کد خبر : 130325
تاریخ انتشار : دوشنبه 29 نوامبر 2021 - 20:24
-

۹۰ درصد سرطان‌های بزرگ از سرطان روده بزرگ نشأت می‌گیرد

۹۰ درصد سرطان‌های بزرگ از سرطان روده بزرگ نشأت می‌گیرد

ایسنا/لرستان یک فوق تخصص گوارش، کبد و آندوسکوپی با اشاره به این‌که ۹۰ درصد سرطان‌های روده بزرگ از پولیپ نشأت می‌گیرد، گفت: اگر کسی در خانواده‌اش پولیپ و سرطان روده بزرگ دارد باید در سن ۴۰ سالگی کلونوسکوپی انجام دهد. اصغر خسروی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به این‌که سه علت شایع مرگ به ویژه

۹۰ درصد سرطان‌های بزرگ از سرطان روده بزرگ نشأت می‌گیرد

ایسنا/لرستان یک فوق تخصص گوارش، کبد و آندوسکوپی با اشاره به این‌که ۹۰ درصد سرطان‌های روده بزرگ از پولیپ نشأت می‌گیرد، گفت: اگر کسی در خانواده‌اش پولیپ و سرطان روده بزرگ دارد باید در سن ۴۰ سالگی کلونوسکوپی انجام دهد.

اصغر خسروی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به این‌که سه علت شایع مرگ به ویژه در ایران، تصادف، سکته قلبی و مغزی و سرطان است، اظهار کرد: سرطان روده بزرگ یکی‌از سرطان‌های شایع است.

وی ادامه داد: سرطان روده بزرگ یکی‌از سرطان‌های شایع کشور است به طوری آمار نشان می‌دهد هر دو ساعت یکی‌از هموطنان ما جان خود را براثر سرطان روده بزرگ از دست می‌دهد و سالانه چیزی حدود ۴۰۰۰ نفر در اثر این نوع سرطان فوت می‌کنند.

خسروی با اشاره به این‌که هر فردی در ریسک سرطان است به ویژه افرادی که سنشان بالای ۵۰ سال است، عنوان کرد: در هر سنی حتی جوان‌تر ممکن است این سرطان اتفاق بیافتد.

این فوق تخصص گوارش، کبد و آندوسکوپی با اشاره به این‌که برخی از افراد علائمی را دارند و در مقابل انجام کلونوسکوپی مقاومت کرده و فکر می‌کنند چون در خانواده سابقه سرطان روده بزرگ وجود ندارد بنابراین فرد مبتلا نمی‌شود، تصریح کرد: تنها ۲۰ درصد مواردی که به سرطان روده بزرگ مبتلا می‌شوند جنبه ارثی دارند و ۸۰ درصد موارد ممکن است در خانواده هیچ شرح حالی وجود نداشته باشد، یعنی شخص اولین فرد فامیل باشد.

وی ادامه داد: افرادی که در خانواده خودشان سابقه سرطان روده بزرگ را دارند باید در سن پایین‌تری مورد کلونوسکوپی قرار بگیرند، همه افراد حتی اگر علائمی ندارند در سن ۵۰ سالگی باید کولونوسکوپی انجام بدهند.

خسروی با اشاره به این‌که ۹۰ درصد سرطان‌های روده بزرگ از پولیپ نشأت می‌گیرد، تصریح کرد: اگر کسی در خانواده‌اش پولیپ و سرطان روده بزرگ دارد باید در سن ۴۰ سالگی چک‌آپ کامل شود.

این فوق تخصص گوارش، کبد و آندوسکوپی در پاسخ به این سؤال که کلونوسکوپی چقدر در تشخیص بیماری سرطان روده بزرگ تأثیر دارد، گفت: یکی‌از بهترین اقدامات تشخیصی در کل طب است، به خاطر این‌که ۹۰ درصد سرطان‌های ردوه بزرگ از این پولیپ‌ها نشأت می‌گیرد که ما به راحتی آن‌ها را می‌بینیم و می‌توانیم با دستگاه کولونوسکوپ آن‌ها را برداریم.

وی عنوان کرد: وقتی ضایعه برداشته می‌شود چیزی باقی نمی‌ماند که به سرطان روده بزرگ تبدیل شود، بنابراین اگر کسی برای کلونوسکوپی وقت بگذارد ما می‌توانیم این اطمینان خاطر را بدهیم که تا ۹۰ درصد فرد مبتلا به سرطان روده بزرگ نخواهد شد.

