کد خبر : 95638
تاریخ انتشار : سه‌شنبه 16 نوامبر 2021 - 15:43
-

یک کارشناس مذهبی: درگذشت حضرت معصومه(س) شهادت‌گونه بود

یک کارشناس مذهبی: درگذشت حضرت معصومه(س) شهادت‌گونه بود

ایسنا/خراسان رضوی یک کارشناس مذهبی گفت: وفات حضرت معصومه(س) یک وفات شهادت‌گونه است چراکه بر اساس آیه قرآن ایشان مهاجر الی‌الله است و هجرتشان سفری تفریحی و تنفننی نبوده بلکه به محضر امام رضا(ع) می‌رفتند اما در مسیر دچار بیماری شدند و نتوانستند به مقصد برسند. حجت‌الاسلام سیدمهدی واعظ موسوی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره

یک کارشناس مذهبی: درگذشت حضرت معصومه(س) شهادت‌گونه بود

ایسنا/خراسان رضوی یک کارشناس مذهبی گفت: وفات حضرت معصومه(س) یک وفات شهادت‌گونه است چراکه بر اساس آیه قرآن ایشان مهاجر الی‌الله است و هجرتشان سفری تفریحی و تنفننی نبوده بلکه به محضر امام رضا(ع) می‌رفتند اما در مسیر دچار بیماری شدند و نتوانستند به مقصد برسند.

حجت‌الاسلام سیدمهدی واعظ موسوی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به سالروز وفات حضرت معصومه(س) اظهار کرد: یکی از نکات بسیار مهم زندگی این بزرگوار این است که شرایط فرهنگی و اجتماعی زمان زندگی ایشان به شدت نامطلوب بوده است. آن دوران حکومت هارون‌الرشید و سپس مامون عباسی حاکم بودند و کشورگشایی بسیاری انجام می‌شده است. آن زمان حکومت اسلامی یک امپراطوری بزرگ بوده و در جهان حرف اول را می‌زده و در این شرایط هارون‌الرشید و مامون بیشتر به قدرت‌افزایی خود نگاه می‌کردند و روی توسعه سیاسی و قدرت تمرکز داشتند؛ لذا جامعه آن زمان از لحاظ اخلاق و ارزش‌های اخلاقی خیلی رشد نداشته و توسعه فرهنگی رخ نداده اما توسعه اقتصادی، جغرافیایی و سیاسی بیشتری انجام می‌شده است.

وی افزود: این موضوع را از آنجا متوجه می‌شویم که برای حضرت معصومه(س) که یک خانم با شخصیت بوده، هم‌کفو پیدا نشده تا ایشان ازدواج کند و سنت پیامبر(ص) در رابطه با ازدواج را احیا کند. روی ازدواج تاکید بسیاری شده، مستحب موکد است و این بزرگواران سنت‌ را ترک نمی‌کردند مگر اینکه شرایط ویژه‌ای باشد. شرایط اجتماعی آن روز شرایطی ویژه بوده و موجب شد حضرت معصومه(س) نتواند ازدواج کند.

این کارشناس مذهبی خاطرنشان کرد: یکی از مراجع فعلی قم به من می‌گفت هیچ‌کدام از دختران امام کاظم(ع) ازدواج نکردند و تنها حضرت معصومه(س) نبود که ازدواج نکرده باشد. مستند به این فرمایش این مرجع بزرگوار عرض می‌کنم که این موضوع نشان‌دهنده این است که شرایط فرهنگی و اخلاقی آن روز بسیار نامطلوب و ارزش‌های اخلاقی به مخاطره افتاده بوده است. در چنین شرایطی حتی بین سادات، بنی‌هاشم و آل علی هم یک شخص هم کفو برای حضرت معصومه(س) پیدا نشد. البته شاید دلیل ازدواج نکردن ایشان پیدا نکردن هم کفو مناسب نبوده و ممکن است دلایل دیگری داشته باشد.

واعظ موسوی تصریح کرد: در چنین زمانی که ارزش‌های اخلاقی سقوط کرده، مردم غرق مادیات هستند و تنها از نظر مادی و اقتصادی از توسعه برخوردار هستند، حضرت معصومه(س) به عنوان یک امام‌زاده با عظمت بسیار درخشیده که علمای آن روز مهار ناقه ایشان را می‌گیرند و افتخار می‌کنند که در رکاب این بانوی بزرگوار راه را طی کنند و ایشان را هنگام رفتن به سمت قم بدرقه کنند. همچنین در زمان بیماری ایشان بسیار مورد توجه قرار می‌گیرد که متاسفانه عجل به ایشان مهلت نداد و در سن ۲۸ سالگی به رحمت حق شتافت و تربت ایشان در خاک قم موجب برکات بسیاری شد. پس از این در جوار تربت ایشان بزرگ‌ترین حوزه علمیه شیعه در طول تاریخ برپا شد و هزاران عالم ربانی از این حوزه مقدسه فارغ‌التحصیل شدند.

وی در رابطه با بیماری حضرت معصومه(س) که منجر به درگذشت ایشان شد، اضافه کرد: بر اساس آنچه مشهور است، حضرت معصومه(س) پیش از سفر به سمت قم بیماری خاصی نداشت اما مسافرت‌های آن روز ساده نبود و خروج ایشان از مدینه و رسیدن به قم و مسیری که قرار بوده به مرو و محل سکوت امام رضا(ع) بروند، مسیر سختی برای یک خانم بوده است. احتمال خطرات بین راه و شیطنت‌های سیاسی نیز ترس و واهمه‌ای به ایشان وارد کرد که همین نگرانی‌ها می‌تواند موجب ابتلا به بیماری شود و سیستم دفاعی بدن را ضعیف کند.

منبع: ايسنا

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اخبار سلامت

دیزل ژنراتور

صیغه نامه برای هتل

قیمت فنس

پریفرم

سایت مدیر اکسپرت

خرید انواع هدایای تبلیغاتی خلاقانه

خرید دتکتور گاز از نماینده رسمی ایران

مبانی حقوق مهندسی

خرید صندل عمده

نحوه محاسبه اقساط

قیمت خرید تلویزیون زیر 5میلیون

قیمت فنس

صندلی آرایشگاه

زير نويس ساز

لمینت متحرک دندان

جعبه سازی

اهمیت استفاده از رپورتاژ

بهترین صرافی های ارزدیجیتال

New punjabi songs

سامانه خودنویس

آزمایشات طب کار بدو استخدام

گن بعد از جراحی ژینکوماستی

آموزش خرید بیت کوین

مرجع خرید و فروش هماتیت

سازمان امور مالیاتی

بهترین فیلم های 2023

تقویت انتن موبایل

مانیتور دنا

شیشه ماشین

عرضه کننده سیم خاردار،فنس،ورق های شیروانی با قیمت عمده

خرید اکانت کلش

تشک دو نفره

دکتر علی پرند

https://nipoto.com/ethereum

شرکت کیمیا همرنگ

خرید تابلو برق

اسرارالشفاء

خرید رپورتاژ آگهی

مایکروسافت

  شیائومی 

 سامسونگ 

 گوشی 

 مارک  

اینتل 

 گواهینامه

  قرمز  گورمن

  تبلت  آیفون 

 طراحی

  لایکا  تایوان 

 یوتیوب  

دوربین

  اندروید  

تاشو  

چین

  گلکسی

  پیکسل 

 ساعت 

 ای‌بی 

 هوشمند 

 سطح  

جدید  

شرکت 

 معرفی  

تجاری

  طرح