کد خبر : 15158
تاریخ انتشار : پنج‌شنبه 30 سپتامبر 2021 - 21:16
-

رهایی مولانا از منیت پس از دیدار با شمس

رهایی مولانا از منیت پس از دیدار با شمس

عکس تزئینی است.  یک پژوهشگر ادبیات با اشاره به ژرفای آثار مولوی و اهمیت توجه به این تمثیل‌ها در زندگی امروز گفت: دیدار مولانا با شمس منیت را در شخصیت مولوی از بین برد و او را به عاشقی دلباخته مبدل ساخت. امیر الهامی در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص شخصیت جلال‌الدین محمد بلخی و

رهایی مولانا از منیت پس از دیدار با شمس
عکس تزئینی است.

 یک پژوهشگر ادبیات با اشاره به ژرفای آثار مولوی و اهمیت توجه به این تمثیل‌ها در زندگی امروز گفت: دیدار مولانا با شمس منیت را در شخصیت مولوی از بین برد و او را به عاشقی دلباخته مبدل ساخت.

امیر الهامی در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص شخصیت جلال‌الدین محمد بلخی و همچنین آثار و جایگاه وی در ادبیات اظهار کرد: مولانا و آثار وی از چند منظر برای ما حائز اهمیت است؛ نخست این که او مسیر تمثیل و تمثیل‌گرایی در زبان ادبیات عرفانی را به نوعی به کمال رسانده و در آثار خود با زبانی روان و با استفاده از این تمثیل‌ها، علوم و باورهای عرفانی را به شکلی قابل درک بیان می‌کند.

وی ادامه داد: مولوی در آثار خود ۲ شخصیت را به یادگار گذاشته است؛ زمانی که به غزلیات شمس او و یا دیوان کبیر او رجوع می‌کنیم، عاشقی دلباخته و مردی سوته‌دل را مشاهده می‌کنیم که در جذبه عشق کلامی شورانگیز دارد. دیدار او با شمس تبریزی این بعد از شخصیت مولانا را غنا بخشیده و لذا پس از دیدار با شمس غزلیاتی شورانگیز سروده است. در کنار این شخصیت دلباخته مولانا دارای شخصیتی معلم‌محور و بسیار آکادمیکی است که در کتاب «حسام‌نامه» و یا «مثنوی معنوی» به چشم می‌خورد.

این پژوهشگر ادبیات بیان کرد: دیدار مولانا با عطار در زمان کودکی مولانا اتفاق می‌افتد. پدر مولوی که از حمله قریب‌الوقوع مغول به ایران خبردار شده بود، عازم قونیه می‌شود. بر اساس آنچه دکتر زرین‌کوب بیان کرده‌، مولانا در مسیر خود با عطار ملاقات می‌کند و عطار خطاب به پدر مولوی بیان می‌کند که «این کودک آتش بر سوختگان عالم خواهد زد». به این ترتیب عطار متوجه نبوغ و استعداد مولانا در کودکی می‌شود و کتاب «الهی‌نامه» خود را به مولوی هدیه می‌دهد اما مولوی در کودکی چندان تحت تأثیر عطار قرار نگرفته ولی عطار به نوعی نبوغ او را مشاهده کرده است.

الهامی خاطرنشان کرد: با این حال دیدار با شمس، مولوی را از شخصیت آکادمیک خود خارج می‌کند. به گونه‌ای که او را از مقام معلمی، مدرسی و جایگاه رفیع به عارفی شوردل مبدل می‌سازد. گاهی مواقع مقام والای افراد نوعی حجاب ایجاد می‌کند و آشنایی با شمس باعث می‌شود حجاب ایجاد شده به واسطه مقام معنوی بالای مولانا، برداشته شود. چنانچه در بیت «در کلاه فقر می‌باشد سه ترک/ترک دنیا، ترک عقبی، ترک ترک» به رهاورد این آشنایی اشاره می‌کند.

