تاریخ انتشار : دوشنبه 5 دی 1401 - 1:19
81 بازدید
کد خبر : 206632

خوردن شام زود هنگام باعث کاهش وزن و کاهش قند خون می شود

خوردن شام زود هنگام باعث کاهش وزن و کاهش قند خون می شود

  این احتمال وجود دارد که شما نیز مانند اکثر مردم دنیا نگران تغییرات وزن خود باشید. همان‌طور که می‌دانید تغییرات شدید وزنی می‌تواند احتمال ابتلا به برخی بیماری‌ها را بیشتر کند. به طور مثال افزایش وزن باعث می‌شود که احتمال ابتلا به مشکلات چاقی، بیماری‌های قلبی عروقی، فشارخون بالا و دیابت نوع ۲ بیشتر

 

خرید مکمل های چربی سوز

این احتمال وجود دارد که شما نیز مانند اکثر مردم دنیا نگران تغییرات وزن خود باشید. همان‌طور که می‌دانید تغییرات شدید وزنی می‌تواند احتمال ابتلا به برخی بیماری‌ها را بیشتر کند. به طور مثال افزایش وزن باعث می‌شود که احتمال ابتلا به مشکلات چاقی، بیماری‌های قلبی عروقی، فشارخون بالا و دیابت نوع ۲ بیشتر شود. پس این موضوع بسیار مهم است که به نکاتی که باعث کاهش و افزایش وزن شما می‌شوند توجه ویژه داشته باشید. افزایش و کاهش وزن ارتباط مستقیم با سلامتی جسمی و روحی افراد دارد. 

شاید این‌طور به نظر برسد که خوردن غذا در ساعت‌های مختلف شبانه‌روز، هیچ تاثیری بر روی کاهش و افزایش وزن افراد ندارد و صرفا کالری دریافتی می‌تواند بر روی تغییرات وزنی موثر باشد. اما محققان به این نتیجه رسیده‌اند که زمان خوردن شام می‌تواند  نقش مهمی بر روی کاهش یا افزایش وزن داشته باشد. برخی مطالعات نشان می‌دهند که افرادی که دیر شام می‌خورند نسبت به سایرین، افزایش وزن بیشتری را تجربه می‌کنند و قند خون آنها بالاتر می‌رود. همچنین دیر شام خوردن باعث تغییر در متابولیسم افراد می‌شود و چربی‌سوزی را به شکل قابل توجهی کاهش می‌دهد. 

آیا دیر خوردن شام باعث افزایش وزن و زود خوردن آن باعث کاهش وزن می‌شود؟

تحقیقات نشان می‌دهند که دیر خوردن شام در افراد مختلف باعث افزایش وزن و بالا رفتن سطح قند خون می‌شود. در حقیقت زمانی ‌که میزان کالری دریافتی شما یکسان باشد اما در ساعات پایانی شب غذا بخورید، وزن شما افزایش خواهد یافت. در این تحقیقات نشان می‌دهد که افرادی که همان حجم از غذا را زودتر می‌خورند، افزایش وزن و افزایش قند خون را تجربه نخواهند کرد. 

همه شرایط در آزمایش‌های انجام شده یکسان در نظر گرفته شد و نتایج آنها شگفت‌انگیز بود. درست است که میزان کالری دریافتی در افراد مختلف، یکسان بود اما ساعت غذا خوردن آنها با افزایش وزن و قند خون و در نهایت کاهش متابولیسم، ارتباط مستقیمی دارد. در ادامه محققان پیشنهاد می‌کنند که خوردن شام را به تعویق نیندازید و قبل از ساعت ۹ شب، غذای خود را بخورید. البته ساعت غذا خوردن شما به ساعت خواب شما نیز بستگی دارد؛ سعی کنید حداقل ۲ ساعت قبل از رفتن به رختخواب شام بخورید تا فرآیند هضم غذا به درستی انجام شود. 

این موضوع که آیا زود خوردن شام باعث کاهش وزن و کاهش قند خون افراد می‌شود، کمی پیچیده است. طبق تحقیقات به دست آمده زود خوردن شام باعث حفظ و کنترل وزن و قند خون شما می‌شود، همچنین متابولیسم شما را افزایش می‌دهد و در نهایت چربی‌سوزی بهتری نسبت به افرادی که دیر شام می‌خورند خواهید داشت. مجموعه این اطلاعات به شما کمک می‌کنند که یک زمان درست را برای صرف شام خود در نظر بگیرید که سلامتی شما تضمین شود و احتمال ابتلا به بیماری‌های چاقی در شما کاهش پیدا کند. برای حفظ و کاهش وزن خود می‌توانید از بهترین مکمل‌های چربی سوز استفاده کنید تا احتمال ابتلا به مشکلات چاقی در شما کاهش یابد.

اصطلاح چربی سوز برای توصیف مکمل‌های غذایی استفاده می‌شود که ادعا دارند با افزایش مصرف انرژی و متابولیسم چربی، موجب مختل کردن روند جذب چربی شده و کاهش وزن را افزایش  و اکسیداسیون چربی را در طول ورزش افزایش می‌دهند، یا به نوعی باعث سازگاری طولانی مدت شده و متابولیسم چربی را ارتقا می‌دهند.

هر نوع مکمل غذایی و موادی که ادعا می‌کند چربی مازاد بدن را می‌سوزاند تحت عنوان چربی سوز شناخته می‌شود. بسیاری از مواردی که موجب چربی سوزی می‌شوند به طور طبیعی در محیط اطراف ما وجود دارند. این‌ها شامل کافئین و یوهیمبین است؛ اما برخی از آن‌ها یا بی اثر هستند یا حتی می‌توانند خطر ناک باشند.

