کد خبر : 116606
تاریخ انتشار : سه‌شنبه 23 نوامبر 2021 - 16:04
-

امروزه تسلط دشمن بر فضای مجازی یک تهدید است

امروزه تسلط دشمن بر فضای مجازی یک تهدید است

ایسنا/چهارمحال و بختیاری یک کارشناس رسانه در چهارمحال و بختیاری گفت: متاسفانه در بسیاری از موارد مردم جامعه حتی از اسم برخی از پیام‌رسان‌های داخلی اطلاع ندارند، در صورتیکه تمامی افراد کاملا با تلگرام، واتساپ، اینستاگرام و سایر برنامه‌های خارجی آشنایی دارند. احسان ربیعی در گفت‌وگو با ایسنا درخصوص کیفیت پیام‌رسان‌های داخلی، اظهار کرد: در ابتدا

امروزه تسلط دشمن بر فضای مجازی یک تهدید است

ایسنا/چهارمحال و بختیاری یک کارشناس رسانه در چهارمحال و بختیاری گفت: متاسفانه در بسیاری از موارد مردم جامعه حتی از اسم برخی از پیام‌رسان‌های داخلی اطلاع ندارند، در صورتیکه تمامی افراد کاملا با تلگرام، واتساپ، اینستاگرام و سایر برنامه‌های خارجی آشنایی دارند.

احسان ربیعی در گفت‌وگو با ایسنا درخصوص کیفیت پیام‌رسان‌های داخلی، اظهار کرد: در ابتدا باید اولویت‌های فضای مجازی شناسایی شوند، زیرا می‌توان گفت از حدود یک دهه گذشته تا امروز استفاده از فضای مجازی و پیام‌رسان‌های گوناگون در میان مردم و جامعه دارای رشد بالایی داشته است و اولویت‌های خاصی در این فضا موجود است که نیازمند شناسایی و پیگیری هستند.

این کارشناس رسانه در چهارمحال و بختیاری افزود: یکی از دلایلی که در ایران پلتفرم‌های بومی نتیجه مطلوبی ندارند و استقبال عمومی از آن‌ها پایین است، نبود مدیریت فضای مجازی در داخل کشور بوده و متاسفانه این مدیریت در اختیار کشورهای بیگانه مانند آمریکا و اسرائیل قرار دارد، در حقیقت کشورهای خارجی برای فضای مجازی ایران برنامه‌ریزی انجام می‌دهند که نتیجه این برنامه‌ریزی و مدیریت نیز موجب شکل‌گیری فضای مجازی به‌صورت کنونی است.

وی ادامه داد: امروزه تسلط دشمن بر فضای مجازی یکی از تهدیدهایی بوده که نتایج این تهدید نیز به وضوح قابل مشاهده است و در وقایعی مانند آبان ۹۸ و حتی سال ۸۸ که به صورت گسترده فضای مجازی به زندگی افراد وارد نشده بود، نیز ردپای دشمن در مدیریت این وقایع با استفاده از فضای مجازی و تسلط بر افکار و عقاید مردم مشهود بود، بنابراین لازم است یک مدیریت جامع و اساسی توسط مسئولان صورت بگیرد.

ربیعی عنوان کرد: سایر کشورها مانند آمریکا، آلمان، ایتالیا، استرالیا، کشورهای آسیایی مانند چین و… دارای یک سیاست کلان در حوزه فضای مجازی هستند و حتی کشور آمریکا فضای مجازی خود را توسط موسسه‌ای به نام FBI رصد و کنترل می‌کند و در نتیجه در کشورهای خارجی نیز یک تسلط خاص بر فضای مجازی به لحاظ موضوعاتی امنیتی، فرهنگی، اجتماعی و… وجود دارد، اما متاسفانه در ایران این موضوع وجود ندارد.

این کارشناس رسانه در چهارمحال و بختیاری اضافه کرد: یکی از دغدغه‌های موجود این موضوع است که باید در فضای مجازی جبهه داخلی تقویت شود، برای نمونه تا زمانیکه مدیریت پیام‌رسان‌ها در اختیار بیگانگان قرار دارد، نباید انتظار داشت موفقیت چشم‌گیری در استقبال مردم از پیام‌رسان‌های داخلی صورت بگیرد و متاسفانه تاکنون عزمی جدی برای مدیریت فضای مجازی و پیام‌رسان‌ها شکل نگرفته است.

