کد خبر : 6344
تاریخ انتشار : سه‌شنبه 10 آگوست 2021 - 14:24
-

صالحی:الگوسازی در طرح روستاهای قرآنی منجر به بروز خلاقیت‌ها می‌شود

صالحی:الگوسازی در طرح روستاهای قرآنی منجر به بروز خلاقیت‌ها می‌شود

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی پیش از ظهر امروز در آیین پایانی نخستین دوره معرفی روستاهای قرآنی ایران با بیان اینکه ایده‌های مختلفی در روستاها وجود دارد که با طرح‌هایی مانند انتخاب روستاهای قرآنی فرصت بروز و ظهور پیدا می‌کنند، گفت: الگوسازی هم یکی از موضوعاتی است که از طریق آن فرصتی برای بروز خلاقیت

صالحی:الگوسازی در طرح روستاهای قرآنی منجر به بروز خلاقیت‌ها می‌شود

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی پیش از ظهر امروز در آیین پایانی نخستین دوره معرفی روستاهای قرآنی ایران با بیان اینکه ایده‌های مختلفی در روستاها وجود دارد که با طرح‌هایی مانند انتخاب روستاهای قرآنی فرصت بروز و ظهور پیدا می‌کنند، گفت: الگوسازی هم یکی از موضوعاتی است که از طریق آن فرصتی برای بروز خلاقیت های موجود در روستاها فراهم می‌کند.

 به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سیدعباس صالحی با تاکید بر این مطلب افزود: توجه به روستاها که به عنوان یکی از مسئله‌های مهم اجتماعی بوده و هست در فضای ۴۰ ساله بعد از انقلاب در ابعادی خود را نشان داده که انکار ناکردنی است که از جمله این خدمات می‌توان به خدمت رسانی در حوزه آب، برق، گاز، ارتباطات و … اشاره کرد.
وی ادامه داد: همه این خدمات وقتی به نتیجه می رسد که بدانیم ۲۶ درصد جمعیت کشور که روستاییان هستند زندگی سالمی دارند و به این خدمات باید ۲ نکته دیگر هم افزود که شامل فرصت اقتصادی و معیشتی متناسب با زندگی شهری و فرصت‌های بروز خلاقیت و دیده شدن آن‌ها می‌شود. خلاقیت‌هایی که بستری برای خلاقیت‌های نوجوانان و جوانان روستایی فراهم می‌کند.
صالحی گفت: این اهتمام در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ایجاد شد که چگونه خلاقیت های دینی، فرهنگی، هنری و رسانه ای روستاها را در نظر داشته باشیم و برای بروز و ظهور آن تلاش کنیم. درباره روستاهای قرآنی هم این تلاش از سال گذشته آغاز شد.
وی ادامه داد: در حوزه کتابخوانی هم طرح های مختلفی مانند جام باشگاه‌های کتابخوانی، روستاهای دوستدار کتاب و … آغاز شده است. حدود ۸۰۰۰ باشگاه کتابخوانی را در روستاها داریم و در فضای رقابتی سالم این روستاها فرصت حضور و بروز خلاقیت پیدا می کنند.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: در طرح روستاهای دوستدار کتاب هم در ابتدا ۶۰۰ روستا شرکت داشت ولی در سال ۹۹ بیش از ۲هزار روستا حضور داشت و سالانه روستاهای دوستدار کتاب  انتخاب می‌شوند و فرصتی برای دیده شدن جریان کتابخوانی خود در حوزه زیرساخت‌ها و فعالیت‌ها و رویدادها پیدا می‌کنند. همچنین بیش از ۱۳هزار کانون فرهنگی هنری مساجد در روستاها وجود دارد که پاره‌ای از این کانون‌ها با نگاه طرح فهما و امتیازبندی‌ها فرصتی را برای فعالیت‌های دینی در روستاها فراهم می‌آورد که از این طریق کانون‌های برتر شناسایی  و برخی از آن‌ها به عنوان کانون‌های رابط و الگو مطرح می شوند.
وی ادامه داد: موضوع دیگری که مورد توجه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت دوازدهم قرار گرفت این بود که فعالان فرهنگی، هنری و رسانه‌ای روستاها دیده شوند و زمینه‌های بروز آن‌ها پدید آید. جشنواره‌های مختلف روستایی داشتیم که از آن جمله می‌توان به جشنواره نشریات و رسانه در استان مرکزی، فیلم کوتاه در خراسان شمالی، مدهامتان در خوزستان، قلم روستا در کردستان و … اشاره کرد. تا از این طریق فعالان فرهنگی و هنری و رسانه‌ای در روستاها کشف و شناسایی شوند و زمینه‌های عرضه آن‌ها فراهم شود.
صالحی افزود: در نمایشگاه کتاب هم روستاها جایی نداشتند ولی برگزاری مجازی کتاب تهران مصرف روستاها در این زمینه را نشان داد و در این نمایشگاه از ۳۰۰۰ نقطه روستایی کشور حضور داشتند و بیش از ۱۷ هزار بسته پستی کتاب خریداری کرده بودند که برای آن‌ها ارسال شد و این نمایشگاه به گونه‌ای منجر به عدالت توزیعی بین شهر و روستا شد.
وی با اشاره به اولین دوره معرفی روستاهای قرآنی کشور ادامه داد: از سال گذشته مقدمات برگزاری این جشنواره آغار شد. جامعه روستایی با ویژگی‌هایی شناخته می‌شود. ۲۶ درصد جمعیت کشور را تشکیل می‌دهد و دارای۲۰ میلیون جمعیت است.  جامعه‌ای مولد است. جامعه روستایی ما دین مدار، دین محور و دین گرا است. تدین در جامعه روستایی ما عمیق است و این ویژگی‌ها اقتضا می‌کند به مباحث دینی که هویت دینی جامعه به شمار می‌آید توجه شود تا استمرارا یابد و پایدار بماند.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: قرآن به عنوان نقطه کانونی هویت دینی مورد توجه جامعه دینی جهان و ایرانی و روستاهای ایران است. تجربه ای که ما از طرح های قبلی در روستاها داشتیم این بود که این طرح‌ها فرصتی را فراهم می‌آورد که جدید هستند و ما پیش از آن فاقد آن بودیم. آمایش سرزمینی یکی از موضوعاتی است که در این فرصت‌ها به آن توجه می شود. یکی از مشکلاتی که در فضای برنامه‌ریزی کشور در حوزه‌های مختلف داریم این است که آمایش سرزمینی دقیقی نداریم. این طرح‌ها فرصتی می‌دهد که ما آمایش سرزمینی خود را از این منظر پیدا کنیم و بدانیم روستاهای ما از لحاظ ظرفیت‌های تاریخی و معاصر قرآنی در چه سطحی قرار دارند. بنابراین جریان فراخوان که راه می‌افتد فرصت شناخت آمایش هم ایجاد می‌شود. دومین فرصت هم فرصت الگوسازی است. ایده‌های مختلف و پراکنده‌ای در روستاها وجود دارد که می‌توان از این طریق آن‌ها را کشف و به ظهور و بروز رساند.
وی ادامه داد: سومین فرصت، فرصت شبکه‌سازی است. در طرح‌های قبلی پس از اینکه روستا و شهری در حوزه خود انتخاب می‌شد، در کنار همدیگر قرار می‌گرفتند و این در کنار هم قرار گرفتن فرصت‌های تبادل هم‌افزایی و ارزش افزوده را ایجاد می‌کند.
منبع: ايسنا

