کد خبر : 16651
تاریخ انتشار : جمعه 1 اکتبر 2021 - 14:41
-

برای درک بهترِ افکار و دیدگاه‌های مولانا تلاش نشده است

برای درک بهترِ افکار و دیدگاه‌های مولانا تلاش نشده است

 عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان گفت: تلاش سه کشور همسایه بر مالکیت مولانا تنها به دلیل عملکرد ظاهری اوست، اما آن ها از باورها و افکار او اطلاعات کافی ندارند. محمدحسن ادریسی، در آئین بزرگداشت مولانا جلال الدین محمد بلخی که در سالن شیخ‌بهایی شاهین‌شهر برگزار شد با بیان اینکه مولانا با وجود آشنایی با

برای درک بهترِ افکار و دیدگاه‌های مولانا تلاش نشده است

 عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان گفت: تلاش سه کشور همسایه بر مالکیت مولانا تنها به دلیل عملکرد ظاهری اوست، اما آن ها از باورها و افکار او اطلاعات کافی ندارند.

محمدحسن ادریسی، در آئین بزرگداشت مولانا جلال الدین محمد بلخی که در سالن شیخ‌بهایی شاهین‌شهر برگزار شد با بیان اینکه مولانا با وجود آشنایی با تمام فنون شعر هرگز مدعی برتری نسبت به سایر شعرا نبود، اظهارکرد: مولانا بر فنون، رموز و اجزای شعر تسلط کامل داشت و در بررسی آثار او آشنایی و تسلطش به موسیقی آشکار است، اما او هرگز مدعی برتری نبود.

وی شعر را یکی از وسایل مولانا در بیان افکار و نطراتش دانست و افزود: بررسی آثار و زندگینامه مولانا نشان می‌دهد که  شعر و موسیقی در بیان اندیشه هایش نمود دارد و عرفان مولانا از معدود مکتب‌های است که از شعر و موسیقی بهره می‌برد.

به گزارش ایسنا، این استاد دانشگاه اصفهان، ادامه داد: ارتباط عرفان با شعر و موسیقی به شدت در هم تنیده و پیچیده است و مولانا از عجین شدن موسیقی و شعر در بیان حالات درونی، افکار و احوالات خویش بهره برده و شعر موسیقایی در بیان افکار مولانا به واسطه ریتمیک و پویا بودن آن تاثیرگذار، ادامه دار و زنده است.

وی همه هنرها را دو روی یک سکه برشمرد و تصریح کرد: همه هنرها در درون مطالب ویژگی‌های یکسانی دارند، اما به انواع مختلف بیان می‌شوند، ادبیات و شعر آمیخته به یکدیگرند و مولانا نیز در نهایت استادی و زیبایی از آن بهره جسته است.

مولانا و ملاقات با شمس تبریزی 

ادریسی در تکذیب برخی متون تاریخی که در آن مولانای قبل از شمس را بی ارزش و فاقد درک از دنیای عرفان معرفی ‌کرده‌اند، گفت: بر خلاف منقولات متون تاریخی مولانا پیش از دیدار با شمس تبریزی از اساتید و مدرسان علوم مختلف بوده و استاد “جلال الدین همایی” در کتاب دو جلدی مولوی‌نامه به این مهم اشاره کرده‌ است. همچنین مولانا با رقص و موسیقی به این شکل در عرفان آشنا نبوده اما به سبب آشنایی با شعر، ادبیات و عرفان، مجالس سبعه برگزار کرده‌ است.

این عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان با بیان اینکه در ملاقات مولانا و شمس تبریزی حالات، روحیات و راه‌های بیان در مولانا تغییر کرد، ادامه داد: اطلاعات واصله از شمس تبریزی عموما ناقص و پر از تناقضات است و برخی او را بی‌سوادی ژولیده‌ای دانسته‌اند که در عرفان به درجاتی رسیده است.

