کد خبر : 178427
تاریخ انتشار : چهارشنبه 29 دسامبر 2021 - 10:26
-

آتش بس اعلام نشده در تیگرای و موانع مذاکرات جدی میان دولت و شورشیان اتیوپی

آتش بس اعلام نشده در تیگرای و موانع مذاکرات جدی میان دولت و شورشیان اتیوپی

بعد از عقب‌نشینی نیروهای جبهه آزادی بخش تیگرای به داخل این منطقه و اعلام توقف عملیات نیروهای دولت اتیوپی بعد از ۱۳ ماه درگیری که به کشته شدن ده‌ها هزار تن منجر شد، به نظر می‌رسد اوضاع تیگرای و اطراف آن بیشتر شبیه وقفه و استراحت است بدون اینکه دو طرف بخواهند به زودی وارد

آتش بس اعلام نشده در تیگرای و موانع مذاکرات جدی میان دولت و شورشیان اتیوپی

بعد از عقب‌نشینی نیروهای جبهه آزادی بخش تیگرای به داخل این منطقه و اعلام توقف عملیات نیروهای دولت اتیوپی بعد از ۱۳ ماه درگیری که به کشته شدن ده‌ها هزار تن منجر شد، به نظر می‌رسد اوضاع تیگرای و اطراف آن بیشتر شبیه وقفه و استراحت است بدون اینکه دو طرف بخواهند به زودی وارد مذاکرات جدی شوند به ویژه اینکه عوامل زیادی این روند را دشوار می‌کند مگر اینکه فشار منطقه‌ای و بین المللی برای برگزاری مذاکرات و حل بحران افزایش یابد.

به گزارش ایسنا، به نقل از العربی الجدید، ارتش اتیوپی و هم‌پیمانانش در هفته‌های اخیر به پیشروی گسترده‌ای دست یافته و کنترل شهرک‌ها و شهرهای اصلی در امهره و عفر را که پیشتر در کنترل نیروهای جبهه مردمی آزادی تیگرای بود، در دست گرفتند.

این تحول میدانی به دلیل استفاده نیروهای دولتی اتیوپی از پهپادهای ترکیه و چین است.

هفته گذشته سازمان ملل با انجام تحقیقات مستقلی درباره نقض حقوق بشر در اتیوپی موافقت کرد.

دولت اتیوپی اخیرا اعلام کرد که نیروهایش در عمق منطقه تیگرای پیشروی نخواهند کرد.

لیجیسی تولو، رئیس اداره تماس‌های دولتی گفت: نیروهای اتیوپیایی دستوراتی را برای حفظ مناطقی که از جبهه مردمی آزادی بخش تیگرای پس گرفته بودند دریافت کردند و به آن‌ها اجازه نفوذ به عمق تیگرای داده نشده است.

وی گفت: مرحله اول عملیات برای بیرون کردن این گروه تروریستی با پیروزی به پایان رسید. دولت قصد دارد اقدامات بیشتری را اتخاذ کند تا اطمینان یابد نیروهای تیگرای بار دیگر قصد به راه انداختن جنگ ندارند.

واشنگتن از تصمیم نیروهای دولت اتیوپی برای عدم ورود به تیگرای استقبال کرده و خواهان ورود دو طرف به مذاکرات شده است.

در این راستا عبدالشکور عبدالصمد، نویسنده و روزنامه نگار اتیوپیایی گفت: با وجود عقب نشینی نیروهای تیگرای از عفر و امهره و عقب نشینی ارتش اتیوپی از تیگرای اما همچنان مسائلی وجود دارد که باعث می‌شود تنش‌های میدانی باقی بمانند. از جمله آن متهم شدن اریتره به سیطره بر بخش غربی تیگرای از سوی جبهه تیگرای است. عقب نشینی نیروهای تیگرای به داخل این منطقه نتیجه تلفات زیاد انسانی است. احتمال دارد جبهه تیگرای اقدام نظامی برای کاهش فشار را انجام دهد.

وی گفت که صحبت‌هایی درباره عملیات آموزش افراد مسلح در تیگرای وجود دارد. اگر رهبران جبهه تیگرای فشار داخلی را احساس نکنند احتمالا به صلح با دولت اتیوپی برسند.

