کد خبر : 92733
تاریخ انتشار : دوشنبه 15 نوامبر 2021 - 16:02
-

بیش از ۳۰ درصد تجهیزات تصویربرداری پزشکی در خراسان رضوی فرسوده است

بیش از ۳۰ درصد تجهیزات تصویربرداری پزشکی در خراسان رضوی فرسوده است

ایسنا/خراسان رضوی رئیس انجمن رادیولوژی خراسان رضوی با تاکید بر لزوم بازسازی و نوسازی تجهیزات تصویربرداری پزشکی در استان گفت: عمر مفید دستگاه‌های سی‌تی‌اسکن و MRI مراکز رادیولوژی استان تقریبا ۱۰ سال و دستگاه‌های سونوگرافی هم پنج سال است. البته در مشهد دستگاه‌هایی با عمر چندین دهه هم در حال فعالیت‌ است. در مجموع حدود ۳۰

بیش از ۳۰ درصد تجهیزات تصویربرداری پزشکی در خراسان رضوی فرسوده است

ایسنا/خراسان رضوی رئیس انجمن رادیولوژی خراسان رضوی با تاکید بر لزوم بازسازی و نوسازی تجهیزات تصویربرداری پزشکی در استان گفت: عمر مفید دستگاه‌های سی‌تی‌اسکن و MRI مراکز رادیولوژی استان تقریبا ۱۰ سال و دستگاه‌های سونوگرافی هم پنج سال است. البته در مشهد دستگاه‌هایی با عمر چندین دهه هم در حال فعالیت‌ است. در مجموع حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد دستگاه‌های مشهد و شهرستان‌ها فرسوده هستند.

علی بهرامی‌فر در گفت‌وگو با ایسنا بیان کرد: مسئولان ستادی و غیرستادی ارزش دستگاه‌های سی‌تی‌اسکن را در ایام کرونا به‌ ویژه شیوع موج پنجم به خوبی متوجه شدند. بخش رادیولوژی و سی‌تی‌اسکن چشم و چراغ مرحله تشخیص بیماری در علم پزشکی است. اگر این چشم را تقویت و حمایت نکنیم، هزینه‌هایی که در ادامه بخش‌های بیمه، بیماران، شرکت‌های درمانی و… باید پرداخت کنند، به مراتب بالاتر خواهد رفت.

وی افزود: بر همین اساس مسئولان باید به تازه‌سازی و نوسازی ساختارهای تصویربرداری کشور با استفاده از تجهیزات ساخت ایران یا خارج از کشور توجه ویژه‌ای داشتهدباشند چرا که این یک نوع سرمایه‌گذاری برای کاهش هزینه‌هاست. در واقع تجهیزات پیشرفته تصویربرداری سرعت تشخیص و عوارض پس از آن را کاهش می‌دهد و چنین اقدامی در مجموع به نفع بیمار بوده و موجب کاهش هزینه‌های سربار خانواده و بخش بهداشت و درمان در سطح کشور می‌شود.

کمیت و کیفیت در تصویربرداری پزشکی اهمیت بالایی دارد

بهرامی‌فر عنوان کرد: بارها وبارها مساله بازسازی و نوسازی ناوگان و تجهیزات تصویربرداری را اعلام و بر آن تاکید کرده‌ایم. برخی دستگاه‌های ما عمرشان چندین دهه است. باید توجه داشت در حوزه تصویربرداری پزشکی کمیت و کیفیت هر ۲ اهمیت بالایی دارد. از نظر کمیت شاید هیچ مشکلی نداشته باشیم اما در حوزه کیفیت برخی مشکلات وجود دارد. عمر مفید دستگاه‌های سی‌تی‌اسکن و MRI تقریبا ۱۰ سال و عمر دستگاه‌های سونوگرافی هم پنج سال است. این دستگاه‌ها به طور مرتب باید به‌روز شود.

وی ادامه داد: همچنین باید از بخش خصوصی هم در این زمینه حمایت کرد. بار اصلی پیک پنجم در حوزه تشخیص بیماری و سی‌تی‌اسکن بر عهده مراکز خصوصی بود. خواهشم از مراجع دولتی این است که حمایت‌های کاملی در این زمینه داشته باشند.