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اخبار سلامت

دیزل ژنراتور

صیغه نامه برای هتل

قیمت فنس

پریفرم

سایت مدیر اکسپرت

خرید انواع هدایای تبلیغاتی خلاقانه

خرید دتکتور گاز از نماینده رسمی ایران

مبانی حقوق مهندسی

خرید صندل عمده

نحوه محاسبه اقساط

قیمت خرید تلویزیون زیر 5میلیون

قیمت فنس

صندلی آرایشگاه

زير نويس ساز

لمینت متحرک دندان

جعبه سازی

اهمیت استفاده از رپورتاژ

بهترین صرافی های ارزدیجیتال

New punjabi songs

سامانه خودنویس

آزمایشات طب کار بدو استخدام

گن بعد از جراحی ژینکوماستی

آموزش خرید بیت کوین

مرجع خرید و فروش هماتیت

سازمان امور مالیاتی

بهترین فیلم های 2023

تقویت انتن موبایل

مانیتور دنا

شیشه ماشین

عرضه کننده سیم خاردار،فنس،ورق های شیروانی با قیمت عمده

خرید اکانت کلش

تشک دو نفره

دکتر علی پرند

https://nipoto.com/ethereum

شرکت کیمیا همرنگ

خرید تابلو برق

اسرارالشفاء

خرید رپورتاژ آگهی

مایکروسافت

  شیائومی 

 سامسونگ 

 گوشی 

 مارک  

اینتل 

 گواهینامه

  قرمز  گورمن

  تبلت  آیفون 

 طراحی

  لایکا  تایوان 

 یوتیوب  

دوربین

  اندروید  

تاشو  

چین

  گلکسی

  پیکسل 

 ساعت 

 ای‌بی 

 هوشمند 

 سطح  

جدید  

شرکت 

 معرفی  

تجاری

  طرح