کد خبر : 174656
تاریخ انتشار : پنج‌شنبه 23 دسامبر 2021 - 18:30
-

چگونه سرطان سینه را زودهنگام تشخیص دهیم

چگونه سرطان سینه را زودهنگام تشخیص دهیم

ایسنا/کردستان فلوشیپ فوق تخصصی جراحی لاپاراسکوپی پیشرفته و جراحی چاقی گفت: یکی دیگر از راه ها برای تشخیص زودهنگام سرطان سینه این است که بانوان از سنین ۴۰ سالگی به بعد برای معاینات سالیانه به متخصص جراح عمومی یا فلوشیپ فوق تخصصی جراحی سینه مراجعه کنند، اما کسانی که زمینه خانوادگی دارند باید از سنین پایین

چگونه سرطان سینه را زودهنگام تشخیص دهیم

ایسنا/کردستان فلوشیپ فوق تخصصی جراحی لاپاراسکوپی پیشرفته و جراحی چاقی گفت: یکی دیگر از راه ها برای تشخیص زودهنگام سرطان سینه این است که بانوان از سنین ۴۰ سالگی به بعد برای معاینات سالیانه به متخصص جراح عمومی یا فلوشیپ فوق تخصصی جراحی سینه مراجعه کنند، اما کسانی که زمینه خانوادگی دارند باید از سنین پایین تر جهت معاینات سالیانه اقدام کنند.

دکتر عطاالله محمدی در گفت و گو با ایسنا با بیان اینکه سرطان سینه یکی از شایع ترین سرطان ها در میان خانم ها است اظهار کرد: این سرطان فقط مختص خانم ها نبوده و حتی در میان آقایان نیز با درصد کمتری نسبت به خانم ها مشاهده شده است.

وی افزود: به دلیل اینکه بافت سینه خانم ها نسبت به آقایان بیشتر است، درصد ابتلا به این سرطان در میان بانوان بیشتر بوده و از هر ۸ خانم ۱ نفر مبتلا به سرطان سینه می شود.
استادیار دانشگاه علوم پزشکی کردستان با بیا اینکه هر چه سن بالاتر می رود احتمال ابتلا به سرطان سینه افزایش می یابد، افزود: از سن ۴۰ سالگی به بالا ریسک ابتلا به سرطان سینه به شدت افزایش می یابد، همچنین در خانم های زیر۴۰ سال هم ابتلا به سرطان سینه مشاهده شده است.

وی عواملی را که موجب ابتلا به سرطان سینه می شود را شامل عوامل ژنتیکی و محیطی ذکر و عنوان کرد: یک سری از سرطان های سینه زمینه ژنتیکی دارند؛ یک سری ژن ها در بدن این افراد وجود دارد که در صورت مثبت بودن وجود این ژن ها فرد را مستعد ابتلا به سرطان سینه می کند و نیز احتمال ابتلا به سرطان رحم و تخمدان در این افراد بالا می رود.

به گفته این متخصص، افرادی که دارای ژن هایی با نام BRCA۱ و BRCA۲هستند باید از نظرژنتیکی کل افراد خانواده در زمینه سرطان ها غربالگری شوند.
این جراح عمومی در ادامه افزود: ریسک فاکتورهای محیطی که شامل نوع تغذیه، سن ازدواج، سن بارداری، سن شیردهی است.

وی با بیان اینکه کسانی که در سنین پایین ترعادت ماهیانه و دیرتر یائسه می شوند، بیشتر در معرض خطر ابتلا به سرطان سینه قرار می گیرند، ادامه داد: خانم هایی که اولین بارداریشان در سنین زیر ۳۰ سال باشد، ریسک ابتلا به سرطان سینه در آنها کاهش می یابد.

محمدی، عنوان کرد: رژیم غذایی پرچرب نیز ریسک ابتلا به سرطان سینه را افزایش می دهد و یکی از مهم ترین ریسک فاکتورها چاقی است.
این استاد دانشگاه گفت:برای جلوگیری از ابتلا به سرطان سینه توصیه می شود که افراد رژیم غذایی گیاهی و وزن مناسب را داشته باشند، مصرف سرخ کردنی ها و فست فودها را به شدت کاهش داده، از میوه و سبزیجات تازه استفاده کرده، کاهش استرس و ورزش منظم را در برنامه روزانه خود داشته باشند، اما از همه اینها مهمتر تشخیص زودهنگام و درمان زودهنگام است.
این فوق تخصص لاپاراسکوپی و جراحی چاقی گفت: یکی از مهمترین موارد در تشخیص زودهنگام سرطان سینه غربالگری است که شامل آموزش بانوان برای  معاینه ماهاینه سینه ها در مقابل آینه است و در حین آن اگر متوجه فرو رفتگی نوک سینه، لمس توده سفت و ترشحات خونی نوک سینه شدند باید حتما به جراح عمومی مراجعه کنند.

