کد خبر : 3261
تاریخ انتشار : شنبه 7 آگوست 2021 - 20:53
-

سه‌گانه خالق «زی‌زی‌گولو» برای نوجوانان

سه‌گانه خالق «زی‌زی‌گولو» برای نوجوانان

با انتشار رمان «کلاس مخفی» اثر جدید محمدکاظم اخوان، سه‌گانه این نویسنده برای نوجوانان تکمیل شد.  اخوان این کتاب را به علاوه کتاب «دوست غارنشین من» و «سبیل سرگردان» سه‌گانه خود برای نوجوانان معرفی کرد و گفت: در این سه کتاب که من تَوسعاً مفهوم سه‌گانه یا تریلوژی را روی آن گذاشته‌ام، نقطه ثقل اصلی

سه‌گانه خالق «زی‌زی‌گولو» برای نوجوانان

با انتشار رمان «کلاس مخفی» اثر جدید محمدکاظم اخوان، سه‌گانه این نویسنده برای نوجوانان تکمیل شد.

 اخوان این کتاب را به علاوه کتاب «دوست غارنشین من» و «سبیل سرگردان» سه‌گانه خود برای نوجوانان معرفی کرد و گفت: در این سه کتاب که من تَوسعاً مفهوم سه‌گانه یا تریلوژی را روی آن گذاشته‌ام، نقطه ثقل اصلی فرم و ساختار داستانی است که از شاخصه‌اش شکل متفاوت روایت است و طنز سیاه، جعل متون کهن ادبیات فارسی، مضامین نسبتاً مشترک، نوعی نگاه گروتسک به مسائل اجتماعی در ارتباط با نوجوانان و همین‌طور عدم قطعیت عناصر داستانی، نسبیت‌گرایی و نسبی‌دیدن هر چیزی و فضاسازی‌های گروتسک و شخصیت‌پردازی‌های خاص که خیلی نمی‌تواند قراردادی باشد.
این عضو انجمن نویسندگان کودک و نوجوان با اشاره به این‌که کتاب «دوست غارنشین من» به انگیزه پروژه رمان نوجوان نوشته و چاپ شد، افزود: این کتاب مقدمه‌ای شد برای این‌که من فرم خاص روایت را در دو داستان بلند دیگر «سبیل سرگردان» و «کلاس مخفی» هم دنبال کنم؛ چرا که به نظرم آن‌چه در رمان نوجوان کمتر جایگاهی دارد توجه به فرم و ساختار است که شخصاً آن را از عوامل مهم وضعیت پیش‌آمده به لحاظ شمارگان کتاب و مخاطب و به طور کلی اقتصاد کتاب می‌دانم.
خالق «قصه‌های زی‌زی‌گولو» با تأکید بر این موضوع که دیالوگ می‌تواند نقش مهمی در فضاسازی و شخصیت‌پردازی‌های خاص رمان نوجوان داشته باشد، بیان کرد: معطوف‌کردن خواننده به نکاتی در داستان که سؤال و تأمل و کنجکاوی‌برانگیز است، رسالت و شاخص مهم ادبیات داستانی نوجوان است. چون در دوران مدرن، ادبیات داستانی جدا از فلسفه و تاریخ و روانشناسی نیست و من سعی کردم با توجه به این مهم در این سه‌گانه به نوعی قدم کوچکی بردارم و فضای تازه‌ای باز کنم.
نویسنده «شبحی با کلاه سیلندر» ضمن اشاره به بهره‌گیری از مفاهیم ابزورد و انتزاعی و پایان باز به عنوان شاخصه مشترک دیگر سه‌گانه اخیر خود اضافه کرد: داستان باید فضایی را فراهم کند که به ویژه مخاطب نوجوان بتواند در فضای داستانی آن غوص و غوطه‌ای داشته باشد. وقتی از ادبیات نوجوان صحبت می‌کنیم بعد از «شازده کوچولو» دیگر تکرار قالب‌های قدیمی چندان خوشایند نیست و نتیجه این می‌شود که مخاطب امروز ما را با این فضای وسیع مجازی که در اختیارش قرار گرفته از ادبیات دور می‌کند؛ در حالی که ادبیات باید با استفاده از تمام این تجربیات چه در رمان چه در داستان کوتاه چه در شعر دوباره خلق شود تا بتواند مخاطب خودش را نگه دارد و موضوع اصلی مکاشفه باقی بماند.
منبع: ايسنا

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اخبار سلامت

دیزل ژنراتور

صیغه نامه برای هتل

قیمت فنس

پریفرم

سایت مدیر اکسپرت

خرید انواع هدایای تبلیغاتی خلاقانه

خرید دتکتور گاز از نماینده رسمی ایران

مبانی حقوق مهندسی

خرید صندل عمده

نحوه محاسبه اقساط

قیمت خرید تلویزیون زیر 5میلیون

قیمت فنس

صندلی آرایشگاه

زير نويس ساز

لمینت متحرک دندان

جعبه سازی

اهمیت استفاده از رپورتاژ

بهترین صرافی های ارزدیجیتال

New punjabi songs

سامانه خودنویس

آزمایشات طب کار بدو استخدام

گن بعد از جراحی ژینکوماستی

آموزش خرید بیت کوین

مرجع خرید و فروش هماتیت

سازمان امور مالیاتی

بهترین فیلم های 2023

تقویت انتن موبایل

مانیتور دنا

شیشه ماشین

عرضه کننده سیم خاردار،فنس،ورق های شیروانی با قیمت عمده

خرید اکانت کلش

تشک دو نفره

دکتر علی پرند

https://nipoto.com/ethereum

شرکت کیمیا همرنگ

خرید تابلو برق

اسرارالشفاء

خرید رپورتاژ آگهی

مایکروسافت

  شیائومی 

 سامسونگ 

 گوشی 

 مارک  

اینتل 

 گواهینامه

  قرمز  گورمن

  تبلت  آیفون 

 طراحی

  لایکا  تایوان 

 یوتیوب  

دوربین

  اندروید  

تاشو  

چین

  گلکسی

  پیکسل 

 ساعت 

 ای‌بی 

 هوشمند 

 سطح  

جدید  

شرکت 

 معرفی  

تجاری

  طرح