کد خبر : 9422
تاریخ انتشار : دوشنبه 27 سپتامبر 2021 - 16:17
-

تداوم زیارت، تقرب الهی را در پی خواهد داشت

تداوم زیارت، تقرب الهی را در پی خواهد داشت

 یک کارشناس مذهبی با اشاره به اینکه طهارت‌افزایی و معرفت‌افزایی از جمله مهمترین آداب زیارت است، گفت: تغذیه معنوی انسان‌ها در گرو تداوم زیارت است که مداومت امر زیارت، تقرب الهی را به دنبال خواهد داشت. حجت‌الاسلام و المسلمین حمیدرضا ویژه درخصوص تعریف زیارت و پیامدهای ناشی از آن اظهار کرد: در نگاه دینی، برقراری

تداوم زیارت، تقرب الهی را در پی خواهد داشت

 یک کارشناس مذهبی با اشاره به اینکه طهارت‌افزایی و معرفت‌افزایی از جمله مهمترین آداب زیارت است، گفت: تغذیه معنوی انسان‌ها در گرو تداوم زیارت است که مداومت امر زیارت، تقرب الهی را به دنبال خواهد داشت.

حجت‌الاسلام و المسلمین حمیدرضا ویژه درخصوص تعریف زیارت و پیامدهای ناشی از آن اظهار کرد: در نگاه دینی، برقراری دو ارتباط بسیار جدی باید ایجاد شود تا انسان بتواند به کمال نهایی که تقرب به خداوند است، دست یابد. من فکر می‌کنم که در ابتدا لازم است تعریف زیارت بیان شود تا از این طریق تقسیم‌بندی‌های زیارت به صورت واضح‌تری مشخص شود و به تبع آن آداب و آثار زیارت نیز عیان خواهد شد.
وی ادامه داد: بنابراین ارتباط با خداوند و ارتباط با انسان کامل، به عنوان ضروریات ارتباطی است تا انسان بتواند به شرایط ایده‌آل انسانی و قرآنی برسد. به عنوان مثال در بخشی از آیه ۶۹ سوره نساء «وَ مَنْ یُطِعِ اللَّهَ وَ الرَّسُولَ» اطاعت از خدا و اطاعت از انسان کامل عنوان می‌شود. این دو موضوع متفاوت از یکدیگر نیستند، اما ارتباط ما شامل دو بخش می‌شود که در واقع ارتباط با انسان کامل، نوعی برقراری ارتباط با خداوند نیز به شمار می‌رود.
این کارشناس مذهبی خاطرنشان کرد: برقراری ارتباط با خداوند تحت عنوان «دعا» بیان می‌شود که نماز یکی از مصادیق بارز دعا است. در کنار دعا موضوع زیارت نیز بیان می‌شود که به معنای ارتباط با انسان کامل است.
ویژه اضافه کرد: زیارت دارای تقسیم‌بندی‌های گوناگونی است که یکی از آن‌ها زیارت در زمان حیات و زیارت در زمان ممات است، در روایات نیز بیان شده است که زیارت انسان‌های کامل، هنگامی که از دنیا رفته‌اند، همانند زیارتی است که در زمان زنده بودن آن‌ها صورت می‌گیرد.
وی عنوان کرد: تقسیم‌بندی دیگری که وجود دارد زیارت از راه نزدیک و زیارت از راه دور را شامل می‌شود. به این معنی هنگامی که به واسطه شرایط موجود نمی‌توان زیارت از راه نزدیک را انجام داد، زیارت از راه دور را جایگزین خواهیم کرد، بر این اساس در هیچ شرایطی، زیارت تعطیل نخواهد شد. در واقع ما همواره موظف به برقراری ارتباط با انسان کامل هستیم.
این کارشناس مذهبی تصریح کرد: امام صادق(ع) درخصوص زیارت امام حسین(ع) به یکی از اصحاب خود فرمودند که آیا هرروز ایشان را زیارت می‌کنی؟ فرد در پاسخ بیان کرد که هرروز شرایط زیارت برای او مهیا نیست. امام در جواب او فرمودند «هرروز به پشت‌بام برو و دستت را بر سینه بگذار و عبارت (صل‌الله علیک یا اباعبدالله) را سه مرتبه بیان کن». با توجه به این روایت، زیارت از راه دور و به تعبیری رابطه انسان کامل تبیین و مشخص می‌شود. در حالی که زیارت از راه نزدیک در شرایط مناسب، آثار ارزشمندی به همراه خواهد داشت.
ویژه تشریح کرد: ارتباط با خداوند و ارتباط با انسان کامل در مسیری که برای رسیدن به ایده‌آل انسانی طی می‌کنیم، در هیچ مقطعی نباید تعطیل شود. به عنوان مثال در مباحث تغذیه جسمی، آب‌رسانی و غذارسانی به اندام باید به صورت مداوم انجام شود وگرنه مرگ انسان را به دنبال خواهد داشت.
وی افزود: زیارت نیز به همین شکل خواهد بود، به طوری که اگر تداوم در زیارت وجود نداشته باشد و تنها به صورت مقطعی انجام شود حتما باعث مرگ معنوی انسان می‌شود. لذا در صورت وجود شرایط زیارت از راه نزدیک انجام خواهد شد، اما اگر شرایط فراهم نباشد زیارت از راه دور انجام می‌شود که این امر مبحثی عقلانی است و در روایات نیز مورد تأیید قرار می‌گیرد.
این کارشناس مذهبی بیان کرد: به اعتقاد من معرفت‌افزایی، مهمترین آداب زیارت است. به این معنی که باید شناخت خود نسبت به انسان‌های کامل را افزایش دهیم. به این ترتیب هرچه معرفت‌افزایی بیشتری ایجاد شود، بهره‌مندی ما از ارتباط با انسان کامل افزایش پیدا می‌کند. در روایات متعددی نیز بحث معرفت و شناخت امامان بیان شده است.
ویژه گفت: در حوزه رفتاری آداب زیارت نیز باید طهارت‌افزایی مورد توجه قرار گیرد. به عنوان مثال غسل و وضو از جمله اعمالی است که علاوه بر طهارت ظاهری، طهارت باطنی نیز ایجاد می‌کند. طهارت‌افزایی به تعبیری دیگر در معنای اخلاص به کار می‌رود، به این معنی که باید نیت درستی داشته باشیم و قلب خود را از حسد، تکبر، کینه و … پاک کنیم. از این رو طهارت‌افزایی و معرفت‌افزایی اثرگذاری زیارت را افزایش خواهد داد.
وی ادامه داد: ارتباط با انسان کامل، منجر به تقرب به آن‌ها می‌شود. تقرب و نزدیکی به انسان‌های کامل به این معنی است که فکر، اعتقادات و مبانی گفتمانی افراد به امام نزدیک شود تا در مسیری که امام فکر و عمل می‌کند، قدم بردارد. بنابراین تقرب به مبانی فکری امامان، نزدیک شدن به عملکرد و حوزه رفتاری آن‌ها را نیز در پی خواهد داشت و در نهایت به تقرب الهی دست پیدا می‌کند.
منبع: ايسنا

