کد خبر : 89658
تاریخ انتشار : شنبه 13 نوامبر 2021 - 23:44
-

کارگاه آموزشی فلسفه، پیام‌ها و درس‌های نماز و نقش سازنده آن در جامعه برگزار شد

کارگاه آموزشی فلسفه، پیام‌ها و درس‌های نماز و نقش سازنده آن در جامعه برگزار شد

با شرکت جمعی امام جمعه و جماعت، استاد دانشگاه، مسئولان انجمن‌های دانشجویی دانشگاه‌ها و فعالان فرهنگی و اجتماعی اوگاندا یک کارگاه آموزشی تحت عنوان “فلسفه،پیام‌ها و درس‌های نماز و نقش سازنده آن در جامعه ” با رعایت شرایط بهداشتی کرونائی در محل نمایندگی فرهنگی برگزار شد. به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی سازمان

کارگاه آموزشی فلسفه، پیام‌ها و درس‌های نماز و نقش سازنده آن در جامعه برگزار شد

با شرکت جمعی امام جمعه و جماعت، استاد دانشگاه، مسئولان انجمن‌های دانشجویی دانشگاه‌ها و فعالان فرهنگی و اجتماعی اوگاندا یک کارگاه آموزشی تحت عنوان “فلسفه،پیام‌ها و درس‌های نماز و نقش سازنده آن در جامعه ” با رعایت شرایط بهداشتی کرونائی در محل نمایندگی فرهنگی برگزار شد.

به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی ،رایزن فرهنگی ، پروفسور آدم سبیالا استاد دانشگاه، موسی سوئد موگانزا از دپارتمان ترجمه و نشر دانشگاه « ماکِرِره» و بشیر بدرو کاسوله محقق،امام جمعه و فعال دینی و کالما محمد عبدالمالک رئیس انجمن‌های اسلامی مساجد و مدارس مناطقی از کامپالا مدرسان کارگاه فوق‌الذکر بودند که هر یک مسئولیت تدریس ابعادی از نقش سازنده نماز را به عهده داشتند.

سوال و جواب و اهداء کتاب هائی از امام خمینی(ره) ، داستان راستان ترجمه شده به زبان ملی لوگاندا بخشی از کارگاه آموزشی فلسفه ، پیام ها و درس های نماز و نقش سازنده آن‌ها در جامعه بودند.

پروفسور آدم سبیالا استاد دانشگاه و فعال دینی در اوگاندا با اشاره به فلسفه عبادت گفت در نماز نکات و اسراری وجود دارد که که رعایت آن‌ها موجب استقرار ارزش های اسلامی و انسانی در جامعه می شود.

وی در بخشی از سخنان خود گفت وضو و بهداشت درونی و برونی ، نماز و استقلال، نماز و حقوق اجتماعی و اقتصادی بشر ، وقت شناسی، صلح و وحدت با مسلمانان جهان از جمله درس‌ها و پیام های نماز به شمار می‌روند.

رایزن فرهنگی گفت :خداوند متعال نماز را به عنوان عمود دین در بین عبادات وسیله‌ای برای تحقق اهداف خلقت و رسیدن نمازگزار به عالی‌ترین مقام انسانی و استقرار جامعه‌ای مبتنی بر قسط و عدل قرار داده است .

وی در بخشی از سخنان خود گفت احترام به حقوق اجتماعی و فردی،جهت‌شناسی، وحدت، نظم و انضباط در امور زندگی، داشتن آرامش و طمانینه و همزیستی مسالمت‌آمیز، اهتمام به امور سایر مسلمانان ، استقلال و عدم وابستگی به دیگران ، دو سجده و تواضع مطلق در برابر خدا و … از جمله درس‌ها و پیام های سازنده نماز به شمار می‌روند.

رایزن فرهنگی در بخشی از سخنان خود گفت اهمیت نماز اول وقت بقدری است که امام خمینی(ره)  مصاحبه بین المللی خود را در نوفل لوشاتو فرانسه که توسط یکصد و پنجاه خبرگزاری زنده و مستیقم پخش می‌شد بخاطر اقامه نماز اول وقت ، قطع نمود و ادامه مصاحبه را به بعد از نماز موکول کرد.

وی در بخشی دیگر از سخنان خود با بیان اینکه وقت شناسی ، نظم و انضباط از پیام‌ها و درس‌های نماز به شمار می‌رود به توضیح کلام معروف ” به نماز نگویید کار دارم، به کار بگویید وقت نماز است”  از شهید محمدعلی رجایی پرداخت.

قزلسفلی در ادامه سخنان خود گفت کسانی که به معنا و مفهوم و فلسفه نماز و نقش سازنده آن شناخت و آگاهی دارند ، با فرا رسیدن زمان اختصاصی نماز هر نوع کار و فعالیتی را که مشغول آن هستند بلافاصله کنار گذاشته و به دیدار و ملاقات خالق منان می‌شتابند.

رایزن فرهنگی در مقدمه کارگاه آموزشی فوق الذکر با شرح دعای ” اَللَّهُمَّ إِنِّی أَعُوذُ بِکَ مِنْ نَفْسٍ لاَ تَشْبَعُ وَ …. وَ مِنْ صَلاَةٍ لاَ تُرْفَعُ وَ … ” گفت از نمازی که بالا نرفته ، موجب رشد و ترقی نمازگزار نشده، او را به خالق منان نزدیک نکند، موجب تحقق فلسفه خلقت انسان نشود و … باید به خدا پناه برد.

موسی سوئد موگانزا از دپارتمان ترجمه و نشر دانشگاه «ماکِرِره» به عنوان رئیس کارگاه در بخشی از سخنان خود مطالب ارائه شده توسط رایزن فرهنگی را در خصوص پیام‌ها و درس های نماز بیدار کننده و آگاه کننده  توصیف کرد.

