کد خبر : 4024
تاریخ انتشار : یکشنبه 8 آگوست 2021 - 14:08
-

سقاخوانی نوش‌آباد، آیینی به پیروی از مکتب اصفهان

سقاخوانی نوش‌آباد، آیینی به پیروی از مکتب اصفهان

  حماسه حسینی در نیمروز داغ عاشورای ۶۱ هجری رخ داد و این ایرانیان پاک نهاد بودند که از ورای قرن‌ها و نسل‌ها، روایت بلند آزادگی و اصلاح‌طلبی سید مظلومان عالم را به دوش کشیدند و آیین‌های فاخری را برای پاسداشت آن در مناطق مختلف این ملک پهناور برداشتند. از جمله آیین‌های بزرگداشت نهضت حسین

سقاخوانی نوش‌آباد، آیینی به پیروی از مکتب اصفهان

  حماسه حسینی در نیمروز داغ عاشورای ۶۱ هجری رخ داد و این ایرانیان پاک نهاد بودند که از ورای قرن‌ها و نسل‌ها، روایت بلند آزادگی و اصلاح‌طلبی سید مظلومان عالم را به دوش کشیدند و آیین‌های فاخری را برای پاسداشت آن در مناطق مختلف این ملک پهناور برداشتند.

از جمله آیین‌های بزرگداشت نهضت حسین بی علی(ع)، سنت مذهبی سقاخوانی است که در خطه کویری نوش‌آباد در شمالی‌ترین نقطه استان اصفهان با پیشینه‌ای بیش از یک قرن و بدون سینه‌زنی و سنج و دهل برگزار می‌شود.
این مراسم، ترکیب آشکار کلام و آهنگ موسیقی ایرانی با مذهب است. سقاخوانی در دستگاه‌های ماهور، دشتی، راست پنجگاه و چهارگاه اجرا می‌شود و منزل به منزل حرکت کاروان حسینی تا رسیدن به کربلا را تصویر می‌کند.
شهروندان نوش‌آباد، که از دوران کودکی خود سقاخوانی را در سینه حفظ کرده‌اند در هر زمان که نوای محرم برخیزد، بی‌درنگ اشعار سقاخوانی را بر لب جاری می‌کنند و در این آیین خوانی، پیر و کودک به درستی و مهارت زیر و بم ریتم و آهنگ آن را رعایت می‌کنند.
به روایتی، سقاخوانی، سنت استقبال شهروندان نوش‌آباد از قافله کربلا است که از شامگاه ۱۸ ذی‌حجه تا اول محرم در مرکز هیئت حسینی برگزار می‌شده است و طی آن سه گروه در کنار یکدیگر اشعاری را در ردیف‌های موسیقی سنتی و گوشه‌های مختلف چون دشتی اجرا می‌کنند.
گروه‌های سقاخوان در یک گروه استادان و پیشکسوتان و دو گروه شاگردان به صورت حلقه‌های عزا مقابل هم می‌نشینند و مراسم را اجرا می‌کنند که حکایت از اصالت و ماندگاری این موسیقی آیینی در این دیار کهن، دارد.
آیین سقاخوانی در فرهنگ و ادبیات فولکور(دانش عامیانه) نوش‌آباد از چنان اصالتی برخوردار است که در یک قرن گذشته با وجود نو به نو شدن سبک‌های مداحی و اشعار عزاداری با همان مختصات دیرینه خود سینه به سینه حفظ شده و بر زبان سقاخوانان جاری می‌شود.
نخستین شعر سقاخوانی، فلسفه نیمه‌تمام ماندن حج اباعبدالله الحسین(ع) است که همسرایی می‌کنند:
از حریم کعبه عزم کربلا دارد حسین
عزم جانبازی به راه کبریا دارد حسین
تا نیابد از جفا بر بست یزدانی گزند
انصراف از حج خود، خود خدا دارد حسین
و اهداف قیام حسینی را تبیین می‌کند، و می‌خواند:
آن کس که روز عاشور، از کربلای خونین
داده به خلق عالم، درس وفا حسین است
آن عاشقی که جان داد تا زنده دین بماند
جسمش به خاک و خون خفت در کربلا حسین است
آزاده مرد باشد، گر حق نمی‌پرستید
آن رهبری که فرمود، این نکته را حسین است
اجرای سقاخوانی در زمان و مکان، تابع شرایط خاص است. برای مثال در ظهر عاشورا، اوج فریاد و فغان سقاخوانان است که به عرش می‌رسد. سقاخوانی در روز عاشورا، فقط با حضور سادات برگزار می‌شود.
سقاخوانی نوش‌آباد، سنتی است مرسوم که از شامگاه عید غدیر در حسینیه برگزار می‌شود، اما در شب اول محرم، هیئت حسینی با حرکت در کوچه‌ها و خیابان‌های شهر به طرف مرکز هیئت قاسمی، آغاز محرم را به همگان اعلام می‌کند.
صبح روز تاسوعا، سقاخوانان در کوچه‌ها می‌گردند و به یادبود درگذشتگان به فاصله دو محرم فاتحه‌خوانی می‌کنند و صاحبان عزا نیز به نشانه تکریم عزاداران حسینی و حق‌شناسی، پرچمی را همراه با توزیع خیرات و نذورات به هیئت اهدا می‌کنند.
سقاخوانی روز عاشورا، شوری است که شعور آفرین است. هیئت حسینی، بنا به رسم دیرین، آخرین دسته عزاداری است که باید در امامزاده برنامه اجرا کند. سادات این هیئت، که شال‌های سبز بر گردن دارند، پیشاپیش دسته سینه‌زنی و بعد از تابوت به شکلی حرکت می‌کنند که گویی کشته کربلا را حمل می‌کنند. اشعار و آهنگ سقاخوانان در این روز در مایه صدای زیر و با فرکانس بالا خوانده می‌شود که هر بیننده را تحت تأثیر قرار داده و به خود جلب می‌کند.
اگرچه ذکر اهل بیت(ع) بخش جدایی‌ناپذیر فرهنگ و ادبیات ایرانی است، اما در سقاخوانی به پیروی از مکتب اصفهان، آمیختگی ملودی و کلام فاخر، نوعی موسیقی و مداحی متناسب با منزلت ائمه را خلق کرده است.
سنت سقاخوانی، ریتم و آهنگ از موسیقی ایرانی گرفته و آیینی شایسته در بزرگداشت مقام اهل بیت (ع) و دلیلی برای صفای باطن و رسیدن به قرب الهی است، برخلاف نوحه‌هایی که در سال‌های اخیر ترکیبی ناموزون از کلام و آهنگ است.
به گزارش ایسنا، آیین‌های سنتی و مذهبی خیمه کوبی هشتم محرم، خیمه برداری عصر یازدهم محرم، کُتَل روز عاشورا، و سقاخوانی نوش‌آباد در  فهرست آثار میراث معنوی کشور به ثبت رسیده است.
منبع: ايسنا

