کد خبر : 14729
تاریخ انتشار : پنج‌شنبه 30 سپتامبر 2021 - 20:33
-

ساماندهی بازار مرغ در قزوین از شنبه!

ساماندهی بازار مرغ در قزوین از شنبه!

عکس: آرشیو  مدتی است مرغ با سفره مردم ناسازگاری دارد و در دسترس نیست، صف‌های طولانی خرید مرغ در سطح شهر و یخچال خالی واحدهای عرضه‌ در استان نمایانگر کمبود مرغ در بازار است؛ اما سوال این است که چرا مسئولان نمی‌توانند بازار مرغ را تنظیم کنند؟! متوسط مصرف مرغ استان قزوین در روزهای عادی

ساماندهی بازار مرغ در قزوین از شنبه!
عکس: آرشیو

 مدتی است مرغ با سفره مردم ناسازگاری دارد و در دسترس نیست، صف‌های طولانی خرید مرغ در سطح شهر و یخچال خالی واحدهای عرضه‌ در استان نمایانگر کمبود مرغ در بازار است؛ اما سوال این است که چرا مسئولان نمی‌توانند بازار مرغ را تنظیم کنند؟!

متوسط مصرف مرغ استان قزوین در روزهای عادی ۶۰ تا ۷۰ تُن در روز است در حالی که مسئولان از نیمه اسفند روزانه بیش از ۱۰۰ تُن مرغ کشتار می‌کنند اما بازار هنوز تشنه است. اواخر اسفند و پیش از آغاز سال نو کشتار مرغ در قزوین به ۱۷۰ تُن در روز رسید و یکی از مسئولان مربوطه در سازمان صمت اعلام کرد که مردم بیش از نیاز خرید کردند و در نوروز شاهد تقاضای مردم نخواهیم بود ولی خلاف این امر اتفاق افتاد و از ابتدای فروردین شاهد صف‌های مرغ و کمبود آن در بازار بودیم و هستیم.

بر اساس مشاهدات میدانی امروز چهارشنبه ۱۱ فروردین مردم در خیابان سپه و شهید بابایی در صف خرید مرغ ایستاده‌اند و یک ساعتی منتظر مرغ بودند و خیلی‌ها نیز دست خالی برگشتند؛ یخچال خالی مغازه‌ها نیز از کمبود مرغ در بازار حکایت دارد اما مسئولان می‌گویند که مرغ به اندازه کافی کشتار می‌شود.

محمدعلی بیشه‌ای، معاون نظارت و بازرسی سازمان صمت قزوین در ابتدا علت کمبود مرغ در بازار را ناشی از افزایش قیمت گوشت قرمز می‌داند و به ایسنا می‌گوید: قیمت هرکیلوگرم گوشت قرمز ۲۰۰ هزار تومان است بنابراین مردم توان خرید ندارند و به خرید مرغ روی آوردند.

به گزارش ایسنا، به گفته حمیدرضا عزتی، معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهادکشاورزی قزوین، «از نظر تولید گوشت قرمز هیچ مشکلی در استان وجود ندارد و به اندازه کافی در واحدهای پرواربندی گاو و گوساله تولید انجام شده و عرضه گوشت نیز در حد معمول است.» ضمن اینکه نمی‌توان دلیل صف‌های خرید مرغ را گرانی گوشت قرمز دانست چراکه قیمت هر کیلوگرم گوشت گوساله تنها ۲۰ هزار تومان افزایش قیمت داشته و به ۱۲۰ هزار تومان رسیده است و خانوارهایی که تا پیش از این توان خرید گوشت قرمز را نداشتند الان هم توان خرید را نخواهند داشت پس افزایش قیمت ۲۰ هزار تومانی گوشت قرمز نمی‌تواند دلیل قطعی کمبود مرغ در بازار باشد. البته با توجه به حضور مسافر در قزوین در ایام نوروز افزایش تقاضای رستوران‌ها در قزوین قابل پیش‌بینی بود.

