کد خبر : 8030
تاریخ انتشار : شنبه 4 سپتامبر 2021 - 15:08
-

حکومت تحت حاکمیت طالبان فرصت جدید چین برای اهداف استراتژیک در افغانستان

حکومت تحت حاکمیت طالبان فرصت جدید چین برای اهداف استراتژیک در افغانستان

همچنان که طالبان به تشکیل دولت جدید افغانستان نزدیک می‌شود، چین شاهد فرصتی در این کشور برای گسترش پروژه‌های مربوط به ابتکار عمل چند میلیارد دلاری خود موسوم به “کمربند و جاده” در آن است.  به نقل از تایمز آو ایندیا، در اتفاقی که نشان دهنده خوش رفتاری دو جانبه بود، چین روز جمعه گفت

حکومت تحت حاکمیت طالبان فرصت جدید چین برای اهداف استراتژیک در افغانستان

همچنان که طالبان به تشکیل دولت جدید افغانستان نزدیک می‌شود، چین شاهد فرصتی در این کشور برای گسترش پروژه‌های مربوط به ابتکار عمل چند میلیارد دلاری خود موسوم به “کمربند و جاده” در آن است.

 به نقل از تایمز آو ایندیا، در اتفاقی که نشان دهنده خوش رفتاری دو جانبه بود، چین روز جمعه گفت که رهبران طالبان حامی ابتکار عمل کمربند و جاده بوده و معتقدند که پروژه‌های مربوط به این طرح برای توسعه و موفقیت این کشور جنگ‌زده خوب هستند.

طالبان نیز در این میان چین را به عنوان مهمترین شریک خود توصیف کرده و گفت که پکن آماده سرمایه گذاری و بازسازی این کشور است.

چین همچنین روز جمعه اعلام کرد که همکاری با افغانستان در زمینه ابتکار عمل کمربند و جاده مزایای ملموسی در پی داشته و این کشور تحت حکومت طالبان به ارائه محیطی خوب برای سرمایه گذاران خارجی خواهد پرداخت.

وانگ ونبین، سخنگوی وزارت امور خارجه چین روز جمعه در نشستی رسانه‌ای گفت: طالبان افغانستان معتقد است که ابتکار عمل کمربند و جاده برای توسعه و موفقیت در افغانستان و کلیت منطقه خوب است.

چین مشغول برنامه ریزی برای گسترش طرح ۶۰ میلیارد دلاری کریدور اقتصادی چین-پاکستان تحت یک ابتکار عمل دیپلماتیک سه جانبه با شمول افغانستان بوده است.

با این حال این برنامه به دلیل اختلافات سیاسی بین دولت قبلی تحت رهبری اشرف غنی در کابل و پاکستان بر سر حمایت اسلام آباد از طالبان پیشرفت چندانی نداشت.

ابتکار کمربند و جاده از سوی شی جینپینگ رئیس جمهوری چین زمانی که در سال ۲۰۱۳ به قدرت رسید به جریان افتاد. هدف این طرح متصل کردن جنوب شرق آسیا، آسیای مرکزی، منطقه خلیج فارس، آفریقا و اروپا با یک شبکه از مسیرهای دریایی و زمینی است.

هند شدیدا از ابتکار کمربند و جاده همچنان که کریدور اقتصادی چین-پاکستان به عنوان بخشی از آن از منطقه کشمیر تحت کنترل پاکستان می‌گذارد، انتقاد کرده است.

کارشناسان گفتند که چین علاوه بر طرح کمربند و جاده همچنین به دنبال بهره برداری از منابع معدنی غنی و معادن عناصر کمیاب افغانستان است.

مواد معدنی کمیاب که بخش‌های کلیدی برخی تکنولوژی‌های پیشرفته نظیر تلفن‌های آیفون و سیستم‌های هدایت کننده موشک‌ها را تشکیل می‌دهند بر اساس برآورده‌های دولت قبلی افغانستان در این کشور ذخیره‌ای معدنی به ارزش یک تریلیون تا سه تریلیون دلار در سال ۲۰۲۰ داشته‌اند.

طالبان روز جمعه گفت، در افغانستان “معادن غنی مس وجود دارد که به لطف چینی‌ها می‌توانند به حالت عملیاتی بازگشته و مدرنیزه شوند. علاوه بر آن چین مسیر دستیابی ما به بازارهای سراسر جهان است.

هند به غیر از مسائل مربوط به کریدور اقتصادی چین-پاکستان، همچنین نگران این احتمال است که چین پایگاه هوایی بگرام در افغانستان را تحت کنترل بگیرد.