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اخبار سلامت

دیزل ژنراتور

صیغه نامه برای هتل

قیمت فنس

پریفرم

سایت مدیر اکسپرت

خرید انواع هدایای تبلیغاتی خلاقانه

خرید دتکتور گاز از نماینده رسمی ایران

مبانی حقوق مهندسی

خرید صندل عمده

نحوه محاسبه اقساط

قیمت خرید تلویزیون زیر 5میلیون

قیمت فنس

صندلی آرایشگاه

زير نويس ساز

لمینت متحرک دندان

جعبه سازی

اهمیت استفاده از رپورتاژ

بهترین صرافی های ارزدیجیتال

New punjabi songs

سامانه خودنویس

آزمایشات طب کار بدو استخدام

گن بعد از جراحی ژینکوماستی

آموزش خرید بیت کوین

مرجع خرید و فروش هماتیت

سازمان امور مالیاتی

بهترین فیلم های 2023

تقویت انتن موبایل

مانیتور دنا

شیشه ماشین

عرضه کننده سیم خاردار،فنس،ورق های شیروانی با قیمت عمده

خرید اکانت کلش

تشک دو نفره

دکتر علی پرند

https://nipoto.com/ethereum

شرکت کیمیا همرنگ

خرید تابلو برق

اسرارالشفاء

خرید رپورتاژ آگهی

مایکروسافت

  شیائومی 

 سامسونگ 

 گوشی 

 مارک  

اینتل 

 گواهینامه

  قرمز  گورمن

  تبلت  آیفون 

 طراحی

  لایکا  تایوان 

 یوتیوب  

دوربین

  اندروید  

تاشو  

چین

  گلکسی

  پیکسل 

 ساعت 

 ای‌بی 

 هوشمند 

 سطح  

جدید  

شرکت 

 معرفی  

تجاری

  طرح