وی یادآور شد: بنابراین لزوم ورود به فضای مجازی به شدت احساس می‌شود، اما این ورود باید هوشمندانه و همراه با اطلاعات، سوادرسانه‌ای، آموزش و… باشد، زیرا این مولفه‌ها می‌توانند در تعیین راهبردهای کلی برای آگاهی‌رسانی به مردم موثر باشند، همچنین امید و بصیرت‌آفرینی در فضای مجازی از اهمیت بالایی برخوردار است، اما زمانیکه این فضا در اختیار دشمن باشد، نمی‌توان به هدف رسید و حتی بالعکس القای ناامیدی و مفاهیم غیراصولی و نادرست درخصوص مسائل گوناگون کشور به مردم انجام می‌شود که نتیجه ایجاد یک جو متشنج در جامعه است و در آشوب‌های سال‌های گذشته نیز شاهد آن بودیم.

ربیعی تاکید کرد: متاسفانه در اغلب موارد این ذهنیت وجود دارد که کالای غیرایرانی کالای برتر است، در صورتیکه در زمان اعمال تحریم‌ها علیه ایران و با تکیه بر توان متخصصان و دانشمندان ایرانی نتایج بسیار مطلوبی کسب شد، حدودا یک دهه است که استفاده از فضای مجازی گسترش پیدا کرده، اما متاسفانه فرصت لازم در اختیار جوانان متخصص قرار نگرفته است و در عین حال که پیام‌رسان‌های داخلی بسیاری نیز مانند سروش، ایتا، گپ، آی‌گپ، بله و بالونت طراحی شدند، می‌توان با استفاده از آن بسیاری از جلسات را به‌صورت مجازی برگزار کرد.

این کارشناس رسانه در چهارمحال و بختیاری تصریح کرد: متاسفانه در برخی موارد مردم جامعه حتی از اسم برخی از پیام‌رسان‌های داخلی اطلاع ندارند، در صورتیکه تمامی افراد کاملا با تلگرام، واتساپ، اینستاگرام و سایر برنامه‌های خارجی آشنایی دارند و این موضوع نیز به دلیل حاکمیت دشمن در فضای مجازی است، همچنین مسئولان نیز همت مورد نیاز برای پیشرفت کشور در فضای مجازی و پیام‌رسان‌های داخلی را نداشتند.

وی بیان کرد: احداث کانال برای نخستین بار در پیام‌رسان بیسفون راه‌اندازی شد و این موضوع بسیار پیش از افزودن قابلیت ایجاد کانال به پیام‌رسان تلگرام رخ داد، همچنین بسیاری از پیام‌رسان‌های داخلی دارای قابلیت‌های مختلف مانند ارسال پیام، انجام امور بانکی مانند پرداخت قبوض و… هستند که بسیاری از این قابلیت‌ها در پیام‌رسان‌های خارجی وجود ندارد، اما به دلیل نبود همت و توجه ویژه در این زمینه بسیاری از این پیام‌رسان‌ها به‌صورت ناشناس باقی مانده و استقبال مناسبی از آن‌ها انجام نشده است.

ربیعی گفت: در سال ۱۳۹۵ در جلسه شورای عالی فضای مجازی تصویب شد، ۳۰۰ میلیارد تومان برای حمایت از پیام‌رسان‌های داخلی اختصاص پیدا کند، اما بعد از گذشت مدت‌ها از این میزان تنها سه میلیارد تومان محقق شد که امکان ارتقا پیام‌رسان‌های داخلی با این میزان بودجه وجود نداشت.

این کارشناس رسانه در چهارمحال و بختیاری افزود: در برخی موارد نیز پهنای باند مناسب در اختیار پیام‌رسان‌های خارجی قرار می‌گیرد و به همین دلیل بارگیری بسیاری از فایل‌ها به راحتی انجام می‌شود، اما به دلیل حمایت نشدن از پیام‌رسان‌های داخلی بارگیری فایل به سختی انجام می‌شود و درنتیجه کاربر گمان می‌کند مشکل مربوط به پیام‌رسان است و از کیفیت لازم برخوردار نیستند.

وی ادامه داد: بنابراین پیام‌رسان‌های داخلی علاوه بر ارسال پیام دارای قابلیت‌های فراوانی مانند تماس صوتی و تصویری، پخش زنده برنامه‌های تلویزیونی، خدمات بانکی، استفاده همزمان در گوشی موبایل و رایانه و… هستند که بسیاری از پیام‌رسان‌های خارجی فاقد این امکانات هستند.

ربیعی عنوان کرد: تا زمانیکه از سوی مردم و مسئولان باور به این موضوع که در فضای مجازی یک جنگ نرم حاکم است، وجود نداشته باشد، حرکت به سوی پیام‌رسان‌های داخلی آغاز نمی‌شود، همچنین تقویت و پیشرفت پیام‌رسان‌های داخلی نیز به‌صورت جدی پیگیری نمی‌شود، بنابراین حمایت از پیام‌رسان‌های داخلی باید در دستور کار دولت و مسئولان قرار گیرد و زمینه برای آموزش مردم و استقبال از پیام‌رسان‌های داخلی انجام شود.

