کد خبر : 76093
تاریخ انتشار : شنبه 6 نوامبر 2021 - 17:49
-

یک روز با کنکور، دو هفته با کرونا

یک روز با کنکور، دو هفته با کرونا

ایسنا/اصفهان شلوغی و ترافیک در محدوده میدان آزادی تا خیابان هزار جریب در روزهای برگزاری کنکور، صحنه عجیب و غریبی برای اصفهانی‌ها نیست، اما ازدحام والدین نگران کنکوری‌های امسال در سایه یک ویروس کشنده، در روزهایی که نگران رسیدن به پیک پنجم کرونا هستیم، بسیار دلهره آور است. کنکور سراسری ۱۴۰۰ در حالی آغاز شد که

یک روز با کنکور، دو هفته با کرونا

ایسنا/اصفهان شلوغی و ترافیک در محدوده میدان آزادی تا خیابان هزار جریب در روزهای برگزاری کنکور، صحنه عجیب و غریبی برای اصفهانی‌ها نیست، اما ازدحام والدین نگران کنکوری‌های امسال در سایه یک ویروس کشنده، در روزهایی که نگران رسیدن به پیک پنجم کرونا هستیم، بسیار دلهره آور است.

کنکور سراسری ۱۴۰۰ در حالی آغاز شد که حضور والدین و استرس بی حد آنان پشت در حوزه‌های امتحانی بیش از هر مساله دیگری جلب توجه می‌کرد؛ چراکه امسال با ویروس بدقلقلی روبرو هستیم که راهش را در همین تجمات پیدا می کند.

ساعت ۷ و ۳۰ دقیقه دهم تیرماه ۱۴۰۰ مقابل در شرقی دانشگاه اصفهان بسیار شلوغ و پرازدحام شده بود؛ امروز دومین روز از پنجاه و یکمین کنکور سراسری با حضور داوطلبان گروه علوم ریاضی و انسانی در دانشگاه اصفهان آغاز شد.

خیابان‌ها و کوچه‌های اطراف محل برگزاری آزمون‌ کنکور امسال با حضور والدین و خانواده‌های داوطلبان به محل دعا و نیایش بدل شده بود.

نزدیک ساعت هفت و نیم صبح که به این حوزه امتحانی رسیدم، مادران و پدران نگران و امیدواری را دیدم که تسبیح به دست دعا می‌خواندند و از خداوند می‌خواستند که فرزندشان در آزمونی که شاید کلید ورود برای موفقیت در زندگی‌ آینده است، سربلند بیرون بیایند.

استرس برخی مادران از فرزندانشان حتی بیشتر بود تا جایی که برخی داوطلبان کنکور پیش از ورود به حوزه به والدینشان روحیه می‌دادند، برخی از والدین فرزندانشان را از زیر قرآن رد می‌کردند و برخی دیگر با خواندن دعا طلب موفقیت برای فرزندشان داشتند.

چند ساعت از شروع آزمون گذشته و حالا ساعت حدود ۱۲ ظهر است؛ خانواده های بسیاری همچنان پشت در دانشگاه چشم به آمدن فرزندشان دوخته اند. برخی از این والدین به خانه رفتند و دوباره به محل آزمون بازگشتند و در این میان هستند، خانواده هایی که از همان ساعات شروع آزمون تا ظهر همچنان نگران پشت در نشسته و آنقدر هیجان داشتند که با دیدن هر داوطلبی حتی اگر فرزند خودشان هم نبود جلو می رفتند.

داوطلبان با خروج از حوزه برگزاری آزمون در کنار والدینشان قرار می گرفتند و آنها نیز پس از بیان خسته نباشید در مورد سوالات می‌پرسند، یکی از آسان بودن سؤالات می‌گوید و دیگری از نحوه سؤالات گلایه دارد. یک داوطلب می‌گوید هر کس خوانده بود سوالات را به راحتی جواب می داد و و دیگری پشیمان است که چرا به خوبی برای آزمون آماده نشده بود.

امسال شرایط زندگی مان به واسطه حضور یک ویروس مزاحم زمین تا آسمان با گذشته تفاوت دارد و یکی از همین تفاوت ها پرهیز از تجمعات است. از روزی که کرونا پایش را به زندگی مان باز کرده از حضور در تجمعات و دورهمی ها منع شده ایم و کنکور که هر ساله صحنه حضور والدین نگران پشت در حوزه های امتحانی بود، امسال شکل و شمایل متفاوتی به خود گرفته بود و بارها از والدین درخواست شد در محل حوزه های امتحانی تجمع نکنند.

«در روزهایی که جنوب کشور درگیر نوع جدید ویروس کرونا شده و موج قرمزی از سمت حاشیه شمالی خلیج فارس و دریای عمان به سمت مرکز و شمال کشور وارد می شود، هر تجمعی خطرناک است.» اینها گفته رییس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در روز قبل از آغاز کنکور ۱۴۰۰ است.

طاهره چنگیز در گفت و گو با ایسنا از کنکوری ها و والدین آنها خواست از هر گونه تجمعی در طول برگزاری آزمون خودداری کنند و گفت: «حضور خانواده ها در شرایط کنونی، علاوه بر خستگی موجب ازدحام و رعایت نکردن فاصله اجتماعی در شرایط خطرناک کرونایی می شود.»

رئیس ستاد برگزاری آزمون های دانشگاه اصفهان نیز در روزهای قبل از برگزاری آزمون با تاکید ویژه درخواست حضور نیافتن خانواده ها در پشت درهای دانشگاه را داشت و به والدین توصیه کرد: «خانواده ها به منظور پیشگیری از انتقال کرونا، از تجمع در مراکز خودداری کنند.»