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اخبار سلامت

دیزل ژنراتور

صیغه نامه برای هتل

قیمت فنس

پریفرم

سایت مدیر اکسپرت

خرید انواع هدایای تبلیغاتی خلاقانه

خرید دتکتور گاز از نماینده رسمی ایران

مبانی حقوق مهندسی

خرید صندل عمده

نحوه محاسبه اقساط

قیمت خرید تلویزیون زیر 5میلیون

قیمت فنس

صندلی آرایشگاه

زير نويس ساز

لمینت متحرک دندان

جعبه سازی

اهمیت استفاده از رپورتاژ

بهترین صرافی های ارزدیجیتال

New punjabi songs

سامانه خودنویس

آزمایشات طب کار بدو استخدام

گن بعد از جراحی ژینکوماستی

آموزش خرید بیت کوین

مرجع خرید و فروش هماتیت

سازمان امور مالیاتی

بهترین فیلم های 2023

تقویت انتن موبایل

مانیتور دنا

شیشه ماشین

عرضه کننده سیم خاردار،فنس،ورق های شیروانی با قیمت عمده

خرید اکانت کلش

تشک دو نفره

دکتر علی پرند

https://nipoto.com/ethereum

شرکت کیمیا همرنگ

خرید تابلو برق

اسرارالشفاء

خرید رپورتاژ آگهی

مایکروسافت

  شیائومی 

 سامسونگ 

 گوشی 

 مارک  

اینتل 

 گواهینامه

  قرمز  گورمن

  تبلت  آیفون 

 طراحی

  لایکا  تایوان 

 یوتیوب  

دوربین

  اندروید  

تاشو  

چین

  گلکسی

  پیکسل 

 ساعت 

 ای‌بی 

 هوشمند 

 سطح  

جدید  

شرکت 

 معرفی  

تجاری

  طرح