کد خبر : 53258
تاریخ انتشار : شنبه 16 اکتبر 2021 - 22:18
-

بیانیه سفارت الجزایر به مناسبت کشتار ۱۷ اکتبر الجزایری ها به دست پلیس فرانسه

بیانیه سفارت الجزایر به مناسبت کشتار ۱۷ اکتبر الجزایری ها به دست پلیس فرانسه

الجزایر هر ساله یاد و خاطره کشتار هفدهم اکتبر 1961 را گرامی می دارد. روزی که یادآور رفتار کشور استعمارگر فرانسه در سرکوب معترضان الجزایری و انداختن آنها به داخل رود سن در پاریس است.  سفارت الجزایر در ایران در گرامی داشت ۱۷ اکتبر در بیانیه ای می افزاید: در این روز بیش از 50

بیانیه سفارت الجزایر به مناسبت کشتار ۱۷ اکتبر الجزایری ها به دست پلیس فرانسه

الجزایر هر ساله یاد و خاطره کشتار هفدهم اکتبر 1961 را گرامی می دارد. روزی که یادآور رفتار کشور استعمارگر فرانسه در سرکوب معترضان الجزایری و انداختن آنها به داخل رود سن در پاریس است.

 سفارت الجزایر در ایران در گرامی داشت ۱۷ اکتبر در بیانیه ای می افزاید: در این روز بیش از 50 هزار شهروند الجزایری در شهر پاریس و اطراف آن، طی فراخوان اتحادیه حزب جبهه آزاد ملی در فرانسه از خانه ­ها بیرون آمدند تا اعتراض خود را به قانون منع آمد و شد که نیروهای امنیتی فرانسه صرفاً در مورد الجزایری ­ها اعمال می­ کردند، اعلام نمایند. و نیز برای مطالبه استقلال کشورشان که حدود 7 سال بود از مبارزه مسلحانه برای بدست آوردن آن می­ گذشت.

پلیس فرانسه به فرمان موریس بابون، رئیس پلیس آن زمان، ورودی­ ایستگاه­ های مترو و خصوصاً میدان اپرا را بستند، زیرا قرار بود که معترضان در آنجا جمع شده و راهپیمایی اعتراضی خود را در امتداد خیابان­ های پاریس ادامه دهند. سرکوب و خشونتی که پلیس فرانسه در آن روز به­ کار گرفت، صدها کشته برجای گذاشت، و علیرغم اینکه سازمان امنیت به کشته شدن تنها دو نفر اذعان نمود، اما تاریخ­نگاران و ناظران این فجایع، تأکید می ­کنند که رفتار وحشیانه پلیس فرانسه بیش از 300 کشته، و بیش از 1000 زخمی برجای گذاشت و به زندانی شدن نزدیک به 14 هزار الجزایری انجامید.

سالها کشور فرانسه کشتار 17 اکتبر 1961 را به­ طور رسمی انکار می­ نمود، تا اینکه رئیس جمهور سابق فرانسه، فرانسوا اولاند طی یک سخنرانی در دسامبر 2012 در الجزایر، بدون هیچ عذرخواهی به این واقعه اعتراف نموده و گفت: “فرانسه با هشیاری تمام به تراژدی سرکوب خونین شهروندان الجزایری که برای مطالبه استقلال خود تظاهرات می ­کردند، اعتراف می ­کند”. و این نخستین اقرار رسمی فرانسه به این قتل­ عام بود.

همچنین، رئیس جمهوری کنونی فرانسه، امانوئل مکرون، در سال 2018 اعتراف کرد که آنچه در جریان تظاهرات 17 اکتبر 1961 در مورد شهروندان الجزایری اتفاق افتاد، یک “سرکوب شدید” به ­شمار می­ رود. وی همچنین، ضمن تأکید بر لزوم مواجهه فرانسه با گذشته استعماری خود بعنوان یک شرط برای بهبود روابطش، در صفحه توئیتر خود نوشت: “جمهوری فرانسه می­ بایست با گذشته نزدیک خود که همچنان در حال سوختن است، مواجه شود”. به تعبیر وی، این مسأله “شرط اساسی برای داشتن آینده­ای مسالمت­ آمیز با الجزایر و شهروندان الجزایری­ الأصل” است.

مورخان فرانسوی نیز راجع به این قتل ­عام سخن گفته­ اند. برجسته­ ترین ایشان، “جان لوک اینودی” است که در یادداشتی که در تاریخ 20 می 1998 در روزنامه لوموند منتشر کرد، می­ نویسد که در اکتبر 1961 ” در شهر پاریس قتل ­عامی رخ داد که نیروهای پلیس فرانسه به دستور موریس بابون مرتکب آن شدند”.

خود فرانسوی ­ها نیز برای جاودان نمودن قتل­ عام 17 اکتبر، یک تابلوی بزرگ روی پلی در مونت سنت میشل نصب نمودند، که بر روی آن نوشته شده بود: “در روز 17 اکتبر 1961 نیروی پلیس، شهروندان الجزایری را از اینجا به درون رود سن پرت می­ کرد”، اما این تابلو از آنجا برداشته و پیش از نصب دوباره آن تخریب شد. در کنار این موارد، می­ توان به تأسیس “انجمن مبارزه با فراموشی 17 اکتبر 1961” اشاره نمود.

برای پاسداشت حافظه تاریخی، “انجمن مبارزه با فراموشی 17 اکتبر 1961” تأسیس شد تا برای نسل جدید الجزایر یادآور مبارزه پدرانشان علیه استعمار فرانسه باشد، و برای فرانسوی ­ها نیز یادآور جنایاتی باشد که در حق مردم الجزایر مرتکب شدند، و برای اینکه بدانند گرد زمان جنایات بشری را نمی­ پوشاند.

منبع: ايسنا

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اخبار سلامت

دیزل ژنراتور

صیغه نامه برای هتل

قیمت فنس

پریفرم

سایت مدیر اکسپرت

خرید انواع هدایای تبلیغاتی خلاقانه

خرید دتکتور گاز از نماینده رسمی ایران

مبانی حقوق مهندسی

خرید صندل عمده

نحوه محاسبه اقساط

قیمت خرید تلویزیون زیر 5میلیون

قیمت فنس

صندلی آرایشگاه

زير نويس ساز

لمینت متحرک دندان

جعبه سازی

اهمیت استفاده از رپورتاژ

بهترین صرافی های ارزدیجیتال

New punjabi songs

سامانه خودنویس

آزمایشات طب کار بدو استخدام

گن بعد از جراحی ژینکوماستی

آموزش خرید بیت کوین

مرجع خرید و فروش هماتیت

سازمان امور مالیاتی

بهترین فیلم های 2023

تقویت انتن موبایل

مانیتور دنا

شیشه ماشین

عرضه کننده سیم خاردار،فنس،ورق های شیروانی با قیمت عمده

خرید اکانت کلش

تشک دو نفره

دکتر علی پرند

https://nipoto.com/ethereum

شرکت کیمیا همرنگ

خرید تابلو برق

اسرارالشفاء

خرید رپورتاژ آگهی

مایکروسافت

  شیائومی 

 سامسونگ 

 گوشی 

 مارک  

اینتل 

 گواهینامه

  قرمز  گورمن

  تبلت  آیفون 

 طراحی

  لایکا  تایوان 

 یوتیوب  

دوربین

  اندروید  

تاشو  

چین

  گلکسی

  پیکسل 

 ساعت 

 ای‌بی 

 هوشمند 

 سطح  

جدید  

شرکت 

 معرفی  

تجاری

  طرح