کد خبر : 69605
تاریخ انتشار : دوشنبه 1 نوامبر 2021 - 23:01
-

زیارت پیاده تغییراتی اساسی در علاقه مردم به ساحت امام رضا(ع) ایجاد کرده است

زیارت پیاده تغییراتی اساسی در علاقه مردم به ساحت امام رضا(ع) ایجاد کرده است

ایسنا/خراسان رضوی سخنگوی جمعیت خدمت‌گزار زائران پیاده تصریح کرد: نهادینه شدن فرهنگ حضور زائران پیاده تغییراتی اساسی در علاقه‌مندی مردم به ساحت امام رضا(ع) ایجاد کرده است. حسین رضایی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به ظرفیت‌های معنوی مشهد که به برکت وجود مرقد منور امام رضا(ع) ایجاد شده، در خصوص شکل‌گیری فرهنگ زیارت پیاده امام هشتم،

زیارت پیاده تغییراتی اساسی در علاقه مردم به ساحت امام رضا(ع) ایجاد کرده است

ایسنا/خراسان رضوی سخنگوی جمعیت خدمت‌گزار زائران پیاده تصریح کرد: نهادینه شدن فرهنگ حضور زائران پیاده تغییراتی اساسی در علاقه‌مندی مردم به ساحت امام رضا(ع) ایجاد کرده است.

حسین رضایی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به ظرفیت‌های معنوی مشهد که به برکت وجود مرقد منور امام رضا(ع) ایجاد شده، در خصوص شکل‌گیری فرهنگ زیارت پیاده امام هشتم، اظهار کرد: از ۱۵ سال پیش که جمعیت زائران پیاده شکل گرفت، اگر حمایت‌های آستان قدس رضوی نمی‌بود، شاید نمی‌توانستیم آن‌طور که باید و شاید این فرهنگ را گسترش دهیم.
وی ادامه داد: به عنوان نمونه تعداد ایستگاه‌های صلواتی این جمعیت از ۱۴ مورد به ۲۲۰ ایستگاه در سال ۹۸ رسیده که نشان می‌دهد مردم به موضوع خدمت‌گزاری به زائرین توجه دارند و به پاس قدردانی از حسن مجاورت امام، این را وظیفه خود می‌دانند که زائران ایشان را میهمان‌نوازی کنند. از دیگر سو میهمان‌نوازی از آداب رضوی نیز به‌شمار می‌آید. زمانی که چنین فرهنگی نهادینه شد، مردم مشاهده کردند که چه عنایت‌هایی از سوی امام صورت می‌گیرد.
رضایی تصریح کرد: ایستگاه‌های صلواتی با کمک مردم ایجاد شده و مرهون عنایت امام هشتم است. یکی از مسائلی که در سال‌های اخیر رخ داد، این بود که هر استانی آمادگی خود را برای راه‌اندازی ایستگاه صلواتی در مسیر زائران پیاده اعلام کرده‌اند و به این ترتیب ۱۶ استان در این حوزه فعال شده و از زائران استقبال می‌کنند.
سخنگوی جمعیت خدمت‌گزار زائران پیاده با اشاره به نمونه‌های دیگری از توسعه فعالیت‌های جمعیت زائران پیاده بیان کرد: تعداد مشارکت‌کنندگان در کاروان‌های زائران پیاده در ابتداء این حرکت ۲۲ هزار نفر بود، اما در سال ۹۸ این تعداد به نیم میلیون نفر از ۲۴ استان کشور رسیده است.
رضایی با بیان اینکه فرهنگ زیارت دارای ابعاد مختلفی است، خاطرنشان کرد: اگر موضوع زیارت پیاده را بررسی کنیم، مشاهده خواهیم کرد که افزایش علاقه و اقبال به زیارت پیاده امام هشتم، نتیجه حضور جوانان است و طی این مدت سیل زائران جوان بیشتر شده است. حرکت زیارت پیاده حضرت امام رضا(ع) منبعث از پیاده‌روی به سمت کربلا و نجف بوده است. در واقع بسیاری از زائرانی که به کربلا و نجف مشرف می‌شدند، در بازگشت به مشهد می‌آمدند.
وی افزود: یکی دیگر از مظاهر پیشرفت این فرهنگ، این است که در سال‌های نخست آغاز این حرکت نیاز به روحانی برای کاروان‌ها خیلی احساس می‌شد، اما در حال حاضر گروه‌های ویژه روحانیت بابت آموزش‌های دینی و رضوی شکل گرفته و با ما همکاری دارند. همچنین سال‌های نخست آغاز این حرکت دریافت غذای حضرت برای زائران پیاده دشوار بود اما با مساعدت‌های آستان قدس و با توجه به آمار دقیقی که جمعیت خدمت‌گزار زائران پیاده تهیه می‌کرد، همه زوار بر سر این خوان نعمت نشستند.
رضایی عنوان کرد: پیشتر در جاده‌ها غذا سرو می‌شد، اما تمهیداتی صورت گرفت و جلسات متعددی برای ساماندهی این شرایط برگزار شد تا نهایتا به این نتیجه رسیدیم که طبق برخی از گروه‌بندی‌ها، غذای حضرت به زائران تعلق گیرد.
سخنگوی جمعیت خدمت‌گزار زائران پیاده با بیان اینکه استفاده از رواق‌های مخصوص برای بهره‌مندی زائران پیاده از بیانات علما و ارائه توشه به ایشان نیز از دیگر اقداماتی است که طی این سال‌ها ساماندهی شده، اظهار کرد: به زائران پیاده بسته‌های فرهنگی ارائه می‌شود که برای تهیه این موارد، مجموعه‌های فرهنگی استان همکاری داشتند و این بسته‌ها در سراسر کشور توزیع می‌شد و باید گفت که این موضوع موجب توسعه فرهنگ زیارت پیاده می‌شود.
رضایی در خصوص برنامه‌های این جمعیت برای برپایی کاروان‌های زائران پیاده عنوان کرد: در بسیاری از رسانه‌ها و سایت‌ها این موضوع اعلام شده که مجوز راهپیمایی اربعین برای امسال صادر شده است. اگر چنین شود، ما نیز می‌توانیم زیارت پیاده را برپا کنیم. اگر قرار بر برگزاری زیارت پیاده در سال جاری باشد، همه خدمت‌گزاران در خدمت زائران خواهند بود و زیارت پیاده با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی برگزار خواهد شد.
انتهای پیام
منبع:ایسنا