رئیس انجمن رادیولوژی خراسان رضوی درباره عملکرد بخش رادیولوژی در ایام پیک پنجم کرونا اظهار کرد: رادیولوژیست‌های تمام کشور موج پنجم کرونا را خیلی خوب مدیریت و اجرا کردند و علی‌رغم تمام کمبودها و مشکلاتی که در تامین قطعات و پشتیبانی دستگاه‌های سی‌تی‌اسکن وجود داشت، این موج مدیریت و به پزشکان در مقوله تشخیص کمک شد.

بهرامی‌فر خاطرنشان کرد: اما باید توجه داشت که در اجرای فرایندهای درمانی و پیشگیری از بیماری‌های واگیر، یک واحد به تنهایی نمی‌تواند تمام کار را انجام دهد و باید برآیندی از کمک‌ها، همدلی‌ها و هم‌سویی‌ها میان ارگان‌های ذی‌ربط شکل گیرد تا موفقیت حاصل شود؛ از ارگان‌های اجرایی تا تشخیصی، درمانی گرفته تا نهادهای مذهبی و مجموعه‌هایی که می‌توانند روی رفتارهای عمومی جامعه اثرگذار باشند. در مجموع لازم است این نهادها هم‌گام با یکدیگر شوند تا فرایند امور به خوبی دنبال شود.

وی افزود: معمولا نگاه غالب به مساله درمان این است که برای مبارزه با بیماری‌ها صرفا بخش تشخیص و درمان فعالیت می‌کند. این در حالی است که پیشگیری بسیار ارزان‌تر و مناسب‌تر از درمان است چون درمان هزینه‌های بسیار زیادی دارد.

بهرامی‌فرد با بیان اینکه واکسیناسیون و توجه به هشدارها ۲ موضوع مهم در زمینه پیشگیری از وقوع پیک‌های کروناست، خاطرنشان کرد: به متغیرهای اولیه در زمینه بیماری باید به‌ عنوان هشدار توجه کرد. زمانی‌ که ارگان‌های بهداشتی و درمانی هشدار روند صعودی بیماری را می‌دهند، ارگان‌های ذی‌ربط و مسئول مانند استانداری، شهرداری، نهادهای مذهبی و… باید به آن توجه کنند و در نظر بگیرند که این یک خطر جانی است. از همین منظر مساله‌ای که در پیک پنجم به‌ وجود آمد، این بود که متاسفانه علی‌رغم هشدارهایی که توسط پزشکان صادر می‌شد، برخی کم توجهی ها صورت گرفت و افراد باور نمی‌کردند که ممکن است چه اتفاقی رخ دهد. این موضوع در کنار عدم توجه به حداقل‌های واکسیناسیون در آن دوره باعث شد تا پیک پنجم به آن شکل شدت بگیرد.

دستور تجهیز چند مرکز سی‌تی‌اسکن در مشهد صادر شده است

وی ادامه داد: خوشبختانه امروز واکسن‌های متعددی در کشور تامین شده و امیدواریم سطح واکسیناسیون به حد قابل قبولی برسد. البته لازم است واکسن‌های با کیفیت بالاتر هم تامین شود. خوشبختانه مراکز واکسیناسیون توسعه زیادی یافته است. همچنین لازم است تزریق دوز یادآور به گروه‌های پرخطر با جدیت دنبال شود. علاوه بر واکسیناسیون با پیگیری‌های مسئولان مربوطه دستور تجهیز چند مرکز سی‌تی‌اسکن دیگر برای مشهد هم صادر شده که در زمان‌های بحرانی کمک‌کننده‌ بخش‌ها باشند و پیش‌بینی‌ می‌کنم موج پنجم دیگر تکرار نخواهد شد چرا که از حالا مدیریت بهتری براساس تجارب قبلی صورت گرفته است و واحدهای تشخیصی، درمانی و پیشگیری هماهنگی مناسبی دارند.

فعالیت ۱۹ دستگاه سی‌تی‌اسکن در مشهد 

رئیس انجمن رادیولوژی استان خراسان رضوی درباره دستگاه‌های سی‌تی‌اسکن موجود در مشهد گفت: اخیرا چهار دستگاه به مجموعه اضافه شده که جمع دستگاه‌های سی‌تی‌اسکن شهر را به ۱۹ عدد رسانده است؛ از این چهار دستگاه سه مورد آماده به کار است و یک دستگاه دیگر هم به زودی آماده به کار خواهد شد.

