تاریخ انتشار : چهارشنبه 8 شهریور 1402 - 12:07
33 بازدید
کد خبر : 209053

خودرو های رکورد دار تصادفات جاده ای

خودرو های رکورد دار تصادفات جاده ای

میزان تصادفات جاده‌ای در ایران، همواره موضوع داغی برای بحث بوده و آمار بالای تصادفات جاده‌ای ایران نسبت به سایر کشورها، باعث شده است که توجه ویژه‌ای به این موضوع وجود داشته باشد و همواره خبرهای مختلفی را درباره کشته‌ها و زخمی های تصادفات رانندگی بخوانیم یا بشنویم. مثل همه موضوعات جنجالی دیگر، بحث میزان

میزان تصادفات جاده‌ای در ایران، همواره موضوع داغی برای بحث بوده و آمار بالای تصادفات جاده‌ای ایران نسبت به سایر کشورها، باعث شده است که توجه ویژه‌ای به این موضوع وجود داشته باشد و همواره خبرهای مختلفی را درباره کشته‌ها و زخمی های تصادفات رانندگی بخوانیم یا بشنویم. مثل همه موضوعات جنجالی دیگر، بحث میزان تصادفات نیز مملو از انواع آمارهای اغراق شده و غیرواقعی است که باعث شده تصویر درستی از این آمار حداقل در بین بخش بزرگی از مردم وجود نداشته باشد. در این مطلب، سعی ما بر این است که دقیق‌ترین آمار موجود برای تصادفات رانندگی را ارائه کرده و به چند سوال اساسی در این زمینه پاسخ دهیم.

آخرین آمار تصادفات جاده‌ای در ایران

وقتی آمار تصادفات رانندگی در چند دهه گذشته را بررسی می‌کنیم، سال ۱۳۸۳ به عنوان دارنده رکورد بیشترین تصادفات منجر به فوت، جلب توجه می‌کند. در این سال ۲۷ هزار نفر در جاده‌های ایران کشته و بیش از ۵۰۵ هزار نفر نیز دچار مصدومیت شدند. پس از سال ۸۳، با تغییرات در قوانین و مقررات و همچنین بهبود کیفیت راه‌ها و خودروها، تعداد تصادفات منجر به فوت همواره در حال کاهش بوده و هر سال عدد کم‌تری نسبت به سال قبل خود داشته است؛ اما متأسفانه این روند در چند سال اخیر معکوس شده و به مرور شاهد افزایش تصادفات فوتی در جاده‌های ایران هستیم.

images_1693386294_64ef0636f3785.jpg

خودروهای دارای بیشترین تصادفات

چند خودرو در ایران بیشترین آمار تصادف را به خود اختصاص داده‌اند و در اکثر تصادفات جرحی می توان حضور آن‌ها را مشاهده کرد:‌

پراید

همانطور که انتظار می‌رود، پراید در صدر لیست پرتصادف ترین خودروهای ایران قرار می‌گیرد. تصادفات جاده‌ای پراید معمولاً با جرح و گاها فوت سرنشینان همراه است و پراید بدترین وضعیت را از نظر ایمنی دارد. قطعات بدنه پراید، از آلیاژ مناسبی ساخته نشده‌اند و نمی‌توانند در تصادفات، از جان سرنشینان این خودرو حفاظت کنند. برخی از مدل‌های پراید مثل ۱۳۱، ۱۳۲و ۱۱۱ بهبودهایی از نظر ایمنی داشته‌اند اما همه این‌ها باعث نشده که این خودرو از صدر لیست پرتصادف ترین خودروهای ایران پایین بیاید.

تیبا

سایپا، خودرو تیبا را به عنوان جایگزینی برای پراید طراحی و تولید کرده و هر روز شاهد افزایش حضور این خودرو در جاده‌های ایران هستیم. بعد از پراید تیبا دارای بیشترین تصادفات منجر به فوت در ایران است. البته تیبا هم دو مدل دارد که متأسفانه بهبودی از لحاظ امنیت در آن‌ها مشاهده نمی‌شود. قطعات بدنه تیبا، مثل سقف، ستون و درب‌ها در تصادفات به راحتی شکل خود را از دست می‌دهند و همین باعث می‌شود که بعد از هر تصادف، مالکان مجبور به خرید قطعات بدنه خودرو باشند تا بتوانند وسیله نقلیه خود را به حالت اولیه باز گردانند.

