کد خبر : 14126
تاریخ انتشار : پنج‌شنبه 30 سپتامبر 2021 - 3:00
-

حال خوب بهاری

حال خوب بهاری

 همچون بهاری که از پس زمستان سرد می‌رسد، ما نیز می‌توانیم در سال جدید به نو شدن اندیشه و رفتارمان فکر کرده و تلاش کنیم سالی بهتر از قبل رقم بزنیم؛ عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان از راهکارهای ساده اما مؤثر برای بهتر شدن حال افراد پس از پشت سر گذاشتن سال سخت

حال خوب بهاری

 همچون بهاری که از پس زمستان سرد می‌رسد، ما نیز می‌توانیم در سال جدید به نو شدن اندیشه و رفتارمان فکر کرده و تلاش کنیم سالی بهتر از قبل رقم بزنیم؛ عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان از راهکارهای ساده اما مؤثر برای بهتر شدن حال افراد پس از پشت سر گذاشتن سال سخت ۹۹ گفته است.

زهرا امینی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به اینکه طی یک سال گذشته مردم تحت فشارهای مختلفی بودند، اظهار کرد: در طول یک‌سال گذشته خانواده های ایرانی به خاطر همه گیری کرونا از نعمت صله رحم که در دین اسلام بر آن تأکید و فواید زیادی برای آن گفته شده محروم شدند و امسال دومین عیدی است که محدودیت های کرونایی را تحمل می کنند.

وی با تأکید بر اهمیت حفظ ارتباط با اقوام و دوستان، گفت: صله رحم باعث می شود افراد با همدیگر در ارتباط بوده و از حال یکدیگر با خبر باشند و اگر مشکلی دارند با کمک هم برطرف کنند، بنابراین اگرچه ارتباطات حضوری به خاطر پیشگیری از ابتلا به کرونا کمرنگ می شود، اما از طریق تماس صوتی و تصویری باید ارتباطات خود را حفظ کرده و تعامل با اعضای خانواده و به ویژه سالمندان را از دست ندهیم.

سرپرست واحد سلامت اجتماعی مرکز بهداشت استان، به خانواده ها توصیه کرد؛ برای حفط سلامتی شان در تعطیلات نوروز امسال هم در خانه بمانند و کمتر در اجتماعات حاضر شوند و افزود: ماندن در خانه شاید کسالت بار به نظر آید، ولی می توان از فرصتی که پیش آمده استفاده کرد تا اعضای خانواده در کنار همدیگر لحظات شادی داشته باشند.

وی ادامه داد: معمولا والدین در طول سال به قدری درگیر کارهای روزمره هستند که فرصت کمتری برای وقت گذاشتن با فرزندان دارند.  تعطیلات نوروز فرصت بسیار خوبی است که شاید در طول سال کمتر پیش بیاید و می توانند در این روزها با همدیگر بازی کنند، صحبت کنند، آشپزی کنند و خاطرات خوبی در کنار هم بسازند که کمک می کنند روابط خانواده تحکیم شود.

امینی با بیان اینکه هر کسی راهی برای سرگرمی و گذراندن اوقات فراغت خود دارد، خاطرنشان کرد: در فرصتی که اعضای خانواده کنار یکدیگر هستند می توانند این سرگرمی ها را در کنار هم و به صورت دسته جمعی تجربه کنند، مثلا با همدیگر به تماشای فیلم بنشینند یا به پیاده روی خانوادگی بروند و …

عضو هیئت علمی گروه پزشکی اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه با کودکان بودن فرصت خوبی برای بزرگسالان است، گفت: از نظر روانی بودن با کودکان باعث می شود حال بهتری داشته باشیم، مشکلات را فراموش کرده و به دنیای کودکی برگردیم و از چیزهایی لذت ببریم که در کودکی لذت می بردیم و شاید در میان مشغله های زندگی فراموش کرده ایم.

وی با تأکید براینکه هر فرد علاوه بر اینکه باید به فکر سلامت روان خودش باشد، باید به فکر اطرافیانش نیز باشد، توضیح داد: به عنوان فردی که در خانواده و جامعه زندگی می کنیم باید ببینیم چه کارهایی می توانیم انجام دهیم که همسر، فرزند، همکار، همسایه، دوست، اقوام و … بتوانند این روزها حال بهتری داشته باشند.

امینی ادامه داد: باید ببینیم بعد از یک سال سخت چه کاری می توانیم انجام دهیم که اطرافیانمان هم به شادی درونی برسند و حال بهتری داشته باشند و شاید برای زمان کوتاهی هم که شده لبخند روی لب های آنها بنشیند. البته برای همه افراد نمی توان نسخه واحدی پیچید؛ شاید یک تماس تلفنی، درد و دل کردن، یک هدیه کوچک و یا هر کار دیگری بتواند حال اطرافیان ما را بهتر کند.

این عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان همچنین به داغدار شدن بسیاری از خانواده ها در سال گذشته به خاطر همه گیری کرونا اشاره و تصریح کرد: سال سختی سپری کردیم و خانواده های بسیاری عزیزانشان را بر اثر بیماری کووید از دست دادند، اما همدلی کردن با این خانواده ها کمک می کند کمی حال بهتری داشته باشند. متأسفانه در این مدت شاهد بودیم برخی افراد با کسی که بیماری یا حتی علائم آن را داشت برخورد درستی نداشتند و به نوعی بیمار از جامعه طرد می شد و چه بسا به خاطر دوره بیماری شغل خود را هم از دست می داد و از نظر اقتصادی هم تحت فشار بود. این وظیفه اطرافیان است که کمک کنند فرد آسیب دیده کمی تسکین یابد.

