کد خبر : 9335
تاریخ انتشار : دوشنبه 27 سپتامبر 2021 - 15:52
-

اربعین رفتار اجتماعی – شبکه‌ای اذهان جامعه را شکل می‌دهد

اربعین رفتار اجتماعی – شبکه‌ای اذهان جامعه را شکل می‌دهد

 یکی از اساتید دانشگاه علوم پزشکی استان کردستان گفت: ذهن‌ ما انسان‌ها به دلیل اجتماعی بودن در یک شبکه کار می‌کند و حرکت اربعین می‌تواند رفتار اجتماعی – شبکه‌ای اذهان جامعه را شکل دهد. محمدرضا رحمانی، در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: برای شناخت نقش اربعین در گرایش جوانان به معنویت باید جنبه‌ها و لایه‌های مختلف

 اربعین رفتار اجتماعی - شبکه‌ای اذهان جامعه را شکل می‌دهد

 یکی از اساتید دانشگاه علوم پزشکی استان کردستان گفت: ذهن‌ ما انسان‌ها به دلیل اجتماعی بودن در یک شبکه کار می‌کند و حرکت اربعین می‌تواند رفتار اجتماعی – شبکه‌ای اذهان جامعه را شکل دهد.

محمدرضا رحمانی، در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: برای شناخت نقش اربعین در گرایش جوانان به معنویت باید جنبه‌ها و لایه‌های مختلف این موضوع را بررسی کنیم چراکه معنویت در وجود هر انسانی دارای لایه‌های درونی و طبقات مختلفی بوده است.
وی افزود: بخش حیوانی مغز انسان در پایین‌ترین جایگاه قرار گرفته که بسیار هم فعال است و چه بخواهیم و چه نخواهیم این امر، کل تصمیم‌گیری‌ها و شخصیت و تصور ما از دنیا را تحت الشعاع قرار می‌دهد یعنی اینکه ما بدون عواطف هیچ کاری نمی‌توانیم انجام دهیم.
این استاد دانشگاه کردستان بیان کرد: تاسوعا، عاشورا، اربعین و سایر مناسبات مذهبی با برانگیختن احساسات و عواطف خیلی بر رشد معنویت، تصورات و عملکرد ما اثرگذار خواهد بود و اگر این جنبه احساسی نباشد ما نمی‌توانیم به صورت خشک به مسائل بپردازیم.
بهره‌گیری از رفتار عمل‌گرایانه پیامبر(ص) با کفار
وی با اشاره به اینکه ما چگونه می‌توانیم این عواطف را برانگیزانیم نیز خیلی حائز اهمیت است، افزود: این عواطف را می‌توان با بهره‌گیری از رفتار عمل‌گرایانه پیامبر(ص) با کفار و یا حرکت قیام عاشورا برانگیزانیم و در این زمینه از وجود بزرگانی چون پیامبر(ص) و امام حسین(ع) استفاده می‌کنیم تا عواطف انسان‌ها را درگیر این امر کنیم.
رحمانی افزود: گروهی با عدم درک جنبه عاطفی اربعین، با آن به مخالفت می‌پردازند و گروهی آن را شرک می‌دانند و گروهی به خاطر منافع خود به مخالفت با آن می‌پردازند، این امر را درک نمی‌کنند که دین عاطفه و هیجان می‌خواهد و گروهی عنوان می‌کنند که این امر استفاده ابزاری از دین است غافل از اینکه دین ابزاری برای زندگی است.
وی با تأکید بر اینکه اربعین ابزاری برای توسعه دین و معنویت در جامعه است، افزود: با مطالعه و تحقیق در مورد اهمیت برگزاری اربعین به این حقیقت می‌رسیم که این رفتار چه عملکرد مطلوب و زیبایی است ما در تاسوعا و عاشورا یک حرکت سوگواری و عزاداری داریم و در اربعین یک حرکت فیزیولوژیکی، که هرکدام در نوع خود اثرگذاری لازم را بر جامعه دارند.
این استاد دانشگاه افزود: ذهن‌ ما انسان‌ها به دلیل اجتماعی بودن در یک شبکه کار می‌کند و حرکت اربعین می‌تواند رفتار اجتماعی – شبکه‌ای اذهان جامعه را شکل دهد.
وی اعلام کرد: من خود ابتدا با نگاه به حرکت پیاده‌روی اربعین آن را یک حرکت معنوی و تعقدی می‌دانستم ولی با کمی دقت در این امر به جنبه زیباشناختی اربعین ‌رسیدم چراکه اربعین شبکه‌ای از ذهن‌ها را با معنویت شکل و حرکت می‌دهد و با روشن شدن این قضیه می‌توانیم به افرادی که اربعین را زیر سؤال می‌برند، جواب دندانشکنی بدهیم.
رحمانی با اشاره به اینکه دین بدون عاطفه و هیجان هیچگاه شکل نمی‌گیرد و اربعین خود یکی از محورهای عاطفی دین بوده است، افزود: در سکته‌ها، ضربه‌ها و جراحات مغزی ثابت شده است که اگر عاطفه را از فرد بگیریم فرد نمی‌تواند هیچ کاری انجام دهد لذا برای داشتن زندگی معنوی و مذهبی باید هیجان و حرکت داشته باشیم.
وی یادآور شد: در حرکت اربعین همه با هم یک شبکه تشکیل می‌دهند و باهم حرکت کرده و با هم باز می‌گردند که این حرکت را باید به یک عامل وحدت تبدیل کنیم نه عامل دو شقه شدن جامعه.
منبع: ايسنا

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اخبار سلامت

دیزل ژنراتور

صیغه نامه برای هتل

قیمت فنس

پریفرم

سایت مدیر اکسپرت

خرید انواع هدایای تبلیغاتی خلاقانه

خرید دتکتور گاز از نماینده رسمی ایران

مبانی حقوق مهندسی

خرید صندل عمده

نحوه محاسبه اقساط

قیمت خرید تلویزیون زیر 5میلیون

قیمت فنس

صندلی آرایشگاه

زير نويس ساز

لمینت متحرک دندان

جعبه سازی

اهمیت استفاده از رپورتاژ

بهترین صرافی های ارزدیجیتال

New punjabi songs

سامانه خودنویس

آزمایشات طب کار بدو استخدام

گن بعد از جراحی ژینکوماستی

آموزش خرید بیت کوین

مرجع خرید و فروش هماتیت

سازمان امور مالیاتی

بهترین فیلم های 2023

تقویت انتن موبایل

مانیتور دنا

شیشه ماشین

عرضه کننده سیم خاردار،فنس،ورق های شیروانی با قیمت عمده

خرید اکانت کلش

تشک دو نفره

دکتر علی پرند

https://nipoto.com/ethereum

شرکت کیمیا همرنگ

خرید تابلو برق

اسرارالشفاء

خرید رپورتاژ آگهی

مایکروسافت

  شیائومی 

 سامسونگ 

 گوشی 

 مارک  

اینتل 

 گواهینامه

  قرمز  گورمن

  تبلت  آیفون 

 طراحی

  لایکا  تایوان 

 یوتیوب  

دوربین

  اندروید  

تاشو  

چین

  گلکسی

  پیکسل 

 ساعت 

 ای‌بی 

 هوشمند 

 سطح  

جدید  

شرکت 

 معرفی  

تجاری

  طرح