کد خبر : 113972
تاریخ انتشار : دوشنبه 22 نوامبر 2021 - 21:43
-

کشف ستاره‌های رادیویی داغ‌تر از خورشید

کشف ستاره‌های رادیویی داغ‌تر از خورشید

گروهی از ستاره شناسان “مرکز ملی اخترفیزیک رادیویی مستقر در پونا”(NCRA-TIFR) در مطالعه اخیرشان گروه نادری از ستاره‌های رادیویی که داغ‌تر از خورشید هستند را کشف کرده‌اند. به گزارش ایسنا و به نقل از تی ای، این کشف که با استفاده از “تلسکوپ رادیویی متروویو غول پیکر”(GMRT) انجام شده، می‌تواند درک دانشمندان از ستاره‌های رادیویی

کشف ستاره‌های رادیویی داغ‌تر از خورشید

گروهی از ستاره شناسان “مرکز ملی اخترفیزیک رادیویی مستقر در پونا”(NCRA-TIFR) در مطالعه اخیرشان گروه نادری از ستاره‌های رادیویی که داغ‌تر از خورشید هستند را کشف کرده‌اند.

به گزارش ایسنا و به نقل از تی ای، این کشف که با استفاده از “تلسکوپ رادیویی متروویو غول پیکر”(GMRT) انجام شده، می‌تواند درک دانشمندان از ستاره‌های رادیویی غیرعادی و مغناطیس‌سپهرستاره‌ای(stellar magnetospheres) را بهبود بخشد.

طی این مطالعه محققان موفق به کشف هشت ستاره متعلق به یک گروه نادر از ستاره‌های رادیویی شدند. این ستاره‌ها در واقع ساطع کننده‌های “پالس رادیویی دنباله اصلی”(MRP) هستند که از میدان مغناطیسی بسیار قدرتمندی نیز بهره‌مند هستند.

پالس‌های رادیویی دنباله اصلی، علاو بر آنکه سیگنال‌های رادیویی بسیار درخشان‌تری را منتشر کرده و میدان‌های مغناطیسی قوی دارند، دارای بادهای ستاره‌ای بسیار قوی نیز هستند. آنها ارتباط نزدیکی با تپ اخترها دارند اما برخلاف تپ اخترها، با سرعت نسبتا آهسته‌تری می‌چرخند.

تَپ‌اخترها یا تَپارها(Pulsar) ستاره‌های نوترونی چرخانی هستند که با سرعت بسیار زیادی دوران می‌کنند و پالس‌های مداومی از انرژی تابشی به همراه خطوط میدان مغناطیسی قوی را از خود منتشر می‌کنند. برخی از تپ‌اخترها نیز پرتوهای ایکس تابش می‌کنند. ستاره‌های نوترونی در حقیقت بقایای هسته ستاره منفجر شده‌ای هستند که حجم کوچک و چگالی بسیار بالایی دارند.

۱۱ مورد از ۱۵ پالس‌ رادیویی دنباله اصلی شناخته شده با استفاده از “تلسکوپ رادیویی متروویو غول پیکر”(GMRT) کشف شده است و لازم به ذکر است که سه مورد از آنها در گذشته توسط محققان کشف شده‌اند.

“بارنالی داس”(Barnali Das) دانشجوی مقطع دکترا مرکز ملی اخترفیزیک رادیویی مستقر در پونا و نویسنده اصلی این مطالعه گفت: زمان صرف شده برای مشاهده یک چرخش این ستاره‌های رادیویی، بین نیم روز تا چهار روز بود.

تشخیص پالس‌های رادیویی دنباله اصلی به دلیل پالس‌های رادیویی آنها بسیار چالش برانگیز است. این پالس‌های رادیویی فقط در زمان‌های معینی از روز و سال قابل مشاهده هستند. آنها را فقط در فرکانس‌های رادیویی پایین می‌توان مشاهده کرد. علاوه بر این، این پالس‌های رادیویی حاوی مقدار زیادی اطلاعات در مورد مگنتوسفر ستاره‌ای هستند.

محققان این مطالعه علاوه بر تلسکوپ یاد شده از داده‌های جمع آوری شده توسط رصدخانه آرایه بسیار بزرگ کارل جی جانسکی(Karl G Jansky Very Large Array) ایالات متحده نیز استفاده کردند. به گفته محققان این گروه نادر از ستارگان رادیویی کشف شده در کهکشان راه شیری در فاصله ۱۵۰ سال نوری از زمین قرار دارند.

انتهای پیام

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

آراد برندینگ

نظر سنجی انتخابات 1403

زنگوله

اخبار سلامت

دیزل ژنراتور

صیغه نامه برای هتل

پریفرم

سایت مدیر اکسپرت

خرید انواع هدایای تبلیغاتی خلاقانه

خرید دتکتور گاز از نماینده رسمی ایران

خرید صندل عمده

نحوه محاسبه اقساط

قیمت خرید تلویزیون زیر 5میلیون

صندلی آرایشگاه

زير نويس ساز

لمینت متحرک دندان

اهمیت استفاده از رپورتاژ

بهترین صرافی های ارزدیجیتال

New punjabi songs

سامانه خودنویس

آزمایشات طب کار بدو استخدام

مرجع خرید و فروش هماتیت

سازمان امور مالیاتی

مانیتور دنا

شیشه ماشین

تشک دو نفره

دکتر علی پرند

https://nipoto.com/ethereum

خرید تابلو برق

خرید رپورتاژ آگهی

مایکروسافت

  شیائومی 

 سامسونگ 

 گوشی 

 مارک  

اینتل 

 گواهینامه

  قرمز  گورمن

  تبلت  آیفون 

 طراحی

  لایکا  تایوان 

 یوتیوب  

دوربین

  اندروید  

تاشو  

چین

  گلکسی

  پیکسل 

 ساعت 

 ای‌بی 

 هوشمند 

 سطح  

جدید  

شرکت 

 معرفی  

تجاری

  طرح