کارشناسان می‌گویند این می‌تواند تلاشی برای دور نگه داشتن هند از جنوب شرق آسیا؛ جایی که چین خواهان داشتن کنترل کامل در آن است، باشد.

آنیل تریگونایات، دیپلمات سابق به خبرگزاری آی.ای.ان.اس گفت: چین تلاش دارد خلأ ایجاد شده در افغانستان بعد از خروج نیروهای آمریکایی از این کشور را به لحاظ اقتصادی پر کرده و ابتکار کمربند و جاده خود را به پیش ببرد. چنین اتفاقی با توجه به اینکه طالبان نیازمند کسی برای مدیریت پایگاه‌های هوایی در آنجا است به زودی خواهد افتاد.

پایگاه هوایی بگرام بزرگترین فرودگاه و مجهزترین آنها به لحاظ امکانات فنی در افغانستان است و آمریکایی‌ها آن را به جای فرودگاه کابل تا آخرین روز برای استفاده خود نگه داشتند.

هم چین و هم طالبان تحت شراکت جدیدشان می‌توانند به صورت مشترک بگرام را مدیریت کنند در حالی که چین در حین افزایش فعالیت‌های اقتصادی‌اش در افغانستان نیازمند یک پایگاه هوایی امن است.

نیکی هیلی، دیپلمات سابق آمریکایی اخیرا نسبت به تلاش چین برای تصرف این پایگاه هوایی استراتژیک هشدار داده بود.

او گفته بود: ما نیاز به رصد چین داریم زیرا فکر می‌کنم که قرار است شاهد اقدام چین در قبال پایگاه هوایی بگرام باشید. من فکر می‌کنم آنها همچنین قرار است نسبت به افغانستان اقدام کرده و تلاش کنند تا از پاکستان برای قدرتمندتر شدن در مقابل هند استفاده کنند. بنابراین ما مسائل زیادی داریم.

براهما چلانی، استاد مطالعات راهبردی در مرکز پژوهش سیاست در دهلی نو به رویترز گفت، چین دورنمای ارائه دو چیز مورد نیاز طالبان برای حکومت کردن بر افغانستان را مطرح کرده است: به رسمیت شناختن دیپلماتیک و کمک‌های بسیار ضروری در حوزه زیرساخت و اقتصاد.

او بیان کرد: مطمئنا چین فرصت طلب از این گشایش جدید برای دسترسی‌های استراتژیک در افغانستان غنی از منابع معدنی و تعمیق نفوذش در پاکستان، ایران و آسیای مرکزی بهره برداری می‌کند.

منبع: ايسنا

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اخبار سلامت

دیزل ژنراتور

صیغه نامه برای هتل

قیمت فنس

پریفرم

سایت مدیر اکسپرت

خرید انواع هدایای تبلیغاتی خلاقانه

خرید دتکتور گاز از نماینده رسمی ایران

مبانی حقوق مهندسی

خرید صندل عمده

نحوه محاسبه اقساط

قیمت خرید تلویزیون زیر 5میلیون

قیمت فنس

صندلی آرایشگاه

زير نويس ساز

لمینت متحرک دندان

جعبه سازی

اهمیت استفاده از رپورتاژ

بهترین صرافی های ارزدیجیتال

New punjabi songs

سامانه خودنویس

آزمایشات طب کار بدو استخدام

گن بعد از جراحی ژینکوماستی

آموزش خرید بیت کوین

مرجع خرید و فروش هماتیت

سازمان امور مالیاتی

بهترین فیلم های 2023

تقویت انتن موبایل

مانیتور دنا

شیشه ماشین

عرضه کننده سیم خاردار،فنس،ورق های شیروانی با قیمت عمده

خرید اکانت کلش

تشک دو نفره

دکتر علی پرند

https://nipoto.com/ethereum

شرکت کیمیا همرنگ

خرید تابلو برق

اسرارالشفاء

خرید رپورتاژ آگهی

مایکروسافت

  شیائومی 

 سامسونگ 

 گوشی 

 مارک  

اینتل 

 گواهینامه

  قرمز  گورمن

  تبلت  آیفون 

 طراحی

  لایکا  تایوان 

 یوتیوب  

دوربین

  اندروید  

تاشو  

چین

  گلکسی

  پیکسل 

 ساعت 

 ای‌بی 

 هوشمند 

 سطح  

جدید  

شرکت 

 معرفی  

تجاری

  طرح