کد خبر : 192803
تاریخ انتشار : یکشنبه 16 ژانویه 2022 - 10:36
-

کشف یک سیاره فراخورشیدی با مدار غیرعادی

کشف یک سیاره فراخورشیدی با مدار غیرعادی

ستاره شناسان سیاره‌ای در منطقه قابل سکونت یک ستاره کوتوله سرخ یافته‌اند که مدار آن به قدری کشیده است که باعث ایجاد دمای به شدت متغیر در آن شده و احتمالا نمی‌تواند میزبان حیات باشد. به گزارش ایسنا و به نقل از دیجیتال ترندز، این سیاره که “TOI-۲۲۵۷ b” نام دارد برای اولین بار با استفاده

کشف یک سیاره فراخورشیدی با مدار غیرعادی

ستاره شناسان سیاره‌ای در منطقه قابل سکونت یک ستاره کوتوله سرخ یافته‌اند که مدار آن به قدری کشیده است که باعث ایجاد دمای به شدت متغیر در آن شده و احتمالا نمی‌تواند میزبان حیات باشد.

به گزارش ایسنا و به نقل از دیجیتال ترندز، این سیاره که “TOI-۲۲۵۷ b” نام دارد برای اولین بار با استفاده از داده‌های “ماهواره نقشه‌بردار فراخورشیدی گذران” یا “تس”(TESS) یافت شد و سپس با استفاده از “تلسکوپ جهانی لاس کامبوس”(Las Cumbres Observatory Global Telescope) و تلسکوپ “SAINT-EX” در مکزیک با جزئیات بیشتر رصد شد.

محققان با استفاده از رصدهای تلسکوپ “SAINT-EX” تایید کردند که این سیاره هر ۳۵ روز یک بار به دور ستاره کوتوله سرخ می‌چرخد.

از آنجا که کوتوله‌های سرخ از خورشید سردتر و کوچک‌تر هستند، منطقه قابل سکونت اطراف آنها یا مکانی که آب می‌تواند به صورت مایع در سطح یک سیاره قرار داشته باشد، با منطقه قابل سکونت خورشید متفاوت است.

سیاراتی که به دور یک کوتوله سرخ می‌چرخند حتی اگر مدار بسیار نزدیک‌تری به ستاره‌شان نسبت به مدار زمین و خورشید داشته باشند همچنان می‌توانند میزبان آب مایع باشند و نزدیک بودن سیاره به ستاره تشخیص آن را آسان‌تر می‌کند.

با این حال، اگرچه سیاره “TOI-۲۲۵۷ b” در منطقه قابل سکونت‌ قرار دارد اما نمی‌توان برنامه‌ای برای سفر به آن داشت. مشکل اول آن است که این سیاره شعاعی ۲.۲ برابر زمین دارد و این بدان معناست که “TOI-۲۲۵۷ b”، سیاره‌ای بزرگ و احتمالا گازی با فشار جوی بالاست.

دومین و جالب‌ترین حقیقت در مورد این سیاره مدار گریزنده از مرکز آن است به این معنی که این سیاره به جای چرخیدن در مداری دایره‌ای، مداری بیضی شکل دارد. به همین دلیل گاهی این سیاره به ستاره خود نزدیک می‌شود و گاهی از آن دور است.

در حقیقت این سیاره مرکز گریزترین مدار را در میان سیاراتی که تاکنون اطراف ستاره‌های سرد کشف شده‌اند، دارد. این مدار تاثیر زیادی بر دمای سطح آن می‌گذارد.

“نیکول شانچه”(Nicole Schanche)، محقق ارشد این تحقیقات در بیانیه‌ای توضیح داد: ما دریافتیم که سیاره فراخورشیدی “TOI-۲۲۵۷ b” مداری دایره‌ای و متحدالمرکز ندارد. این خبر بدی از نظر سکونت‌پذیری است. در حالی که دمای متوسط سیاره مناسب است اما دمای آن در زمان‌های مختلف از منفی ۸۰ درجه سانتی‌گراد تا حدود ۱۰۰ درجه سانتی‌گراد متغیر است که این تغییرات وابسته به محل قرارگیری آن در مدار است.

محققان کنجکاوند بدانند چرا این سیاره چنین مداری دارد. آن‌ها امیدوارند برای کسب اطلاعات بیشتر بتوانند آن را با استفاده از تلسکوپ “جیمز وب” رصد کنند.

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

آراد برندینگ

نظر سنجی انتخابات 1403

زنگوله

اخبار سلامت

دیزل ژنراتور

صیغه نامه برای هتل

پریفرم

سایت مدیر اکسپرت

خرید انواع هدایای تبلیغاتی خلاقانه

خرید دتکتور گاز از نماینده رسمی ایران

خرید صندل عمده

نحوه محاسبه اقساط

قیمت خرید تلویزیون زیر 5میلیون

صندلی آرایشگاه

زير نويس ساز

لمینت متحرک دندان

اهمیت استفاده از رپورتاژ

بهترین صرافی های ارزدیجیتال

New punjabi songs

سامانه خودنویس

آزمایشات طب کار بدو استخدام

مرجع خرید و فروش هماتیت

سازمان امور مالیاتی

مانیتور دنا

شیشه ماشین

تشک دو نفره

دکتر علی پرند

https://nipoto.com/ethereum

خرید تابلو برق

خرید رپورتاژ آگهی

مایکروسافت

  شیائومی 

 سامسونگ 

 گوشی 

 مارک  

اینتل 

 گواهینامه

  قرمز  گورمن

  تبلت  آیفون 

 طراحی

  لایکا  تایوان 

 یوتیوب  

دوربین

  اندروید  

تاشو  

چین

  گلکسی

  پیکسل 

 ساعت 

 ای‌بی 

 هوشمند 

 سطح  

جدید  

شرکت 

 معرفی  

تجاری

  طرح