وی افزود: یکی از شایعترین اختلالات که در سینه بانوان وجود دارد تغییرات فیبروکیستیک است که باعث درد در سینه ها می شود و از هر ۴ خانم یک نفر دچار تغییرات فیبروکیستیک است.

محمدی، عنوان کرد: کیست سینه شایع و خوش خیم بوده و باعث درد در سینه قبل ازعادت ماهیانه شده و نزدیک به روزهای عادت ماهیانه این درد افزایش یافته و در حین عادت ماهیانه از بین می رود.

وی تاکید کرد: اگر بانوان در معاینه سینه ها در جلوی آینه متوجه توده سفتی شدند که درد ندارد، باید فورا به متخصص جراح عمومی مراجعه کنند.
دکتر محمدی افزود: یکی دیگر از راه ها برای تشخیص زودهنگام سرطان سینه این است که بانوان از سنین ۴۰ سالگی به بعد برای معاینات سالیانه به متخصص جراح عمومی یا فلوشیپ فوق تخصصی جراحی سینه مراجعه کنند، اما کسانی که زمینه خانوادگی دارند باید از سنین پایین تر جهت معاینات سالیانه اقدام کنند.
وی با اشاره به اینکه از سنین ۴۰ سال به بالا بانوان باید سالیانه ماموگرافی انجام دهند عنوان کرد: درمان سرطان سینه مربوط به متخصصان جراحی عمومی و نه متخصصان زنان و زایمان است.

این استادیار دانشگاه علوم پزشکی کردستان، بیان کرد: متخصصان زنان و زایمان می توانند با سونوگرافی و ماموگرافی سرطان سینه را تشخیص دهند ولی برای ادامه روند درمان آنها را به جراحان عمومی ارجاع می دهند.
این فوق تخصص عنوان کرد: چون سنین ابتلا به سرطان سینه به شدت پایین آمده است پس نیاز است که از سنین ۳۰ سالگی برای معاینات سالیانه به جراح عمومی مراجعه کنند و نیز بررسی های سالیانه به وسیله سونوگرافی صورت گیرد ولی اگر سابقه خانوادگی ابتلا به سرطان سینه دارند باید در سنین زیر ۴۰ سال نسبت به انجام سونوگرافی و MRI اقدام کنند.

وی یادآور شد: در حال حاضر درمان های موجود برای این نوع سرطان شامل:جراحی،شیمی درمانی و رادیوتراپی است.

انتهای پیام

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

آراد برندینگ

نظر سنجی انتخابات 1403

زنگوله

اخبار سلامت

دیزل ژنراتور

صیغه نامه برای هتل

پریفرم

سایت مدیر اکسپرت

خرید انواع هدایای تبلیغاتی خلاقانه

خرید دتکتور گاز از نماینده رسمی ایران

خرید صندل عمده

نحوه محاسبه اقساط

قیمت خرید تلویزیون زیر 5میلیون

صندلی آرایشگاه

زير نويس ساز

لمینت متحرک دندان

اهمیت استفاده از رپورتاژ

بهترین صرافی های ارزدیجیتال

New punjabi songs

سامانه خودنویس

آزمایشات طب کار بدو استخدام

مرجع خرید و فروش هماتیت

سازمان امور مالیاتی

مانیتور دنا

شیشه ماشین

تشک دو نفره

دکتر علی پرند

https://nipoto.com/ethereum

خرید تابلو برق

خرید رپورتاژ آگهی

مایکروسافت

  شیائومی 

 سامسونگ 

 گوشی 

 مارک  

اینتل 

 گواهینامه

  قرمز  گورمن

  تبلت  آیفون 

 طراحی

  لایکا  تایوان 

 یوتیوب  

دوربین

  اندروید  

تاشو  

چین

  گلکسی

  پیکسل 

 ساعت 

 ای‌بی 

 هوشمند 

 سطح  

جدید  

شرکت 

 معرفی  

تجاری

  طرح