وی در ادامه با بیان اینکه نماز یک ضرورت مطلق بوده و از شرایط اساسی زندگی انسان است،گفت نماز نباید در حاشیه فعالیت‌های روزمره زندگی فرد قرار گیرد بلکه باید ساختار زندگی انسان بر اساس فرهنگ و معارف نماز تنظیم شود.

موگانزا با بیان اینکه شناخت ابعاد سازنده نماز و نقش آن در توسعه همه جانبه انسان و جامعه از ضروری ترین نیاز مسلمانان است،  گفت فلسفه عبادات اسلامی برای رشد و توسعه هستند.

وی با اشاره به اینکه ارتقاء سطح بیداری، بصیرت، شناخت و آگاهی از جمله درس‌ها و آثار  نماز هستند،گفت توجه به عمق و فلسفه عبادات اسلامی و انجام صحیح آن‌ها ضمن ایجاد توسعه در جامعه ، سلامت همه جانبه مردم را نیز تضمین می‌کند.

رایزن فرهنگی در بخش دوم سخنان خود ضمن توضیح آیه “و ما خلقت الجن و الانس الا لیعبدون” گفت توجه به مفهوم لغوی عبادت به معنای هموار کردن جاده پر از ظلمات و صعب‌العبور و رفع موانع رشد انسان در فهم و درک فلسفه نماز خیلی موثر است.

وی در ادامه گفت: نماز، روزه ، حج و … مجموعه به هم پیوسته و تفکیک ناپذیر هستند؛ به طوری که اگر هر یک از آن‌ها تعطیل شود و یا به درستی انجام نشود بر سایر عبادات تاثیر منفی داشته و در نتیجه اهداف دین تحقق نمی‌یابد.

رایزن فرهنگی ایران در ادامه مباحث کارگاه آموزشی فوق الذکر گفت نمازگزار با گفتن سلام‌های نماز ضمن ایجاد ارتباط با پیامبر اکرم(ص) و پیوند همبستگی با امت اسلامی برای همه بندگان صالح خدا صلح و سلامت طلب می‌کند.

وی در بخشی از سخنان خود گفت هر یک از احکام نماز به نمازگزار می‌آموزد تا حق‌الناس و حقوق دیگران را رعایت کرده و از منکراتی چون غیبت، دروغ، سرقت، قتل نفس، تجاوز به حریم و حقوق دیگران، رباخواری، تهمت، حرام‌خواری و … دوری کند.

امام جمعه ، محقق و فعال رسانه‌ای با اشاره به آیات و روایات گفت تقرب معنوی ، باز دارندگی از گناه ، غفلت زدایی، تکبر زدایی،پرورش فضائل اخلاقی ، تقویت روحیه اخلاص، وحدت مسلمانان، ایستادگی در مقابل ظلم و ستم از جمله درس‌ها و پیام‌ها نماز به شمار می‌روند.

وی در ادامه سخنان خود با بیان اینکه اگر نماز در اولویت نخست قرار گیرد قطعا نتایج مثبت معجزه آسائی در جامعه به دنبال خواهد داشت گفت صبر و تحمل سختی‌ها،جهاد با نفس، محبت به مردم، ارتقاء روحیه همکاری و همبستگی در جامعه ، کاهش آسیب‌های اجتماعی از جمله درس‌ها و پیام‌های نماز محسوب می‌شوند.

کالما محمد عبدالمالک رئیس انجمن‌های اسلامی مساجد و مدارس مناطقی از کامپالا در سخنانی با بیان اینکه نماز در انسان مسئولیت‌های اجتماعی ایجاد می نماید گفت اهل نماز نسبت به جامعه‌ بشری احساس وظیفه‌ کرده و از هر گونه معصیت فردی و اجتماعی دوری می‌کند.

منبع:ایسنا

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اخبار سلامت

دیزل ژنراتور

صیغه نامه برای هتل

قیمت فنس

پریفرم

سایت مدیر اکسپرت

خرید انواع هدایای تبلیغاتی خلاقانه

خرید دتکتور گاز از نماینده رسمی ایران

مبانی حقوق مهندسی

خرید صندل عمده

نحوه محاسبه اقساط

قیمت خرید تلویزیون زیر 5میلیون

قیمت فنس

صندلی آرایشگاه

زير نويس ساز

لمینت متحرک دندان

جعبه سازی

اهمیت استفاده از رپورتاژ

بهترین صرافی های ارزدیجیتال

New punjabi songs

سامانه خودنویس

آزمایشات طب کار بدو استخدام

گن بعد از جراحی ژینکوماستی

آموزش خرید بیت کوین

مرجع خرید و فروش هماتیت

سازمان امور مالیاتی

بهترین فیلم های 2023

تقویت انتن موبایل

مانیتور دنا

شیشه ماشین

عرضه کننده سیم خاردار،فنس،ورق های شیروانی با قیمت عمده

خرید اکانت کلش

تشک دو نفره

دکتر علی پرند

https://nipoto.com/ethereum

شرکت کیمیا همرنگ

خرید تابلو برق

اسرارالشفاء

خرید رپورتاژ آگهی

مایکروسافت

  شیائومی 

 سامسونگ 

 گوشی 

 مارک  

اینتل 

 گواهینامه

  قرمز  گورمن

  تبلت  آیفون 

 طراحی

  لایکا  تایوان 

 یوتیوب  

دوربین

  اندروید  

تاشو  

چین

  گلکسی

  پیکسل 

 ساعت 

 ای‌بی 

 هوشمند 

 سطح  

جدید  

شرکت 

 معرفی  

تجاری

  طرح