کد خبر : 95409
تاریخ انتشار : سه‌شنبه 16 نوامبر 2021 - 15:07
-

زخم کمبود معلم، این بار بر پیکر مدرسه‌ای در یزد

زخم کمبود معلم، این بار بر پیکر مدرسه‌ای در یزد

ایسنا/یزد دانش‌آموزان یک مدرسه در منطقه‌ای کم‌برخوردار در یزد با وجود گذشت دو ماه از شروع سال تحصیلی برای کلاس حضوری خود معلم ندارند، مشکلی که هر چند قرار است به زودی توسط مسئولان یزد حل شود ولی هنوز زخم آن بر پیکر برخی مدارس کشور باقیست. «اکرم‌آباد» نام روستایی چسبیده به شهر یزد از توابع

زخم کمبود معلم، این بار بر پیکر مدرسه‌ای در یزد

ایسنا/یزد دانش‌آموزان یک مدرسه در منطقه‌ای کم‌برخوردار در یزد با وجود گذشت دو ماه از شروع سال تحصیلی برای کلاس حضوری خود معلم ندارند، مشکلی که هر چند قرار است به زودی توسط مسئولان یزد حل شود ولی هنوز زخم آن بر پیکر برخی مدارس کشور باقیست.

«اکرم‌آباد» نام روستایی چسبیده به شهر یزد از توابع بخش مرکزی این شهر است که در محدوده شرقی شهر یزد واقع شده و با وجود اتصال به شهر با محدودیت‌های فراوانی همراه است.

یکی از مدارس این منطقه با وجود گذشت دو ماه از شروع سال تحصیلی همچنان از کمبود معلم رنج می‌برد، معضلی که بی ارتباط با عدم اهتمام مسئولان به صدای اعتراض همه‌روزه‌ی معلمان حق‌التدریسی و بلاتکلیفی گروهی از معلمان آماده به خدمت نیست.

متاسفانه زخم کمبود معلم در حالی بر بدنه برخی مدارس هر روز کهنه‌تر از دیروز می‌شود که مسئولان هنوز چاره‌ای برای رفع این مشکل چندین ساله به ویژه در مورد مدارس دولتی نکرده‌اند و این در حالیست که برخی معتقدند که آموزش و پرورش در همین حین با گسترش فعالیت مدارس غیرانتفاعی با خدماتی بسیار فراتر از مدارس دولتی به نوعی عدالت آموزشی را نیز به چالش کشیده است.

این روزها در حالی دولتمردان به دنبال سکاندار هدایت این وزارتخانه عریض و طویل هستند که مشکلات در این نهاد مهم کشومان که بنیان گروه عظیمی از آینده‌سازان مملکت به آن وابسته است،‌ هر روز فزونی می‌یابد و بیش از پیش ضرورت توجه به چیدمان داخلی این مجموعه با مدیرانی توانمند را متذکر می‎شود.

از کمبود معلم تا محدودیت در اقامه نماز جماعت

«فاطمه مرادزاده» مسئول انجمن اولیا و مربیان مدرسه «فرهاد استادان» منطقه‌ی کم‌برخوردار اکرم‌آباد یزد در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا مهمترین چالش این مدرسه با وجود گذشت دو ماه از شروع سال تحصیلی را نداشتن معلم علوم در یکی از گروه‌های پایه‌ هفتم تحصیلی ذکر می‌کند و می‌گوید: آموزش و پرورش صراحتاً اعلام کرده است که معلم علوم ندارد و به همین دلیل معلمی که بتواند تدریس غیرحضوری انجام دهد برای یکی از کلاس‌ها در نظر گرفته شده ولی مابقی دروس به صورت حضوری انجام می‌شود.

مرادزاده با بیان این که بازدهی کلاس آنلاین علوم برای دانش‌آموزان بسیار پایین است، گفت: این پایه در درس علوم بسیار ضعیف شده‌ در حالی که بقیه دروس که از معلم حضوری استفاده می‌کنند، وضعیت مطلوبی دارند و این موضوع باعث نارضایتی خانواده دانش‌آموزان شده است.

وی ضمن اشاره به تحصیل حدود ۳۰۰ دانش‌آموز در این مدرسه، اظهار می‌کند: دانش‌اموزان این مدرسه در سه پایه تحصیلی هفتم، هشتم و نهم که هر کدام شامل دو گروه کلاسی است، آموزش می‌بینند.

وی به پیشنهاد تجمیع کلاس‌های پایه‌ تحصیلی هفتم اشاره و عنوان می‌کند: متاسفانه به علت کرونا و شلوغ بودن جمعیت هر کدام از کلاس‌ها از این اقدام مدرسه نیز اجتناب شده است.

مسئول انجمن اولیا و مربیان مدرسه استادان به وضعیت نامناسب مالی اکثر دانش‌آموزان این مدرسه که در منطقه‌ای کم‌برخوردار واقع شده است، اشاره و اضافه می‌کند: این مدرسه همچنین فاقد نمازخانه‌ای با گنجایش جمعیت دانش‌آموزانش است و به همین دلیل نیز دانش‌آموزان باید در گروه‌های متعدد برای اقامه نماز مراجعه کنند.

وی می‌گوید: البته پیشنهاد ساخت مسجدی در مدرسه ارائه شد ولی حمایت مالی در این خصوص انجام نگرفت و لذا با توجه به عدم اهتمام خیرین نیز به این موضوع، از خانواده‌ها خواسته شده تا در صورت تمایل و توان مالی در این خصوص کمک کنند.