بهرامی‌فر با بیان اینکه نتایج تست ریه افراد به‌ عنوان تشخیص قطعی بیماری تلقی می‌شود، بیان کرد: هر جا دستگاه سی‌تی‌اسکن نصب شده، انواع سامانه‌ها هم وجود دارد و الان که حجم بیماران کمتر است، نتایج سی‌تی‌اسکن افراد به صورت روزانه ثبت می‌شود و بخش دانشگاهی و نظارت بر درمان به صورت روزانه آمار سی‌تی‌اسکن‌های مثبت و مشکوک را کاملا در اختیار دارد. این روزها روند مراجعه بیماران کرونایی اگرچه صعودی شده اما شیب کمی دارد.

وی در پاسخ به سوالی درباره اینکه مردم چه زمانی باید آزمایش سی‌تی‌اسکن انجام دهند، گفت: حداقل چهار الی پنج روز از زمان شروع علائم بیماری باید گذشته باشد تا سی‌تی‌اسکن بتواند پاسخ قطعی برای ابتلا بدهد. در این زمینه دستورالعمل‌هایی را تهیه کرده که به تمام پزشکان از راه‌های مختلف ارسال شده است. بنابراین مردم طبق نظر پزشک خود باید به رادیولوژی مراجعه کنند. یکی از مشکلات اساسی ما در این زمینه مداخله‌گران درمانی هستند وگرنه اکثر پزشکان نکات و دستورالعمل‌های درمانی را رعایت می‌کنند.

بهرامی‌فر درباره پرداختی بیمه‌ها به مراکز رادیولوژی نیز گفت: همیشه چالش‌هایی از زمان قدیم با بیمه‌ها وجود داشت. به هر حال بیمه‌ها تلاش می‌کنند منابع مالی خود را حفظ کنند و تا جایی که می‌شود از پرداخت‌ها به هر نحوی پرهیز کنند. باید به یک جمع‌بندی کلی در این حوزه برسیم که بیمه‌ها، کادر درمان و بیماران همه طبق یک الگو علمی و دستورالعمل مشخص ارجاع هدایت شوند تا عکس رادیولوژی یا حتی آزمایش‌های دیگر براساس قانون و مبانی علمی مشمول بیمه شود.

وی ادامه داد: در تمام کشورها این دستورالعمل‌ها وجود دارد؛ به‌ عنوان مثال یک ورزشکار آسیب دیده هیچ‌وقت پیش از اینکه یک عکس ساده یا سونوگرافی بگیرد، سراغ MRI نمی‌رود. وزارت بهداشت چنین آموزش‌هایی را براساس منابع معتبر جهانی تصویب و طراحی کرده که امیدواریم به زودی اجرایی شود تا علاوه بر تسریع در زمینه‌ تشخیص، هزینه‌ سربار برای خانواده‌ها هم کاهش یابد.

منبع: ايسنا

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

آراد برندینگ

نظر سنجی انتخابات 1403

زنگوله

اخبار سلامت

دیزل ژنراتور

صیغه نامه برای هتل

پریفرم

سایت مدیر اکسپرت

خرید انواع هدایای تبلیغاتی خلاقانه

خرید دتکتور گاز از نماینده رسمی ایران

خرید صندل عمده

نحوه محاسبه اقساط

قیمت خرید تلویزیون زیر 5میلیون

صندلی آرایشگاه

زير نويس ساز

لمینت متحرک دندان

اهمیت استفاده از رپورتاژ

بهترین صرافی های ارزدیجیتال

New punjabi songs

سامانه خودنویس

آزمایشات طب کار بدو استخدام

مرجع خرید و فروش هماتیت

سازمان امور مالیاتی

مانیتور دنا

شیشه ماشین

تشک دو نفره

دکتر علی پرند

https://nipoto.com/ethereum

خرید تابلو برق

خرید رپورتاژ آگهی

مایکروسافت

  شیائومی 

 سامسونگ 

 گوشی 

 مارک  

اینتل 

 گواهینامه

  قرمز  گورمن

  تبلت  آیفون 

 طراحی

  لایکا  تایوان 

 یوتیوب  

دوربین

  اندروید  

تاشو  

چین

  گلکسی

  پیکسل 

 ساعت 

 ای‌بی 

 هوشمند 

 سطح  

جدید  

شرکت 

 معرفی  

تجاری

  طرح