وی با بیات اینکه دیدگاه مولانا به شمس نگاه به یک انسان کامل است، گفت: مولانا شمس را مجسمه انسان کاملی می‌داند که بر اساس متون دینی باید مطیع و همراه این انسان کامل بود.

ادریسی رابطه مولانا و شمس را عاشق و معشوق  دانست و تصریح کرد: منظور از رابطه عاشق و معشوق رابطه عشقی میان دو فرد مذکر نیست بلکه هدف بیان رابطه عمیق مرید و مرادی در عرفان است.

وی با بیان اینکه عشق از منظر مولانا زیربنای خلقت و هستی است، خاطرنشان ‌کرد: در عرفان مکاتب بسیاری وجود دارد، اما مکتب مولانا متفاوت بوده، زیرا معتقد است راز هستی و خلقت بر پایه عشق بنا شده و همه چیز به سبب ماهیت وجودی عشق ساری و جاری است.

این استاد دانشگاه اصفهان، با اشاره به تکثر آثار مولانا و برخوردهای متفاوت با آن‌ها ادامه داد: مثنوی معنوی مولانا ۲۶هزار بیت را در بردارد و در شش دفتر تنظیم شده ‌است، اما ۱۸ بیت ابتدای آن عصاره و خلاصه آن بوده و بیانگر “من از معبودم و خداوند دور افتاده ام و مشتاقانه می‌خواهم بازگردم سوی او همانند دور افتادن عاشق از معشوق” است.

وی مولانا را از معدود شاعرانی دانست که سه کشور مدعی تملک و مالکیت او را دارند و گفت: شهرت جهانی مولانا عظیم و فراگیر بوده و کشورهای افغانستان به سبب زادگاه مولانا در بلخ، اشعار به زبان فارسی مولانا در ایران و ترکیه به دلیل محل دفن مولانا در قونیه مدعی مالکیت اویند.

ادریسی ادامه داد: هر سه کشور به دنبال مالکیت شاعر هستند، اما هیچ کدام تلاشی برای درک بهتر از افکار، باورها و تاثیر آن دیدگاه‌ها بر زندگی فردی و اجتماعی انسان نکرده اند.

منبع: ايسنا

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اخبار سلامت

دیزل ژنراتور

صیغه نامه برای هتل

قیمت فنس

پریفرم

سایت مدیر اکسپرت

خرید انواع هدایای تبلیغاتی خلاقانه

خرید دتکتور گاز از نماینده رسمی ایران

مبانی حقوق مهندسی

خرید صندل عمده

نحوه محاسبه اقساط

قیمت خرید تلویزیون زیر 5میلیون

قیمت فنس

صندلی آرایشگاه

زير نويس ساز

لمینت متحرک دندان

جعبه سازی

اهمیت استفاده از رپورتاژ

بهترین صرافی های ارزدیجیتال

New punjabi songs

سامانه خودنویس

آزمایشات طب کار بدو استخدام

گن بعد از جراحی ژینکوماستی

آموزش خرید بیت کوین

مرجع خرید و فروش هماتیت

سازمان امور مالیاتی

بهترین فیلم های 2023

تقویت انتن موبایل

مانیتور دنا

شیشه ماشین

عرضه کننده سیم خاردار،فنس،ورق های شیروانی با قیمت عمده

خرید اکانت کلش

تشک دو نفره

دکتر علی پرند

https://nipoto.com/ethereum

شرکت کیمیا همرنگ

خرید تابلو برق

اسرارالشفاء

خرید رپورتاژ آگهی

مایکروسافت

  شیائومی 

 سامسونگ 

 گوشی 

 مارک  

اینتل 

 گواهینامه

  قرمز  گورمن

  تبلت  آیفون 

 طراحی

  لایکا  تایوان 

 یوتیوب  

دوربین

  اندروید  

تاشو  

چین

  گلکسی

  پیکسل 

 ساعت 

 ای‌بی 

 هوشمند 

 سطح  

جدید  

شرکت 

 معرفی  

تجاری

  طرح