این کارشناس رسانه در چهارمحال و بختیاری اضافه کرد: بنابراین در مراحل نخست باید مردم متقاعد به استفاده از پیام‌رسان‌های داخلی شوند که برای این منظور نیز باید اطلاع‌رسانی درخصوص کیفیت این پیام‌رسان‌ها انجام شود، همچنین مردم نگران امنیت اطلاعات خود هستند و بنابراین باید توجه ویژه به حفظ این امنیت شده و مردم نیز به یک آسودگی خاطر دست پیدا کنند.

وی یادآور شد: اختصاص پهنای باند مناسب به پیام‌رسان‌های داخلی نیز یکی دیگر از موضوعات اساسی است که تا امروز به شکلی مطلوب انجام نشده است، همچنین تشکیل شبکه ملی اطلاعات نیز از اهمیت بالایی برخوردار بوده، برای مثال در صورتیکه شبکه ملی اطلاعات تشکیل شود، اختلالی که در سامانه سوخت‌گیری کشور ایجاد شد تکرار نمی‌شود.

ربیعی تصریح کرد: ارتقای پلتفرم‌های داخلی متناسب با نیازهای عمومی و چندوجهی بودن آن یکی دیگر از راهکارهای رونق پیام‌رسان‌های داخلی است، همچنین اطمینان بخشی به مردم درخصوص تامین امنیت اطلاعات خصوصی نیز از اهمیت بالایی برخوردار بوده، زیرا به این طریق می‌توان کارآمدی پیام‌رسان‌های داخلی را مضاعف کرد، در حال حاضر یکی از زمینه‌های حفظ امنیت اطلاعات کاربران در پیام‌رسان‌های خارجی قابلیت تایید دو مرحله‌ای برای ورود کابران به آن است، اما این موضوع در اکثر پیام‌رسان‌های داخلی موجود نیست.

این کارشناس رسانه در چهارمحال و بختیاری بیان کرد: امکان ” گفتگوی محرمانه ” یکی دیگر از قابلیت‌های موجود در پیام‌رسان‌های خارجی است، اما متاسفانه در پیام‌رسان‌های داخلی موجود نیست، در صورتیکه این موضوع برای کابران اهمیت بالایی دارد، بنابراین باید زمینه‌ای فراهم شد که کاربران با اطمینان کامل از امنیت اطلاعات خصوصی و گفتگوهای خود از پیام‌رسان‌های داخلی استفاده کنند.

وی خاطرنشان کرد: بنابراین در مرحله نخست باید سواد رسانه‌ای و فضای مجازی ارتقا پیدا کند و در مرحله بعدی نیز مردم اطلاع‌رسانی در خصوص کیفیت پیام‌رسان‌های داخلی به خوبی انجام شود همچنین مسئولان نیز توجه و همت ویژه در زمینه کارآمدی پیام‌رسان‌های داخلی داشته باشند.

 

انتهای پیام

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اخبار سلامت

دیزل ژنراتور

صیغه نامه برای هتل

قیمت فنس

پریفرم

سایت مدیر اکسپرت

خرید انواع هدایای تبلیغاتی خلاقانه

خرید دتکتور گاز از نماینده رسمی ایران

مبانی حقوق مهندسی

خرید صندل عمده

نحوه محاسبه اقساط

قیمت خرید تلویزیون زیر 5میلیون

قیمت فنس

صندلی آرایشگاه

زير نويس ساز

لمینت متحرک دندان

جعبه سازی

اهمیت استفاده از رپورتاژ

بهترین صرافی های ارزدیجیتال

New punjabi songs

سامانه خودنویس

آزمایشات طب کار بدو استخدام

گن بعد از جراحی ژینکوماستی

آموزش خرید بیت کوین

مرجع خرید و فروش هماتیت

سازمان امور مالیاتی

بهترین فیلم های 2023

تقویت انتن موبایل

مانیتور دنا

شیشه ماشین

عرضه کننده سیم خاردار،فنس،ورق های شیروانی با قیمت عمده

خرید اکانت کلش

تشک دو نفره

دکتر علی پرند

https://nipoto.com/ethereum

شرکت کیمیا همرنگ

خرید تابلو برق

اسرارالشفاء

خرید رپورتاژ آگهی

مایکروسافت

  شیائومی 

 سامسونگ 

 گوشی 

 مارک  

اینتل 

 گواهینامه

  قرمز  گورمن

  تبلت  آیفون 

 طراحی

  لایکا  تایوان 

 یوتیوب  

دوربین

  اندروید  

تاشو  

چین

  گلکسی

  پیکسل 

 ساعت 

 ای‌بی 

 هوشمند 

 سطح  

جدید  

شرکت 

 معرفی  

تجاری

  طرح