کد خبر : 95269
تاریخ انتشار : سه‌شنبه 16 نوامبر 2021 - 14:46
-

برپایی نمایشگاه «دستاوردهای طرح ملی توسعه مشاغل خانگی» در جهاد دانشگاهی همدان

برپایی نمایشگاه «دستاوردهای طرح ملی توسعه مشاغل خانگی» در جهاد دانشگاهی همدان

ایسنا/همدان نمایشگاه دستاوردهای طرح ملی توسعه مشاغل خانگی استان همدان به همت مرکز اشتغال جهاد دانشگاهی در محل جهاد دانشگاهی واحد همدان برگزار شد. به گزارش ایسنا، مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری همدان‌، در حاشیه بازدید از نمایشگاه مشاغل خانگی که به همت مرکز اشتغال جهاد دانشگاهی همدان اظهار کرد: یکی از نکات مثبت

برپایی نمایشگاه «دستاوردهای طرح ملی توسعه مشاغل خانگی» در جهاد دانشگاهی همدان

ایسنا/همدان نمایشگاه دستاوردهای طرح ملی توسعه مشاغل خانگی استان همدان به همت مرکز اشتغال جهاد دانشگاهی در محل جهاد دانشگاهی واحد همدان برگزار شد.

به گزارش ایسنا، مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری همدان‌، در حاشیه بازدید از نمایشگاه مشاغل خانگی که به همت مرکز اشتغال جهاد دانشگاهی همدان اظهار کرد: یکی از نکات مثبت طرح مشاغل خانگی که با همکاری خوب جهاد دانشگاهی و ارتباط و هم‌افزایی با سایر دستگاه‌ها صورت گرفت بیمه شدن این بانوان در طرح بیمه روستایی و مشاغل است.

ربیعه علیمحمدی افزود: بیمه شدن این افراد پشتوانه خوبی برای ادامه و پیشرفت مشاغل خانگی در سطح استان است.

وی تصریح کرد: با توجه به حضور گسترده زنان در اجتماع برای هر قشر از این بانوان مشکلاتی وجود دارد، در حال حاضر مهم‌ترین مشکل شناسائی شده که از سوی دفتر امور بانوان استانداری ارائه شده حمایت از اشتغال دختران تحصیل کرده در سطح کارشناسی ارشد و دکتری است، تا ورودی دانشگاه‌ها متناسب با نیاز جامعه صورت بگیرد و از طرفی این بانوان در کنار تحصیلات آکادمیک تجربه لازم را در حرفه مورد نظر به دست بیاورند.

مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری همدان گفت: ‌یکی از اقدامات خوب در حوزه اشتغال بانوان که طی دو سال اخیر به آن توجه شد اجرای طرح مشاغل خانگی بود که از سوی جهاد دانشگاهی و با همکاری دستگاه‌های دیگر کلید خورد. استاندارد مشاغل خانگی در سال ۹۸ ایجاد شد به این صورت که برای بانوان، با تعداد کمتر از ۵ نفر که در منزل خود می‌توانند تولیداتی را راه‌اندازی کنند مجوز صادر می‌شود.

علیمحمدی ادامه داد: افراد دارای مجوز مشاغل خانگی این توانایی را دارند که درخواست استاندارد داده و با دریافت ایزو حتی صادرات انجام دهند.

وی به دیگر مزایای این طرح اشاره کرد و گفت: محله محور شدن مشاغل اقدام دیگری در این حوزه بود، به طور مثال در روستای محمدآباد کارخانه کفشی وجود دارد که تمام مواد اولیه و قطعات لازم در خود روستا تولید می‌شود، از این رو این طرح قدمی شد تا به تولید و اقتصاد کشور کمک کند.

علیمحمدی با اشاره به اینکه مشاغل خانگی از دیرباز در بین زنان ایرانی وجود داشته است، یادآور شد: زنان ما در روستاها در تولید تغذیه سالم نقش موثری داشتند بسیاری از محصولات مورد نیاز خانواده را خود تهیه می‌کردند و برخی در سطح گسترده‌ تولیداتی را داشتند، در دوران دفاع مقدس نیز زنان در امدادرسانی به جبهه‌ها و تهیه اقلام خوراکی مورد نیاز یا پوشاک رزمندگان نقش مهمی داشتند، حتی پس از اتمام جنگ تحمیلی اقداماتی شبیه دوخت لباس و بافتن لباس‌های گرم از سوی بانوان انجام می‌شد لذا ورود به مشاغل خانگی از سوی بانوان نیازی به فرهنگ‌سازی در جامعه ندارد و مشکل خاصی از این نظر برای بانوان استان تاکنون دیده نشده است.

مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری همدان یادآور شد: تنها مشکل موجود در این فضا انتظاری است که یک خانم پس از گرفتن مدرک تحصیلی برای اشتغال در یک محیط اداری دارد، درصورتی‌که یک خانم در حوزه‌های هنری و اقتصادی می‌تواند خود به تولید بپردازد و شغلی را برای خود بیافریند.

وی ادامه داد: طی ده سال گذشته این تصورات تا حدود زیادی از بین رفت که حتما ورود به یک اداره و اشتغال در آن جزء مشاغل محسوب می‌شود، افراد تحصیل کرده در رشته‌های هنری و گرافیک وارد هنرهای ایرانی و ارائه تولیداتی داشتند.

علیمحمدی با اشاره به طرح قبلی یعنی توانمندسازی ۱۵۸ بانوی همدانی که از سوی جهاد دانشگاهی انجام شد، بیان کرد: در زمینه آموزش بانوان زیر دیپلم مشکلی وجود ندارد اما در طرح جدید که درگیر آن هستیم و ویژه افراد تحصیل کرده و با تخصص خاص هست مشکلاتی وجود دارد که باید برای این افراد متخصص شغل ایجاد کرد.

وی در پایان ابراز امیدواری کرد: امیدوارم در نمایشگاه‌های بعدی شاهد تولیدات انیمیشنی، طراحی‌، معماری‌های داخلی و تولیداتی در حوزه فناوری‌های نوین و  it باشیم و خروجی‌های خوبی را در سایر رشته‌ها ببینیم.

علی کلانترنیا رئیس جهاد دانشگاهی واحد همدان در حاشیه برپائی این نمایشگاه اظهار کرد: طرح مشاغل خانگی به عنوان یکی از ظرفیت‌ها در حوزه اشتغال در سال‌های اخیر مورد توجه قرار گرفت، در استان همدان با توجه به ظرفیت‌های بومی خوبی که وجود داشت فراتر از تصور مورد استقبال قرار گرفت.

وی با اشاره به اینکه اجرای این طرح ملی به همت جهاد دانشگاهی در حال انجام است، توضیح داد: تا کنون در بین ۳۱ استان ۲۰ هزار فرصت شغلی پایدار و ۴۵۰ شبکه ایجاد شده است، هم‌چنین ۲۰۰ برند در این طرح ثبت شده، هزار فروشگاه و ۱۶ هزار اطلاع رسانی در این زمینه صورت گرفته است.

کلانترنیا با اشاره به اتمام دوره‌های آموزشی، بیان کرد: در حال حاضر از سهمیه ۲ هزار و ۱۰۰ نفری برای اتصال به بازار حدود ۶۰۰ نفر در همدان به بازار متصل شده‌اند.

کلانترنیا ادامه داد: این طرح علاوه بر برکات مادی، فواید معنوی نیز برای جهاد دانشگاهی به همراه داشت، یکی از این برکات معنوی اعتماد کمیته امداد به جهاد برای اجرای طرحی دیگر در زمینه اشتغال است.

وی توضیح داد: با همکاری کمیته امداد ۷ هزار و ۵۰۰ هدایت شغلی در دست انجام است و در این عرصه تجربه خوبی به دست آمد.

مصطفی قربان‌فر معاون کارآفرینی و اشتغال اداره کل تعاون کار و رفاه اجتماعی همدان، نیز با حضور و بازدید از این نمایشگاه اظهار کرد: استحکام بنیان خانواده، پایین آمدن هزینه تمام شده کالا از جمله مزایای طرح اشتغال خانگی است که نه تنها در کشورهای در حال توسعه بلکه در کشورهای توسعه یافته نیز بخشی از اشتغال آن کشور در حوزه خانگی رقم می‌خورد، هم‌چنین این طرح می‌تواند در بحث‌های محیط زیستی و ترافیکی کمک‌کننده باشد.

وی با اشاره به اینکه لزومی ندارد تمام فرآیندهای تولید در محل کارخانه‌ها انجام شود، توضیح داد: با برون‌سپاری این اقدامات می‌توان در پایین آوردن هزینه تولیدات گام برداشت، در استان ما این طرح که پس از تصویب قانون ساماندهی مشاغل خانگی در مجلس فعلی و انجام تبلیغات و اطلاع‌رسانی انجام گرفت با رشد و توسعه همراه بود.

