کد خبر : 156504
تاریخ انتشار : پنج‌شنبه 9 دسامبر 2021 - 17:16
-

گفت‌وگو نیازمند آموختن و آموخته شدن است

گفت‌وگو نیازمند آموختن و آموخته شدن است

ایسنا/خراسان رضوی رئیس سازمان اجتماعی و فرهنگی شهرداری مشهد گفت: گفتگو به معنی مبادله کلمه و تبادل کلمه قرن‌ها است که بین نسل بشر رواج دارد. اما درحال حاضر مفهوم مدنظرما، به معنی شنیدنِ صحیحِ نگرش و نظر مخاطب است که متاسفانه جامعه همچنان با آن کمی نا آشناست. محمدمحسن مصحفی در نشست تاسیس فرهنگسرای گفت‌وگو

گفت‌وگو نیازمند آموختن و آموخته شدن است

ایسنا/خراسان رضوی رئیس سازمان اجتماعی و فرهنگی شهرداری مشهد گفت: گفتگو به معنی مبادله کلمه و تبادل کلمه قرن‌ها است که بین نسل بشر رواج دارد. اما درحال حاضر مفهوم مدنظرما، به معنی شنیدنِ صحیحِ نگرش و نظر مخاطب است که متاسفانه جامعه همچنان با آن کمی نا آشناست.

محمدمحسن مصحفی در نشست تاسیس فرهنگسرای گفت‌وگو که در صحن علنی شورای شهر مشهد برگزار شد، اظهار کرد: وقتی به آمار منازعات خیابانی نگاه می‌کنیم، به نظر می‌رسد، می‌توان به این نتیجه رسید که متاسفانه جامعه هنوز زیاد با مفهوم گفت‌وگوی سالم آشنایی ندارد و بایستی برای برطرف کردن آن تلاش کرد. البته زمانی که از گفت‌وگو استفاده می‌کنیم، مدنظرمان مقوله‌ گفتن و شنیدن است و آن چیزی که در بسیاری از مناسبات مغفول مانده بیشتر مقوله‌ شنیدن است.

وی افزود: در باب گفتن افراد دچار مشکل نیستند و آنچه امروزه نیازمند تفکر و آموختن است، این است که افراد جامعه بایستی درست شنیدن را فرا بگیرند. بدون تمرکز بر اصل شنیدن، گفت‌وگو به جریان یک‌طرفه‌ای تبدیل می‌شود که برکت و فایده و خیری از آن بیرون نمی‌آید. در این مکالمه دو طرف مذاکره هر کدام نظرات خود را بیان می‌کنند، بدون توجه به این نکات که نفر مقابل چه می‌گوید و چقدر می‌شود نظر او را پذیرفت یا با او همدلی کرد یا نظر او را تصحیح کرد. این‌ها همه نکات مهمی است که در فرآیند گفت‌وگو بایستی لحاظ شود.

رئیس سازمان اجتماعی و فرهنگی شهرداری مشهد اظهار کرد: متاسفانه امروزه زمانی که میزان اختلافات بین افراد مختلف جامعه نظیر اعضا یک خانواده، بین همسران یا اختلاف بین دو همسایه یا دو همکار و… را مشاهده می‌کنیم، گاهی میزان این اختلافات و عدم توافق‌ها به قدری بالا است که انسان حیرت می‌کند مخصوصا زمانی که مشخص می‌شود افراد بیشتر دچار سوءتفاهم هستند و علت اصلی این اختلافات سوء تفاهم‌ها است.

وی خاطرنشان کرد: گفت‌وگو نیازمند آموختن و آموخته شدن است و اینگونه نیست که افراد به صورت خودکار آن را بیاموزند. در اکثر مکالمات و گفت‌وگوها، افراد تلاش می‌کنند از طریق گفتن و ارتباط گرفتن، نظر خودشان را به دیگران تحمیل کنند و متاسفانه الگوی غالب در جامعه برای گفت‌وگو از این قبیل است و درصورتی که آنچه در گفت‌وگو رد و بدل می‌شود، صرفا کلمات نیستند و گفت‌وگو قبل از پاسخ‌گویی نیازمند تفکر و اندیشه است و افراد جامعه ندانسته در اثر عادت‌ها در بسیاری از امور فقط به دنبال به کرسی نشاندن عقاید و نظرات خود هستند.

