کد خبر : 5694
تاریخ انتشار : دوشنبه 9 آگوست 2021 - 13:38
-

جلوگیری از خروج ارز با کشت سالانه ۱۰۰ هکتار گلرنگ درهمدان

جلوگیری از خروج ارز با کشت سالانه ۱۰۰ هکتار گلرنگ درهمدان

 رئیس خانه کشاورز استان همدان با اشاره به اینکه ۹۰ درصد از مواد اولیه کارخانه‌های روغن‌کشی از خارج از کشور وارد می‌شود، گفت: اگر بتوانیم ۱۰۰ هزار هکتار از محصول گلرنگ را در طول دو تا سه سال در استان زیر کشت ببریم حداقل ۲۰ هزارتُن دانه روغنی تولید می‌کنیم و بزرگترین کمک را برای

جلوگیری از خروج ارز با کشت سالانه ۱۰۰ هکتار گلرنگ درهمدان

 رئیس خانه کشاورز استان همدان با اشاره به اینکه ۹۰ درصد از مواد اولیه کارخانه‌های روغن‌کشی از خارج از کشور وارد می‌شود، گفت: اگر بتوانیم ۱۰۰ هزار هکتار از محصول گلرنگ را در طول دو تا سه سال در استان زیر کشت ببریم حداقل ۲۰ هزارتُن دانه روغنی تولید می‌کنیم و بزرگترین کمک را برای جلوگیری از خروج ارز انجام داده‌ایم.

ابوالقاسم سوزنچی در گفت‌وگو با ایسنا، درباره مشکلات کشاورزان استان همدان در رابطه با کشت و برداشت محصول گلرنگ، بیان کرد: در راستای کشت‌های حفاظتی که تعریف جامع و کاملی دارد دولت حدود ۱۰ تا ۱۲ رقم محصول را معرفی و روی آن سرمایه‌گذاری انجام داد و دو نوع محصول برای این امر در نظر گرفته شد.
وی با اشاره به اینکه از سال گذشته یکی از این محصولات به نام گلرنگ وارد چرخه تولید شد، تصریح کرد: بنده در سال‌جاری ۱۵ هکتار از این محصول را کشت کردم، جهاد کشاورزی از ابتدای کار مثل تهیه بذر تا زمان برداشت محصول فقط وعده داده است، به عنوان مثال گلرنگ باید آخر پاییز و اوایل دی ماه کشت شود در حالی‌که این خبر را نیمه اول دی ماه دادند.
سوزنچی افزود: بذر ۲۴ بهمن ماه به من داده شد و ۲۸ همان ماه کشت کردم و با استفاده از تجربیاتی که کسب کردم کشت خوب شد، برای تیمار محصول و برداشت آن به ادارات قهاوند و همدان مراجعه کردیم اما هیچ‌گونه اطلاعاتی نداشتند و باز هم کشاورز تنها بود.
بی اطلاعی جهادکشاورزی از چگونگی برداشت گلرنگ
وی در ادامه بیان کرد: طبق اظهار وزارت جهاد کشاورزی قرار بود این محصول را بیمه کنند و خرید تضمینی هم انجام شود اما بیمه انجام نگرفت و خرید تضمینی هم تاکنون صورت نگرفته است، از طرفی زمان برداشت هیچ اطلاعاتی از نحوه کار نداشتیم و به هر جا مراجعه می‌کردیم به در بسته می‌خوردیم وقتی واحد زراعت نمی‌داند چطور باید این محصول را برداشت کنیم چرا آن را تعریف می‌کند و کشاورز را جلو می‌فرستد؟
سوزنچی مطرح کرد: در نهایت اعلام شد خرید محصول توسط اتحادیه تعاونی‌های تولید انجام می‌شود و علاوه بر این به ریاست تعاون روستایی نیز مراجعه کردیم که اطلاع نداشتند و قرار شد روز بعد اطلاع دهند اما ۲۰ روز گذشت و هیچ خبری نشد.
وی با بیان اینکه هنوز دستور مناقصه این محصول داده نشده است، افزود: بر اساس برخی از صحبت‌های پراکنده افراد، با کارخانه‌ها تماس گرفتیم که گفتند ما را از خرید منع کرده‌اند و این در صورتی است که حدود ۱۳ روز از برداشت محصول کشاورزان عقب افتاده بود و برای کمباین نیز به مشکل خورده بودیم زیرا اطلاعاتی از نحوه برداشت این محصول نداشتیم.
سوزنچی اظهار کرد: کارشناسان پس از بررسی مزرعه گفتند برای برداشت هکتاری دو تا دو و نیم میلیون هزینه نیاز دارد در صورتی‌که هر هکتار از این کشت یک تا یک و نیم میلیون جواب می‌دهد و پس از صحبت با رئیس اتحادیه کمباین‌داران کشور مشخص شد این نرخ منطقی نیست و کمباین‌های کشاورزان هم می‌تواند این محصول را برداشت کند و با کمباینی که در منطقه وجود داشت محصول را برداشت کردیم.
رئیس خانه کشاورز استان همدان ادامه داد: بنابر اظهارات کارشناس، زمان برداشت دیر شده بود و محصول باید ۱۰ روز قبل برداشت می‌شد، در حال حاضر نیز محصول را برداشت کرده و در انبار ریخته‌ایم و منتظر هستیم کسی دستمان را بگیرد.
وی با اشاره به اینکه دانه، ساقه و بدنه این محصول مورد استفاده قرار می‌گیرد، گفت: این محصول به آب نیاز ندارد و مهمترین مزیتی که اینگونه گیاهان دارند این است که یک ذخیره غنی بین ۱۰۰ تا ۱۸۰ کیلو اوره را در خاک ذخیره می‌کند و اگر ۱۰۰ هزار هکتار را در طول دو تا سه سال زیر کشت ببریم حداقل ۲۰ هزار تن دانه روغنی در استان تولید کرده‌ایم و بزرگترین کمک به جلوگیری از خروج ارز را انجام داده‌ایم چراکه ۹۰ درصد از مواد اولیه کارخانه‌های روغن‌کشی از خارج وارد می‌شود.
منبع: ايسنا