یکی از مسیرهای سوزاندن چربی در بدن شما رژیم غذایی و ورزش است و مصرف مکمل گاها توانایی مختل کردن متابولیسم و سلامت کلی بدن شما را دارا است.  شایان ذکر است در خصوص چربی‌سوز بودنِ هرگونه قرص و مکملی هیچ مدرکی وجود ندارد؛ اما معمولاً حاوی موادی هستند که وقتی به تنهایی مصرف شوند در دوزهای کوچک به شما آسیبی نمی‌رساند.

تحقیقات دیگری در این‌باره انجام شده است. در این مطالعه زنان و مردان با شرایط سلامت یکسان، یک نوع وعده غذایی را در ساعت ۱۰ شب می‌خورند و ساعت ۱۱ به رختخواب می‌روند. شرایط بدنی آنها نشان می‌دهد که این افراد نسبت به زمانی که زودتر شام می‌خورند، سطح قند خون بالاتری داشته و میزان چربی‌سوز آنها به مراتب کاهش یافته است. کاهش چربی‌سوزی در بدن این افراد باعث افزایش وزن آنها می‌شود. این تحقیقات در بین داوطلبانی انجام شده که شرایط سلامتی یکسانی داشته‌اند؛ قطعا شرایط برای افرادی که از قبل به چاقی و بیماری‌های از قبیل دیابت مبتلا بوده‌اند، آشکارتر و خطرناک‌تر است.

بهترین مکمل ها برای کاهش وزن

آیا دیر یا زود خوردن شام در همه افراد نتایج یکسانی دارد؟

جالب است بدانید که دیر یا زود خوردن شام برای همه افراد نتایج یکسانی ندارد. تحقیقات نشان می‌دهند که در برخی افراد دیر خوردن شام باعث افزایش چشم‌گیر قند خون و کاهش چربی‌سوزی آنها شده است. دیر خوردن شام برای گروه اول، آسیب‌های به همراه داشته اما در مقابل در برخی از افراد تاثیری نگذاشته است. متابولیسم و سبک زندگی افراد با هم متفاوت است؛ برخی افراد که به جغد شب معروف هستند، ساعت‌های زیادی از شب را بیدار می‌مانند و طبیعتا دیرتر از سایرین شام می‌خورند. دیر خوردن شام در این افراد تاثیر چشم‌گیری نداشته زیرا آنها به طور معمول دیر شام می‌خورند و دیرتر از افراد دیگر می‌خوابند. در مقابل افرادی که زودتر می‌خوابند، متابولیسم متفاوتی دارند و دیر شام خوردن برای آنها سم است. دیر شام خوردن برای افرادی که همیشه زود غذا می‌خورند و فاصله زمانی مناسبی را تا رفتن به رختخواب رعایت می‌کنند، باعث افزایش وزن و قند خون خواهد شد.

آزمایشات به این موضوع اشاره می‌کنند که حتی بعد از گرفتن خون و بررسی نهایی افرادی که دیرتر از حد معمول شام می‌خورند، این نتایج واضح بوده که با کاهش چربی‌سوزی احتمال بالا رفتن قند خون و افزایش وزن زیاد خواهد شد. زمان‌بندی غذا خوردن از جمله مواردی است که بر روی سلامتی شما موثر خواهد بود اما همان‌طور که بالاتر گفتیم، این موضوع در افراد مختلف نتایج متفاوتی ایجاد خواهد کرد. در این‌ مورد بهتر است شرایط خواب، شرایط بدنی و متابولیسم خود را نیز در نظر بگیرید.

مطالعات نشان می‌دهند که سنجش کاهش و افزایش وزن و قند خون، نه تنها به عواملی مانند کالری دریافتی، نوع غذا و تعداد وعده‌های غذایی بستگی دارد بلکه زمان‌بندی غذایی نیز می‌تواند بر روی تغییرات وزن شما موثر باشد. توجه به این موضوع بسیار مهم است زیرا می‌تواند بر روی بیماری‌های مزمن شما از قبیل دیابت و بیماری‌های قلبی عروقی تاثیر بگذارد. در واقع شام یکی از وعده‌های اصلی افراد پرمشغله است پس باید درباره کالری و ساعت مصرف آن دقیق باشید.

کلام آخر

پیشنهاد متخصصان و پزشکان تغذیه این است که به منظور حفظ و کنترل وزن خود، وعده‌های خود را کوچک کرده و در طول روز پخش کنید. توجه به این نکته بسیار مهم است که در هنگام خوردن شام یا هر وعده غذایی دیگری، خیلی گرسنه نباشید؛ در این شرایط سعی کنید از میان‌وعده‌های مقوی و کم‌کالری استفاده کنید تا حجم معده شما پر شود. همچنین سعی کنید یک فاصله زمانی استاندارد را از زمان خوردن شام تا رفتن به رختخواب در نظر بگیرید. تمرکز بر روی داشتن یک سبک زندگی سالم می‌تواند سلامتی جسمی و روحی شما را تضمین کند.

محققان معتقدند که زود خوردن شام می‌تواند باعث کاهش قند خون و افزایش چربی‌سوزی شود و همین موضوع می‌تواند باعث کنترل وزن شما گردد. در مقابل دیر خوردن شام باعث افزایش قند خون، کاهش چربی‌سوزی و افزایش وزن می‌شود؛ البته این شرایط در افراد مختلف با متابولیسم و ساعت خواب متفاوت متغیر است. بهتر است تا جای ممکن شام خود را در ساعت‌های ابتدایی غروب بخورید اما در شرایط خاص و در روزهای طولانی، ما به شما پیشنهاد می‌کنیم که یک میان وعده سالم بخورید تا اشتهای خود را برای شام دیرهنگام کاهش دهید. 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها