کد خبر : 111395
تاریخ انتشار : یکشنبه 21 نوامبر 2021 - 21:23
-

گشودن گره صنعت ترمه به دست دانشگاه فنی و حرفه‌ای یزد

گشودن گره صنعت ترمه به دست دانشگاه فنی و حرفه‌ای یزد

ایسنا/یزد ورود دانشگاه فنی و حرفه‌ای یزد به رفع مشکلات هنرصنعت ترمه به عنوان یک صنعت انحصای در این استان با برگزاری اولین رویداد ملی استارتاپی ترمه نشان داد که صنعت می‌تواند برای رفع مشکلات خود به دانشگاه تکیه کند. «داوود عندلیب اردکانی» رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای یزد در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا ضمن اشاره

گشودن گره صنعت ترمه به دست دانشگاه فنی و حرفه‌ای یزد

ایسنا/یزد ورود دانشگاه فنی و حرفه‌ای یزد به رفع مشکلات هنرصنعت ترمه به عنوان یک صنعت انحصای در این استان با برگزاری اولین رویداد ملی استارتاپی ترمه نشان داد که صنعت می‌تواند برای رفع مشکلات خود به دانشگاه تکیه کند.

«داوود عندلیب اردکانی» رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای یزد در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا ضمن اشاره به برگزاری اولین رویداد ملی استارتاپی ترمه به همت این دانشگاه، تصریح کرد: با توجه به این که خواستگاه اصلی ترمه استان یزد است و از طرفی دانشگاه فنی و حرفه‌ای نیز براساس رسالت خود مبنی بر حل مسائل عینی و واقعی جامعه، نگاه تربیتی به نیروی‌های مهارتی و فنی دارد، سعی شد در قالب برگزاری این رویداد استارتاپی، امکان جمع‌آوری ایده‌های نواروانه و خلاقانه و تزریق آن به صنعت منحصربفرد ترمه فراهم شود تا از این طریق برخی از مشکلات این صنعت که به نوعی طی سالهای گذشته از حیث دستی بودن بقای آن را دچار مشکل کرده و از حیث ماشینی شدن نیز دچار مشکلاتی عمده‌ای شده است، مرتفع شود.

وی افزود: خوشختانه با برگزاری این رویداد، ایده‌های مختلفی از سراسر کشور جمع‌آوری شد و داوری توسط نخبگان این صنعت و اساتید دانشگاهی انجام گرفت و ۱۲ ایده‌ی برتر برای رقابت در این رویداد انتخاب شدند که نهایتاً در روز برگزاری رویداد، سه ایده‌ی برتر انتخاب و تجلیل شدند.

عندلیب اردکانی خاطرنشان کرد: رویداد ملی استارتاپ ترمه، این امکان را فراهم آورد که در گام نخست مشکلات این صنعت عارضه‌یابی و مسائل آن تبیین شود و ضمن آشنایی بیشتر کشور با این صنعت، ارتباط صمیمانه‌تری بین صنعتگران این بخش حاصل شود و در قالب سندیکاها و اتحادیه‌های مختلف کارهای مشترکی شکل بگیرد.

وی ادامه داد: از طرفی در قالب این رویداد، ایده‌های نوآروانه و خلاقانه‌ای به این صنعت تزریق شد که نهایتاً می‌تواند به حل برخی از مشکلات این صنعت منتج شود.

وی ابراز امیدواری کرد که با برگزاری چنین رویدادهایی شاهد رونق بیشتر این بازار انحصاری ترمه در استان یزد باشیم و نگاه دستی بودن و صنایع دستی بودن آن مجدداً بازگردد و با فائق آمدن بر مشکلات در بازارهای جهانی بیش از پیش بدرخشد.

یاداور می‌شود؛ اولین رویداد ملی استارتاپی ترمه با همکاری شرکت شهرک های صنعتی استان یزد و سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری یزد، با حضور ۷۰ نفر از جوانان و نخبگان علاقمند از سراسر کشور برگزار شد.

در اختتامیه‌ی این رویداد ۱۲ تیم ایده‌های خود را در حضور داوران و صنعتگران ترمه مطرح کردند و  نقاط قوت و ضعف آن‌ها مورد ارزیابی قرار گرفت و از ایده‌های برتر تقدیر شد.

در این رویداد گروه «سدار ترمه» با عنوان ایده طراحی سه بعدی نقوش ترمه برای استفاده در دکوراسیون داخلی رتبه اول، گروه «ترمیس» با عنوان ایده مرکز تخصصی طراحی پارچه، لباس، اکسسوری و صنایع دستی رتبه دوم و گروه «ژاوار» با عنوان مفهوم نوین ترمه( تلفیق نقوش دوره ساسانی و نقاشی خط در طراحی ترمه) رتبه سوم را کسب کردند.

در حاشیه‌ی این رویداد، نمایشگاهی جامع از هفت برند معتبر ترمه دایر شد که در آن، ترمه‌های چندصدساله تا طرح‌های امروزی با فعالان صنعتگر این حوزه با هدف احیا و رونق صنعت ترمه بافی به دید عموم گذاشته شد.

لازم به ذکر است؛ ترمه پارچه‌ای نفیس و اصیل با قدمت بیش از ۴۰۰ سال است که اکنون به عنوان هدیه‌ای ارزشمند بین مردم محبوب می‌باشد، این دست‌بافته که آمیخته با مذهب، اخلاق و ادب است به همت بافندگان یزدی حفظ شده و در عرصه ی مدرن نیز همچنان می درخشد.

منبع: ايسنا

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اخبار سلامت

دیزل ژنراتور

صیغه نامه برای هتل

قیمت فنس

پریفرم

سایت مدیر اکسپرت

خرید انواع هدایای تبلیغاتی خلاقانه

خرید دتکتور گاز از نماینده رسمی ایران

مبانی حقوق مهندسی

خرید صندل عمده

نحوه محاسبه اقساط

قیمت خرید تلویزیون زیر 5میلیون

قیمت فنس

صندلی آرایشگاه

زير نويس ساز

لمینت متحرک دندان

جعبه سازی

اهمیت استفاده از رپورتاژ

بهترین صرافی های ارزدیجیتال

New punjabi songs

سامانه خودنویس

آزمایشات طب کار بدو استخدام

گن بعد از جراحی ژینکوماستی

آموزش خرید بیت کوین

مرجع خرید و فروش هماتیت

سازمان امور مالیاتی

بهترین فیلم های 2023

تقویت انتن موبایل

مانیتور دنا

شیشه ماشین

عرضه کننده سیم خاردار،فنس،ورق های شیروانی با قیمت عمده

خرید اکانت کلش

تشک دو نفره

دکتر علی پرند

https://nipoto.com/ethereum

شرکت کیمیا همرنگ

خرید تابلو برق

اسرارالشفاء

خرید رپورتاژ آگهی

مایکروسافت

  شیائومی 

 سامسونگ 

 گوشی 

 مارک  

اینتل 

 گواهینامه

  قرمز  گورمن

  تبلت  آیفون 

 طراحی

  لایکا  تایوان 

 یوتیوب  

دوربین

  اندروید  

تاشو  

چین

  گلکسی

  پیکسل 

 ساعت 

 ای‌بی 

 هوشمند 

 سطح  

جدید  

شرکت 

 معرفی  

تجاری

  طرح