امینی با بیان اینکه فرایند سوگ طبیعی تا ۶ ماه تمام می شود و پس از این مدت فرد با فقدان عزیزی که از دست داده کنار می آید، تصریح کرد: اگر فرد بتواند با این سوگ کنار آمده و به زندگی برگردد، باید حمایت اطرافیان را داشته باشد، اما اگر این اتفاق نیفتاده و هنوز درگیر خاطرات تلخ گذشته است توصیه می شود حتما با مشاور یا روانشناس در ارتباط باشد، سامانه ۴۰۳۰ وزارت بهداشت نیز می توانند مشاوره های خوبی برای افراد داشته باشد.

سرپرست واحد سلامت اجتماعی مرکز بهداشت استان در ادامه افزود: باید بپذیریم که همه سوار یک کشتی هستیم، پس اگر کسی حال خوبی ندارد به دلایل مختلف مسئولیت اجتماعی اطرافیان است که کمک کنند مشکل او حل شده و به زندگی عادی برگردد.

امینی بدبینی و خوشبینی را وابسته به دیدگاه ما نسبت به جامعه و اتفاقاتی که در اطراف ما در جریان است دانست و گفت: می توان نیمه پر یا نیمه خالی لیوان‌ها را نگاه کرد، اما واقعیت این است که لیوان هیچ کس پر نیست پس هر کسی می تواند نگاه مثبت یا منفی به وقایع اطراف داشته باشد.

وی با اعتقاد بر اینکه هر نگاهی داشته باشیم به هرحال زمان در حال گذر است، خاطرنشان کرد: اگر نگاه مثبت داشته باشیم زندگی راحت تر می گذرد اما اگر افسرده و منفی باشیم فکر کنیم وضعیت بد است و هر روز بدتر می شود و امیدی به بهتر شدن آن نیست، در این شرایط فرصت حال را از دست می دهیم. ‌پس باید نگاهمان را به دنیا عوض کنیم، به قول سهراب سپهری؛ «چشم ها را باید شست/جور دیگر باید دید».

وی فصل بهار را یادآور شروعی دوباره دانست و گفت: گیاهی که از دل سنگ ها سر در می آورد  و سبز می شود نشان می دهد در لحظات سخت باید به فکر نقطه روشن و امید باشیم، همانطور که زمستان با همه سختی و سردی اش در آخر به فصل بهار و شکوفایی می رسد.

امینی اضافه کرد: لازم است عینک بدبینی و یأس را برداریم، اگر مثبت به اطراف خود نگاه کنیم، جنبه های خوب زندگی و دستاوردهایمان در طول زندگی را ببینیم، طعم زندگی ما تغییر کرده و زندگی برای خودمان و اطرافیانمان شیرین تر می شود.

این عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: در سال جدید هر کسی در هر جایگاهی که هست باید به این موضوع فکر کند که چه کاری می تواند بکند تا حال اطرافیانش بهتر شود، مثلا من به عنوان یک شهروند، مادر، استاد دانشگاه، همسایه و … چه کاری می توانم بکنم که حال اطرافیانم بهتر شود. بارها پیش آمده که در هنگام رانندگی می بینیم که یک ترمز کوچک برای عابر پیاده یا راه دادن به خودروی دیگر باعث خوشحالی آنها می شود. اگر همه تمرین کنیم در جامعه به این شکل رفتار کنیم سرمایه اجتماعی تقویت می شود، آن‌وقت دیگر فقط حال خوب من مطرح نیست.

وی با بیان اینکه حال من وقتی خوب است که حال اطرافیانم هم خوب باشد، تصریح کرد: سال گذشته نشان داد نمی توانیم فقط به فکر خودمان باشیم و چه بخواهیم یا نه تحت تأثیر رفتار اطرافیان هستیم، همانطور که اگر ماسک بزنیم اما سایرین ماسک نزنند باز هم در معرض خطر هستیم.

سرپرست واحد سلامت اجتماعی مرکز بهداشت استان با اشاره به اینکه همه به هم وصل و حلقه های یک زنجیر هستیم، خاطرنشان کرد: اگر دنبال حال خوب برای همه باشیم حال خودمان هم بهتر می شود، پس به فکر همه مردم باشیم از نزدیک ترین اطرافیان تا کسی که اصلا نمی شناسیم و این توصیه کلیدی من برای سال جدید به همشهریان و هم وطنانم است.

منبع:ایسنا

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

آراد برندینگ

نظر سنجی انتخابات 1403

زنگوله

اخبار سلامت

دیزل ژنراتور

صیغه نامه برای هتل

پریفرم

سایت مدیر اکسپرت

خرید انواع هدایای تبلیغاتی خلاقانه

خرید دتکتور گاز از نماینده رسمی ایران

خرید صندل عمده

نحوه محاسبه اقساط

قیمت خرید تلویزیون زیر 5میلیون

صندلی آرایشگاه

زير نويس ساز

لمینت متحرک دندان

اهمیت استفاده از رپورتاژ

بهترین صرافی های ارزدیجیتال

New punjabi songs

سامانه خودنویس

آزمایشات طب کار بدو استخدام

مرجع خرید و فروش هماتیت

سازمان امور مالیاتی

مانیتور دنا

شیشه ماشین

تشک دو نفره

دکتر علی پرند

https://nipoto.com/ethereum

خرید تابلو برق

خرید رپورتاژ آگهی

مایکروسافت

  شیائومی 

 سامسونگ 

 گوشی 

 مارک  

اینتل 

 گواهینامه

  قرمز  گورمن

  تبلت  آیفون 

 طراحی

  لایکا  تایوان 

 یوتیوب  

دوربین

  اندروید  

تاشو  

چین

  گلکسی

  پیکسل 

 ساعت 

 ای‌بی 

 هوشمند 

 سطح  

جدید  

شرکت 

 معرفی  

تجاری

  طرح