مصحفی تصریح کرد: فرهنگسرای گفت‌وگو در جهت ترویج و آموزش صحیح گفت‌وگو تلاش می‌کند تا سبک متفاوتی از گفت‌وگو و نگاه به زندگی را رو به روی مخاطب خود قرار دهد. در این روش اساسا ما قبل از شروع به صحبت با طرف مقابل، تصمیم خود را نگرفته‌ایم و گمان نمی‌کنیم هرآنچه ما می‌گوییم به صورت مطلق درست است و طرف مقابل مکلف است که قانع شود و حرف‌های ما را پذیرفته و متقاعد شود. درحالیکه اساسا اصلا قرار نیست در گفت‌وگو به اقناع رسید، هدف از گفت‌وگو می‌تواند تبادل اندیشه و آشنا شدن با نقطه نظر طرف مقابل باشد. این یک نوع سبک متفاوت زندگی است که به ما می‌آموزد در زمان گفت‌وگو احتمال دهیم طرف مقابل ممکن است درست بگوید و آماده باشیم در صورتی که نظر او را منطقی‌تر یافتیم، نظر خود را اصلاح کنیم.

وی افزود: در حوزه‌های مختلف زندگی اجتماعی، سیاسی و فرهنگی نیز زمانی که اختلاف نظری پیش می‌آید، هیاهوی بسیاری شکل می‌گیرد، اما تلاشی برای بیان استدلال‌های بهتر و… وجود ندارد، بنابراین مسائل حل نمی‌شوند بلکه کنار گذاشته و فراموش می‌شوند. تمام این موارد دلیل موجهی است برای اینکه ما بایستی فرهنگ گفت‌وگو سالم را جدی بگیریم و بیاموزیم و اگر قرار است اجتماعی در بنیان‌گذاری این حرکت و روش مقدس پیشگام شود، چه خوب که آن شهر مشهد و شهر امام رضا(ع) باشد.

انتهای پیام

منبع:ایسنا

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اخبار سلامت

دیزل ژنراتور

صیغه نامه برای هتل

قیمت فنس

پریفرم

سایت مدیر اکسپرت

خرید انواع هدایای تبلیغاتی خلاقانه

خرید دتکتور گاز از نماینده رسمی ایران

مبانی حقوق مهندسی

خرید صندل عمده

نحوه محاسبه اقساط

قیمت خرید تلویزیون زیر 5میلیون

قیمت فنس

صندلی آرایشگاه

زير نويس ساز

لمینت متحرک دندان

جعبه سازی

اهمیت استفاده از رپورتاژ

بهترین صرافی های ارزدیجیتال

New punjabi songs

سامانه خودنویس

آزمایشات طب کار بدو استخدام

گن بعد از جراحی ژینکوماستی

آموزش خرید بیت کوین

مرجع خرید و فروش هماتیت

سازمان امور مالیاتی

بهترین فیلم های 2023

تقویت انتن موبایل

مانیتور دنا

شیشه ماشین

عرضه کننده سیم خاردار،فنس،ورق های شیروانی با قیمت عمده

خرید اکانت کلش

تشک دو نفره

دکتر علی پرند

https://nipoto.com/ethereum

شرکت کیمیا همرنگ

خرید تابلو برق

اسرارالشفاء

خرید رپورتاژ آگهی

مایکروسافت

  شیائومی 

 سامسونگ 

 گوشی 

 مارک  

اینتل 

 گواهینامه

  قرمز  گورمن

  تبلت  آیفون 

 طراحی

  لایکا  تایوان 

 یوتیوب  

دوربین

  اندروید  

تاشو  

چین

  گلکسی

  پیکسل 

 ساعت 

 ای‌بی 

 هوشمند 

 سطح  

جدید  

شرکت 

 معرفی  

تجاری

  طرح