پژو ۴۰۵

این مدل خودرو بیش از ۳۰ سال است که در بازار ایران حضور دارد و پلتفرم آن بعدها به پژو پارس، سمند، تارا و…. منتقل شده است و می توان گفت که اکثر تولیدات ایران خودرو، بر پایه بدنه و شاسی این خودرو ساخته شده‌اند. پژو ۴۰۵ در ایران توقف تولید شده اما نوادگان آن هر روز بیشتر و بیشتر در جاده‌های ایران حضور پیدا می‌کنند. متأسفانه علی رغم گذشت سه دهه هنوز برخی از اصلی‌ترین ایرادات ۴۰۵ همچنان روی خودروهای جدید ایران خودرو دیده می‌شود. البته خود ۴۰۵ نیز به تازگی توقف تولید شده، و همچنان با وفور می توان آن را در جاده‌های ایران مشاهده کرد.

بدنه ۴۰۵ در قسمت کاپوت، سقف و درب‌ها و البته شاسی، نقص‌های امنیتی فراوانی دارد و به راحتی در تصادفات خم یا حتی شکسته می‌شوند. قطعات بدنه ۲۰۶ هم مشکلات مشابهی دارند و از استحکام مناسبی برخوردار نیستند.

ام وی ام ۱۱۰

نمی توان در جایی از میزان تصادفات در جاده‌های ایران گفت و اشاره‌ای به خودروهای بی‌کیفیت چینی نکرد. چینی ها سال هاست که در بازار خودروی ایران حضور دارند و ام وی ام از جمله اولین شرکت‌های چینی است که وارد بازار ایران شد.

ام وی ام ۱۱۰ یک کپی ضعیف از دوو ماتیز است که با استفاده از قطعات بی‌کیفیت ساخته شده و نقص‌های ایمنی فراوانی را می توان در طراحی آن مشاهده کرد. قطعات خودرو چینی ام وی ام، از کیفیت بسیار پایینی برخوردارند و مخصوصاً ستون‌ها و درب خودرو، هیچگونه مقاومتی در تصادفات از خود نشان نمی‌دهند و به راحتی در تصادفات پاره شده و نمی‌توانند از انتقال نیروی حاصل از تصادف به سرنشینان خودرو جلوگیری کنند.

 

هزینه بازسازی خودروها بعد از تصادف

بعد از تصادف و رسیدگی به مجروحین احتمالی، اولین نگرانی بزرگ دارندگان خودرو، بازسازی خودرو و هزینه‌های مربوط به آن است. با توجه به این که بدنه خودرو، بیشترین آسیب را در تصادف متحمل می‌شود و بیشترین تأثیر را می‌گیرد، کاملاً طبیعی است که بیشترین هزینه بازسازی خودرو هم مربوط به بازسازی بدنه باشد. در اغلب تصادفات نسبتاً شدید، نیاز به تعویض بدنه مانند درب عقب رانا یا تعویض قطعات بدنه مانند گلگیر عقب سمند وجود دارد. در این جا هم چند گزینه در مقابل مصرف کنندگان قرار دارد. خرید قطعات بدنه خودرو را می توان به چند حالت انجام داد؛ قطعات بدنه فابریک، قطعات بدنه دست دوم و قطعات بدنه خام و قطعات بدنه رنگ شده اماده نو.

images_1693386339_64ef0663d2f31.jpg

قطعات بدنه فابریک به دلیل داشتن کیفیت اصلی، بیشترین قیمت را دارند و استفاده از آن‌ها نیز باعث می‌شود که خودرو در هنگام فروش، دچار افت قیمت نشود. بنابراین با توجه به نیاز خود، می توان به خرید قطعات بدنه خودرو اقدام کرد و هزینه بازسازی خودرو را از طریق انتخاب و خرید بهترین قطعات خودرو، مدیریت نمود.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها