کد خبر : 130874
تاریخ انتشار : دوشنبه 29 نوامبر 2021 - 22:24
-

باید سراغ مدل توسعه اسلامی برویم

باید سراغ مدل توسعه اسلامی برویم

ایسنا/فارس نماینده ولی فقیه در فارس با بیان اینکه مدل غربی توسعه را در دوران پس از جنگ تحمیلی تجربه کرده‌ایم و وضعیت کنونی کشور ناشی از همان مدل است، تاکید کرد که ناچاریم سراغ مدل توسعه برویم تا کارآمدی اسلام را نشان دهیم. آیت‌الله دژکام شنبه ٢٣ اسفند در دیدار با اعضای مجمع نمایندگان استان فارس

باید سراغ مدل توسعه اسلامی برویم

ایسنا/فارس نماینده ولی فقیه در فارس با بیان اینکه مدل غربی توسعه را در دوران پس از جنگ تحمیلی تجربه کرده‌ایم و وضعیت کنونی کشور ناشی از همان مدل است، تاکید کرد که ناچاریم سراغ مدل توسعه برویم تا کارآمدی اسلام را نشان دهیم.

آیت‌الله دژکام شنبه ٢٣ اسفند در دیدار با اعضای مجمع نمایندگان استان فارس ضمن تبریک اعیاد گذشته و پیش رو، یکی از مشکلات کشور را حمایت نکردن جامعه نخبگان از اقدامات راهبردی عنوان و خاطرنشان کرد: نخبگان ما گرفتار مسائل خودشان شده‌اند. نخبه استان ما مسئله شخصی‌اش را حل می‌کند در حالی‌که اگر به دنبال اصلاح ساختار بودجه و مسائل کلان استان باشیم مسئله خیلی‌ها حل می‌شود.

امام جمعه شیراز با بیان اینکه موضوع در ذهن جامعه نخبگانی ما وجود ندارد و این برای نخبگان زشت است، با اشاره به فعالیت خود در مباحث توسعه‌ای، بیان کرد: گاهی تنها می‌خواهیم توسعه داشته باشیم و کاری نداریم که آیا این توسعه اسلامی است یا خیر؟ در حالی که مدل‌های توسعه‌ای زیادی در دنیا طراحی شده است.

او ادامه داد: در دوران پس از جنگ، یک مدل توسعه غربی را در دولت وقت به کار گرفتند و بعد همه گلایه داشتیم که آن مدل اسلامی توسعه نیست و استدلال آقایان این بود که آن زمان فرصت طراحی مدل نداشتیم و انجام دادند.

امام جمعه شیراز خاطرنشان کرد: بسیاری از مشکلات و نارضایتی‌هایی امروز ناشی از همان مدلی است که نه در آن عدالت اجتماعی دیده شده بود و نه پیشرفت پایدار.

آیت‌الله دژکام با بیان اینکه جهت‌های مثبت آن مدل را نفی نمی‌کنیم اما عدم رضایت ما از وضع موجود فعلی ناشی از آن مدلی است که سالها به کار گرفته شد، گفت: بنابراین ناچار هستیم که اکنون سراغ مدل اسلامی توسعه برویم تا به دنیا نشان دهیم اسلام می‌تواند بدون تکیه بر مدلهای غربی، یک جامعه و حکومت نمونه برپا کند.

جایگاه ولایت به درستی در ذهن برخی تبیین نشده است 

او در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه همه می‌گوییم ولایی هستیم اما گاهی وقت‌ها ولایی عمل نمی‌کنیم و گویی جایگاه ولایت به درستی در ذهن برخی از ما تبیین نشده است، عنوان کرد: همه می‌گوییم نظام ولایت فقیه اما در عمل تا چه میزان ولایتمداری در رفتار ما تجلی می‌کند؟ یا اینکه تا چه میزان کلام رهبر انقلاب برای همه ما فصل‌الخطاب است؟

نماینده ولی‌فقیه در فارس ادامه داد: فارابی می‌گوید تا بحث ولایت درست نشود نمی‌توان جامعه سازی و حرکت کرد؛ لذا این تمرین برای ظهور حضرت است و حرف ما هم حجیت دارد؛ حجیت یعنی حرف را یک جایی تمام می‌کند ولی ما تازه بعد حرف حجت بحث می‌کنیم.

آیت‌الله دژکام تاکید کرد: در مدل توسعه تا برخی پارادوکس‌ها را حل نکنیم به جایی نمی‌رسیم چرا که برنامه راهبردی روی مدل چیده می‌شود.

او با بیان اینکه مدلینگ را در چارچوبی که اروپایی‌ها می‌گویند کار می‌کنیم و برای خود هنوز مدلی درست نکرده‌ایم، افزود: بحث مدل، توسعه است اما در واقع نمی‌دانیم چه می‌خواهیم.

امام جمعه شیراز در بخش دیگری از سخنان خود به مدل اداره اجتماعی که به آن مدینه فاضله اسلامی نیز گفته می‌شود اشاره و تاکید کرد: باید مسئله ولایت را عملا بیش از این قبول داشته باشیم وگرنه نتیجه نمی‌گیریم.

