کد خبر : 132335
تاریخ انتشار : سه‌شنبه 30 نوامبر 2021 - 12:12
-

خداحافظی ملایری‌ها با کم‌آبی در تابستان ۱۴۰۰

خداحافظی ملایری‌ها با کم‌آبی در تابستان ۱۴۰۰

ایسنا/همدان سرپرست اداره آب و فاضلاب شهرستان ملایر مطرح کرد: با تکمیل خط انتقال آبرسانی از سد کلان، در صورت کاهش بارندگی و اُفت سطح آب های زیرزمینی، خوشبختانه شهرستان ملایر با کمبود آب شرب مواجه نخواهد شد اما در برخی نقاط روستایی با قنوات و چاه های کم عمق، ممکن است با کمبود آب شرب

خداحافظی ملایری‌ها با کم‌آبی در تابستان ۱۴۰۰

ایسنا/همدان سرپرست اداره آب و فاضلاب شهرستان ملایر مطرح کرد: با تکمیل خط انتقال آبرسانی از سد کلان، در صورت کاهش بارندگی و اُفت سطح آب های زیرزمینی، خوشبختانه شهرستان ملایر با کمبود آب شرب مواجه نخواهد شد اما در برخی نقاط روستایی با قنوات و چاه های کم عمق، ممکن است با کمبود آب شرب به صورت مقطعی در اواخر فصل تابستان مواجه شویم.

براساس گزارش شرکت مدیریت منابع آب ایران، ارتفاع کل ریزش های جوی از اول مهر تا ۲۲ اسفند سال آبی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ در کشور افزون بر ۱۱۳ میلی متر است که این میزان نسبت به میانگین دوره‌های مشابه درازمدت(۱۵۹ میلی متر) ۲۹ درصد کاهش و نسبت به دوره مشابه سال آبی گذشته(۱۸۵ میلی متر) ۳۹ درصد کاهش را نشان می‌دهد.

بررسی وضعیت بارندگی شهرستان ملایر در سال زراعی ۱۳۹۹ نشان می‌دهد در بازه زمانی اول مهر تا ۲۲ اسفند، ارتفاع کل ریزش‌های جوی در این شهرستان به ۲۰۹.۸ میلی‌متر رسیده و این میزان بارندگی نسبت به دوره مشابه سال آبی گذشته(۲۸۹.۹ میلی‌متر) حدود ۲۸ درصد کاهش داشته اما نسبت به میانگین بلندمدت تا تاریخ مشابه(۲۱۱.۳ میلی‌متر) تفاوتی نداشته است.

مدیر امور منابع آب شهرستان ملایر از پر بودن بیش از ۹۲ درصد حجم سد کلان ملایر از ظرفیت ۴۵ میلیون مترمکعبی آن خبر داد و گفت: در حال حاضر ۴۱ میلیون مترمکعب از حجم سد کلان ملایر پُر شده که این میزان نسبت به مدت مشابه سال قبل تغییری نداشته و حدود چهار میلیون مترمکعب ظرفیت خالی آن مربوط به تست لوله‌های تصفیه‌خانه و کنترل سیلاب تخلیه شده با بارندگی‌های پیش‌رو است.

محمد مظفری در گفت‌وگو با ایسنا، تصریح کرد: تأثیر میزان بارش ها بر آب های زیرزمینی را باید در نمودار هیدروگرافی که در پایان هر سال آبی و مقایسه با سال های گذشته ترسیم می شود، بررسی کرد اما در مورد شهرستان ملایر به علت در مدار قرار گرفتن آب سد کلان تا چند ماه آینده، این شهرستان در فصل تابستان مشکلی از نظر تأمین آب شرب نخواهد داشت.

وی با بیان اینکه با توجه به بارندگی های سال قبل پیش بینی می شود، در تابستان ۱۴۰۰ مشکلی برای تأمین آب شرب شهرستان نخواهیم داشت، افزود: به گزارش سازمان هواشناسی استان و با توجه به بارندگی های اخیر، شهرستان ملایر از آمار بلندمدت عقب نیست البته باید دید میزان بارش در فروردین و اردیبهشت چطور خواهد بود.