وی عنوان کرد: با توجه به ابیات «یک قدم بیش نیست این همه راه/راه نزدیک شد، سخن کوتاه» و «یک قدم بر سر وجود نهی/وان دگر در بر ودود نهی» موضوع گام نهادن و فراموش کردن خود در شخصیت مولانا پس از دیدار با شمس ایجاد می‌شود که تأثیر به‌سزایی بر زندگی وی داشته است.

این پژوهشگر ادبیات با اشاره به مولوی‌پژوهانی مانند بدیع‌الزمان فروزان‌فر، علامه سید جعفر شهیدی، استاد محمدرضا شفیعی کدکنی و… که با بررسی و مطالعه مشکلات متن را خارج کرده‌اند، تصریح کرد: از این رو و با این زحمات بوده که در حال حاضر مردم در نشست‌های خود این کتاب‌ها را مورد استفاده قرار می‌دهند. همچنین بخشی از این آثار می‌تواند با اندکی تغییر در حوزه ادبیات نمایشی ما به شکلی ملموس‌تر برای مخاطبان بازگو شود.

الهامی بیان کرد: به طور کلی این آثار گنجینه‌هایی است که نمایان‌گر هویت فرهنگی ماست؛ به شکلی که بهره‌گیری از بسیاری از داستان‌های مولوی برای زندگی امروزی مفید و اثرگذار خواهد بود. داستان‌های مولانا الزاما موضوع عرفانی خاصی را بیان نمی‌کند بلکه قصه‌های او در ارتباط با زندگی امروز ما بوده و می‌توان این تمثیل‌ها را در زندگی خود نیز مورد استفاده قرار داد.

وی اضافه کرد: این داستان‌ها دربرگیرنده درس زندگی و اخلاق بوده و می‌توان در کتاب‌های درسی نیز آن را مورد توجه قرار داد تا جلوه‌های گوناگونی از این آثار را بیان کرد. مثنوی معنوی دارای ژرفا و عمقی است که در میان حکایت‌های آن موضوعاتی بیان می‌شود که هر یک از آن‌ها، درسی برای زندگی انسان‌ها به همراه دارد.

این پژوهشگر ادبیات اضافه کرد: ضمن این که معتقد هستم مولوی نیز به عنوان یک انسان ممکن است در بخش‌هایی دچار خطا شده باشد، لازم است گوشزد کنیم که ما حق نداریم برداشت اشتباه خود از کتاب مولانا را ناشی از خطای مولانا بدانیم بلکه باید برداشت درستی از آثار وی داشته باشیم؛ همانطور که در بیت «مثنوی او چو قرآن مدل/هادی بعضی و بعضی را مضل» نیز به آن اشاره شده است.

منبع: ايسنا

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

آراد برندینگ

نظر سنجی انتخابات 1403

زنگوله

اخبار سلامت

دیزل ژنراتور

صیغه نامه برای هتل

پریفرم

سایت مدیر اکسپرت

خرید انواع هدایای تبلیغاتی خلاقانه

خرید دتکتور گاز از نماینده رسمی ایران

خرید صندل عمده

نحوه محاسبه اقساط

قیمت خرید تلویزیون زیر 5میلیون

صندلی آرایشگاه

زير نويس ساز

لمینت متحرک دندان

اهمیت استفاده از رپورتاژ

بهترین صرافی های ارزدیجیتال

New punjabi songs

سامانه خودنویس

آزمایشات طب کار بدو استخدام

مرجع خرید و فروش هماتیت

سازمان امور مالیاتی

مانیتور دنا

شیشه ماشین

تشک دو نفره

دکتر علی پرند

https://nipoto.com/ethereum

خرید تابلو برق

خرید رپورتاژ آگهی

مایکروسافت

  شیائومی 

 سامسونگ 

 گوشی 

 مارک  

اینتل 

 گواهینامه

  قرمز  گورمن

  تبلت  آیفون 

 طراحی

  لایکا  تایوان 

 یوتیوب  

دوربین

  اندروید  

تاشو  

چین

  گلکسی

  پیکسل 

 ساعت 

 ای‌بی 

 هوشمند 

 سطح  

جدید  

شرکت 

 معرفی  

تجاری

  طرح