او به آمایش منطقه‌ای جنوب کشور هم اشاره و با بیان اینکه در این خصوص ضربه‌ها و لطمه‌هایی خورده‌ایم، افزود: طبیعت هر جایی این است که دوست دارند رشد کنند و ما در نگاه آمایش منطقه‌ای می‌توانیم بگوییم به همدیگر کمک می‌کنیم.

آیا نقش جدیدی برای شیراز نمی‌توانیم ایفا کنیم؟ 

نماینده ولی‌فقیه در فارس با بیان اینکه ظرفیتی که در شیراز وجود دارد در سایر شهرها مشاهده نمی‌شود، با طرح سوالی خاطرنشان کرد: آیا نقش جدیدی برای شیراز نمی‌توانیم ایفا کنیم؟

آیت‌الله دژکام در بخش دیگری از سخنان خود گفت: نخبگان ما از حیث رشد سیاسی در مرحله‌ای نیستند که مسائل اصلی استان برایشان دغدغه باشد و هرکس مسئله خود را حل می‌کند و می‌رود.

او اضافه کرد: مقرر شده بود امسال ساختار بودجه اصلاخ شود اما چیزی که مجلس انجام داده با چیزی که مطلوب رهبری است هنوز خیلی فاصله دارد و حداقل این موضوع در باید باید درست شود.

آیت‌الله دژکام یادآور شد: مشکل این است اگر ما در رابطه با مسائل فرهنگی خود کار نکنیم هرچه این توسعه اقتصادی را افزایش می‌دهیم توقع به موازات آن چند برابر افزایش پیدا می‌کند و احساس رضایت از زندگی برای مردم کمتر می‌شود مگر اینکه در بخش فرهنگ کار کنیم.

قناعت عنصر فرهنگی است

او با اشاره به ابیاتی از شعر سعدی شیراز” مبنی بر اینکه چشم تنگ دنیا دوست را/ یاقناعت پر کند یا خاک گور”، افزود: قناعت عنصر فرهنگی است که باید در قسمتی باشد و متاسفانه ما در هدف گذاری و برنامه ریزی فرهنگی عقب هستیم و روی این مسئله باید کار شود.

آیت‌الله دژکام با اشاره به میلاد امام زمان (عج) در سال ۱۴۰۰، گفت: رویکرد ما باید در زمینه فرهنگی قرآن و عترت باشد و امروز ۵ طرح قرآنی در سطح استان مصوب شده که از ۱۵ شعبان شروع آن کلید می‌خورد.

او در ادامه با اشاره به اینکه مجموعه فرهنگی اگر نتواند تغییری در فضا ایجاد کند هرچه بر روی آن مدل جلو می‌رویم نتیجه همین است که می‌بینید، گفت: مسئولان بدانند برای نقشه علمی استان امروز برنامه‌ها ریخته شده و رفته و ما و شما هیچ اطلاعی نداشته‌ایم.

نماینده ولی‌فقیه در فارس به نقشه مهندسی فرهنگی استانی نیز اشاره و خطاب به نمایندگان بیان کرد: در باب نقشه مهندسی به همه نخبگان استانی اطلاع رسانی کنید، بازخورد بگیرید و جمع بندی شود تا حداقل بدانند نقشه ای ترسیم می شود ولی ما در جایی هستیم که نقشه علمی استان هیچ اطلاعی نداریم.

انتهای پیام

منبع:ایسنا

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

آراد برندینگ

نظر سنجی انتخابات 1403

زنگوله

اخبار سلامت

دیزل ژنراتور

صیغه نامه برای هتل

پریفرم

سایت مدیر اکسپرت

خرید انواع هدایای تبلیغاتی خلاقانه

خرید دتکتور گاز از نماینده رسمی ایران

خرید صندل عمده

نحوه محاسبه اقساط

قیمت خرید تلویزیون زیر 5میلیون

صندلی آرایشگاه

زير نويس ساز

لمینت متحرک دندان

اهمیت استفاده از رپورتاژ

بهترین صرافی های ارزدیجیتال

New punjabi songs

سامانه خودنویس

آزمایشات طب کار بدو استخدام

مرجع خرید و فروش هماتیت

سازمان امور مالیاتی

مانیتور دنا

شیشه ماشین

تشک دو نفره

دکتر علی پرند

https://nipoto.com/ethereum

خرید تابلو برق

خرید رپورتاژ آگهی

مایکروسافت

  شیائومی 

 سامسونگ 

 گوشی 

 مارک  

اینتل 

 گواهینامه

  قرمز  گورمن

  تبلت  آیفون 

 طراحی

  لایکا  تایوان 

 یوتیوب  

دوربین

  اندروید  

تاشو  

چین

  گلکسی

  پیکسل 

 ساعت 

 ای‌بی 

 هوشمند 

 سطح  

جدید  

شرکت 

 معرفی  

تجاری

  طرح