کد خبر : 4286
تاریخ انتشار : یکشنبه 8 آگوست 2021 - 20:12
-

ترمیم شکاف فاصله ۱۱۴ درصدی حقوق بازنشستگان حداقلی‌بگیر با سایر سطوح

ترمیم شکاف فاصله ۱۱۴ درصدی حقوق بازنشستگان حداقلی‌بگیر با سایر سطوح

معاون بیمه ای سازمان تامین اجتماعی با اشاره به اجرای متناسب سازی حقوق مستمری بگیران تامین اجتماعی با هدف ترمیم شکاف فاصله ۱۱۴ درصدی حقوق حداقلی بگیران با سایر سطوح که در یک دوره ۲۰ ساله اتفاق افتاده بود گفت: متناسب سازی در دو مرحله انجام شد. با کمک دولت و مجلس در بودجه ۱۴۰۰،

ترمیم شکاف فاصله ۱۱۴ درصدی حقوق بازنشستگان حداقلی‌بگیر با سایر سطوح

معاون بیمه ای سازمان تامین اجتماعی با اشاره به اجرای متناسب سازی حقوق مستمری بگیران تامین اجتماعی با هدف ترمیم شکاف فاصله ۱۱۴ درصدی حقوق حداقلی بگیران با سایر سطوح که در یک دوره ۲۰ ساله اتفاق افتاده بود گفت: متناسب سازی در دو مرحله انجام شد. با کمک دولت و مجلس در بودجه ۱۴۰۰، ۸۹ هزار میلیارد تومان بابت دیون معوقه دولت به تامین اجتماعی پیش بینی شده است.

 مهرداد قریب در سلسله نشست های رویای تامین اجتماعی فراگیر که با موضوع «متناسب سازی حقوق مستمری بگیران، از رویا تا واقعیت» برگزار شد، با بیان اینکه متناسب سازی خواسته به حق چندین ساله مستمری بگیران بود گفت: هرساله بر اساس ماده ۹۶ افزایش هایی را اعمال و با توجه به ماده ۱۱۱ متناسب سازی را انجام می دهیم.
وی افزود: ۵۵ درصد مستمری بگیران ما حداقلی بگیر هستند که هرسال بر اساس ماده ۱۱۱ یک متناسب سازی صورت می‌گیرد.
قریب با بیان اینکه باید به این سوال پاسخ دهیم که علت انجام متناسب سازی برای همه مستمری بگیران چیست و چرا قوانین و مقررات طوری تنظیم نمی‌شوند که نیاز به انجام متناسب سازی نداشته باشیم؟ اظهار کرد: یکی از دلایل اصلی ایجاد شکاف درصد افزایش مستمری ما بین حداقلی بگیران و سایر سطوح، نحوه اعمال افزایش های سالانه است که باعث اختلاف ۱۱۴ درصدی بین حداقلی بگیران و سایر سطوح در دوره ۲۰ ساله از سال ۸۰ تا کنون شده است. برای ترمیم این شکاف قرار شد متناسب سازی اجرا شود.
معاون بیمه ای سازمان تامین اجتماعی به تاریخچه متناسب سازی در سازمان اشاره کرد و گفت: پیش از این متناسب سازی حقوق ها یکبار در سال ۸۱ و یک بار در سال ۸۸ اتفاق افتاد.
وی با بیان اینکه بر اساس بند ب ماده ۱۲ قانون برنامه ششم توسعه ملزم به انجام متناسب سازی بودیم گفت: این کار از سال ۹۸ کلید خورد و برای اولین بار با مشارکت جدی شرکای اجتماعی صورت گرفت.
قریب با اشاره به اصل ۲۹ قانون اساسی مبنی حق همگانی برخورداری از تامین اجتماعی عنوان کرد: یکسری موانعی برای اجرای متناسب سازی وجود داشت که از جمله آنها می‌توان به قانون بودجه ۹۹ اشاره کرد. قرار شد برای سال ۹۹، ۵۰ هزار میلیارد تومان بابت رد دیون دولت تخصیص یابد که در یک مرحله ۳۹ هزار میلیارد تومان آن محقق شد.
معاون بیمه ای سازمان تامین اجتماعی ضمن تشریح سازوکار افزایش حقوق ها و فرمول های متناسب سازی گفت: ضریب پوشش بیمه ای در سال ۵۴ به ازای هر ۵۴ شاغل یک نفر مستمری بگیر بود که در سال ۹۹ به ۴.۳ رسیده است. ضریب رشد مستمری ها از سال ۵۴ تا اکنون نیز روز به روز افزایش یافته است.
وی با اشاره به لزوم اجرای متناسب سازی مرحله دوم گفت: وقتی متناسب سازی مرحله اول در مرداد ۹۹ عملیاتی شد یک رضایتمندی خوبی در جامعه هدف شکل گرفت. اما در ادامه دو عامل تورم و متناسب سازی در صندوق بازنشستگی کشوری و لشکری و فاصله ایجاد شده، موجب نارضایتی مستمری بگیران تامین اجتماعی شد. قرار شد که متناسب سازی مرحله دوم را از ابتدای سال ۱۴۰۰ داشته باشیم. 
وی ادامه داد: یک تلاش شبانه روزی داشتیم و با کمک دولت و مجلس، اعتبار خوبی در بودجه ۱۴۰۰ تصویب شد تا بتوانیم مرحله دوم متناسب سازی را اجرا کنیم. ۸۹ هزار میلیارد تومان بابت دیون معوقه دولت به تامین اجتماعی در بودجه پیش بینی شد.
قریب افزود: مهمترین آیتم متناسب سازی مرحله دوم این بود که برای جبران افت ۷۵ درصدی زمان برقراری مستمری به یک فرمول مشترک رسیدیم. آیتم دوم افزایش مزایای جنبی مانند کمک هزینه عائله مندی، هزینه مسکن و کمک هزینه اولاد بود. آیتم سوم تفاوت تطبیق متناسب سازی بود. با اعمال تطبیق به عنوان مثال حقوق افرادی که با ۲۰ سال سابقه بازنشسته شده بودند با حق اولاد و همسر کمتر از سه میلیون و ۹۰۰ هزار تومان نشد.
به گزارش ایسنا، روزبه کردونی، رئیس موسسه عالی پژوهش تامین اجتماعی نیز در این برنامه با اشاره به اینکه اواخر مرداد ۹۸ که دکتر سالاری به تازگی به عنوان مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی منصوب شده بود موسسه را مکلف به برگزاری‌ نشست هایی با شرکای اجتماعی کرد گفت: در آن زمان شرکای اجتماعی بسیار ناامیدانه درباره مطالبات خود سخن می گفتند. در مرداد ۹۹ بعد از اجرای مرحله اول متناسب سازی نشست دیگری برگزار کردیم که این بار معتقد بودند مطالبه چندین ساله آن ها محقق شده است.
وی افزود: این سمینار روایت مسائل و چالش هایی است که در یک بازه زمانی مشخص مورد توجه ارکان سازمان قرار گرفت و در راس مسائل اولویت دار حل شد. عرصه سیاست گذاری در کشور شاهد کلکسیونی از مسائل حل نشده است و هدف مهم این جلسه یک یادگیری سیاستی است. وقتی اراده ای برای حل مسئله وجود داشته باشد و بخش های مختلف اجرایی هماهنگ باشند، مسائل قابل حل هستند.
منبع:ايسنا