مدیر امور منابع آب شهرستان ملایر همچنین نسبت به نزدیک شدن به حاشیه سد و رودخانه ها با گرم شدن هوا هشدار داد و گفت: با وجود نصب تابلوهای «شنا ممنوع» در حاشیه سد کلان، بسیاری از افراد با بی توجهی نسبت به این موضوع به محض گرم شدن هوا با اقدام به شنا در سد کلان، سبب بروز اتفاقات ناگواری می شوند.

امکان کمبود آب در برخی روستاهای شهرستان

سرپرست اداره آب و فاضلاب شهرستان ملایر نیز در ادامه از امکان مواجه شدن با کمبود آب در فصل تابستان در برخی روستاهای تابعه شهرستان خبر داد و گفت: در حال حاضر ۲۷ حلقه چاه آب شرب شهرستان ملایر را تأمین می کند و طی چند ماه آینده با تکمیل خط انتقال بین دو مخزن مجاور سپاه و مخزن پیرویلان و تکمیل برق رسانی این پروژه، آب سد کلان ملایر وارد مدار می شود.

محمدرضا ترکاشوند در گفت‌وگو با ایسنا، به تأمین ۳۵ تا ۴۰ درصد آب شرب شهرستان از طریق خط آبرسانی از سد کلان به شهر ملایر اشاره کرد و افزود: با تکمیل این خط آبرسانی، در صورت کاهش بارندگی و اُفت سطح آب های زیرزمینی، خوشبختانه ملایر با کمبود آب شرب مواجه نخواهد شد اما در برخی نقاط روستایی با قنوات و چاه های کم عمق، ممکن است با کمبود آب شرب به صورت مقطعی در اواخر فصل تابستان مواجه شویم.

شیوع بیماری کرونا، مصرف آب را ۳۰ درصد افزایش داده

وی مطرح کرد: با شیوع ویروس کرونا و افزایش حساسیت‌ها در شستشوی دست‌ها، مصرف آب به شکل قابل ملاحظه‌ای در تمامی استان های کشور افزایش یافته و در شهرستان ملایر نیز از اسفند سال ۹۸ تا اسفند سال ۹۹، نسبت به مدت مشابه سال قبل، مصرف آب ۳۰ درصد افزایش یافته که نیازمند اصلاح الگوی مصرف است.

ترکاشوند با اشاره به ضرورت شستشوی مرتب دست‌ها در طول روز به مدت ۲۰ ثانیه در دوران شیوع بیماری کرونا، خاطرنشان کرد: صرفه‌جویی در مصرف آب به معنای مصرف نکردن نیست بلکه به معنای درست مصرف کردن از این نعمت الهی است، از طرفی مدیریت مصرف آب به عنوان یکی از اساسی ترین نیازها در دوران شیوع بیماری کرونا، برای پیشگیری از این بیماری و قطع زنجیره انتقال آن ضروری است.

وی با بیان اینکه باید هنگام استفاده از مایع دستشویی تا زمان آبکشی، شیر آب را بسته نگه داریم، یادآور شد: رعایت همین نکات در ظاهر ناچیز، در مجموع سبب صرفه جویی در حجم زیادی از آب می شود. طبق بررسی های انجام شده متوسط مصرف آب در هر دقیقه ۱۵ تا ۱۸ لیتر است که در ۲۰ ثانیه، پنج تا شش لیتر آب مصرف می شود، پس بستن شیر آب در ۲۰ ثانیه سبب صرفه جویی شش لیتر در مصرف آب می شود.

ترکاشوند بیان کرد: در روستاها به علت پوسیدگی شبکه های روستایی، بی توجهی نسبت به تعمیر شیر آلات، استفاده غیرمجاز، عدم مدیریت صحیح و تفاوت فرهنگ استفاده از آب، میزان هدررفت آب بیشتر است که باید با مدیریت صحیح و فرهنگسازی مناسب مصرف آب را در سطح روستاها مدیریت کنیم.