معاون بازرسی سازمان صمت پیش از نوروز اعلام کرده بود که اغلب رستوران‌ها و تالارهای پذیرای نیاز خود را از بازار مرغ خانوار تأمین می‌کنند و قرار بود چاره‌ای برای این امر اندیشیده شود، بیشه‌ای همچنین اعلام کرده بود که نیاز رستورن‌ها و واحدهای مربوطه در استان روزانه حدود ۳۰ تُن است.

به گزارش ایسنا، اگر تمامی واحدها و رستوران‌های نیاز خود را از بازار مرغ خانوار تأمین کنند با کشتار بیش از ۱۰۰ تُن مرغ در استان هم تقاضای ۳۰ تُنی مرغ رستوران‌ها و هم تقاضای عادی ۷۰ تُنی مردم پاسخ داده خواهد شد و دیگر با یخچال خالی و صف‌های طولانی مواجه نخواهیم بود. اما گره کار کجاست؟

توزیع بیش از ۱۰۰ تُن مرغ در قزوین!

بیشه‌ای می‌گوید: در حال حاضر روزانه بیش از ۱۰۰ تُن مرغ در استان کشتار می‌شود و این در حالی است که نیاز استان در روزهای عادی ۶۰ تا ۷۰ تُن است. طی جلسه با رئیس اتحادیه «رستوران‌ها و تالارهای پذیرایی» مقرر شد مرغ اصناف را با قیمت ۲۷ هزار تومان تأمین کنیم ولی رستوران‌ها از این امر استقبال نکردند و با ایستادن در صف، نیاز واحد خود را از مرغ اختصاص یافته به خانوار و با قیمت هر کیلو ۲۳ هزار و ۵۰۰ تومان تأمین می‌کنند.

بیشه‌ای عنوان می‌کند: مصرف مرغ اتحادیه‌های «رستوران‌ها و تالارهای پذیرایی» و «اغذیه‌فروشان» در شهرستان قزوین حدود ۱۸ تُن است و از روز شنبه ۱۴ فروردین مجبور خواهیم بود علاوه بر بازرسی از واحدهای عرضه مرغ از تمامی این واحدهای رستورانی و پذیرایی نیز سرکشی کرده و با هر واحدی که فاکتور ارائه نکند برخورد کنیم.

به گزارش ایسنا، گاهی مسئولان شرایط را دشوار می‌کنند اگر قرار است اتحادیه‌های «رستوران‌ها و تالارهای پذیرایی» و «اغذیه‌فروشان» مرغ خود را با قیمت هر کیلو ۲۷ هزار تومان تأمین کنند با تعریف یک سامانه  به راحتی می‌توان خریداران از این سامانه را شناسایی کرد و واحدهایی هم که نیاز خود را از این سامانه تأمین نکنند مسلماً از بازار مرغ خانوار خرید می‌کنند بدین‌گونه می‌توان با آنان برخورد کرد.

بیشه‌ای تصریح می‌کند: در خصوص میزان کشتار نیز واحدهای پرورش طیور موظف هستند مرغ‌های بالای ۴۵ روز را راهی کشتارگاه کنند و هر واحدی که سرپیچی کند با مجوز دامپزشکی وارد مرغداری شده و نسبت به کشتار اقدام خواهیم کرد.

افزایش جوجه‌ریزی در اسفند ۹۹

به گزارش ایسنا، مسلماً با افزایش کشتار ۲ برابری، ذخایر استان در مرغداری‌ها کاهش پیدا خواهد کرد و با توجه به اینکه در آستانه ماه مبارک رمضان قرار داریم ممکن است در این ماه با کمبود مواجه شویم اما عزتی معاون طیور سازمان جهادکشاورزی استان قزوین با اعلام افزایش جوجه‌ریزی در اسفندماه عنوان می‌کند: در اسفند ۹۸ یک میلیون و ۹۲۲ هزار جوجه و در اسفند ۹۹ بالغ بر ۲ میلیون و ۴۴۲ هزار قطعه جوجه‌ریزی داشتیم و تا ۴۵ روز آینده هیچ مشکلی در تأمین مرغ استان نخواهیم داشت.