قربان‌فر به استفاده از قانون بیمه روستایی و عشایر برای افراد شاغل در حوزه مشاغل خانگی به‌عنوان اقدام خوب و اثرگذار در این زمینه اشاره کرد و گفت: با رفع مسئله بیمه این افراد در حال حاضر مهم‌ترین مشکل در این طرح بازاریابی و فروش محصولات است تا این شغل پایدار بماند.

وی ادامه داد: طرح ملی توسعه مشاغل خانگی در دو مقوله آموزش و توانمندسازی افراد و اتصال به بازار ورود پیدا کرد، آموزش این افراد به‌خوبی انجام شد و در بحث اتصال این افراد و پیشرانان به بازار نیز لازم است اقدامات کلیدی انجام شود.

معاون کارآفرینی و اشتغال اداره کل تعاون کار و رفاه اجتماعی همدان با اشاره به اینکه تسهیلات ارزان‌قیمت از سوی اداره کار به پیشرانان و پشتیبانان این طرح ارائه شد، گفت: برگزاری نمایشگاه‌های مشاغل خانگی باید در سطح گسترده‌تری انجام شود که البته کرونا در این زمینه محدودیت‌هایی ایجاد کرد در این صورت فرصتی مهیا می‌شود تا بانوان محصولات خود را عرضه کنند.

قربان‌فر افزود: یکی دیگر از مشکلات این طرح بسته بندی محصولات به‌خصوص برای صنایع دستی همچون سفال و میناکاری و … است، شناسایی نیاز بازار و طراحی لازم برای ارائه محصولات نیز از سوی این اداره در حال پیگیری است.

وی به ورود شهرداری در این طرح اشاره کرد و گفت: برای اتصال به بازار ورود شهرداری می‌تواند بسیار اثرگذار باشد تا با در اختیار قرار دادن یک مکان پرتردد و توریستی برای معرفی و عرضه محصولات مشاغل خرد خانگی قدم برداشت که این مهم با شیوع کرونا تحت تأثیر قرار گرفت، در نمایشگاه‌ها تولیدکنندگان با فروشنده‌های عمده روبرو می‌شوند که این گامی برای پایدار شدن این مشاغل است.

رئیس اداره اشتغال اداره کل تعاون کار و رفاه اجتماعی همدان تصریح کرد: امیدوارم سهمیه ۲ هزار و ۱۰۰ نفری در نظر گرفته شده تا پایان سال برای اتصال به بازار انجام شود.

وی با اشاره به انعقاد تفاهم نامه‌ای بین جهاد دانشگاهی و اداره کار ابراز کرد: بیمه اجتماعی روستائیان و عشایری که دارای مجوز مشاغل خانگی هستند از بیمه تخفیف دار می‌توانند استفاده کنند.

منبع: ايسنا

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اخبار سلامت

دیزل ژنراتور

صیغه نامه برای هتل

قیمت فنس

پریفرم

سایت مدیر اکسپرت

خرید انواع هدایای تبلیغاتی خلاقانه

خرید دتکتور گاز از نماینده رسمی ایران

مبانی حقوق مهندسی

خرید صندل عمده

نحوه محاسبه اقساط

قیمت خرید تلویزیون زیر 5میلیون

قیمت فنس

صندلی آرایشگاه

زير نويس ساز

لمینت متحرک دندان

جعبه سازی

اهمیت استفاده از رپورتاژ

بهترین صرافی های ارزدیجیتال

New punjabi songs

سامانه خودنویس

آزمایشات طب کار بدو استخدام

گن بعد از جراحی ژینکوماستی

آموزش خرید بیت کوین

مرجع خرید و فروش هماتیت

سازمان امور مالیاتی

بهترین فیلم های 2023

تقویت انتن موبایل

مانیتور دنا

شیشه ماشین

عرضه کننده سیم خاردار،فنس،ورق های شیروانی با قیمت عمده

خرید اکانت کلش

تشک دو نفره

دکتر علی پرند

https://nipoto.com/ethereum

شرکت کیمیا همرنگ

خرید تابلو برق

اسرارالشفاء

خرید رپورتاژ آگهی

مایکروسافت

  شیائومی 

 سامسونگ 

 گوشی 

 مارک  

اینتل 

 گواهینامه

  قرمز  گورمن

  تبلت  آیفون 

 طراحی

  لایکا  تایوان 

 یوتیوب  

دوربین

  اندروید  

تاشو  

چین

  گلکسی

  پیکسل 

 ساعت 

 ای‌بی 

 هوشمند 

 سطح  

جدید  

شرکت 

 معرفی  

تجاری

  طرح