کد خبر : 91357
تاریخ انتشار : یکشنبه 14 نوامبر 2021 - 22:23
-

ریشه عفاف و حجاب حیاست/ نقش فضای مجازی در قبح شکنی بی حجابی

ریشه عفاف و حجاب حیاست/ نقش فضای مجازی در قبح شکنی بی حجابی

ایسنا/گیلان مسئول مرکز فضای مجازی گیلان، با بیان اینکه ریشه عفاف و حجاب کمتر مورد توجه قرار گرفته است، تاکید کرد: ریشه حجاب حیاست و در موضوع حجاب در عرصه فضای مجازی باید به موضوع حیا توجه کنیم. سجاد ستوده در گفت وگوی آنلاین با خبرنگاران، به مناسبت هفته عفاف و حجاب، به ضرورت های ترویج حجاب در

ریشه عفاف و حجاب حیاست/ نقش فضای مجازی در قبح شکنی بی حجابی

ایسنا/گیلان مسئول مرکز فضای مجازی گیلان، با بیان اینکه ریشه عفاف و حجاب کمتر مورد توجه قرار گرفته است، تاکید کرد: ریشه حجاب حیاست و در موضوع حجاب در عرصه فضای مجازی باید به موضوع حیا توجه کنیم.

سجاد ستوده در گفت وگوی آنلاین با خبرنگاران، به مناسبت هفته عفاف و حجاب، به ضرورت های ترویج حجاب در عرصه فضای مجازی اشاره کرد و گفت: فضای مجازی تغییراتی را در حوزه زندگی مردم ایجاد کرده است و همه ساحت‌های زندگی توسط فضای مجازی دچار تغییر و تحولات جدی شده که بخش عمده این تغییر و تحولات در حوزه سبک زندگی است.

وی با بیان اینکه همه بخش‌های سبک زندگی به دلیل گسترش فضای مجازی و حضور جدی مردم در این فضا دچار تغییر و تحول شده است، اظهار کرد: پیچ تمدنی تقابل ما با تمدن غرب از موضوعات مهمی است که باید درباره آن کار شود، یعنی اگر براساس بیانیه گام دوم، هدف انقلاب اسلامی رسیدن به تمدن اسلامی است، یکی از این پیچ‌های تقابلی مهم انقلاب اسلامی در مقابله با تمدن غرب در همین حوزه فضای مجازی است.

مسئول مرکز فضای مجازی سپاه قدس گیلان ادامه داد: بخش عمده عرصه نوین جنگ و نزاع بین انقلاب اسلامی و تمدن غرب در حوزه فضای مجازی رخ می‌دهد. روزگاری دشمن از بسترهای دیگر مثل جنگ هشت ساله و غائله‌های قومی و قبیله‌ای استفاده می‌کرد و همه این عرصه‌ها حتی عرصه‌های جنگ اقتصادی در فضای فیزیکی رخ می‌داد، اما امروزه عرصه جنگ از حوزه زمین و فیزیک خارج شده و به عرصه فضای مجازی و جنگ رسانه‌ای تغییر پیدا کرده است.

ستوده، حجاب را یکی از نمادهای بارز سبک زندگی دانست و افزود: وقتی یک نوع سبک زندگی را برای خودمان انتخاب می‌کنیم، یکی از نمادهای ظاهری که نشان می‌دهد ما چه نوع سبک زندگی را انتخاب کرده و براساس آن زندگی می‌کنیم همین حجاب است، یعنی نوع پوشش سبک زندگی ما را نشان می‌دهد. لازم نیست به دیگران بگوییم که سبک زندگی ما غربی، شرقی و یا اسلامی است، بلکه نوع پوشش ما سبک زندگی را نشان می‌دهد.

وی حجاب را یک نماد ظاهری از مدل سبک زندگی دانست که برای خودمان انتخاب کرده‌ایم و دیگران از این پوشش، سبک زندگی ما را تشخیص می‌دهند و تصریح کرد: از روی پوشش افراد می‌توان تشخیص داد که روابط فردی و اجتماعی آنان به چه صورتی است لذا اگر با این نگاه به موضوع حجاب توجه شود این موضوع دارای اهمیت چندوجهی خواهد شد.