خسروی تصریح کرد: گاهی یک سری علائم مانند یبوست یا کاهش وزن بدون دلیل و خونریزی دستگاه گوارش در افراد وجود دارد که ما را وادار به انجام کلونوسکوپی می‌کند.

این فوق تخصص گوارش، کبد و آندوسکوپی عنوان کرد: خونریزی دستگاه گوارشی ممکن است آنقدر کم باشد که فرد متوجه آن نشود اما به مرور فرد را دچار کم خونی می‌کند، افرادی که مراجعه می‌کنند دچار کم‌خونی و فقر آهن هستند، اگر کسی دچار کم خونی و فقر آهن شود حتماً باید کلونوسکوپی شود اگر علائمی نبود باید معده و مری را بررسی کنیم و بعد از آن روده کوچک باید چک شود.

وی با اشاره به این‌که برای پیشگیری از سرطان روده بزرگ دو روش داریم، تصریح کرد: در پیشگیری اولیه افرادی که مصرف دخانیات و سیگار را دارند، که به تنهایی عامل ۱۶ نوع سرطان در بدن است که یکی‌از آن‌ها سرطان روده بزرگ است، بنابراین پرهیز از دخانیات و قلیان، مصرف مواد مخدر و الکل، می‌تواند عامل این سرطان باشد.

خسروی عنوان کرد: خیلی‌از افراد ممکن است دخانیات استعمال نکنند اما استفاده از رژیم‌های غذایی پرگوشت یا حاوی پروتئین‌های فرآوری شده و کم تحرکی می‌تواند زمینه سرطان روده بزرگ را ایجاد کند.

این فوق تخصص گوارش، کبد و آندوسکوپی با اشاره به این‌که عواملی وجود دارد که قابل پیشگیری نیست، عنوان کرد: ممکن است کسی در خانواده پولیپ داشته باشد شاید نتوانیم پیشگیری کنیم اما می‌توانیم با کلونوسکوپی ضایعه‌های روده بزرگ را برطرف کنیم.

وی ادامه داد: رژیم‌های غذایی پُر پروتئین، پُر گوشت، فست‌فودی و استفاده کمتر از سبزیجات و ترویج سبک زندگی غربی امکان ابتلا به سرطان روده بزرگ را بیشتر می‌کند.

منبع:ایسنا

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اخبار سلامت

دیزل ژنراتور

صیغه نامه برای هتل

قیمت فنس

پریفرم

سایت مدیر اکسپرت

خرید انواع هدایای تبلیغاتی خلاقانه

خرید دتکتور گاز از نماینده رسمی ایران

مبانی حقوق مهندسی

خرید صندل عمده

نحوه محاسبه اقساط

قیمت خرید تلویزیون زیر 5میلیون

قیمت فنس

صندلی آرایشگاه

زير نويس ساز

لمینت متحرک دندان

جعبه سازی

اهمیت استفاده از رپورتاژ

بهترین صرافی های ارزدیجیتال

New punjabi songs

سامانه خودنویس

آزمایشات طب کار بدو استخدام

گن بعد از جراحی ژینکوماستی

آموزش خرید بیت کوین

مرجع خرید و فروش هماتیت

سازمان امور مالیاتی

بهترین فیلم های 2023

تقویت انتن موبایل

مانیتور دنا

شیشه ماشین

عرضه کننده سیم خاردار،فنس،ورق های شیروانی با قیمت عمده

خرید اکانت کلش

تشک دو نفره

دکتر علی پرند

https://nipoto.com/ethereum

شرکت کیمیا همرنگ

خرید تابلو برق

اسرارالشفاء

خرید رپورتاژ آگهی

مایکروسافت

  شیائومی 

 سامسونگ 

 گوشی 

 مارک  

اینتل 

 گواهینامه

  قرمز  گورمن

  تبلت  آیفون 

 طراحی

  لایکا  تایوان 

 یوتیوب  

دوربین

  اندروید  

تاشو  

چین

  گلکسی

  پیکسل 

 ساعت 

 ای‌بی 

 هوشمند 

 سطح  

جدید  

شرکت 

 معرفی  

تجاری

  طرح