کد خبر : 14785
تاریخ انتشار : پنج‌شنبه 30 سپتامبر 2021 - 20:39
-

جریان زاینده‌رود سرعت فرونشست زمین در اصفهان را کمتر می‌کند

جریان زاینده‌رود سرعت فرونشست زمین در اصفهان را کمتر می‌کند

 مدیر کل دفتر مخاطرات زیست محیطی و مهندسی سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی با انتقاد بر اینکه صدای واحدی در کشور برای حل بحران فرونشست نداریم، گفت: اگر تمام انرژی ها معطوف به جریان زاینده رود شود، بسیاری از چالش های فرونشست در این شهر قابل مدیریت است حداقل موجب می شود فرونشست با

جریان زاینده‌رود سرعت فرونشست زمین در اصفهان را کمتر می‌کند

 مدیر کل دفتر مخاطرات زیست محیطی و مهندسی سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی با انتقاد بر اینکه صدای واحدی در کشور برای حل بحران فرونشست نداریم، گفت: اگر تمام انرژی ها معطوف به جریان زاینده رود شود، بسیاری از چالش های فرونشست در این شهر قابل مدیریت است حداقل موجب می شود فرونشست با این سرعت داخل منطقه مسکونی شهر نفوذ نکند.

رضا شهبازی امروز (پنجشنبه-۸ مهر ماه) در نشست «بررسی راهکارهای جلوگیری از فرونشست اصفهان» که در اتاق بازرگانی اصفهان برگزار شد، در ارتباطی آنلاین، با بیان اینکه فرونشست زمین یکی از بدترین مخاطرات است، اظهار کرد: این پدیده همانند بیمار سرطانی است که بسیار دیر به پزشک مراجعه کرده و به او می گویند متاسفیم.

وی تاکید کرد: امروز آنچه در ارتباط با فرونشست روی زمین می بینیم، از سال ها پیش بسیاری از اتفاقات زیرِ زمین افتاده و به نوعی کار از کار گذشته است.

به گزارش ایسنا، مدیر کل دفتر مخاطرات زیست محیطی و مهندسی سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی با اشاره به اینکه نرخ فرونشست با مخاطره فرونشست یکسان نیست، توضیح داد: این دو مباحث جداگانه هستند؛ در دشت مهیار خطر فرونشست را به صورت شکاف های طولانی و عمیق در مرز بین دشت و کوهستان مشاهده می کنیم، اما اینکه می گوییم نرخ کمی از فرونشست درون شهر اصفهان و سازه های تاریخی این شهر نفوذ کرده، هشدار خطرناکی است و به نوعی یک سانتیمتر فرونشست در شهر اصفهان خطرناک است.

وی با بیان اینکه از دو سال گذشته در کمیته ملی سازگاری با کم آبی این موضوع را پیگیری می کنیم، گفت: به نوعی فرونشست پیامدی است که ناشی از خشکسالی، سومدیریت در منابع آبی و تغییرات اقلیمی است، بنابراین باید به سراغ آب و منابع آبی در مناطقی که هنوز فرصت داریم، برویم.

شهبازی با اشاره به اینکه یکی از منابع اصلی تغذیه دشت اصفهان-برخوار زاینده رود است که خشک شده اما هنوز فرصتی برای احیای زاینده رود داریم، تصریح کرد: اگر تمام انرژی ها معطوف به جریان زاینده رود شود، بسیاری از چالش های فرونشست در این شهر قابل مدیریت است حداقل موجب می شود فرونشست با این سرعت داخل منطقه مسکونی شهر نفوذ نکند.

وی همچنین با بیان اینکه در سازه های تاریخی و پل های تاریخی واقع بر زاینده رود یکی از مشکلات اصلی جریان ناپیوسته آب در زاینده رود است، گفت: این شرایط موجب می شود پی سازه ها دچار مشکل شود و توجه به این موضوع بسیار قابل اهمیت است، چراکه این سازه ها ملی و بین المللی هستند برای حفظ آنها نیازمند جریان پایدار زاینده رود هستیم.

مدیر کل دفتر مخاطرات زیست محیطی و مهندسی سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی تاکید کرد: در کارگروه ملی سازگاری با کم آبی و با حضور سازمان زمین شناسی در این کارگروه، به دنبال تشکیل کمیته تخصصی فرونشست هستیم.

وی با تاکید بر اینکه در ارتباط با فرونشست نیازمند صدای واحد هستیم، گفت: یکی از چالش های دولت های گذشته نبود این صدای واحد برای حل بحران فرونشست بود در حالیکه دولت برای تصمیم گیری در این خصوص باید به صورت واحد عمل کند و به نوعی تصمیم سازان در دولت و مجلس نسخه واحدی در ارتباط با فرونشست داشته باشند.

شهبازی در ادامه با اشاره به ضرورت آمایش جمعیت نیز، تصریح کرد: اصفهان دیگر توان و ظرفیت پذیرش مهاجر را ندارد، درحالیکه همچنان بر صنایع در اصفهان بارگذاری شده و صنایع جذابیتی برای مهاجرت ایجاد کرده اند.

وی تصریح کرد: امروز در کنار آمایش سرزمین باید به فکر آمایش جمعیت باشیم تا بتوانیم از آثار فرونشست کم کنیم.

منبع: ايسنا

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اخبار سلامت

دیزل ژنراتور

صیغه نامه برای هتل

قیمت فنس

پریفرم

سایت مدیر اکسپرت

خرید انواع هدایای تبلیغاتی خلاقانه

خرید دتکتور گاز از نماینده رسمی ایران

مبانی حقوق مهندسی

خرید صندل عمده

نحوه محاسبه اقساط

قیمت خرید تلویزیون زیر 5میلیون

قیمت فنس

صندلی آرایشگاه

زير نويس ساز

لمینت متحرک دندان

جعبه سازی

اهمیت استفاده از رپورتاژ

بهترین صرافی های ارزدیجیتال

New punjabi songs

سامانه خودنویس

آزمایشات طب کار بدو استخدام

گن بعد از جراحی ژینکوماستی

آموزش خرید بیت کوین

مرجع خرید و فروش هماتیت

سازمان امور مالیاتی

بهترین فیلم های 2023

تقویت انتن موبایل

مانیتور دنا

شیشه ماشین

عرضه کننده سیم خاردار،فنس،ورق های شیروانی با قیمت عمده

خرید اکانت کلش

تشک دو نفره

دکتر علی پرند

https://nipoto.com/ethereum

شرکت کیمیا همرنگ

خرید تابلو برق

اسرارالشفاء

خرید رپورتاژ آگهی

مایکروسافت

  شیائومی 

 سامسونگ 

 گوشی 

 مارک  

اینتل 

 گواهینامه

  قرمز  گورمن

  تبلت  آیفون 

 طراحی

  لایکا  تایوان 

 یوتیوب  

دوربین

  اندروید  

تاشو  

چین

  گلکسی

  پیکسل 

 ساعت 

 ای‌بی 

 هوشمند 

 سطح  

جدید  

شرکت 

 معرفی  

تجاری

  طرح