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اخبار سلامت

دیزل ژنراتور

صیغه نامه برای هتل

قیمت فنس

پریفرم

سایت مدیر اکسپرت

خرید انواع هدایای تبلیغاتی خلاقانه

خرید دتکتور گاز از نماینده رسمی ایران

مبانی حقوق مهندسی

خرید صندل عمده

نحوه محاسبه اقساط

قیمت خرید تلویزیون زیر 5میلیون

قیمت فنس

صندلی آرایشگاه

زير نويس ساز

لمینت متحرک دندان

جعبه سازی

اهمیت استفاده از رپورتاژ

بهترین صرافی های ارزدیجیتال

New punjabi songs

سامانه خودنویس

آزمایشات طب کار بدو استخدام

گن بعد از جراحی ژینکوماستی

آموزش خرید بیت کوین

مرجع خرید و فروش هماتیت

سازمان امور مالیاتی

بهترین فیلم های 2023

تقویت انتن موبایل

مانیتور دنا

شیشه ماشین

عرضه کننده سیم خاردار،فنس،ورق های شیروانی با قیمت عمده

خرید اکانت کلش

تشک دو نفره

دکتر علی پرند

https://nipoto.com/ethereum

شرکت کیمیا همرنگ

خرید تابلو برق

اسرارالشفاء

خرید رپورتاژ آگهی

مایکروسافت

  شیائومی 

 سامسونگ 

 گوشی 

 مارک  

اینتل 

 گواهینامه

  قرمز  گورمن

  تبلت  آیفون 

 طراحی

  لایکا  تایوان 

 یوتیوب  

دوربین

  اندروید  

تاشو  

چین

  گلکسی

  پیکسل 

 ساعت 

 ای‌بی 

 هوشمند 

 سطح  

جدید  

شرکت 

 معرفی  

تجاری

  طرح