مشکلات مالی گریبان گیر است، مطبوعات محلی اردبیل هم از این قضیه مستثنی نیستند، افزود: آفت بزرگ مطبوعات محلی حاضر، چندشغله بودن مدیران نشریات محلی است، به بیان راحت یعنی حضور مدیری درصحنه مدیریت مطبوعات و هم‌زمان اشتغال در یک پست اداری بزرگ‌ترین ضربه را به مطبوعات وارد ساخته است.

دغدغه ای بنام تامین آگهی

به گفته محمدیان،  در حقیقت مشغله‌های کاری مدیران مطبوعات محلی باعث شده تا مطبوعات دنبال سوژه خاص و مخاطب پسند نباشند و دغدغه مدیران مطبوعات محلی جذب آگهی دولتی و نشر یک شماره نشریه است، حال چه زمانی این آگهی تکمیل خواهد شد، آن موقع روزنامه منتشر خواهد شد و دراین‌بین نشریات محلی آن جایگاه مخاطبان مردمی خود را ازدست‌داده و صاحبان حرفه‌های مختلف چندان رغبتی به آگهی در مطبوعات ندارند.

وی اضافه کرد: از سوی دیگر گسترش روزافزون شبکه‌های اجتماعی با ارائه مطالب متنوع در کوتاه‌ترین زمان، بزرگ‌ترین مانع را بر سر مطبوعات محلی ایجاد کرده ‌است که در این شرایط بهترین گزینه برای ادامه فعالیت مطبوعات محلی، علاوه بر فعالیت در چاپ مداوم نشریه، حضور پررنگ در شبکه‌های اجتماعی، بهره‌گیری از هیئت تحریریه و خبرنگاران صادق است که در این دوران گذر از مطبوعات کاغذی به دنیای دیجیتال که مطمئناً از تعداد مطبوعات کاغذی در دهه‌های آینده کم خواهد شد، ادامه کار در سال‌های آتی برای آن‌ها میسور شود.

انتهای پیام

منبع:ایسنا

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اخبار سلامت

دیزل ژنراتور

صیغه نامه برای هتل

قیمت فنس

پریفرم

سایت مدیر اکسپرت

خرید انواع هدایای تبلیغاتی خلاقانه

خرید دتکتور گاز از نماینده رسمی ایران

مبانی حقوق مهندسی

خرید صندل عمده

نحوه محاسبه اقساط

قیمت خرید تلویزیون زیر 5میلیون

قیمت فنس

صندلی آرایشگاه

زير نويس ساز

لمینت متحرک دندان

جعبه سازی

اهمیت استفاده از رپورتاژ

بهترین صرافی های ارزدیجیتال

New punjabi songs

سامانه خودنویس

آزمایشات طب کار بدو استخدام

گن بعد از جراحی ژینکوماستی

آموزش خرید بیت کوین

مرجع خرید و فروش هماتیت

سازمان امور مالیاتی

بهترین فیلم های 2023

تقویت انتن موبایل

مانیتور دنا

شیشه ماشین

عرضه کننده سیم خاردار،فنس،ورق های شیروانی با قیمت عمده

خرید اکانت کلش

تشک دو نفره

دکتر علی پرند

https://nipoto.com/ethereum

شرکت کیمیا همرنگ

خرید تابلو برق

اسرارالشفاء

خرید رپورتاژ آگهی

مایکروسافت

  شیائومی 

 سامسونگ 

 گوشی 

 مارک  

اینتل 

 گواهینامه

  قرمز  گورمن

  تبلت  آیفون 

 طراحی

  لایکا  تایوان 

 یوتیوب  

دوربین

  اندروید  

تاشو  

چین

  گلکسی

  پیکسل 

 ساعت 

 ای‌بی 

 هوشمند 

 سطح  

جدید  

شرکت 

 معرفی  

تجاری

  طرح