وی گفت: جبهه تیگرای طرح اتحادیه آفریقا را برای ایجاد گذرگاه‌هایی برای رساندن کمک‌ها به نیازمندان و رسیدن به صلح فراگیر پذیرفته است.

همچنین یاسین احمد بقعای، رئیس مرکز دیپلماسی مردمی اتیوپی اعلام کرد: عدم ورود دولت به تیگرای به این دلیل است که به هدف اصلی خود یعنی آزادی عفر و امهره رسیده است.

وی امکان مذاکره میان دولت اتیوپی و جبهه تیگرای را بعید دانست.

بقعای گفت: نیروهای دولتی توانستند به خاطر سه عوامل در جنگ پیروز شوند: وحدت مردم برای مقابله با کودتا، متحد شدن سیاستمداران برای اهدافشان و عامل مهم‌تر ائتلاف‌های استراتژیک دولت با کشورهای منطقه‌ای و بین المللی از جمله اریتره، ترکیه، امارات، روسیه و چین است.

با وجود توقف عملیات نظامی دولت، چالش‌هایی در برابر مذاکرات میان دو طرف وجود دارد. سایت Relieweb متخصص امور انسانی درباره جهان اعلام کرد که نیروهای امهره مصمم به حفظ مناطق مورد مناقشه در غرب تیگرای هستند. دولت‌های اتیوپی و اریتره آماده اجازه دادن به نیروهای تیگرای برای رسیدن به یک خط امداد خارجی با سودان نیستند. مسئولان اتیوپی می‌خواهند نیروهای تیگرای باید خلع سلاح شوند.

روزنامه نیویورک تایمز ۲۱ دسامبر اعلام کرده بود که پیروزی نظامی نیروهای دولتی اتیوپی به این دلیل است که امارات و ترکیه این کشور را به پهپادهایی مجهز کرده‌اند. همچنین پهپادهای چینی نیز در پیروزی ارتش اتیوپی نقش داشته است. اختلافاتی نیز میان مقامات آمریکایی و ترکیه درباره معاملات فروش پهپادهای بیرقدار ترکیه به اتیوپی وجود دارد. دلایل زیادی وجود دارد که نشان می‌دهد دولت اتیوپی از این پهپادها علیه شورشیان استفاده می‌کند.

انتهای پیام

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اخبار سلامت

دیزل ژنراتور

صیغه نامه برای هتل

قیمت فنس

پریفرم

سایت مدیر اکسپرت

خرید انواع هدایای تبلیغاتی خلاقانه

خرید دتکتور گاز از نماینده رسمی ایران

مبانی حقوق مهندسی

خرید صندل عمده

نحوه محاسبه اقساط

قیمت خرید تلویزیون زیر 5میلیون

قیمت فنس

صندلی آرایشگاه

زير نويس ساز

لمینت متحرک دندان

جعبه سازی

اهمیت استفاده از رپورتاژ

بهترین صرافی های ارزدیجیتال

New punjabi songs

سامانه خودنویس

آزمایشات طب کار بدو استخدام

گن بعد از جراحی ژینکوماستی

آموزش خرید بیت کوین

مرجع خرید و فروش هماتیت

سازمان امور مالیاتی

بهترین فیلم های 2023

تقویت انتن موبایل

مانیتور دنا

شیشه ماشین

عرضه کننده سیم خاردار،فنس،ورق های شیروانی با قیمت عمده

خرید اکانت کلش

تشک دو نفره

دکتر علی پرند

https://nipoto.com/ethereum

شرکت کیمیا همرنگ

خرید تابلو برق

اسرارالشفاء

خرید رپورتاژ آگهی

مایکروسافت

  شیائومی 

 سامسونگ 

 گوشی 

 مارک  

اینتل 

 گواهینامه

  قرمز  گورمن

  تبلت  آیفون 

 طراحی

  لایکا  تایوان 

 یوتیوب  

دوربین

  اندروید  

تاشو  

چین

  گلکسی

  پیکسل 

 ساعت 

 ای‌بی 

 هوشمند 

 سطح  

جدید  

شرکت 

 معرفی  

تجاری

  طرح