این فعال اجتماعی در پایان یاداور می‌شود: عمده دانش آموزان این مدرسه ایرانی‌تبار و از گروه خانواده‌های پرجمعیت استان هستند لذا امکانات لازم برای دریافت آموزش‌های مجازی نیز به سختی در این خانواده‌ها برای فرزندانشان فراهم است لذا لازم است که دوره آموزشی علوم که درس مهمی است و برای بقیه حضوری برگزار می‎شود، برای گروهی که محروم از داشتن معلم علوم هستند نیز به صورت حضوری برگزار شود.

تغییر شیفت مدرسه به عصرها با توجه به کمبود معلم

«حمید اسماعیلی‌زاده» مسئول آموزش و پرورش ناحیه دو یزد ضمن تایید کمبود شدید معلم علوم مرد، به خبرنگار ایسنا می‌گوید: با وجود این کمبود معلم علوم، هماهنگی لازم با معاونت آموزشی اداره کل آموزش و پرورش استان برای برگزاری حضوری کلاس‌های علوم این مدرسه صورت گرفته است.

وی از تصمیم به تغییر شیفت مدرسه به عصرها با توجه به مشکل کمبود معلم علوم خبر می‌دهد و اظهار می‌کند: با هماهنگی مدیر مدرسه قرار شد تا کلاس علوم این پایه تحصیلی را بعدازظهر به صورت حضوری برگزار کنیم.

این مسئول با بیان این که کمبود نیرو مهمترین چالش امروز آموزش و پرورش است، عنوان می‌کند: آموزش و پرورش برای رفع این مشکل باید از نیروهای بازنشسته یا حق‌‎التدریسی استفاده کند که البته این مشکل در مورد معلمان مرد بیشتر است.

وی اضافه می‌کند: متاسفانه معلمان موجود نیز برای دریافت کلاس اضافه رغبتی ندارند چرا که پرداختی‌های آموزش و پرروش به موقع نیست و انگیزه‌ای در این رابطه وجود ندارد.

اسماعیلی‌زاده با بیان این که استان به جد دنبال افزایش سهمیه استخدام معلم است، می‌گوید: امیدواریم که این مشکل در سال‌های آینده کمرنگ‌تر شود.

وی در مورد وضعیت نمازخانه‌ی این مدرسه نیز خاطرنشان می‌کند: پیشنهاد اعلام آمادگی خیر از سوی متولیان مدرسه بوده و این که امروز خیر آمادگی لازم را ندارد شاید به علت مشکلات اقتصادی باشد لذا برای برگزاری نشستی مجدد با خیر محترم و پیگیری این مطالبه، آمادگی داریم.

وی تاکید می‌کند: اداره کل نوسازی مدارس استان، طرح‌ها را به صورت صفر آغاز نمی‌کند بلکه پس از مشارکت خیران، همراهی و همکاری لازم را خواهد داشت که در این زمینه نیز در انتظار مشارکت خیر هستیم.

برگزاری کلاس‌ها به صورت حضوری از هفته جاری

البته این مشکل را از طریق استانداری نیز پیگیری کردیم که از دفتر استاندار یزد اعلام شد: بابت درس علوم مدرسه دوره اول متوسطه فرهاد استادان با توجه به کمبود شدید معلم مرد، از شروع سال تحصیلی، کلاس در شیفت عصر برگزار می‌شود که مقرر شده از هفته جاری کلاس به صورت حضوری برگزار شود.

همچنین تاکید شده است؛ با توجه به این که مدرسه مجری مرکز محلی یادگیری نهضت سوادآموزی در شیفت عصر نیز هست لذا مدیر و سایر کارکنان نیز عصرها در مدرسه حضور دارند.

منبع: ايسنا

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اخبار سلامت

دیزل ژنراتور

صیغه نامه برای هتل

قیمت فنس

پریفرم

سایت مدیر اکسپرت

خرید انواع هدایای تبلیغاتی خلاقانه

خرید دتکتور گاز از نماینده رسمی ایران

مبانی حقوق مهندسی

خرید صندل عمده

نحوه محاسبه اقساط

قیمت خرید تلویزیون زیر 5میلیون

قیمت فنس

صندلی آرایشگاه

زير نويس ساز

لمینت متحرک دندان

جعبه سازی

اهمیت استفاده از رپورتاژ

بهترین صرافی های ارزدیجیتال

New punjabi songs

سامانه خودنویس

آزمایشات طب کار بدو استخدام

گن بعد از جراحی ژینکوماستی

آموزش خرید بیت کوین

مرجع خرید و فروش هماتیت

سازمان امور مالیاتی

بهترین فیلم های 2023

تقویت انتن موبایل

مانیتور دنا

شیشه ماشین

عرضه کننده سیم خاردار،فنس،ورق های شیروانی با قیمت عمده

خرید اکانت کلش

تشک دو نفره

دکتر علی پرند

https://nipoto.com/ethereum

شرکت کیمیا همرنگ

خرید تابلو برق

اسرارالشفاء

خرید رپورتاژ آگهی

مایکروسافت

  شیائومی 

 سامسونگ 

 گوشی 

 مارک  

اینتل 

 گواهینامه

  قرمز  گورمن

  تبلت  آیفون 

 طراحی

  لایکا  تایوان 

 یوتیوب  

دوربین

  اندروید  

تاشو  

چین

  گلکسی

  پیکسل 

 ساعت 

 ای‌بی 

 هوشمند 

 سطح  

جدید  

شرکت 

 معرفی  

تجاری

  طرح