وی ادامه می‌دهد: از ابتدای فروردین ۱۴۰۰ تا ۱۰ فروردین ۶۴۰ هزار جوجه‌ریزی در واحدهای مرغداری استان انجام شده است؛ چون در دهه نخست فروردین اغلب کارخانجات جوجه‌کشی تعطیل هستند در دهه‌های دوم و سوم فروردین جوجه‌ریزی بیشتری را شاهد خواهیم بود.

عزتی تشریح می‌کند: در خصوص نهاده مرغداری‌ها باید بگوییم که در سال ۹۹ برای خروج نهاده از بندر با مشکلاتی مواجه بودیم که این روند در سال ۱۴۰۰ بهتر شده است اما با این حال تا نهاده به دست مرغدار برسد حدود ۲۰ روز طول می‌کشد به همین جهت وزارت جهاد کشاورزی برخی نهاده‌ها را از کارخانجات تولید نهاده آماده خریداری کرده و در اختیار تولیدکنندگان قرار داده است البته در ۱۰ روز اول حجم خوراک جوجه پایین است اما کیفیت آن در دوره پرورش تأثیر دارد.

هدایت‌الله جمالی‌پور استاندار قزوین در روزهای پایانی سال ۱۳۹۹ در نشست خبری با اهالی رسانه به نقش دلالان در بازار مرغ قزوین اشاره و عنوان کرده بود که بالا بودن قیمت مرغ در استان‌های البرز و تهران باعث چالش در بازار قزوین شده است و دلالان هم باعث این اتفاقات هستند و مرغ را از قزوین خارج می‌کنند.

به گزارش ایسنا، مهم این است که مدیران بتوانند بازار را مدیریت کنند، در یک برهه مسئولین در ستاد تنظیم بازار استان برای اینکه تولیدکنندگان متضرر نشوند قیمت هر کیلوگرم مرغ دولتی را ۲۳ هزار و ۵۰۰ تومان اعلام کردند ولی این نسخه، دردی را درمان نکرد و عملاً تنها مردم متضرر شدند.

تا پیش از این مسئولین امر عنوان می‌کردند که مردم هیجانی عمل می‌کنند و حدود ۱۰۰ تُن بیش از نیاز خود در روز خرید می‌کنند، اگر مردم سه برابر نیاز خود مرغ خریداری کرده باشند اکنون باید تقاضایی وجود نداشته باشد در حالی که علی‌رغم کشتار بالا، در بازار مرغ قزوین همچنان صف تشکیل می‌شود! آیا نباید به این مسئله هم فکر کرد که ممکن است سیستم توزیع اشکال داشته باشد؟

منبع:ایسنا

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

آراد برندینگ

نظر سنجی انتخابات 1403

زنگوله

اخبار سلامت

دیزل ژنراتور

صیغه نامه برای هتل

پریفرم

سایت مدیر اکسپرت

خرید انواع هدایای تبلیغاتی خلاقانه

خرید دتکتور گاز از نماینده رسمی ایران

خرید صندل عمده

نحوه محاسبه اقساط

قیمت خرید تلویزیون زیر 5میلیون

صندلی آرایشگاه

زير نويس ساز

لمینت متحرک دندان

اهمیت استفاده از رپورتاژ

بهترین صرافی های ارزدیجیتال

New punjabi songs

سامانه خودنویس

آزمایشات طب کار بدو استخدام

مرجع خرید و فروش هماتیت

سازمان امور مالیاتی

مانیتور دنا

شیشه ماشین

تشک دو نفره

دکتر علی پرند

https://nipoto.com/ethereum

خرید تابلو برق

خرید رپورتاژ آگهی

مایکروسافت

  شیائومی 

 سامسونگ 

 گوشی 

 مارک  

اینتل 

 گواهینامه

  قرمز  گورمن

  تبلت  آیفون 

 طراحی

  لایکا  تایوان 

 یوتیوب  

دوربین

  اندروید  

تاشو  

چین

  گلکسی

  پیکسل 

 ساعت 

 ای‌بی 

 هوشمند 

 سطح  

جدید  

شرکت 

 معرفی  

تجاری

  طرح