محمدرضا ایروانی که توصیه های مختلفی برای کنکوری ها داشت در بخش هایی از صحبت هایش به ایسنا گفت: «خانواده ها نگران فرزندشان نباشند، تجمع آنها در پشت درهای دانشگاه کمکی به داوطلبان کنکوری نیست.»

سخنگوی ستاد استانی مقابله با کرونا در اصفهان نیز از به صدا درآمدن زنگ قرمز شدن اصفهان خبر داد و گفت: «با ورود موج پنجم کرونا و شتاب انتشار آن و تغییر رنگ شهرستان ها، اصفهان در معرض خطر قرمز شدن قرار دارد.»

حجت الله غلامی در گفت و گو با ایسنا درباره آخرین محدودیت‌های کرونایی، اظهار کرد: «وضعیت استان تا هفته قبل متعادل و بین زرد و نارنجی بود، اما اکنون پنج شهرستان ما که در وضعیت زرد قرار داشتند نارنجی شده اند و تعداد کل شهرستان های زرد استان به ۹ شهرستان کاهش یافت.»

اما هیچ یک از این توصیه ها و درخواست های مکرر مسئولان مانع از حضور والدین کنکوری های امسال در پشت درهای دانشگاه اصفهان نشد. امروز که به در حوزه‌های امتحانی مراجعه کردم، باز هم شاهد تجمع والدین و صدای ممتد مراقبان آزمون بودم که مدام تکرار می‌کردند «تجمع نکنید» و یا «لطفا محل را ترک کنید»، اما آن‌هایی که می‌خواستند به این حرف‌ها عمل کنند قبلاً حوزه‌ها را ترک کرده بودند و آنها که در محل بودند، توجهی به این صحبت ها نداشتند.

امروز پدری را دیدم که به همسرش می‌گفت برویم، ظهر برمی‌گردیم، اما مادر از رفتن امتناع می‌کرد و می‌گفت «بقیه هستند ما هم باشیم، چه اشکالی دارد.»

مادری را دیدم که وقتی از او دلیل ماندنش پشت در حوزه امتحانی را جویا شدم، با نگرانی گفت: «نمی توانم فرزندم را تنها بگذارم. همه جا تجمع هست، اتفاقی نمی افتد.»

درست پشت میله های در دانشگاه مادری را یافتم که با نگرانی ایستاده بود. گویی نگرانی برای قبولی فرزندش در کنکور حتی به ترس از کرونا هم غلبه کرده و بی توجه به این ویروس در میان ازحام جمعیت چشم به آمدن دخترش دوخته بود.

وقتی از او پرسیدم چرا اینجا ایستاده؟ گفت: «منتظر دخترم هستم» و وقتی به او گفتم آیا از کرونا نمی ترسی؟ در پاسخ لبخند تلخی که رنگ نگرانی داشت زد و گفت: «چرا اما داشتن تلفن همراه در جلسه آزمون ممنوع است. منتظر ایستاده ام تا دخترم از آزمون بازگردد و با هم به خانه برویم.»

امسال گویی ترس مردم از کرونا ریخته یا به حدی همزیستی با این ویروس در کنارمان عادی شده که بدون نگرانی از حضورش خانواده های بسیاری کنار هم بدون حفظ فاصله مناسب چشم به راه آمدن فرزنداشان از جلسه امتحان نشسته بودند. اما نگرانی از کنکور امسال شوخی نیست، ترس از دوباره اوج گرفتن بیماری که حالا ۱۸ ماه است با آن درگیریم در روزهایی که خطر شیوع سویه جدید کرونا از هند احساس می شود، همه را نگران کرده است…

انتهای پیام

منبع:ایسنا

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اخبار سلامت

دیزل ژنراتور

صیغه نامه برای هتل

قیمت فنس

پریفرم

سایت مدیر اکسپرت

خرید انواع هدایای تبلیغاتی خلاقانه

خرید دتکتور گاز از نماینده رسمی ایران

مبانی حقوق مهندسی

خرید صندل عمده

نحوه محاسبه اقساط

قیمت خرید تلویزیون زیر 5میلیون

قیمت فنس

صندلی آرایشگاه

زير نويس ساز

لمینت متحرک دندان

جعبه سازی

اهمیت استفاده از رپورتاژ

بهترین صرافی های ارزدیجیتال

New punjabi songs

سامانه خودنویس

آزمایشات طب کار بدو استخدام

گن بعد از جراحی ژینکوماستی

آموزش خرید بیت کوین

مرجع خرید و فروش هماتیت

سازمان امور مالیاتی

بهترین فیلم های 2023

تقویت انتن موبایل

مانیتور دنا

شیشه ماشین

عرضه کننده سیم خاردار،فنس،ورق های شیروانی با قیمت عمده

خرید اکانت کلش

تشک دو نفره

دکتر علی پرند

https://nipoto.com/ethereum

شرکت کیمیا همرنگ

خرید تابلو برق

اسرارالشفاء

خرید رپورتاژ آگهی

مایکروسافت

  شیائومی 

 سامسونگ 

 گوشی 

 مارک  

اینتل 

 گواهینامه

  قرمز  گورمن

  تبلت  آیفون 

 طراحی

  لایکا  تایوان 

 یوتیوب  

دوربین

  اندروید  

تاشو  

چین

  گلکسی

  پیکسل 

 ساعت 

 ای‌بی 

 هوشمند 

 سطح  

جدید  

شرکت 

 معرفی  

تجاری

  طرح