مسئول مرکز فضای مجازی سپاه قدس گیلان، عوامل بدحجابی و بی حجابی را نیازمند بررسی و تحلیل تغییرات فرهنگی دانست و بیان کرد: یکی از نمادهای واقعی و ملموس در سنجش تغییرات فرهنگی، موضوع حجاب و میزان پوشش زن و مرد و سبک زندگی و مد و پوشش زنان و مردان است که می‌تواند نماد بارزی برای فهم درست تغییرات فرهنگی در یک جامعه باشد.

وی با بیان اینکه ریشه عفاف و حجاب کمتر مورد توجه قرار گرفته است، تاکید کرد: ریشه حجاب حیاست و در موضوع حجاب در عرصه فضای مجازی باید به موضوع حیا توجه کنیم. پیدا کردن راهکارها برای حل مشکل حجاب برای ما مهم است و برای این کار باید به ریشه‌ها توجه کنیم.

ستوده، ریشه رعایت حجاب در مرد و زن را حیا دانست و تصریح کرد: آن چیزی که در تقابل فرهنگ غرب با فرهنگ اسلامی برای سست کردن بنیاد خانواده به کار برده می‌شود و به دنبال ایجاد بی‌مبالاتی در رعایت حجاب است، تقابل مستقیم با حجاب نیست، زیرا دشمنان فرهنک اسلامی مستقیما با چادر جنگ نمی‌کنند، بلکه تلاش می‌کنند حیازدایی کنند. در واقع موضوع حیازدایی در برنامه‌های ماهواره‌ای، محور فعالیت‌های شبکه‌های تلویزیونی فارسی‌زبان ضد انقلاب بوده است.

مسئول مرکز فضای مجازی سپاه قدس گیلان افزود: حجاب و حیا تنها در پوشش ظاهری نیست، بلکه این دو همه ابعاد زندگی انسان را پوشش می‌دهد. ممکن است انسانی در ظاهر حجاب داشته باشد، اما در گفتار و رفتار حجاب و حیا نداشته باشد. در واقع حیاست که باعث می‌شود ما حجاب داشته باشیم.

وی حیا را عامل حجاب چشم، گوش، قلب و زبان و همه اعضا و جوارح انسان دانست و بیان کرد: یکی از اشتباهات رایج در تبلیغ حجاب برای دهه هشتاد و دهه نود این است که می‌خواهیم حجاب را مستقیما تبلیغ کنیم؛ در صورتی که حجاب موضوع سبک زندگی است و باید غیر مستقیم در نهاد آدمی قرار بگیرد و آن چیزی که باید مورد توجه قرار گیرد، حیاست و اگر بتوانیم این موضوع را خوب تبلیغ کنیم می‌توانیم امیدوار باشیم که می‌شود موضوع عفاف و حجاب را در جامعه نهادینه کرد.

ستوده، با تصریح بر اینکه نگاه تک‌بعدی به موضوع حجاب باعث می‌شود نتیجه معکوس بگیریم، اظهار کرد: ما باید در حوزه زیباشناختی و روان‌شناختی هم حجاب را مورد توجه قرار دهیم و اگر در پاسخ به کسانی که در مورد حجاب سوال و شبهه دارند، وجوه مختلف موضوع حجاب را مورد توجه قرار ندهیم، موفق نخواهیم بود.

این کارشناس فضای مجازی، با اشاره به موضوعیت حجاب در فضای مجازی، عنوان کرد: فضای مجازی تنها بستری برای عرضه محصولات حجاب نیست، بلکه حجاب در خود فضای مجازی موضوعیت دارد. یعنی فضای مجازی خود بستری برای ترویج حجاب و یا ترویج بی‌حجابی است و لذا باید اهمیت ترویج حجاب در این فضا را به اندازه اهمیت ترویج حجاب در فضای واقعی بدانیم.

وی ادامه داد: ویژگی منحصر به فرد فضای مجازی که آن را در هیچ حوزه دیگری نمی‌بینید قدرت رفتارسازی آن است. فضای مجازی به واسطه ویژگی منحصر به فرد فرامکانی و فرازمانی بودن که می‌تواند همه حواس انسان را به طور همزمان درگیر خود کند، در ذهنیت و نگرش افراد تغییر ایجاد می‌کند. همین ویژگی، قدرت رفتارسازی را به فضای مجازی می‌دهد. به زبان ساده‌تر، فضای مجازی این قدرت را دارد که بدون اینکه شما بخواهید رفتاری را بر شما تحمیل کند و رفتاری از شما سر بزند که در حالت عادی این رفتار برای شما نیست.