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اخبار سلامت

دیزل ژنراتور

صیغه نامه برای هتل

قیمت فنس

پریفرم

سایت مدیر اکسپرت

خرید انواع هدایای تبلیغاتی خلاقانه

خرید دتکتور گاز از نماینده رسمی ایران

مبانی حقوق مهندسی

خرید صندل عمده

نحوه محاسبه اقساط

قیمت خرید تلویزیون زیر 5میلیون

قیمت فنس

صندلی آرایشگاه

زير نويس ساز

لمینت متحرک دندان

جعبه سازی

اهمیت استفاده از رپورتاژ

بهترین صرافی های ارزدیجیتال

New punjabi songs

سامانه خودنویس

آزمایشات طب کار بدو استخدام

گن بعد از جراحی ژینکوماستی

آموزش خرید بیت کوین

مرجع خرید و فروش هماتیت

سازمان امور مالیاتی

بهترین فیلم های 2023

تقویت انتن موبایل

مانیتور دنا

شیشه ماشین

عرضه کننده سیم خاردار،فنس،ورق های شیروانی با قیمت عمده

خرید اکانت کلش

تشک دو نفره

دکتر علی پرند

https://nipoto.com/ethereum

شرکت کیمیا همرنگ

خرید تابلو برق

اسرارالشفاء

خرید رپورتاژ آگهی

مایکروسافت

  شیائومی 

 سامسونگ 

 گوشی 

 مارک  

اینتل 

 گواهینامه

  قرمز  گورمن

  تبلت  آیفون 

 طراحی

  لایکا  تایوان 

 یوتیوب  

دوربین

  اندروید  

تاشو  

چین

  گلکسی

  پیکسل 

 ساعت 

 ای‌بی 

 هوشمند 

 سطح  

جدید  

شرکت 

 معرفی  

تجاری

  طرح