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اخبار سلامت

دیزل ژنراتور

صیغه نامه برای هتل

قیمت فنس

پریفرم

سایت مدیر اکسپرت

خرید انواع هدایای تبلیغاتی خلاقانه

خرید دتکتور گاز از نماینده رسمی ایران

مبانی حقوق مهندسی

خرید صندل عمده

نحوه محاسبه اقساط

قیمت خرید تلویزیون زیر 5میلیون

قیمت فنس

صندلی آرایشگاه

زير نويس ساز

لمینت متحرک دندان

جعبه سازی

اهمیت استفاده از رپورتاژ

بهترین صرافی های ارزدیجیتال

New punjabi songs

سامانه خودنویس

آزمایشات طب کار بدو استخدام

گن بعد از جراحی ژینکوماستی

آموزش خرید بیت کوین

مرجع خرید و فروش هماتیت

سازمان امور مالیاتی

بهترین فیلم های 2023

تقویت انتن موبایل

مانیتور دنا

شیشه ماشین

عرضه کننده سیم خاردار،فنس،ورق های شیروانی با قیمت عمده

خرید اکانت کلش

تشک دو نفره

دکتر علی پرند

https://nipoto.com/ethereum

شرکت کیمیا همرنگ

خرید تابلو برق

اسرارالشفاء

خرید رپورتاژ آگهی

مایکروسافت

  شیائومی 

 سامسونگ 

 گوشی 

 مارک  

اینتل 

 گواهینامه

  قرمز  گورمن

  تبلت  آیفون 

 طراحی

  لایکا  تایوان 

 یوتیوب  

دوربین

  اندروید  

تاشو  

چین

  گلکسی

  پیکسل 

 ساعت 

 ای‌بی 

 هوشمند 

 سطح  

جدید  

شرکت 

 معرفی  

تجاری

  طرح