مسئول سازمان فضای مجازی سپاه قدس گیلان، با بیان اینکه فضای مجازی با قبح شکنی از بی‌حجابی الگوهای رفتاری جدید به افراد می‌دهد، گفت: بحران حجاب وقتی بیشتر احساس شد که پای فضای مجازی به خانواده‌ها کشیده و قبح بدحجابی شکسته شد لذا باید به موضوع رفتارسازی مبتنی بر شبکه‌های اجتماعی توجه شود.

وی با اشاره به نقش مهم اینستاگرام در حوزه رفتارسازی و تغییر سبک زندگی، ادامه داد: حیای فردی به واسطه فضای شبکه‌های اجتماعی به دلیل زدن ریشه حجاب دچار خدشه می‌شود. منتشر کردن راحت تصاویر خصوصی از عروسی و میهمانی و دورهمی توسط افرادی که قبلا مقید بودند، گواهی بر این مدعاست.

ستوده، با تاکید بر لزوم شناخت و آگاهی و آشنایی با فضای مجازی و پلتفرم های آن جهت ترویج مقوله عفاف و حجاب، یادآور شد: موضوع حجاب در فضای مجازی باید به صورت جدی تبلیغ شود، اما باید دقت کنیم این تبلیغ نباید به صورت مستقیم صورت گیرد، بلکه تبلیغ باید هنرمندانه انجام شود. اگر یک موضوع اجتماعی مثل حجاب به صورت مستقیم تبلیغ شود، بیشتر در مخاطب زدگی ایجاد خواهد شد.

مسئول مرکز فضای مجازی سپاه قدس گیلان با بیان اینکه در تبلیغ حجاب باید از زبان روز استفاده کرد، افزود: باید از زبان روز و سهل و ساده برای پاسخ به شبهات استفاده کرد. بسیاری از شبهات جوانان و نوجوانان در فضای مجازی مطرح می‌شود، اما علما و دانشمندان ما پاسخ خوبی به این شبهات نمی‌دهند و اگر پاسخ دهند، پاسخ‌های فقهی، حوزوی و دانشگاهی است. ما باید شبهات حجاب را با زبان ساده و امروزی پاسخ دهیم و در کنار آن باید از محتوای درست و اثرگذار برای تبلیغ استفاده کنیم.

انتهای پیام

منبع:ایسنا

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اخبار سلامت

دیزل ژنراتور

صیغه نامه برای هتل

قیمت فنس

پریفرم

سایت مدیر اکسپرت

خرید انواع هدایای تبلیغاتی خلاقانه

خرید دتکتور گاز از نماینده رسمی ایران

مبانی حقوق مهندسی

خرید صندل عمده

نحوه محاسبه اقساط

قیمت خرید تلویزیون زیر 5میلیون

قیمت فنس

صندلی آرایشگاه

زير نويس ساز

لمینت متحرک دندان

جعبه سازی

اهمیت استفاده از رپورتاژ

بهترین صرافی های ارزدیجیتال

New punjabi songs

سامانه خودنویس

آزمایشات طب کار بدو استخدام

گن بعد از جراحی ژینکوماستی

آموزش خرید بیت کوین

مرجع خرید و فروش هماتیت

سازمان امور مالیاتی

بهترین فیلم های 2023

تقویت انتن موبایل

مانیتور دنا

شیشه ماشین

عرضه کننده سیم خاردار،فنس،ورق های شیروانی با قیمت عمده

خرید اکانت کلش

تشک دو نفره

دکتر علی پرند

https://nipoto.com/ethereum

شرکت کیمیا همرنگ

خرید تابلو برق

اسرارالشفاء

خرید رپورتاژ آگهی

مایکروسافت

  شیائومی 

 سامسونگ 

 گوشی 

 مارک  

اینتل 

 گواهینامه

  قرمز  گورمن

  تبلت  آیفون 

 طراحی

  لایکا  تایوان 

 یوتیوب  

دوربین

  اندروید  

تاشو  

چین

  گلکسی

  پیکسل 

 ساعت 

 ای‌بی 

 هوشمند 

 سطح  

جدید  

شرکت 

 معرفی  

تجاری

  طرح