سرپرست اداره آب و فاضلاب شهرستان ملایر در ادامه به بهره برداری از فاز نخست مجتمع آبرسانی علی آباد دمق از توابع بخش جوکار ملایر اشاره و اظهار کرد: در حال حاضر آبرسانی به روستاهای علی آباد دمق و زیرآبیه توسط این مجتمع در حال انجام است و تا فروردین ۱۴۰۰ روستاهای کوسج خلیل، حسین آباد شاملو، دهنو، قشلاق‌دهنو و ده‌شاکر وارد مدار شده و آبرسانی می شوند.

وی ادامه داد: در صورت تأمین اعتبارات بیشتر، مرحله دوم مجتمع آبرسانی شهید حاج قاسم سلیمانی روستاهای ده‌شاکر، پیرمیشان، مبارک‌آباد و حسن‌آباد قشلاق نیز آبرسانی شده و در آینده نزدیک تحت پوشش قرار می‌گیرند.

آغاز عملیات اجرایی مجتمع آبرسانی سد کلان در صورت تأمین اعتبار

ترکاشوند از آغاز عملیات اجرایی مجتمع آبرسانی سد کلان ملایر در سال آینده در صورت تأمین اعتبار خبر داد و گفت: در صورت آغاز عملیات اجرایی مجتمع سد کلان با تحت پوشش قرار دادن ۳۲ روستای حاشیه سد و تأمین آب مورد نیاز آن از سد کلان، این مجتمع، بزرگترین مجتمع در سطح شهرستان خواهد بود. علاوه بر این مطالعات فاز صفر و یک دو مجتمع دیگر در بخش مرکزی و سامن در حال انجام است.

وی یادآور شد: یکی از موانعی که روند پیشرفت عملیات اجرایی مجتمع های آبرسانی در روستاها را کُند می کند، مشکلات اجتماعی و عدم تعامل اهالی برخی روستاها است و درخواست شرکت آب و فاضلاب از مردم، تعامل بیشتر و همکاری مسئولان شهرستان همانند قبل است.

سرپرست اداره آب و فاضلاب شهرستان ملایر به بهره برداری از مخزن ۱۰۰۰ مترمکعبی روستای کهکدان در ایام دهه فجر اشاره و تأکید کرد: عملیات اجرایی آبرسانی به روستای حرم آباد و ساخت مخزن برای روستاهای سیاه چغا و عشاق، در صورت تأمین اعتبار سال آینده آغاز می شود.

ترکاشوند با بیان اینکه مردم با پرداخت به موقع آب بها، شرکت آب و فاضلاب را در خدمت رسانی بهتر در سطح شهرستان و به ویژه در روستاها یاری کنند، گفت: پرداخت به موقع مطالبات از سوی مردم، سبب پرداخت به موقع مطالبات پیمانکاران می شود و در نتیجه خدمات رسانی به مردم با سرعت بیشتر و کیفیت بهتری انجام خواهد شد.

منبع:ایسنا

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

آراد برندینگ

نظر سنجی انتخابات 1403

زنگوله

اخبار سلامت

دیزل ژنراتور

صیغه نامه برای هتل

پریفرم

سایت مدیر اکسپرت

خرید انواع هدایای تبلیغاتی خلاقانه

خرید دتکتور گاز از نماینده رسمی ایران

خرید صندل عمده

نحوه محاسبه اقساط

قیمت خرید تلویزیون زیر 5میلیون

صندلی آرایشگاه

زير نويس ساز

لمینت متحرک دندان

اهمیت استفاده از رپورتاژ

بهترین صرافی های ارزدیجیتال

New punjabi songs

سامانه خودنویس

آزمایشات طب کار بدو استخدام

مرجع خرید و فروش هماتیت

سازمان امور مالیاتی

مانیتور دنا

شیشه ماشین

تشک دو نفره

دکتر علی پرند

https://nipoto.com/ethereum

خرید تابلو برق

خرید رپورتاژ آگهی

مایکروسافت

  شیائومی 

 سامسونگ 

 گوشی 

 مارک  

اینتل 

 گواهینامه

  قرمز  گورمن

  تبلت  آیفون 

 طراحی

  لایکا  تایوان 

 یوتیوب  

دوربین

  اندروید  

تاشو  

چین

  گلکسی

  پیکسل 

 ساعت 

 ای‌بی 

 هوشمند 

 سطح  

جدید  

شرکت 

 معرفی  

تجاری

  طرح