کد خبر : 124596
تاریخ انتشار : جمعه 26 نوامبر 2021 - 16:18
-

کیار؛ دیار چشمه ساران

کیار؛ دیار چشمه ساران

چشمه‌ها و مناطق بکر شهرستان کیار در نوروز دیدنی است و توجه هر بیننده‌ای را به خود جلب می‌کند، بازدید از چشمه‌های خروشان این شهرستان به مسافران توصیه می‌شود. به گزارش ایسنا – منطقه چهارمحال و بختیاری – شهرستان کیار با مرکزیت شهر شلمزار، شامل دو بخش، چهار شهر و پنج دهستان و با ارتفاع

کیار؛ دیار چشمه ساران
چشمه‌ها و مناطق بکر شهرستان کیار در نوروز دیدنی است و توجه هر بیننده‌ای را به خود جلب می‌کند، بازدید از چشمه‌های خروشان این شهرستان به مسافران توصیه می‌شود.
به گزارش ایسنا – منطقه چهارمحال و بختیاری – شهرستان کیار با مرکزیت شهر شلمزار، شامل دو بخش، چهار شهر و پنج دهستان و با ارتفاع حدود ۲۰۰۰ متر از سطح دریا به سرزمین قلاع تاریخی معروف است.
جاذبه‌های گردشگری شهرستان اردل شامل دریاچه شلمزار، آبشار سر آسیاب شهر ناغان، سرچشمه‌های شهر گهرو، آبشار دره عشق و حاشیه رودخانه کارون، آبشار تنگ زندان، منطقه حفاظت شده سبزکوه و رودخانه سبزکوه، گردشگاه روستای قلعه تک‌، باغات گهرو و ناغان، قایق‌رانی در آب‌های خروشان در رودخانه کارون، تالاب سولقان و … است.
قلعه امیر مفخم بختیاری در روستای دزک، بقایای قلعه نجف‌قلی خان در شهر شلمزار، بقایای قلعه روستای دستنا، بقایای پل قدیمی روستای دوپلان، پل تاریخی روستای خراجی، امامزاده مریک، امامزاده اسماعیل روستای برنجگان و … از اماکن تاریخی- مذهبی این شهرستان محسوب می‌‍شود.
از مهم‌ترین سوغات محلی این شهرستان می‌توان به انواع لبنیات، پولکی، نبات و … اشاره کرد.
منطقه حفاظت شده سبزکوه
مناطق چهارگانه سازمان حفاظت محیط زیست معرف نمونه‌های تقریبا بکر و یا کمتر دستخورده‌ای از طبیعت هستند که به دلیل داشتن ذخایر با ارزش ژنتیکی گیاهی و جانوری و همچنین پتانسیل‌های فراوان از جمله اکوتوریسم کشور به شمار می‌روند.
این منطقه به همراه منطقه حفاظت شده تنگ صیاد در سال ۲۰۱۵ به عنوان ذخیره‌گاه جهانی زیست کره سبزکوه ثبت جهانی شد.
منطقه حفاظت شده سبزکوه به دلیل شرایط متنوع، وجود جنگل دارای قابلیت‌های مختلفی همچون شناخت اجزای تشکیل دهنده اکوسیستم‌های مختلف، پوشش گیاهی، گونه‌های جانوری، اقلیم متنوع، زمین شناسی، وجود جامعه گیاه ارس و گونه جانوری سنجاب ایرانی زمینه را برای پژوهشگران علمی و دانشگاهی را فراهم آورده است.
منطقه سبزکوه یک منطقه کاملا کوهستانی است که از شمال به ارتفاعات کوه کلار و تالاب گندمان، از شرق به روستای سرپیر و سپس به ارتفاعات کوه دودلو، از جنوب به دشت خانمیرزا و روستاهای برجویی، کلامویی، مرادان و از غرب به رودخانه ارمند، دوپلان و سپس به منطقه حفاظت شده جنگلی هلن منتهی می‌شود.
قلعه لطفعلی‌خان ( امیر مفخم بختیاری) دزک
این بنا که قدمتی در حدود ۱۰۰ سال دارد در فاصله ۴۰ کیلومتری شهرکرد مرکز استان واقع شده و متعلق به امیر مفخم بختیاری یکی از خوانین بختیاری است.
این قلعه یکی از باشکوه‌ترین بناهای استان محسوب می‌شود که در دو طبقه احداث و دارای ایوان‌های ستون‌دار شرقی و غربی است.
در این بنا علاوه بر معماری بی نظیر، هنرهایی چون مشبک‌کاری، آینه‌کاری، گچ‌بری، حجاری و … به کار رفته است که نشان از تبحر و چیره دستی هنرمندان این دیار دارد.
موزه پوشاک
استان چهارمحال و بختیاری با وجود مساحت کم، پذیرای قومیت‌ها و فرهنگ‌های مختلف است که در اقصی نقاط استان پراکنده هستند.
از جمله این اقوام میتوان به قوم بختیاری، قشقایی، اقوام ترک دیگر نواحی استان و فارس‌هاس ساکن در نقاطی دیگر همچون شهرکرد، بروجن، فرخشهر و روستاهای آن‌ها اشاره کرد.
در این موزه تلاش شده پوشاک شهرها، روستاها و مناطقی که از بقیه استان شاخص و خاص‌تر بوده‌اند معرفی و به معرض نمایش گذاشته شود.
علاوه بر معرفی پوشاک که با استفاده از مانکن صورت گرفته است، در این موزه به معرفی زیورآلات و وسایل مرتبط با پوشش نیز پرداخته شده است.
نمایش صندوق‌ و صندوقچه‌های قدیمی بخش دیگری از این موزه را به خود اختصاص داده است، گالری عکس این موزه با تصاویر قدیمیاز نمونه پوشاک سنتی و محلی آراسته شده است.
پل سیمی دوپلان
این پل بر روی رودخانه کارون در نزدیکی روستای دوپلان از توابع بخش ناغان در شهرستان کیار احداث شده است.
پل سیمی دوپلان به درازای ۲۰ متر و عرض کمتر از یک متر در محلی بسیار مناسب و درست در جایی که صخره‌های ساحل رودخانه به هم بسیار نزدیک شده و عرض آن در کمترین حد ممکن است.
پایه‌های این پل بر بقایای قدیمی‌تر از سنگ قلوه و لاشه که بارها احیا شده قرار دارد.
صنایع دستی
در منطقه کیار علاوه بر صنایع دستی رایج استان مانند گلیم، بافته‌های داری، جاجیم و … سرمه‌دوزی و ملیله‌دوزی از جمله رشته‌هایی است که از طریق استاد شاگردی وارد منطقه شده و نقش اقتصادی قابل توجهی را داراست.
همچنین رندی‌بافی یکی از بافته‌های منحصر بفرد استان است که با کیفیت‌ترین آن در این منطقه تولید می‌شود.
قایق‌رانی در آب‌های خروشان( رفتینگ رودخانه کارون(
منطقه ارمند و مشایخ با اقلیم مدیترانه‌ای و نیمه خشک در شهرستان‌های کیار و لردگان واقع شده که در طرح جامع اکوتوریسم رودخانه‌ای به منظور فعالیت‌های گردشی ورزشی انتخاب شده است.
وجود شرایط لازم ورزش‌های رودخانه‌ای، دسترسی برخی نقاط رودخانه به جاده، بکر بودن منطقه، ظرفیت‌های مستعد اجرای طرح‌های طبیعت‌گردی رودخانه‌ای و بهره‌برداری اکوتوریستی ارمند را صد چندان کرده است.
نقاط مناسب به آب انداختن قایق‌ها، نقاط مناسب برای توقف در مسیر، جاذبه‌های طبیعی اطراف رودخانه، محل‌های مناسب برپایی اردوگاه طبیعت‌گردی و درجه قسمت‌های خروشان رودخانه، ارمند را از نظر قایقرانی بسیار فنی کرده که با عبور از میان جنگل‌های بکر بلوط و مزارع روستاییان و هیاهوی بچه‌های روستایی و صدای پرندگان و گاها گله‌های دام، اوقات به یاد ماندنی را برای طبیعت‌گردان و ماجراجویان رودخانه‌ای به ارمغان می‌آورد.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

آراد برندینگ

نظر سنجی انتخابات 1403

زنگوله

اخبار سلامت

دیزل ژنراتور

صیغه نامه برای هتل

پریفرم

سایت مدیر اکسپرت

خرید انواع هدایای تبلیغاتی خلاقانه

خرید دتکتور گاز از نماینده رسمی ایران

خرید صندل عمده

نحوه محاسبه اقساط

قیمت خرید تلویزیون زیر 5میلیون

صندلی آرایشگاه

زير نويس ساز

لمینت متحرک دندان

اهمیت استفاده از رپورتاژ

بهترین صرافی های ارزدیجیتال

New punjabi songs

سامانه خودنویس

آزمایشات طب کار بدو استخدام

مرجع خرید و فروش هماتیت

سازمان امور مالیاتی

مانیتور دنا

شیشه ماشین

تشک دو نفره

دکتر علی پرند

https://nipoto.com/ethereum

خرید تابلو برق

خرید رپورتاژ آگهی

مایکروسافت

  شیائومی 

 سامسونگ 

 گوشی 

 مارک  

اینتل 

 گواهینامه

  قرمز  گورمن

  تبلت  آیفون 

 طراحی

  لایکا  تایوان 

 یوتیوب  

دوربین

  اندروید  

تاشو  

چین

  گلکسی

  پیکسل 

 ساعت 

 ای‌بی 

 هوشمند 

 سطح  

جدید  

شرکت 

 معرفی  

تجاری

  طرح